Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä perheitä jotka matkailee koulupäivien aikaan, entäs jos opettajatkin

Vierailija
27.11.2008 |

tekisi niin. Lähtisi lomalle kesken työaikansa.

Lasten työaika on koulujen työajat ja niistä ei lipsuta olemalla poissa viikkoja koulutyöstä.

Kieltää pitäisi. Matkustellaan vain niinä aikoina jolloin koulut on kiinni.

Opettaja

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eih, nyt mä en enää kestä ja poistunkin tästä keskustelusta. Muuten tipun varmaan tuolilta... Ja sama _egologisuuden_ puolestapuhuja vieläpä haukkuu muita tyhmiksi :D

Vierailija
42/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi helpompaa matkusta lomien aikoihin kun ei tarvitse miettiä koulutehtäviä,mutta varsinkin isommalle perheelle tulee paljon kalliimmaksi matkustaa esim. joululomalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskellä marraskuuta. Perheineen.

Mulle toki ihan sama, sen sijainen oli ihan hyvä. Mutta ei mun 5-luokkalainen kyllä viikossa tai kahdessa jää koulusta paitsi mistään sellaisesta, mitä en itsekin osaisi opettaa.

Vierailija
44/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyypillinen kidult, joka on jäänyt teinin asteelle. MINÄ, MINÄ ja minun tarpeet, MINÄ menen lomalle silloin kuin haluan vähät välittämättä siitä että lapsella on koulua ja edellisellä viikolla oli hiihtoloma...... MINÄ. Ja on muuten toooosi junttia matkustaa etelään lomalla, vain juntit tekevät sitä nykyään. Tsiisus mikä järjen jättiläinen, säälin lapsiasi, kasva aikuiseksi

Vierailija
45/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin lasten kohdalla se on aika ikävää, jos heillä on muutenkin vaikeuksia koulun kanssa. Sellainen sääntö tosiaan on, että tukiopetusta ei saa antaa näiden lomapoissaolojen vuoksi. Siinä on opettajana ikävässä tilanteessa, kun loman jälkeen oppilas on aivan ulalla :(

Ja mitä nuo omat lomat vaikuttavat opettajan töihin, niin kyllä ne lisähommia teettävät. Ennen lomaa täytyy arvioida tarkkaan, minkä verran kussakin aineessa edetään lapsen reissun aikana. Sitten ope suunnittelee lapselle sopivan määrän itsenäisiä tehtäviä. Normaalisti ainakin osa kotitehtävistä tarkistetaan luokassa yhteisesti, mutta matkan jälkeen open täytyy tarkistella yhden oppilaan kaikki viikon tehtävät välitunneilla ja kotona kauhealla kiireellä. Sitten kuitenkaan luokka ei ole edennyt kaikissa aineissa samaa vauhtia kuin ope oli ennen matkaa arvioinut, joten matkalaiselle täytyy keksiä lisätehtäviä tai kasata taas lisää kotihommia. Ei kiva...

Mutta toki opettajana ymmärrän, etteivät kaikki perheet voi pitää lomiaan juuri koulujen lomien kanssa samaan aikaan. Loman "myönnän" oppilaalle tietenkin aina, mutta kyllä oppilan loma omaan opetukseenikin vaikuttaa - tajusivatpa vanhemmat sitä tai eivät.

T:Ope

Vierailija
46/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan kamala selkäkipu pari kertaa vuodessa juuri tilattujen lomamatkojen aikaan...... kenelläkään aikuisella ei ole lomaa kuin 5 viikkoa vuodessa. Eli lapset ovat koulujen loma-aikana yksin kotona, jos aikuiset käyttävät lomansa koulun loma-aikojen ulkopuolella

Vierailija
47/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kirjoitan todistuksia niin katson poissaolot ja niiden syyt ja hups numero tipahtaa yhden alemmas kuin muuten antaisin.

