**KESÄNUPUT pe - su**
Kokeillaanpas aloittaa uusi keskustelu kun näköjään kaikki vanhat hävis...
Kommentit (29)
Minä pyllähdin päikkäreille pojan kanssa ja sillä välin olivat tytär ja mies tehneet niitä suklaaleivoksia. Voi jestas että olivat hyviä. Kantsii siitä uudesta vauvalehdestä kokeilla se ohje :) lisäksi tytär leipoi eilen lakukeksejä. On mua nyt paijattu ihan satasella.
Ja minäkin oon 2 päivää remunnu takapihalla. Ostin semmoista puista reunanauhaa kukkapenkkiin ja aloin sitten sille kaivaa vakoa että saa vähän upotettua maahan. Aattelin että sehän on vaan kun tekee ja nopeasti ohi. Ja kilin pallit. On tuossa puiden juuressa ja niitä juuria sitten katkoin 2 päivää. Mies jo sanoi että älä tee kun tuskailin supistusten kanssa ja selkä kipeytyi myöskin. No, apina on, apina tekee ja raivolla. Tänään sain sitten tehtyä sen kaivuuhomman ja sitten tietty huomasin ettei nuo ostetut nauhat riitä kun alle puoleen penkkiä :D
No, kun saan ne ostettua niin sitten laitan kankaan alle ja kärrään tuoretta multaa siihen päälle. Ostin jo nätisti kukkivia kivikkokasveja ja muita perennoja joten tuolla pihamaalla oottaa vielä tätä rojektia. Siihen penkin keskelle jää isoja kiviä 3 kpl joten on vähän erilainen kuin tavallinen kukkapenkki.
Kakarat tappelee sohvalla ja mies on rättiväsy kun on ruoanlaiton ja leipomisen ohella siivonnu varastoa ja tehnyt varastoon hyllyjä. Pitänee viedä ainakin poika iltapalalle ettei riehu ja härnää tyttöä kun alkaa huutaa sitten kun tulee vähänkin liian lähelle.
Mitähän noille sikapiikikkäille ruusupuskille tuolla pihalla? Mitäpä neuvoisitte? Meillä on semmoista juhannusruusua ja muuta ruusua tontilla ja tuosta puiden juurelta sitä ei ilman dynamiittia saa kaivettua ylös. Olen katkonut ne varret mutta uuttahan se puskee niin kauan kun juuret elää maassa. Kakarat särkee jalkansa kun avojaloin juoksevat pihalla.
Auttaiskohan semmoinen maisemointikangas, kasvavatko varret siitä läpi? Voisi jotain kehittää siihen päälle jos pitää kasvun aisoissa.
Joo. Nyt järki menee noiden riiviöiden kanssa. Pitää viedä poika nukkumaan ennenku tulee vastustamaton halu soittaa adoptiotoimistoon.
- pirkko
Mie sain äitienpäivälahjaksi valurautapannun ja paistinlastan. Sanoin kyllä miehelle, että hän saa olla päävastuussa sen hoitamisesta, mie varmaan pilaisin sen. Mulla on valurautapannuista semmoinen likainen ja rasvainen kuva. Hyvähän se on, että nyt on sellainen pannu, millä voi paistaa pihvejä ihan kunnolla. Teflon-pannu kun ei kestä sitä kuumennusta. Oli kuulemma kierrellyt paljon eri kaupoissa ja miettinyt mm. kelloa, kasvohoitoa ym. Päätyi sitten pannuun, koska olin edellisenä päivänä toivonut saavani kanapihvejä ruuaksi kun mies grillaa.
No joo, aamupäivällä mentiin koko perhe ulos grillaamaan. Tai mies hoiti koko ruokapuolen ja vielä siivos jäljetkin oikein perusteellisesti. Mies on ollut oikein ihanainen tuon parisuhdeleirin jälkeen. Mie en ole nalkuttanut ja mies on tehnyt paljon asioita omatoimisesti. Näin sen homman pitääkin hoitua. Ollaan jopa innostuttu pussailemaan ja halailemaan =). Se on ollut ennen melko kiven alla.
