¤¤¤¤ MAALISMAMMAT viikko 12 ¤¤¤
Hyvää alkanutta pääsiäisviikkoa!
Lämpimät onnittelut Piipaa ja Soikkeli!
Meille syntyi ihana poika perjantaina 14.3. kl 15:20. 3770g ja 51cm. Viikkoja ehti kertyä 40+2. Supistukset alkoivat noin yhdeltä yöllä ja alkoivat aamulla seitsemän maita olla kipeitä. Veristä vuotoa tuli joskus 11 jälkeen ja silloin soitin synnärille. Ystäväni tuli poikansa kanssa esikoista katsomaan ja syötiin vähän ja mies hörppäs kahvit. Onneksi ystäväni alkoi sitten kysellä josko lähdttäis jo ajamaan, kun supistuksia tuli 3-5min välein. Olivat vain mielestäni kovin lyhyitä, n. puoli minuuttia ja tosiaan ei.
Automatka meni yllättävän hyvin. Olin opetellut hengitystä ja rentoutumista jo ei-kipeiden harjoitussuppareiden kanssa. Sairaalassa oltiin 15 vailla 2 ja olin 5cm auki. Menin käyrän oton jälkeen ammeeseen rentoutumaan, ja siinä tuli aluksi lähemmäs 10min tauko supistuksiin-. Siitäpä niitä sitten taas tuli tiheään ja alkoi jo käydä oikein kipeääkin. Kätilö oli aika tiheään meidän luona. Mainitsi jossain vaiheessa, että jos tulee ponnistamisen tarve niin kyllä sinne ammeeseen voi synnyttää. Hän odotteli iltavuoron kätilön saapumista eikö meinannut tehdä sisätutkimusta. Teki sitten kuitenkin, kun epäilin vesien menneen. Vauvan pää oli aika alhaalla mutta oli vielä matkaa. Suunnilleen täyisin auki ja pehmeä kantti.
Sitten alkoi jo supistaessa itkettää ja noidutututtaa. Ja sittenpä yhden rajun supistuksen tultua huusin, että nyt ponnistan. Pää oli kuulemma tullut saman tien. Kätilö ei ehtinyt laittaa hanskoja eikä soittaa apuja paikalle. Siinä vaiheessa en tajunnut itse että pää oli jo ulkona ja tuli epätoivo, etten saa lasta mitenkään ulos. Tsemppauksen turvin sitten tajusin, että ponnistettava on ja sain vielä samalla supistuksella pukattua pojan ammeeseen. Kätilö otti erittäin elegantisti vastaan ja sukellutti pojan mahalleni lämmittelemään.
Ikinä en ole vesisynnytyksestä mitään lukenut, kun en ole siitä ollut kiinnostunut. Oli siis melkoinen ylläri itselle, eikä todellakaan suunniteltua. Mutta ihan hieno kokemus.
Repesin tietysti(?), kun tuolla rytäkällä synnytin. Pätevä kätilö tikkaili joten toivon kaiken menevän hienosti.
Tultiin eilen kotiin ja oltiin keittiössä skoolaamassa, kun muksu täytti vuorokauden. Poika on kiltti ja herkän oloinen. On ollut tosi reipas imemään ja niinpä maito nousi illansuussa tänään. Esikoinen on ihastuksissaan tulokkaasta eikä malttais antaa nukkua :)
Mutta nyt tämä äippä lähtee nukkumaan. Huomenna paikalliseen neuvolaan kätilölle omaan ja vauvan tarkastukseen aikaisen kotiinlähdön takia.
Tsemppiä kaikille masun kanssa menijöille! Niiloakseli ja Aatuska - olette erityisesti ajatuksissani.
Onnellinen Trappa ja pikkuinen
Kommentit (100)
Me täällä Niiloakselin kanssa ollaankin taas aamun ensimmäiset epätoivoiset.
Niiloakseli: etkös edellisessä ketjussa epäillyt, että olisi ne lapsivedet jo tihkuneet. Minulle tuli edellisen kanssa ihan selväksi, että lapsivesi oli vähentynyt, kun koko maha muuttui kovaksi ja jotenkin käppänäksi. Minulla se tosin johtui istukan toiminnan heikkenemisestä. Sinne synnärille vaan näytille, kyllä siellä käy ihmiset " pienemmästäkin" tsekattavana.