No jopas hurjia uhkailet, kyl me sit pysytään kotona... :-DDDD

Vierailija
48/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin ala-asteella kävimme vanhempieni kanssa 3 kertaa ulkomailla, että oltiin 2 viikkoa reissussa. Toinen viikko oli hiihtolamaa ja toinen "omaa lomaa". kyllä mä sitten niitä tehtäviä sain tehtäväksi, eli muut piti ottaa kiinni. Rehtoriltä piti silloin anoa lupaa poissaoloon. Eli joskus 80 luvulla =)

Vierailija
49/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ok paheksua sitä että nykyään lomaillaan silloin kun itseä huvittaa. Lapsilla on niin paljon lomaa että kyllä sinne pitää saada ne matkat mahtumaan.

Sanopa se työnantajille, joiden kanssa lomista sovitaan. Sano se niille sukulaisille, jotka toivoisivat lapsenlapsiaan kylään. Eiköhän jokainen pyri lomailemaan loma-aikoina, mikäli se on jotenkin mahdollista ja järkevää. Aina ei ole.

Kaikki suomalaiset firmat ei pyöri opettajille sopivissa aikatauluissa eivätkä kaikki projektipäälliköt mieti töitä aikatauluttaessaan, että täytyypä muistaa välttää ettei opeparoille tule tästä lisähommia...

Vierailija
50/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että sesonkiaikaan ei matkaulialalla lomia katsota hyvällä. Tuli vaan mieleen...

kesällä 2.5 kk, syysloma 1 viikko, joululoma 2.5 viikkoa, hiihtoloma 1 viikkoa + joitain päiviä pääsiäisenä. Jos vanhemmat ei tuolle ajalle pysty matkojaan järjestämään, vikaa taitaa olla vanhempien korvien välissä (MINÄ MINÄ Sukupolvi jyrää). Ja sitäpaitsi on todella törkeän epä-egologista matkustella lentokoneella rantakohteisiin, taidatte olla niin tyhmiä ettette tajua sitäkään.....

Vierailija
51/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että antaa luvan reissuun loma-ajan ulkopuolella ilomielin, sillä perheen kanssa reissatessa lapsi oppii ja omaksuu monin verroin sen, minkä koulun penkissä istuessa. Minusta tämä on oikea asenne asiaan! Onnellisia ovat ne, joilla on tällainen opettaja eikä sellainen kansankynttilä, joka nuttura tiukalla tekee punakynämerkintöjä ruutuvihkoonsa ja sadistisesta vallantunteensa nauttien laskee oppilaidensa numeroita, kun on niin kateellinen ja katkera siitä, että nämä reissaavat enemmän kuin hän itse.

Vierailija
52/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ku kaikki suomen lapsiperheet lomailis koulujen loma-aikana,

mahtais olla mestat tukossa!!! Ja vaan opettajien mieliksi...

Vierailija
53/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim syyslomalta viikko ennen ja viikko jälkeen on takuuvarmasti oppilaita "omilla lomillaan", monet vielä useita kertoja vuodessa. Sitten ei oteta läksyistä ym. selvää ja se on sitten open vika kun oppilas on lomailujen takia jäänyt opetuksessa jälkeen!

Vierailija
54/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon sosiaalitoimi voi puuttua. Käytännössä luvat kyllä yleensä myönnetään, mutta tosiasiassa teidän lomailuunne kyllä vaikuttaa open mielipide.

Me matkustetaan juuri silloin, kun halutaan. Siihen ei jonkun "open" mielipide vaikuta. Mieti nyt itsekin mitä sanot. Kaikki ei ole noin yksinkertaista, miten sä oletkin edes opeksi päässyt tuollaisella ajattelutavalla.

Suomessa ei ole koulunkäyntipakkoa.

Vierailija
55/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin eri tilanne on, jos lapsi on virallisesti kotikoulussa, jonka valvonta on sovittu.

Mutta tietenkin yksittäinen lomamatka on eri juttu.

Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.