Ärsyttää kun särkee taas joka päivä päätä. Heti kun aamulla herää, niin jomotus alkaa. Panadol ei auta YHTÄÄN. Siis ei mitään vaikutusta. Oon tänään syönyt 2g, mutta ei auta, ei. Epäilen kyllä, että mulla on näkö huonontunut. Särky on tuossa silmien välissä, tuntuu että silmälihakset on koko ajan tosi kireällä enkä saa niitä mitenkään rennoksi. Pitää mennä synnytyksen jälkeen optikolle. Voihan se tietty olla, että tää loppuraskaus jotenkin särkee myös päätä. Nyt syy ei mielestäni ole hartioissa, se särky tuntuu eri paikassa.
Esikoinen osoitti tänään vähän mustasukkaisuutta kun laitettiin sellainen mobile-lelu vauvan sänkyyn kiinni. Neiti ensin leikki sillä vähän aikaa. Ei ois millään antanut kiinnittää sitä sänkyyn ja kävi vielä nyhtämässä sitä sieltä irti. Sanoi vaan, että viedään pois.
Huomaa kyllä, että en ole tänään nukkunut päiväunia. Alkaa jo väsyttää ihan kiitettävästi. Huomenna vauva ois sitten vissiin ainakin jonkun lähteen mukaan täysaikainen, kun alkaa 38. raskausviikko. Joissakin lähteissä se on täysaikainen vasta kun tulee se 38 viikkoa täyteen. No, eiköhän tuo ala olla jo kypsä syntymään. Kunhan vain pukkaa itsensä pihalle kun on valmis kohtaamaan maailman.
Tytteli-83 rv 36+6
MaksikkaPirkolle: suosittelen kyllä myrkyttämistä. Juhannusruusu on ihan kamala kun pääsee "villiksi". Ihan nätti jossain metsänreunassa, mutta pihassa aivan painajainen kun tekee uutta juuresta kokoajan ja leviää ja leviää....
Tytteli: Itse pelkään kovasti tulevaa juuri tuon nuoremman osalta. Nyt jo kyttäilee minua kokoajan. Jos häviä lautapinon taakse niin kamala huuto ja äitiii-parkuminen : /
(.) ulkona ollaan paisteltu päivää taas tänäänkin. Tehtiin esikoisen kanssa nuoremman päikkäriaikaan meille laatikkokasvimaa, kun piha on kokonaa soralla vielä ainakin tämän kesän. On se vaan pikkasen helpompaa tuo laatikoidenkin tekeminen kun on pelit ja vehkeet. Sirkkelillä vaan lautaa poikki ja viimeistelynaulaimella kasaan : ) Taidan vaihtaa alaa ; )
Mies tokaisi juuri tuossa ennen kun lähdettiin poikien kanssa valumaan tänne kotiin että "on sulla ollut kyllä rankka ä-päivä" sanoin vaan että ihan samanlainen päivä kun normaalistikkin eli jätkien paimentamista ja jotain pientä nakertelua siinä sivussa. TOSIn sain kyllä aamupalan (runsaan sellaisen) ja sikahyvää ruokaakin mies teki. Tälle äitienpäivälle en ollut tuonut mitään paineita miehellekkään mun hemmottelun suhteen, kun tiedän että homma ei talolla etene jos mies hieroskelee vaan vaimon jalkapohjia :DDDD
eart rv36+6
MaksikkaPirkolle: suosittelen kyllä myrkyttämistä -siis sen ruusupuskan ; ) Juhannusruusu on ihan kamala kun pääsee "villiksi". Ihan nätti jossain metsänreunassa, mutta pihassa aivan painajainen kun tekee uutta juuresta kokoajan ja leviää ja leviää....