Itse heräilin jatkuvasti viime yönä. Joka kerta tuli kuulosteltua omaa oloa, että josko olisin herännyt vaikka supistukseen. Yksi taisi tulla, kiinnikkeet kyllä taas paukkui. Epätoivo alkaa kyllä iskemään. Kai siihen vaikuttaa se, ettei tuo esikoinenkaan tahtonut ulos tulla. Kolme päivää kesti käynnistelykin ja kalvot puhkaistiin lopulta ja laitettiin oksitosiini tippaan, kun oli lapsi ulos jo saatava, kun sydänäänet heikkeni joka supistuksella. Tuohon kokemukseen, kun lisätään vielä sektiohaavan tuoma huoli, niin kovasti toivoisin sitä itsekseen käyntiin lähtevää synnytystä. Merkit ovat vaan niin onnettomat. Mieskin tuntuu heittäneen hanskat tiskiin. On sitä mieltä, että pitkänäperjantaina synnytän, eikä jaksa nyt yhtään olla hengessä mukana.
Itsellä taitaa olla jotkin hormonit koholla, kun on jotenkin itkuhrkkä olo. Jospa se johtuu imetyshormonista, sillä se sai minut viimeksikin ihan itkupilliksi ilman, että oli mitään syytä itkeä. Rinnat ovat muutoinkin jotenkin kiinteämmät, mutteivät yhtään arat. Nyt niistä voisi kuvitella jotain pystyvänsä imettämäänkin, kun aiemmin olivat niin kipeät, ettei yhtään sietänyt koskea.
Mutta uusi päivä täällä taas toivoa täynnä kaikille.
Aatuska 40+3
Täälläkin vissiin hormonit jyllää ku meinas itku tulla tuota synnytyskertomusta lukiessa :) Mä pillitän nykyään joka hiivatin asiasta... Nytkin silmät märkänä ku taustalla soi tuo Aguileran Mother-biisi =D
Mä jo eilen mietin että jokohan lähtö lähestyy ku se maha oli ihan sekaisin ja olo oli muutenkin outo, mutta täällähän sitä ollaan :)
Ei tässä kehtaa kovin valitella kun täällä on jo noita 41 ja 42 viikolla menijöitä ;) Tämä viikko on nyt teidän viikko ja vauvat on sylissä viimeistään pääsiäisenä - joohan? :)
Niiloakseli vois kyllä soitella sinne synnärille ettei pieni tupsahda ihan eteiseen :o
Noita harjotussuppareita meinaa tulla vähän väliä ja kestävätkin mielenkiintoisen kauan, mutta ei niitä kyllä tuu edes huomattua... Välillä ihmettelee että miten se näin hengästyttää ja hoksaa että maha taas kovana, mutta ei se menoa hidasta ku pitää tuon taaperon perässä juosta :)
Tänään onkin taas maanantai eli 4 päivää pitää nyt pysyä kasassa ku esikoiselle ei oikein olis hoitopaikkaa kuin viikonloppuisin... Mun mummolan piti olla semmonen varapaikka jos mun vanhemmat on töissä tms mutta mummu oli kaatunu toissapäivänä aika pahasti ja nyt on takaraivossa tikit =/ Eli sinne ei poikaa nyt viedä ku annetaan mummun toipua rysäyksestä rauhassa...
Mutta eiköhän tämä ainakin torstaihin asti jaksa odottaa - jospa me saadaan pääsiäisvauva =)
Mun piti tulla vaan lukemaan kuulumiset, mutta jäinkin taas lätisemään :)
Mukavaa alkuviikkoa kaikille!
Pimmi 38+5
Noin sitä vaan taas on yks vauveli maailmassa :)
Tällä hetkellä itseä ärsyttää vaan kaikki niin maan *keleen paljon, et parempi kun en ees ala enempää porisemaan..
