**KESÄNUPUT pe - su**
Kokeillaanpas aloittaa uusi keskustelu kun näköjään kaikki vanhat hävis...
Kommentit (29)
kiitos Selma vinkintä, nyt siis sain nämäkin näkösälle kun tajusin laittaa 10viestiä aloitusikkunaan!
Siis vähän vaiheessa nää sivut !"#%¤%%/&
Nyt en ehdi suuremmin enää kirjoittelemaan, kun lähdemme tästä tontille ja sitten Ideaparkkiin ruokaostoksille. Täytyy myöskin hakea pojille ne vesirokkorokotteet paljonkohan nekin maksaa? No olen nyt päättänyt että ne meille tulee, en halua sitä riskiä, että saavat ikäviä jälkitauteja : /
Joten viikonloppuja - taas mukavaa kevätkeliä luvassa
eart rv36+5
Nämä sivut on syvältä...ja nämä värit saavat aikaan pahan olon :(
Eilen illalla makasin käppyrässä sängyn pohjalla kun alavatsalla kramppasi pitkään. Sitä sellaista kivillä rispomisen tunnetta. Pelkäsin jo, että istukka irtoaa, mutta menihän se sitten ohi kun makasin ihan hiljaa paikallani ja pitkään...
Koko loppuillan supisteli 10-15min väliajoin menkkamaisia juilintoja, tänä aamuna on tullut pari samanlaista, joten eiköhän sitä ala täälläkin paikat pikkuhiljaa pehmenemään...
Vauva punkaa nyt niin ylös noiden jalkojensa kanssa, että alan olla ihan helisemisissä...alhaalla samanaikaisesti kieputtelee päätään, mikä tuntuu vielä inhottavammalle kuin nuo raajat...
Kaipa sitä pitäisi mennä laittamaan ruokaa kun sain tuon kuopuksenkin jo nukahtamaan päikkäreille. Sitten ruokakauppaan ja sitä rataa...tavislauantai siis :)
Toivottelen nyt jo kaikille hyvää äitienpäivää, jos vaikka käy niin, että palsta on taas huomenna lennähtänyt taivaan tuuliin ;)
Kanelisokeri 36+1
Olen ollut loppuviikon nettipimennossa kun tämä kone oli testattavana vakuutusyhtiötä varten. On sitten mennyt rikki koko kone. Tai kyllä tällä nettiin pääsee mutta esim. käynnistyminen vaatii akkujen irrottamista. No kaippa meille tulee lähiaikoina uusi kone.
Niin tosiaan täällä oli sitten muutettu kaikki loppuviikon aikana. Eilen en saanut näitä viestejä näkymään ollekaan kun en hoksannut muuttaa sitä katselunäkymää.
Lisäksi tämän sivun ongelmien lisäksi mun pitäs päivittää uusi sähköpostiosoite joka paikkaan, kun dna päätti vähän päivittää systeemejään. Plääh!
Mä en muista oonko maininnut että kävin ti neuvolassa. Kaikki oli ok, seuraava kerta ens to. Silloin tällöin tulee kipeä supistus mutta ei useampia peräkkäin eikä säännöllisesti. Nyt on flunssa iskemässä. Viime viikonloppuna sairasti tyttö ja mies, nyt kohta minä.
Mies aloitti eilen kakun teon, tänään tekee valmiiksi että huomenna on mitä syödä. Viime vuonna meni koko päivä kakun tekoon, joten nyt on aiemmista kokemuksista otettu vaari aikataulutuksen suhteen. Ja minä kosken kakkuun vasta syömisvaiheessa.
t. SannaNu ja tiuhti rv 36+5
Moi, onpa todellakin ollut ongelmia näiden sivujen kanssa. Eilen aamulla pääsin kurkaamaan odottajien sivuja mutta sitten en pitkään aikaan ennen kuin nyt. Kirjoittelin eilen (onneksi wordiin) pitkät pätkät, ja laitan sen nyt sellaisenaan tähän. Vastailen siis joihinkin kadonneihinkin kirjoituksiin...
Minäkin nyt kokeilen, josko tänne vihdoin pääsisi kirjoittamaan. On kyllä ollut kummallista, kun ei ole pariin päivään pääsyt teidän juttuja lukemaan.
Eli eilen (torstaina) käytiin neuvolalääkärissä, ja olikin kiva käynti, koska se lauantain ja sunnuntain välisen yön möyrintä oli tosiaan tuottanut tulosta ja vauva oli kääntynyt pää alaspäin! Kyllä jotenkin helpotti, kun vähän jo jännitti se mahdollinen kääntöyritys ja perätilasynnytys, sektion mahdollisuudesta puhumattakaan. Nyt kun vain pysyisikin noin& Oli kyllä sen verran kivuliaan tuntuinen se vauvan kääntyminen ainakin minulle, joten ehkei enää mahdukaan asentoa muuttamaan.