Tytteli: Itse pelkään kovasti tulevaa juuri tuon nuoremman osalta. Nyt jo kyttäilee minua kokoajan. Jos häviä lautapinon taakse niin kamala huuto ja äitiii-parkuminen : /
(.) ulkona ollaan paistetltu päivää taas tänäänkin. Tehtiin esikoisen kanssa nuoremman päikkäriaikaan meille laatikkokasvimaa, kun piha on kokonaa soralla vielä ainakin tämän kesän. On se vaan pikkasen helpompaa tuo kukkalaatikoidenkin tekeminen kun on pelit ja vehkeet. Sirkkelillä vaan lautaa poikki ja viimeistelynaulaimella kasaan : ) Taidan vaihtaa alaa ; )
Mies tokaisi juuri tuossa ennen kun lähdettiin poikien kanssa valumaan tänne kotiin että "on sulla ollut kyllä rankka ä-päivä" sanoin vaan että ihan samanlainen päivä kun normaalistikkin eli jätkien paimentamista ja jotain pientä nakertelua siinä sivussa. TOSIn sain kyllä aamupalan (runsaan sellaisen) ja sikahyvää ruokaakin mies teki. Tälle äitienpäivälle en ollut tuonut mitään paineita miehellekkään mun hemmottelun suhteen, kun tiedän että homma ei talolla etene jos mies hieroskelee vaan vaimon jalkapohjia :DDDD
eart rv36+6
no tuleepahan minunkin asiani perille ; )
Lievästi sanottuna on ollut vieroitusoireita ja ketutusta kun nämä uudet sivut ei ole päästäneet kirjautumaan tänne lainkaan. Meinasin jo viskata koneen seinään mutta nyt sitten onneksi monen päivän jälkeen onnistui :-)
Täällä ei ihmeempiä, loppuajan ennakoivia merkkejä lähestyvästä tuomiopäivästä on alkanut lisääntyä ja olo käy tukalammaksi koko ajan. Mahasta en haluaisi luopua varmaankaan ikinä, mutta nämä kivut kyllä jätän mielihyvin taakseni. Huomenna aamulla on polikäynti ja sitten näkee onko kohdunkaulalla tapahtunut mitään muutoksia. Siltä ainakin tuntuisi - koko värkki tuntuu roikkuvan jo polvissa ja vauvan päänkin tuntee ihan tuossa hollilla kun sormella alakautta kokeilee :D
Tosin eihän se kohdunkaulan tilanne mitään kerro, ekassa odotuksessa olin auki kahdelle sormelle jo viikolta 32, viime raskaudessa taas viikkoa ennen synnytystä lääkäri veikkasi että yli menee ja pitkälle kun kaulaa oli pitkälti kiinni ja tiukasti...
Perjantaina oli neuvola, kaikki ihan ok. Hb 99 eli ei nouse, ei, mutta onneksi ei enempää laskekaan. Oma paino oli aavistuksen pudonnut mitä ihmettelen sillä olen syönyt kuin pieni sika viime viikkoina. Strepto b-näytteen taas jouduin ottamaan itseltäni, ja se otetaankin nyt noin 10-14vrk:n välein. Synnärillä kävin myös juttelemassa ja näillä näkymin olisi tarkoitus yrittää vesisynnytystä jos vaan olosuhteet sen sillä hetkellä sallii. Nyt vaan tosissaan tällä viikolla alettava valmistautumaan ja katsomaan kaikki tavarat valmiiksi - tai muutamat bodyt ja pöksyt jo on sekä vaipat, hoitopöytää en aio edes laittaa eli turvakaukalo ja joku nukkumapaikka vauvalle on siis hankittava.
Kissoista olikin näemmä ollut juttua ja mun täytyykin tosiaan miettiä jonkinlaista verkkoa sängyn päälle. Makkariin ei kissat meillä pääsekään, mutta olkkariin tulee sellainen vanha rottinkinen ensisänky ja siihen ei mitkään valmiit verkot mahtuisikaan. Täytyykin kysäistä sokeain myymälästä että paljonko velottaisivat jos tekisivät siihen sellaisen ristikon päälle, siellä kun tuo sänky on parhailaan kunnostettavana. Rattaissa meillä verkko on ehdoton kun talvisaikaan mokomat katit yrittävät mennä aina niihin nukkumaan. Ja oravia sun muita villipetoja hyörii pihalla ihan yhtälailla eli suojaamatta ei meillä rattaisiin uskaltaisi vauvaa nukkumaan jättääkään.