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
Pirpana 38+6
tämä eukko lähtee näytille kun olo on niin kummallinen. Vesien vähentymistä minä epäilen ja ehkä tämä jannu tarttee hiukan potkaisua perseeseen jotta lähtee syntymään :o)
Pitäkää peukkuja ettei tartte takaisin tulla enää!!
Niiloakseli rv 41+0
mielenkiintoiselta kuulosti tuo vesisynnytys ja nopeasti pääsitte vaavin kanssa kotiin :)
Hirmusen paljon kiitoksia kaikille onnittelijoille! Tulee niin hyvä mieli, kun noin moni vanha tuttu vielä muistaa!
Jos joku täällä pinossa ihmettelee niin selitys on semmoinen, että mä kerkesin kuumeilla tätä kolmosta 24 yrityskiertoa niin siinä ajassa ehti saamaan paljon ihania tuttavia!
Ja sydän on siksikin pakahtumaisisllaan, kun kuumeilupuolella on erittäin hyvä ystävä saamassa toiveitansa täyttymään!
Me käytiin tänään pikkuneidin kanssa tyksissä kontrollissa, kun lähdettiin kerran vain yhden yön jälkeen kotiin. Kaikki oli neidillä oikein hienosti joten nyt sitten ollaan virallisesti kotiutettuja!
Mulla vaan jostaan syystä ei nesteet tuu ulos. Turvotus vaan lisääntyy ja tissit meinaa räjähtää. Hoitsu mittas verenpaineen siellä osastolla käydessäni ja se olikin 150/100.. Siis odotusajanhan ne molemmat oli pääasiassa alle sadan yleensä..
No neuvolantäti lupas tulla jo huomenna käymään ja kattomaan mun paineita uudestaan. Pyysin sitä koittamaan josko sais lääkärin kirjoittamaan reseptin rintatulehdukseen varoiks. Siihen ei enää kyllä kauaa mee, kun se on päällä vaikka teen kyllä kaikkeni sitä estääkseni.
Hupaisaa sinänsä. Tässä kolmannen odotuksessa meni kaikki ihan päinvastoin kuin aiemmin! Odotusaika ja synnytyksen jälkeinen palautuminen on ollu kaikista hirveimmät näistä kolmesta, mutta synnytys itse aivan ihana, jos tuommosta sanaa voi käyttää!
Tässä muuten mun blogiosoite, siellä on pari kuvaa, jos joku haluaa kurkata neitokaista! http://chi_ki.vuodatus.net/
Hirmusesti tsemppiä kaikille vielä jakautumattomille! Koittakaahan jaksaa!
piipaa ja neitokainen 4vrk
Oikein paljon onnea kaikille vauvan saaneille!
Tuo Trapan synnytys kuulosti aivan ihanalta!
Oikein paljon onnea kaikille jo Vaavinsa saaneille,sekä odotuksen ihanuutta vielä odottaville!
Meille syntyi sitten tyttö-vaavi 2.3,eli sunnutailapsi päivää ennen laskettua aikaa!Olimme onnesta sykkyrällä,kun Isä ensin päivitteli pään synnyttyä,että ' sillä on mustaa tukkaa' ja kohta jo huudahti ' se on tyttö!' .Kaljupäisen pojan jälkeen tukallinen tyttö on tässä perheessä ihana ihme ;-D
Mulla supisteli jo ennen synnytystä kaksi viikkoa pitkin päivää ja aina useamman tunnin putkeen.Mutta lähes kivuttomia ne olivat,joten tiesin,että ei ole lähtö vielä.Kätilö teki kyllä sisätutkimuksen perjantaina ja limatulppa irtosi sitten illalla.Synnytys lähti käyntiin hyvin nukutun yön jälkeen aamulla kuuden aikaan.Esikoinen oli juuri kömpinyt viereen,joten odottelin esikon uudelleen nukhtamista ja kuulostelin supistuksia.Tunnin jälkeen nousin hissukseen ylös ja menin suihkuun.Halusin ' ihanan synnytysrituaalin' ennen lähtöä,koska kiirettä ei ollut ja pojat nukkuivat.Kuorin ihoni mansikan tuoksuisella voiteella ja sheivailin ja rasvailin,laitoin hiukset ja meikkasin...Nautin olostani ja kipeistäkin supistuksista,koska niitä olin jo parin viikon ajan odotellut...