Muutenkin kaikki oli neuvolassa hyvin, tosin tuolla alhaalla ei ole tapahtunut mitään muutosta, vaikka miulla on alkanu olla niitä kipeitä suppareitakin& Maanantaina yltyivät oikein hurjaksi: menin äitiä vastaan juna-asemalle, käveltiin n. puoli kilsaa kauppaan ja siellä sitten oltiin vain hetki, kun alkoi supistella. Kauppareissun lopussa sitten supisteli jo tosi tiheästi, ja kun alettiin kävellä, jouduin jo välillä ottamaan äitiä kädestä kiinni, kun teki sen verran kipeää. Mentiin sitten hetkeksi istumaan ja rauhoittuivat, eikä lisäkävelykään niitä enää tuonut kuin muutaman.
Järkyttävää neuvolassa oli, että paino oli noussut kahdessa viikossa 2,3 kg!!! Edellisellä kerrallahan paino oli laskenut sen 300 g, ja vaikka ajattelin, että nyt on varmaan noussut, oli aika hurja lukema, kun viikkonousu oli siis 1150 g. Olen kyllä jonkin verran herkutellut, ja aikaisemmin en ole ollut yhtään turvoksissa, nyt vähän. Pissa oli kuitenkin puhdas ja verenpaine hyvä, 111/66. Paino kipusikin nyt sitten kertarysäyksellä niin, että nyt on tullut 11,2 kg entiseen. Terkka ei kuitenkaan sanonut mitään, joten ei kai se kamalasti haittaa& Lähtöpainohan minulla on normaali (painoindeksi 21).
Sain tämän kevään viimeisen työjutun tehtyä, ja nyt olisi aika sitten käydä viimeisen esseen kimppuun& Koko eilisen ja tämän päivän olen tähän saakka vain lorvaillut, yhtään ei enää huvittaisi tehdä mitään koulujuttuja. Tahtoo lomalle! Töiden välttely sitten tekee vielä tosiaan ihan veltoksi, enkä jaksa noita vauvavalmistelujakaan tehdä. Pitäisi vielä pestä turvaistuimen pehmusteet (saatiin istuin juuri lainaan) ja muita vauvan pyykkejä, silittää vaatteita ja pakkailla sairaalakassia loppuun. Vähän olen sitäkin jo aloittanut, kun alkuviikosta käytiin ostamassa yhdet imetysrintsikat. Ja vaikka äiti täällä ihanasti pesi ikkunat ja siivosi, olisi hyvä ehtiä vielä vähän laitella noita kaappejakin kuntoon, että saa kaikki vauvan tavarat mahtumaan jonnekin. Huokaus&
Kauriillahan vaikuttaa olevan tosipaikat jo lähellä, toivottavasti vauva tosiaan vielä viihtyisi masussa edes pari viikkoa, kasvu tekisi vielä pienelle hyvää, vaikka hyvillä viikoilla jo menetkin!
Mansikkapirkon ex kuulostaa kyllä oikealta unelmamieheltä ja- isältä, huh huh! Onneksi olet moisesta eroon päässyt, vaikka vielä elämää vaikeuttaakin&
Mariia: harmi että vauva on kääntynyt perätilaan. Jospa vielä ehtisi kääntyä takaisin, miulla tosiaan kääntyi viikoilla 35+1 vielä pää alaspäin.
timaja: miulla se vauvan oikein päin kääntyminen tuntui tosi ilkeänä väännön tunteena lantiossa. Oliko siulla sellaista? Mie yleensä tiedän vauvan asentoa aika hyvin siitä, miten ja minne potkii sekä sitten noista muhkuroista mahan päällä. Kun pää oli ylhäällä, punki sitä aina kyljestä ulos, tunnistin pääksi, kun oli niin iso ja kova. Jalat puolestaan tekee ainakin tällä vauvalla tosi voimakkaasti heiluvia liikkeitä, kulkee mahan pinnalla oikein. Ja kädet alhaalla tuntuu huomattavasti pienemmiltä kuin nyt ylhäällä olevat jalat.
Mukavaa viikonloppua kaikille, mie yritän nyt tsempata ja käydä sen esseen kimppuun!