Jos lapselle opetetaan samat asiat loman aikana kuin mitä koulussa opetettaisiin, niin ei kai siinä sitten mitään ongelmaa ole. Opettajalla ei kylläkään ole mitään velvollisuutta antaa tukiopetusta tai nähdä ylimääräistä vaivaa muutenkaan sen takia että joku lomailee.

lapsi voi tenttiä vaan, koulussa ei välttämättä tarvitse käydä. Satun tietämään tämän. Poikani oli 7 luokalla. Olimme 3 kk Englannissa, poika kävi tenttimässä kokeet Suomessa. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
56/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nytkin ovat thaimaasssa 2.5 viikkoa (VAIKKA kohta on joululoma). Viime vuonna olivat ensin hiihtolomalla ja SEN JÄLKEEN kaksi viikkoa jossain etelässä. Eivät ilmesiesti halua sovittaa lomamatkojaan koulujen lomein yhteyteen. JA REHTORI antaa aina lomaa.... siis todella törkeää. Me lomaillaan koulujen lomien aikaan emmekä niiden lisäksi

että kaikki saisivat matkoja juuri jouluna ja koululaisten lomien aikoihin. Kyllä muuten olet tyhmä.

Vierailija
57/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt mitä siitä seuraa jos ilmoittaa vain opettajalle että, me lähdetään kahdeksi viikoksi lomalle kun tuommonen aika pitää anoa koulutoimen kautta mutta...

Itse en kyllä lähtisi lasteni kanssa ulkomaan matkalle siis lomalle jos lasteni täytyy ottaa koulukirjat matkaan ja minun pitää loman aikana paneutua lapsen läksyihin. Mikä loma se sellainen on? Mutta kukin tavallaan, niin kun joku jo sanoikin että, koulu ei ole velvollinen antamaan tukiopetusta eikä lisäopetusta jos lapsi jääkin jossain aineessa jälkeen.

Lähdemme lasten kanssa lomalla lomailemaan, me emme lennä etelään harjoittamaan kotikoulua. Eli emme matkustele kouluaikoina. Meillä se on mahdollista=)

Vierailija
58/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulunakin olen töissä ihan normaalisti, paitsi aattoillan työnantaja antaa pienten lasten vanhemmille vapaaksi.

Minulla ei myöskään ole vapaata normaalien arkipyhien (pääsiäinen yms.) aikaan.

Meillä vapaat ja lomat pidetään, kun asiakkaita (matkailijoita) käy vähiten, eli juuri silloin kun "normaali-ihmiset" on töissä ja lapset koulussa.

Kesälomani saan sentään pitää kesällä, mutta me haluamme joskus matkustaa myös talvella!

Vierailija
59/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei ole mitään velvollisuutta tehdä asian eteen yhtikäs mitään. Eli vanhemmat huolehtivat loman jälkeen ihan itse, että oppilas on samalla viivalla muiden kanssa. Ja vanhemmat hyväksyvät myös sen, että ylimääräisen loman takia saattaa joku juttu jäädä tekemättä (koe, käsityö) ja arvosana on siksi alempi.

Kuka meistä tekisi omalla ajallaan ilmaiseksi ylitöitä siksi, että joku lomailee? Ei kiitos enää.

t. ope, joka välillä lomailee itsekin kouluaikana, en tosin edellytä, että jonkun pitäisi ilmaiseksi siksi tehdä töitä (eli sijainen saa täysin valmiit paketit lomani ajaksi)

Vierailija
60/78 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin ala-asteella kävimme vanhempieni kanssa 3 kertaa ulkomailla, että oltiin 2 viikkoa reissussa. Toinen viikko oli hiihtolamaa ja toinen "omaa lomaa". kyllä mä sitten niitä tehtäviä sain tehtäväksi, eli muut piti ottaa kiinni. Rehtoriltä piti silloin anoa lupaa poissaoloon. Eli joskus 80 luvulla =)

Että isäni oli yrittäjä ja hänellä hiljaisinta aikaa juuri tuolloin talvella, muuta lomaa hänkään ei pitänyt nomr. sunnuntain lisäksi. Sitä en enää muista tehtiinkö läksyt enen vai jälkeen loman, mutta mielestäni kirjat ei ollut mukana reissussa. Sitten piti pitää esitelmä siitä maasta/reissusta muille..oli ihan ok.