Kahdeksan pintaan esikko heräsi ja miehellekin silloin kerroin,että tänään syntyy Vaavi.Söimme aamupalaa ja vasta sen jälkeen soitin äidilleni,joka tuli miehensä kanssa pojan kanssa kotiin.Siinä vaiheessa äidin taputtava käsi vatsakummulla sai lähdön,kun niin jo kipeesti supisti.Vähän kymmenen jälkeen olimme synnärillä.Olin vasta kaksi senttiä auku,mutta kuulemma todella ' valmis' ja vauvan pää alhaalla.Puoli tuntia ehdin hengitellä ilokaasua,joka auttoi tälläkin kertaa.Pian supistukset olivat samaa kipuluokkaa kuin esikon aikana kalvojen puhkaisun jälkeen.Pyysin sisätutkimuksen,koska olin valmis ottamaan spinaalin.Ihanaa,olin jo 7 cm auki!Sain spinaalin ja noepasti olin täysin auki.Odottelimme hetken vauvan laskeutumista.Pientä paineen tunnetta tunsin ja sain luvan harjoitusponnistukselle.No...ponnistin tytön ulos viidessä minuutissa ja kivuttomasti.Ihana kokemus,koska esikolla työ kesti tunnin ja heikkojen supistusten voimalla!
Nyt esikoinen sitten heräsikin päikkäreiltä,joten lopettelen vähän töksähtäen.Kotona olemme jo olleet melkein kaksi viikkoa.Tyttö on ihana,aikas rauhalline,mutta valvoskelee jo pari kolme syöttöväliä päivässä.Maito tuntuu riittävän,koska painoa oli tullut puoli kiloa viikossa!
Nyt pitää mennä...kaksi on todellakin enemmän kuin yksi!!!!!Lisää myöhemmin....ja ehkä enemmän tuosta esikon uhmasta ja ' vaikeasta ajasta vauvan tulon jälkeen' !
Heips!
syntyi 13.3., raskausviikolla 41. Painoa hänellä oli 3420g ja pituutta 48cm.
Kipsu83 ja " pieni isin rinsessa"
Eiköhän Niiloakseli tule tänne seuraavan kerran nyytti kainalossa ilmottautumaan. Pakkohan se vauva on sieltä jo ulos saada...
Sain ystävälle sanottua, että en jaksa heitä pääsiäiseksi kylään ottaa. Sunnuntaiksi laitan ruoan, jota sitten tulee syömään useampi ihminen, mutta muutoin meinaan murista sohvan nurkassa vaivoineni. Mieluiten tietysti olisin vauvan kanssa jo kotona silloin, mutta ei pidä alkaa liikoja haaveilemaan. Tänään käytiin kirjastossa ja kaupassa, eikä tuolla kävelemisellä ole mitään vaikutusta kyllä supistuksiin. Niitä tulee ihan silloin kun huvittaa, eli tooosi harvoin.
Mites sen limatulpan erottaa valkovuodosta? Siis jos ei nyt suorastaan mitään kunnon klönttiä tule tai verensekaista. Vai tunnistaako sen sitten vain yhtälailla kuin synnytyssupistuksen? Esikoisella kun ei mitään limoja tullut...
Ja Aatuskalle tuosta limatulpasta että kyllä mulla ainakin tuli silloin esikoisen synnytyksen käynnistyttyä niin paljon sitä
limaa
joka oli muistaakseni vielä vaaleanpunaista, että ei siitä voinu erehtyä =) Sitä tuli ihan tosissaan reippaasti ja varsinkin kun supisti niin piti mennä ihan pöntölle ku ois ollu housut läpimärkänä... Supistukset tuntui pukkaavan sitä oikein reilusti pellolle...