Niina 36+0
P.s. Nyt taas jotenkin pelottaa, ettei vauva vain olisi kääntynyt takaisin pää ylös... Punkee välillä niin kovin lujaa tuonne kylkiluihin. Toisaalta pissahätä on edelleen koko ajan ihan järkyttävä, ja sitä on siis jatkunut siitä kääntymisestä saakka. Ens pe neuvola, toivottavasti nyt olisi pysynyt ja pysyisi oikein päin!
Kovasti ne yrittää meitä pitää poissa keskustelemasta ;) Me käytiin äsken kaupungilla ja ohjasin miehen ostamaan mulle jalkahoidon äitienpäivälahjaksi. Yleensa en kyllä puutu lahjoihin, mutta kun oikeesti halusin sen, kun en itse oikein yllä itseäni hoitamaan. Sain vielä kauniisti hymyilemällä kulmien muotoilun lisäksi ;)
Olo on hyvä, ei mitään muuta ongelmaa kuin että öisin en saa nukuttua, en ole saanut pariin viikkoon. Siihenkin tuntuu tottuvan yllättävän nopeasti.
Mun puolestani myös oikein ihanaa äitienpäivää kaikille, jos en taas huomenna pääse palstalle. Olipas mukavaa kuulla teidän kuulumisia, ihan on ikävä kun en viikkoon ole mitään päässyt lukemaan.
Selma rv 34+2 (ultran mukaan)
Toimisikohan tämä nyt...
Pakko aloittaa valituksella, kun on lähes uneton yö takana. Kylkiin sattuu niin paljon, että ei pysty nukkumaan niillä. Ja selällä maatessa ei pysty hengittämään. Kokeilin nukkumista istumisasennossa, mutta eipä siitä tullut mitään. On se kumma, mitä huono yö tekee mielialalle. Eilen olin äiti aurinkoinen, oli niin hyvät fiilikset ja tuntui, että ei ole mikään kiire pukata tätä kaveria ulos. Tänään on taas just sellainen olo, että ei jaksa enää olla sekuntiakaan raskaana.
Uutena oireena on ilmestynyt pakaralihaksen kramppaaminen kävellessä. Taitaa mahan paino jakaantua selän lisäksi myös jalkoihin, kun noin reagoivat. Hohhoijaa..
Tuli käytyä neuvolassa ja siellä terkka totesi, että iso lapsi on tulossa. Tarkkaillaan kuulemma kokoa. Huh, vähän jännittää. Tosin onhan tämä kasvanut koko ajan yläkäyrällä. Kovasti on myös ylhäällä, mitään laskeutumisen suuntaankaan ei ole tapahtunut. No, ei kai tässä vielä kiire olekaan laskeutua.
Harjoitussupistuksia on alkanut tulla ja ne tuntuvat vähän ilkeiltä, kun hengitys salpaantuu hieman aina niiden yhteydessä, kun tuo kohtu on niin ylhäällä.
Mukavaa äitienpäivää kaikille :)
Poltsi 34+6
Kylläpäs tänään on supistellut lupaavasti, mutta nyt ne alkaa laantua, höh! Käytiin kaupungilla ja tulomatka oli ihan tuskaa. Koko ajan supisteli tosi kipeästi. Kotiin kun tulin, niin kipeät supistukset jatkui alle 10 minuutin välein, mutta tunnin jälkeen ne alkoi laantua. Nyt tulee vähemmän kipeitä harvakseltaan. Toivottavasti ei ois kolmea viikkoa tällaista, koko ajan nousee toiveet kun alkaa noin kipeään supistamaan.
Odotan kyllä kovasti synnytystä, jopa sitä kipuakin. On se kuitenkin niin ainutlaatuista. Tää loppuraskaus on aika jännää kun synnytys voi alkaa hetkenä minä hyvänsä. Asiat, mistä nautin nyt viimeisillään, on kunnon yöunet sekä mahdollisuudet levätä päivällä. Eilenkin otettiin esikoisen kanssa yhdessä päikkärit. Mie oon ihan toooosi väsynyt ollut. Aamulla kun herään, niin heti alkaa uudestaan väsyttämään. En meinannut sohvalta päästä ylös kun niin ramaisi. Synnytyksen jälkeen on vähän aikaa suht pirteä, parinkin tunnin unet lataa akut kummasti.
Taidan jatkaa tuota sohvalla makaamis-linjaa...
Tytteli-83 rv 36+5
ei ole oikeen luottamus korkealla näiden sivujen suhteen, niin toivottelen jo mukavaa äitienpäivää!
jaiks, pitääköhän mun leipoa kaakku vai mitähän se mies on suunnitellut? Pitääpä tiedustella.