Mutta nyt sohvalle huilimaan ja aamulla nokka kohti naistenklinikkaa. Vaivatonta alkavaa viikkoa kaikille
Nappula ja urpo-ulla 36+5
Eikös hän kirjoitellut jokunen aika tänne meille kesäkuisiin? Heiniksissä näin vaan tän viestin ja tuossa erillisenä aloituksena myös...
Eli loppujen lopuksi tulikin sitten TOUKOVAUVA : )
Vielä ehdin tähän pinoon... :)
Tänä viikonloppuna on kyllä kunto mennyt ihan nollaan. Nyt kun vauva on oletetusti kääntynyt oikeinpäin, koen kävelyn melkoisen hankalaksi. Jokainen askel pistää selkään, öisin kivistää häpyliitosta ja alavatsalla painaa niin, että pitää juosta koko ajan vessassa...
Äitienpäivä meni mukavasti. Mies oli tehnyt aamupalaa, jonka söin keittiössä kun en pysty tuolla sängyssä juuri minkäänlaisia asennonmuutoksia tekemäänkään...mitään lahjoja meillä ei ole ollut tapana toisillemme antaa, tuo aamupala on parasta mitä voi kuvitella :)
Iltapäivällä lähdettiin moikkaamaan mummoja ja kotiin tulimme vasta myöhään illalla. Näin ensimmäistä kertaa veljentyttäreni ja voi kun hän olikin pieni. Ihan liikutuksesta mykkänä pitelin häntä sylissäni...kohta meilläkin on samanlainen :)
Veljenvaimo sanoi, että minulla on varmaan synnytys ihan kohta kun kuulemma nenäni on levinnyt sen näköiseksi, että kohta synnytän. Enpä ole aiemmin kuullut, että synnytyksen ajankohtaa voisi tulkita nenästä. Kieltämättä tuo on suurentunut ja vähän turtakin nyt...johan tässä on koko kroppa ihan lövähtänyt ja turtana, joten ei siinä enää nenän leviäminen missään tunnu...
Vauva on ollut melkoisen hiljainen tänään. Vasta iltaa kohden olen tuntenut liikkeitä sen 10/tunti.
Sitä ihanaa kätilökirjaakin luin taas antaumuksella ja sieltä taas viisastuin, että vauvan kokoarvio voidaan tehdä seuraavalla laskukaavalla: SF-mitta + vatsanympärys, jaettuna neljällä. Sain vauvan koooksi tuolla laskukaavalla 3975g...HUI! No, onhan minulla varmaan siinä tuota omaakin ihraa tuossa vatsanympäryksessä, joten en nyt niin kovasti tuohon lukemaan usko. TIistaina sitten kuulen totuuden ultrassa, vaikka sekin heittää useasti +/- 500g. Arvatkaas vain kuka joutuu käynnistykseen taas...? En tiedä haluanko, mutta jos vauva on iso niin kait se on pakko suostua. Terkka jo lupaili spinaalipuudutusta, mutta enpä tiedä ehdinkö sellaista saamaan kun synnytykset ovat olleet nopeahkoja...
Tuossa samaisessa kirjassa oli tosi mielenkiintoisia juttuja mm. vauvan tarjonnasta synnytyksessä, perätilasynnytyksestä yms. kaikkea, mistä tällainen maallikko on todella iloinen lukiessaan ja oppiessaan :) En esim. tiennyt, että sf-mitan kuuluu kasvaa raskausviikkojen mukaisesti (+/- 2cm erot sallitaan), eli jos nyt on koossa 36 rv niin normaalisti sf mitan pitäisi olla 34-38cm :) Toki vauvan asennolla kohdussa on merkitystä lukemiin, joten niitäkään ei nyt ihan hirveästi pidä tuijotella.
Jep...kissoista täällä on ollut juttua. Kun meille syntyi nuo kaksi ekaa lasta, meillä oli myös kaksi kissaa, joista toinen tuppasi väkipakolla pinnasänkyyn, turvakaukaloon ja vaunuihin ja protestina kusaisi sinne, vaikka sai kyllä sitten aina lentävän lähdön kun tavattiin itse teosta...enää meillä ei noita kisuja ole, kun poikamme tuli niille allergiseksi ja vanhemmalle kissalle tuli muitakin käytöshäiriöitä. Vanhempi kissa jouduttiin lopettamaan, mutta nuorempi elelee nyt maalla. Muuten kissat antoivat lasten olla rauhassa, karttoivat kyllä sen jälkeen kun totesivat, että karvathan siinä irtoavat kun menee tenavan lähelle.