Me täällä ootellaan iskää kotiin että päästäis kauppaan... Yksin en enää uskalla ku alapää tuntuu siltä että romahtaa kohta =)
Pimmi taas
mutta nyt on eräpäivä päätetty! torstaina klo 8.30 menen synnyttäjien vastaanottoon ja sitten potkitaan vauva ulos! :o) Hyvä mieli tuli ja huolet katosi kun vauvalla todettiin kaikki hyvin.
Ellei ihme tapahdu ja vauva synny ennen eräpäiväänsä.
Niiloakseli rv 41+0
Onnea kaikille vauvautuneille! :)
Yli mennään taas ja neuvolassa rampataan, tänään viimeksi. Kovin on vauva painunut alas, ei meinannut " neuvolan täti" saada edes päästä enää kiinni. Ilmankos on koko ajan viiltävää kipua ja kävelen ku olis pallo jalkojen välissä, niin kuin itseasiassa onkin! Kaikki arvot on kohdillaan, painoa oli tullut 300g viikkoon, mutta sf-mitta oli sentin laskenut, sekin kertoo siitä että vauva on todella alhaalla.
Ruskeaa (hieman verestävää) limaa on alkanut valuun, että ehkä mäkin pääsen joskus synnyttämään...
Vointi on muuten ihan ok, jaksaa jopa tehdä ja touhuta kaikkea sekä ulkoilla. Eli ei auta kuin odotella. Pääsiäisen jälkeen torstaina (huh, tuntuu ikuisuudelta!) niin olis sit ensimmäin yliaikaiskontrolli TAYSissa. Toivottavasti ei tarttis sinne saakka odotella. Joka päivä kyllä supistelee kiitettävästi ja kipu tuntuu alaselässä kovimmin, mutta ei ne vaan tunnu säännöllistyvän...
Vimpuliina 40+2
Onnea kaikille vauvan saanneille! Ihanaa kun pikkunyytti on vihdoin sylissä.
Meilläkin odotellaan kovasti milloin koittaa se päivä. On se aika rasittaavaa aikaa kun menee yli lasketun ajan, alkaa tulla päivä päivältä malttamattomaksi. Meidän esikoinen käynistettiin, toinen tuli vesien menolla kolme päivää ennen laskettua, katsotaan miten tämä kolmas lapsukainen, käynnistetäänkö vai ei. Maha on tippunut tuonne alas ja olo on loistava, välillä ei edes tunne olevansa raskaana. Vasta sitten kun kumartuu niin maha on tiellä. Supistukset ovat kadonneet tiettämättömiin. Tässä on kokeiltu kolmeaa s:ää, jospa ne käynnistäisi synnytyksen, mutta niiden jälkeen olo on ollut hyvä ja jopa olen nukkunut sinä yönä paremmin:D Leppoisaa loppuodotusta kaikille kenellä on veilä masuasukki ja onnea synnytykseen!
marjaro 40+3
Kiitos kaikille onnitteluista! Olo on kyllä ihana ja vauva kerrassaan hurmaava. Saas nähdä miten täällä tuo esikoinen, tuleeko mustasukkaisuus enemmän pintaan ajan kanssa. Nyt on niin uskomattoman kärsivällinen ja avulias ja kiinnostunut veljestään!
Nyt jo unohtui nimimerkki uudelta vauvautuneelta mutta laitan lämpimät onnittelut sinne kuitenkin.
Niiloakseli: Ihanaa, että sait käynnistykseen ajan!! Toivotaan kuitenkin että pääset jo vaikka ensi yönä vauvaa ulos ajamaan. Tsemppiä!
Vimpuliinan osalta kuulostaa siltä, että lähtö lähenee! Hianoo!
Aatuska: Hyvä päätös! Koetas levätä, mulla lähti supistukset käyntiin parin laiskan päivän jälkeen...
Isot onnittelut jo vaavinsa saaneille! Täällä vaan kärvistellään epäsäännöllisten supistelujen kanssa mutta ihan sillä asenteella olen että yli menee roimasti tämäkin. Tänään ja eilen on suppaillu kyllä ihan napakasti pitkin päivää ja vihlookin.