Olo on niinkuin olisi viimeisillään ;) Kävellä lyllertelen minkä pystyn ja yritän touhuta supistelujen välissä jotain. Pitää yrittää nauttia, kun sitten elämä on IHAN erilaista, kun vauva onkin mahan ulkopuolella :O
Mitenhä sitä pärjää kahden kanssa? Alkaa todellisuus iskemään päin näköä..
Kuka se kyselikään niistä oireista ennen synnyttämään lähtöä? Muistelen, että itsellä oireet alkoivat edellisellä viikolla siten, että maha meni kuralle ja tyhjeni täysin joka päivä. Ihmettelin sitä, vaikka en ollut syönyt mitään erikoista. Sitten paria päivää ennen synnärille lähtöä alkoi tulemaan sitä "limatulppaa". Kunnon supistuksia tuli vasta sinä päivänä kun poika syntyi. Mulla sattui olemaan neuvola sinä päivänä klo 14 ja neuvolan tädin kommentti oli, ettei mulla enää montaa päivää mene synnytykseen. Eipä arvannut että poika oli maailmassa samana iltana!
Nyt pitää lähtee leipomaan se kaakku, mies meinasi, että leivo vaan..... jahas.
Rouva 36+4
Siis mitä, joko tänne vihdoinkin pääsee kirjoittamaan? 2 päivää olen yrittänyt, eilen tosiaan hävisi kaikki vanhatkin. Lätkäisen tähän sen viestin, mitä yritin eilen lähetellä useampaan otteeseen.
TORSTAI/ PERJANTAI:
Täällä on siivottu itsensä kipeäksi (meni hermo mieheen eilen kunnolla). Aloin vaihtamaan vähän järjestystä olkkarissa, ja sohvaa siirtämällä sen alta paljastui pölyä, 7 eripari sukkaa, 2 kalsarit, ja leluja. Muualta huoneesta löytyi mm. puoliksi syöty pölyinen suklaamuna. Ko. huoneen siivous on miehen ja lasten vastuulla... Tuvassa sitten oli kahdet miehen käytetyt kalsarit eri tasoille nakattuna (pyykkikone kansi avoinna 8 metrin päässä tarjolla...) vaikka justhan toissapäivänä taas sen kanssa näistä asioita puhuttiin. Meni sitten hermo ja soitin äidinkin kaveriksi ihan masentuneena tän työmäärän alla. Meillä menikin 5 tuntia ja siivottiin tämä pelkkä olohuone ja eteinen. Eteisessä siirreltiin hyllyjä ja kaappeja ja ruuvailtiin parit naulakot lisää seiniin. Vein tuvasta tietokoneen olkkariin ja olkkarista kiikkutuolin tupaan odottelemaan tulevia imetyksiä ja nukutuksia :)
Onneksi se tukivyö tuli postissa, ilman sitä olisin varmaan TOSI kipeä nyt. Iskias tuli niin kipeäksi että se soi ja ilta meni voivotellessa. Nyt se on onneksi jo aika paljon helpottanut.
Pojilta pistin pleikkarin takavarikkoon. Minun ostama vehje ja pelit, joista kotelot, ohjekirjat ja itse levytkin nakeltuna pitkin olkkaria ja lattioita, pari koteloa oli rikkikin kun oli mm. kävelty päältä... Hajottakoot omat tavaransa, mutta jos meinaavat saada pelata, niin noiden terrorisointi kyllä loppui tähän paikkaan. Seuraavan kerran kun tulevat, niin kenties se pleikka palautuu, JOS alkavat vähän tehdä myös jotain hommiakin eivätkä elä täällä kuin täysihoitolassa.
Mies kun tuli kotiin niin oli hyvin nöyränä, se kävi ostaan mulle "palkaksi" laitumelle apulantasäkit omasta pussistaan ja käytti vielä illalla syömässä :)
TÄNÄÄN:
Nyt sitten siivoilin loput mökistä, miehelle jätin matontamppaukset yms kevyttä hommaa.. heh heh. Se oli tänäänkin 7 tuntia töissä ja nyt kävi vain kahvilla sisällä ja jatkaa noita oman firman hommia.
Lainasin kirjastosta DVD:n "Kun vauva tulee kotiin", se voi olla ihan hyväkin kun en kerran käynyt missään valmennuksissa tms.
Eilen käytiin kirpparilla äidin kanssa ja sanoin jo etukäteen että mitään vaatteita ei sitten tarvita. Noh, äippä sitten osti mulle 2 käyttämättömän näköistä bodya (maksoivat 50stn yhteensä), vaunuihin sen kissaverkon, nalleaiheiset pinnasängyn pehmusteet, kevyen toppapuvun + myssyn, ja mitähän muuta siinä vielä olikaan. Nyt ei ainakaan ole vaatteista puutetta!