Kamala helle on ollut koko päivän ja taas on turvonnut olo. Huomiseksi luvattiin taas kylmää, joten helpotusta on luvassa. Tiistaina pääsen sinne ultraan...jee!
Kanelisokeri 36+2
Siis jestas kun mun on kuuma! Täällä meilläpäin ei tänään edes ole mikään erityisen lämmin ilma mutta mä oon ihan tulikuuma! Kävimme äitini haudalla ja manasin auton ilmastointilaitteen alimpaan hornaan kun se ei viilentänyt mua yhtään. Mies oli innoissaan kun saa taas luvan perästä alkaa katsella uutta autoa kun mä en oo ollenkaan tyytyväinen nykyiseen. Tuo vaihdettiin meille just vähän ennen kuin saatiin tietää tästä raskaudesta. Jos oltais tiedetty silloin kolmannen lapsen tulosta, oltais varmasti vaihdettu isompi. Tai isohan tuokin, Sitikka C5 on, mutta epäkäytännöllinen kolmen turvaistuimen kanssa. Varsinkin kun me tarvitaan paljon tavaratilaa mökkireissuja varten.
Sain eilen etukäteen äitienpäivälahjan kun mies toi toivomani puutarhakeinun ja puutarhamultaa! Mä oon kolme päivää tehny puutarhatöitä aamusta iltaan ja paljon oon saanut aikaankin vaikkakin tahti on todella verkkaista supistelujen ja jalkojen ja lonkkien väsymisen takia. Mutta tiedän että pian on sellaiset liitoskivut että sitten ei kyllä puskissa enää kyykitä!
Mies siivosi eilen koko talon ja teki vielä herkullisen ateriankin ja sen vuoksi olikin vähintään kohtuullista tarjota palkkioksi vähän läheisyyttä saunassa ;)Eikös sitä sanota että varmat keinot synnytyksen käynnistämiseen ovat kolme ässää; siivous, sauna ja seksi! Lasketaankohan siihen miehen suorittama siivous? Supistelut ovat kieltämättä muuttuneet vähän kivuliaammiksi viime aikoina mutta muuten olen jo niin tottunut niihin etteivät paljon tahtia haittaa. Kävely ja pitkään istuminen ovat pahimmat.
Mä odotan synnytystä innokkaana vaikkakin kaihoisana siitä että tämä raskaus loppuu! Tämä raskausaika on nimittäin mennyt vaivoista huolimatta nopeemmin kuin edelliset yhteensä. Ainut asia mikä mua huolettaa on se jos tämä synnytys etenee vielä nopeammin kuin edellinen. Silloinhan kunnolliset supistukset alkoivat iltaviideltä ja lapsi oli syntynyt klo 19.22. Ja kaiken lisäksi kivuliaat supistukset kestivät vain 40 min! Silloin olin onneksi valmiiksi jo sairaalassa mutta jos kotoa pitää lähteä niin kiirettä saa pitää sillä meiltä on kuitenkin sairaalaan lähes tunnin matka! No, toivotaan ettei nyt ihan vielä tarttisi lähteä synnyttämään mutta kunhan vähän ennen laskettua aikaa kuitenkin ettei ihan jättiläiseksi ehtisi kasvaa.
Hei muuten, mun kielen päästä on ollut makuaisti pois jo pari-kolme viikkoa! Voikohan se johtua tästä muhun iskeneestä siitepölyallergiasta vai onko se vaan joku outo raskauteen liittyvä oire? Onko kellään vastaavaa? Tosi kurjaa kun mikään ei maistu miltään vaikkakin siinä on se hyvä puoli ettei tule syötyä ihan vaan huvin vuoksi. Outoa !
Palaillaan taas!
GeddyLee rv 34+5
:x