Neuvolakin oli, paineet alhaalla, samoin hg ei ollut vieläkään kuin 107 vaikka pitkään olen jo lisä rautaa ottanut..? Uus neuvola tätäkin on, niin siinä hiukan totuttelemista. on vähän sellainen " kovempi" ja " tylympi" kuin entinen joka jäi eläkkeelle. Ja edelleen pissassa on vähä väliä sokeria +++ mutta veressä ei kuitenkaan liikoja näytä..?
Tänään vielä lohkesi hammaskin:/ ihan iso palanen. Taas saa huomenna mennä päivystykseen. Viime viikolla kävin myös mutta sillon ei lääkäri osannut kivulle juuri mitään tehdä? Mitähän ne pystyvät tuolle lohjenneelle tehdä? tuskin nyt alkavat sitä poistamaan ainakaan mutta inhottavasti se kieltä raapii koko ajan. Ihan kuin tässä loppu raskauden tilassa ei olisi tarpeeksi sietämistä..
tänään kävin myös joogassa kolmen viikon tauon jälkeen. eihän siellä " normaali" ryhmässä paljon pysty tekemään, kun ei selällään voi kauan olla, mutta saa ainakin reilun tunnin rentoutua hiljaisuudessa uhmaikäisiltä:) Siellä sai kivasti aikaan supistelujakin, ihan piti olla liikkumattta ku sattu niin paljon. piti vielä kävellä lasten kans mummolasta kotia. Kivuliaan liukasta siellä on!
nyt tuli mies pitkästä vuorosta kotia:)
meebu ja lilli rii38+2
Heippa murut, mä eksyin pitkästä aikaa vauviksille ja bongasin että te ootte molemmat juuri synnyttäny ja ihan perättäisinä päivinä. Onnea ihan hurjasti! Onnittelen nyt tätä kautta vaikka onhan noita muitakin väyliä olemassa. =)
Toivottavasti teillä on mennyt kivasti uusien tulokkaiden kanssa! <3
T: Soffu (vauvakuumeensa tyystin kadottanut)
...jatkatte elämää kolmen prinsessan vanhempina. Ihanaa!
Ja onnea kaikki maaliskuiset nyyttinsä saaneet ja tsemppiä vielä teille, joilla h- hetki on lähellä! bd
--äitiliini-- alias KJ25 rv 34
Mulla on vähän nuo supistukset taas palanneet kuvioihin. Viimeyönäkin tuli aina liikkuessani, ja ne oli ihan mukavan napakoita. Jospa ne vaikka tässä tänään lähtisi käyntiin.
Eilisilta meni ihan tuskaillessa, itku oli kyllä tosi herkässä. Tuon uhmaikäisen kanssa sai taas tapella, niin kuin nytkin. Koskaan se ei mitään söisi, siitä meillä eniten riidelläänkin. Pieni ja hoikka on muutoinkin. Ilman tappeluita lähtee aina paino putoamaan ja housut ei pysy enää millään jalassa. Meillä ei siis voi lapsen antaa määritellä syömismääräänsä, kun ei sitten syö ollenkaan.
Nyt lähden taas sohvalle makoilee ja katsomaan hömppäohjelmia.
Aatuska 40+4 ja huomenna neuvolaan...
ihanalta kuulosti tuo sinun synnytyksesi.
Minä täällä pyörin vielä " ison" mahani kanssa. Päivät supistelee ja öisin ei mitään ei niin yhtään mitään. Onneksi se hyvä puoli nyt kuitenkin että olen saanut nukkua 3 yötä tosi hyvin :o) joten jaksaisin synnyttääkin mutta ei meidän jannulla ole kiire mihinkään tuolta masusta.
Nyt on kuitenkin alkanut huolettaa kun vauvan liikkeet on alkanut väsähtää joten tänään varmaan soittelen synnärille ja yritän päästä näytille. Eilen illalla tuli valtava paineen tunne häpyluuhun ja hetken mielessä kävi että tähänkö se nyt syntyy rytinällä mutta ohi meni onneksi!
Mun mahakin on ihan kurpsahtanut kasaan ja mulla on siis todellakin pelkkää vauvaa koko pieni masu ei sinne paljon muuta kyllä mahdukaan.
Niiloakseli rv 41+0