Mahassa käy möyrinä ja se tuntuu laskeutuvan aina vain alemmas. Istuminen tuntuu vaikealta kun pää painaa tuonne alas. Muuten mulla on jotenkin hoikistunut olo, vain tuo maha kasvaa :) painoa on kyllä tullut kotipuntarin mukaan säännöllisesti se n. 400g/ viikko. Nyt olen useampana yönä taas saanut kohtuullisen hyvin nukuttua, mutta tyynyjä siihen tarvitaan.
Odotan innolla maanantain neuvolaa ja parturiaikaa :)
Alcatraz 35+1
Eilen mulla oli mielessä paljon kaikkea mitä piti kirjoittaa ja kommentoida, mutta enhän enää muista että mitä.
Lääkärineuvolassa käsin ja kaikki oli ok. Painonnousu on ollut koko ajan (=joulusta asti) keskimäärin 600-700g/viikko, lääkärin mukaan ihan sopiva. Vauvastakin sanoi nyt että on pää alaspäin, kun viimeksi terkat ei oikein osanneet sanoa. Lisäksi olin torstaina sokerirasituksessa. Vastauksia en ole vielä saanut, pitänee soittaa maanantaina ja kysyä. Olisi kyllä aika ikävää jos mulla nyt todettaisiin raskausdiabetes, kun en ole edes ylipainoinen (painoindeksi ennen raskautta 18-19) ja ikääkin on vasta 24v.
tänään oli synnytysvalmennus..ihan kiva kokemus, mut silti pelottaa synnytys ihan sikana ja siel synnytyssalissakin haisi ihan hirveelle!! parempi etten ajattele koko synnytystä!! iloisempiin asioihin..ketäköhän kesänupuista saa ensimmäisenä pikkuisen kainaloon?! varmasti viikon päästä jo ensimmäinen syntyy..:)
harmi ku mul ei ole enään lääkäri käyntiä, koska se oli jo rv32...ku supisteli silloin sen verran et kurkattiin onks kaikki hyvin! silloin kohdunsuu oli pehmentynyt ja vähä lyhentynyt, mut kiinni! sain silloin loppuajan saikkua!! olisi tosi kiva, jos nyt vielä olis yks lääkärikäynti..niin tietäis missä nyt mennään ja onks tilanne muuttunut jne!?
mie ja tiitiäinen rv35+6
Kukahan se puhui kissaverkon hankkimisesta? Mä en ole jotenkin osannut murehtia sitä ollenkaan että vaunuihinkin pitäisi olla kissaverkko. Ei varmaan hankita sellaista ollenkaan, jos vauva on vaunuissa vain ulkoiltaessa ja kissat on kuitenkin koko ajan sisätiloissa. Oletko hankkinut pinnasänkyyn kissasuojan? Me ei olla hankittu. Tuntuvat vähän hankalilta. Semmoinen löysä verkko ei ainakaan mitään auta kun kissa hyppää sen päälle kuitenkin. Pitää varmaan vain pitää makuuhuoneen ovi kiinni öisin. Meillä siis on kaksi kissaa. Toinen on jo ikävästi ottanut tavakseen nukkua pinnasängyssä, vaikka ei olla sänkyä laitettu mitenkään valmiiksi ja patjassakin on vielä muovit päällä ettei se olisi niin houkutteleva nukkumapaikka.
Onpas ihana ilma ulkona! Kävin äsken 1,5 tunnin kävelyllä, tosin kävelin vain sellaista mummovauhtia. Tai vieläkin hitaammin. Kaikki mummotkin meni ohi. Kävelyn jälkeen tuntui että olin ihan turvoksissa ja sormuskin alkoi kiristämään. Nyt olo on jo palautunut normaaliksi. Muuten en ole vielä juurikaan turvotuksia huomannut.
Hyvää äitien päivää kaikille!
sroigh ja masuvauva rv 35+3?
Voi helvetti näitten sivujen kans. Mul ei toiminut eilen ollenkaan, mikään. Ekaks pääsin kirjottaa ja sit koko paska lukittu.
Noh nyt uutta yritystä.
Kanelisokeri, ihan muutamalla sanalla kertoi kääntöyrityksen riskeistä. Onnistuminen kuulemma 50-60% ja riski hätäsektioon 0,5%. Uskoiskohan tuota. Oon samaa mieltä, miksi riskeeraa pienen, kun todennäköisyys onnistumiseen on heikko. Yritin kysyä, että vaikuttaako eteisistukka jotenkin, lääkäri änkytti vaan jotain ja antoi ymmärtää, että ei vaikuta. Taas olin eri mieltä :)
Timajalle yritin eilen kommentoida, et miltä tuntuu ero kun vauva oli pää alaspäin ja nyt kun heitti voltit, eli mulla vauva kääntyi yöllä kun nukuin. Lääkäri ihmetteli etten ollut tuntenut kun pari kiloa myllää masussa. Sanoi ettei sitä voi olla huomaamatta. Yöt on selvästi hankalampia. Vaikea vaihtaa asentoa kyljeltä toiselle. Vauvan pää painaa keuhkoihin, ja aamulla kun nousee ylös, tuntuu ettei saa henkeä, ja hengittämiseen pitää oikeasti keskittyä. Tätä ollut muutamana aamuna. Alavatsa myös kova useasti. Vauva punkee itseään oudosti. Tuntuu et maha on täynnä vauvaa. Vatsa on hankalan tuntuinen kuten kuvasit. Liikkeet tuntuu mulla myös kyljessä, oikoo varmaan jalkoja sinne. Ja ylhäällä keuhkojen alla, ilmeisesti ne kädet.
Toivotaan kuitenkin ettei sulla olisi kääntynyt väärinpäin. Mut eikös vauvan laskeutuminen ja kiinnittyminenkin tunnu sitten erilaiselta. Tuota paineen tunnetta kun kuvasit?
Neuvolakin pitäisi tosiaan olla sulla jo parin viikon välein. Itselläni ainakin on jo seuraavaksi viikon välein. Vai onko ensisynnyttäjillä ja kokeneilla eroja noissa? Parempi että vauvan asento selviäisi ennen synnytyksen käynnistymistä, ettei tule yllätyksiä matkaan.
Nyt syömään, ehkä mäkkiin, jes hampurilaisia. On muuten aivan ihana auringon paiste ja kuuma täällä Helsingissä.
Iloista äitienpäivää teille jo äideille <3
Mariia 33+5
Ja onpas mukavaa kun sivut vihdoin ja viimein toimivat- ainaki hetken aikaa? Kyllä täälä on tullut suusta monenlaista ärräpäätä, ku odotus-osioon ei oo päässy ees kattomaan viestejä ja muutenki tuntunu jumittavan koko vauva-lehden sivusto...
No mutta asiaan...Monella teistä tuntuu olevan jo lupaavia "oireitakin", synnytyksen suhteen siis :) Itselläkin kyllä supistelee ajoittain kipeästikin, mutta aina ne sitten kuitenkin asettuvat melko nopeasti levolla. Jotenkin tuntuu että täälä kyllä kärvistellään viimeiseen asti ja melko varmasti yli ajankin jos vauveli yhtään sukuunsa tulee. Mun äidillä nimittäin 5 lapsesta 4:n synnytys on jouduttu käynnistämään ja se 1 joka tullut luonnollisesti on mennyt myös yli lasketun ajan jopa 11 päivää. En sitten tiedä pitääkö se paikkaansa että oman vauvan synnytys menis suurin piirtein saman kaavan mukaan kuin itte on syntyny...? Tällaista on mulle joku vaan väittänyt... :)
Taisin jo edellisessä viestissä kertoakin neuvola-käynnistä. No terkka soitti seuravana päivänä ja pyysi ens viikolla vielä ylimääräiselle näytille että sais vielä tunnustella miten päin vauva on. Aikoi tehdä joka tapauksessa lähetteen äitiyspolille että siellä saadaan ultralla varmentaa vauvan asento (meidän neuvolas ku ei ultraa oo saatavilla). Tosi mukavaa että pääsee vähän asiantun-tevampaan arvioon, ku minä ei oikein välttämättä ois luottanu sen TK-lääkärin arvioon... :(
Alcatraz: Kylläpä mua alkoi naurattaa ku luin sitä sun juttus alkua. Kuulostaa välillä niin tutulta tääläkin. Meillä kans mies kerran ihmetteli että mihin kaikki hänen sukkansa on oikein hävinny...Noh, pari päivää myöhemmin siivoilin ja imuroin samalla sohvatyynyt. Eiköhän niiden tyynyjen takaa löytyny kolme miehen sukkaparia... :D Että sellasta!
Kyllä on olo muuten todella naatti...Oon tänään yrittäny kyykkiä pihalla varmaan pari tuntia ja siivoillu takapihaa. Tosi paljon laittamista ois vielä. Mies raksaili terassia. Pitäis mullatkin kohta levittää että sais nurmikon kylvettyä....Nää kaikki hommat jää valitettavasti melkein kaikki miehen kontolle...Itse en viiti kovin paljon mullassa möyriä ennen kuin vauveli on syntyny :x Oon luvannu maalata talon joskus sitten synnytyksen jälkeen, jos vain vauvan hoidolta ennätän (tällä hetkellä julkisivun paneleissa siis vain pohjamaalaus). Mutta mistäs sen tietää kuinka "vaativa" vauva sieltä on tulossa - voi olla että sitä ei välttämättä paljoa muuta tehdäkään kuin ollaan vauvas vaan kiinni.
Niin ja hyvää äitienpäivää munkin puolesta teille kaikille äideille jo näin etukäteen :) Mun ensimmäinen äitienpäivä on vasta ensi vuonna :)
Rentouttavaa lauantai-illan jatkoa B-)
Suvi + masukki rv 35+2
Meillä on kaksi tallikissaa, eli eivät tule sisälle ollenkaan (ja ovat takuulla likaisia) ja viihtyvät paljon tossa kuistilla päivää paistattelemassa. Lisäksi kun maalla ollaan, tässä on naapurusto pullollaan kissoja vaikkei omat vaunuihin puskisikaan - en uskalla kyllä jättää vaunuja ilman verkkoa pihalle. Tuurilla nyt vaan satuin tuon verkon löytämään kirppikseltä suht halvalla (oli vielä paketissa ja hintalappu uutena 39e). Ja tää on siis tämmönen kova verkko, ei pitäis antaa periksi kissan painon alla :)
Moikka,
Kokeilenpas minäkin kirjottaa nyt tänne. Olen useamman päivän ajan käynyt kurkkimassa mutta välillä näyttää että ei ole viestin viestiä edes.
Nyt jos joitain on kadonnut, niitä en ole edes nähnytkään. Höh. Mitähän olette kirjoitelleet..?
Ite en nyt muista edes koska oon viimeks kirjottanut. Alkuviikosta vissiin.
Täällä sama meno jatkuu. Kamalasti vihloo aamusta iltaan alapäätä, kivat liitoskivut. VAuvan pää painaa suoraan kohdunsuuta. Seistessä on hyvin hankalaa, tuntuu että vauva tipahtaa kohta ulos. Yöt menee miten menee. Kyllä sitä tulee valvottua öisin. Silti, vaikka suht hyvät yöunet sais, väsy on kamalaa. Joku muukin sitä kirjotteli. Vois olla nukkumassa vähän väliä.
Ja näitä vatsantyhjennyksiä/ripulikohtauksia on suunnilleen joka toinen päivä.
Neuvolassa kävin eilen. Mitäs.. kaikki ok. Painoa yht.9,5kg, edelliskerralta n.400g/vko. Hb oli 127,vähän laskenut taas. Syke 150 paikkeilla. Paineet ja pissa hyvä. Terkka arvioi käsikopelolla taas painoa, veikkas 2500g tai vähän yli. Tiistaina on äitipolilla käynti, sitä ootan, saa kokoavioo sieltäkin.
Synnytystä tässä jo oottaa innolla. Pelätä en osaa mutta jännittää se koska on uus tuntematon maailma. :)
Palailen huomenna, jospa sit muistais mitä kaikkea piti kirjottaa ja samaten pääsis kommentoimaan muita juttuja.
Hyvää äitienpäivää :)
a_j + pötkis 36+2
Ärsyttävät nää sivut! Vähän aikaa sitten kirjoitin pitkän viestin kun vihdoin pääsin tänne. Sitten sivut väitti että istunto on vanhentunut ja tekstit hävis jonnekin. Mä en osaa siirrellä tekstejä wordista tänne (en ole kyllä kokeillutkaan). Mieskin aina "haukkuu" mua mummoksi kun olen niin surkea näiden tietokoneiden kanssa.
Nyt ois ollut hyvää aikaa palstailla kun mies lähti tyttöjen kanssa mökille eilen. Tulevat vasta huomenna takas. Onkin eka kerta esikoisen (5v) syntymän jälkeen kun olen ihan yksin yötä kotona (mitä nyt yksi pieni vauveli myllää masussa mukana:D). Jos tytöt on ollut yö kylässä niin mies on ollut kotona tai jos mies jossain niin tytöt on ollut kotona.
On kyllä ihan mukavaa ja täytyy sanoa että tekee mulle hyvää ja tytöillekin tekee hyvää olla välillä musta erossa:). Tänään kävin kaupoilla ja tyttöporukalla syömässä ja terassillakin kävin vettä juomassa. Oli tosi mukavaa. Kaupasta yritin ittelleni kenkiä etsiä, mut en löytänyt. Ostin tytöille kesävaatteita ja vauvalle yöpuvun. Tosi vaikea löytää unisex vaatteita vauvalle.
Tiistaina on äitipolikäynti. Ihan kiva kun pääsee kurkkaamaan pikkuista ultralla. Viimeeksi olin rakenneultrassa n.rv 20. Tuntuu että tätä raskautta on seurattu vähän. Kun viime raskaudessa oli raskausdiabetes niin ravasin ultrassa ja muissa kokeissa vähän väliä.
Mukavaa äitienpäivää kaikille! Voi olla et huomenna ei kerkeä koneelle tai jos kerkee niin sit nää sivut ei taaskaan toimi.
ilonella 34+2
sivut meinaan...
Olen aivan pihalla teidän jutuistanne, kun en löydä enää sitä ekaa pe-su listaa...
Tänne ei kuulu kummoista. Päivää on paistateltu tontilla, tosin sisätiloissa lähinnä. Pojat möyrivät ulkona ja ovatkin saaneet kaunista rusketusta karvoilleen : )
Huomiselle en odottele suuria. Sanoinkin miehelleni, että lähdetään sitten kunnolla ale ostoksille kun kesäalet alkavat. Haluan päivittää TAAS vaatevarastoa ym. ; ) Tosiaankin paras lahja on kun päästään muuttamaan. Tänään jo sanoin miehelleni kun tultiin kaupasta tontinpihaan, että olisipa ihana kun voisi jäädä jo tänne... No pari viikkoa vielä!!!!
Ilonellalle vinkkiä WORDin käyttöön. Kirjoitat wordiin tekstin jonka haluat tänne -> MAALAAT tekstin -> painat Ctrl+c -> menet näille sivuille kohtaan jossa vastaat viestiin eli mihin normaalisti kirjoittaisit (muista otsikko)-> painat Ctrl+v -> lähetetät viestin normaalisti.
Tekstin häviämisen voi estää myös niin että kun kirjoittaa VIESTI-kenttään, niin ennen lähettämistä MAALAA TEKSTIN ja painaa Ctrl+c. Näin saa kopioitua tekstin varmuudeksi jos sivut lyövätkin erroriin. Sitten vaan tekstin siirto Ctrl+v:llä wordiin, uuteen viestikenttään tai vaikka sähköpostin luonnoksiin, niin eipähän häviä ; )
eart rv36+5
hiljaisen varmasti ostin taloussuklaata ja pähkinärouhetta kaupasta, sydänleivosvuokan ja iskin miehelle uusimman vauva-lehden käteen. Sanoin että siellä on suklaaleivosten ohje. Unohda kakku, mamma haluu suklaata. :D
Eli huomenna olisi sitten naama näkkärillä ja kieli pyllyssä sen suklaan kanssa. Ruusuja sain jo, lempiväriä kun osasi tuoda oikein tumman punaisia ja pitkällä varrella.
tuosta kissaverkosta oli puhetta. meillä ei ole kissoja, mutta oravia ja tirppoja puut pullollaan. Niin ja jäniksiä istuu suunnilleen portailla kun lähdet aamulla lehteä hakemaan joten kai semmoinen verkko pitää hankkia vaikka tuskin ne jänikset sinne vaunuihin tunkee..
Joskos saisi tämän tekstin jäämään bittihistoriaan, kun edellinen meni sinne bittitaivaaseen.
Mies muuten otti musta mahakuvan kun oltiin anoppilassa viime viikonloppuna. Voi herrajestas mikä tursas minä olen!! Iho on kuin teinillä, onkos muuten muilla kuhahtanut aknepop? Ja selluloosa reisissä on tullut jotenkin erityisen näkyviin.. Kun kaikki lihakset on hävinny tässä niin eihän sinne muuta jää kun läski.
voi saakeli sentään.
Ja kakaralla on terävät kantapäät. Työntää tuonne kylkiluihin ja kylkiin niitä. Oikein kipeetä tekee. Luulen että on alkanut ankkuroitua tuonne alakertaan kun supistusten aikana juilii häpyliitokseen ja tuntuu että punkisi alemmas.
Pirkko ja punkero rv 33+2
kyl meinaa mennä hermot ku ei nää sivut toimi.. :/
ollaan remppaamassa autoo anoppilassa, tai siis mä otan arskaa ja mies remppaa ku en saa oikee mitää tehä..
niin väsy meinaa olla, viime neuvolasta laskenu hb 140:stä 113:sta. en sitte tiiä voiko sitä syyttää..
ens viikolla on melkee joka päivä joku lääkäriaika. kivaa juoksemista..
toivottavasti muilla mieli vähän korkeemmalla. tuun takas taas pirteempänä.
alfreed 36+0