Uskaltaisko syödä teelusikallisen mätiä
jouluna? Se on se ainoa syötävä mitä jouluna odotan =(
Rv vasta 5+0
Kommentit (29)
Jos listeria, niin määrällä ei ole väliä elijos on listerioosi niin riittää että syöt teelusikallisen.
Mäti on sillä kielletyllä listalla :(
ap
Älä nyt ensimmäistäå vastaajaa sokeana usko kun kyse on sikiön hyväksi tehdyistä suosituksista.
t. joka kyseli oliko kiellon syy listeria.
ja sen kanssa on aika yhdentekevää paljonko syöt. Jos sen saa, sen saa ihan yhtä hyvin lusikallisesta kuin kilostakin. En söisi. Mäti on kuitenkin käsittääkseni riskialttiimmasta päästä noista listeriariskisistä ruuista.
Tärkeempää tietysti oma ja vauvan terveys.
ap
Eikö kuitenkin kannattaisi uskoa ennemmin saatua listaa kielletyistä, joka perustuu asiantuntijoiden suosituksiin ja tutkimuksiin, eikä vauva-palstan huutoäänestystä, jossa suosituksia voi antaa tietämättä mistään mitään?
Tai ainakin minä uskoisin ennemmin tuota listaa, mutta kukin saa tietenkin uskoa ihan ketä haluaa.
Mäti on vaan niin ihanaa =) Mun äitikin oli syöny sitä kummassaki raskaudessa ja myös graavilohta kun ei ne sillon kuulemma ollut kiellettyjä.. Eikä sille kuitenkaan niistä mitään tullu.
Mitä jos oisinki saanu tietää raskaudesta vasta joulun jälkeen ja mättänyt kaikkea mädistä maksalaatikkoon?
ap
eikä napanuoraa ole joten ei se tiedä mitä sinä syöt:D
t 4n äiti
Ja millon se napanuora sitten tulee? =)
T. tyhmä ap
riski liittyy nimenomaan vakuumipakkaukseen. Jota ei taidettu vielä käyttää silloin kun äitisi odotti? Itse graavattuna riittävän tuore kala on turvallista. Ja se oli vielä muutama vuosikymmen sitten tietääkseni yleisin tapa tehdä graavikalaa. Kun oma äitini odotti, ei silloin kuulemma edes vielä ollut vakuumipakkauksia.
t. 7
mut mä olenkin vastarannankiiski ja homejuustojakin olen vedellyt surutta kaikissa raskauksissa.....
T: 16+3
tulehdus voi aiheuttaa keskenmenon, sikiön kuoleman tai ennenaikaisen synnytyksen. Syntyvä lapsi voi saada tartunnan synnytyskanavasta ja silloin bakteeri aiheuttaa tavallisimmin keuhkotulehduksen tai aivokalvontulehduksen.
mulle sanoi viisas vanha kätilö 6 vuotta sitten kun odotin esikoistani, että Suomessa on sen verran puhdasta ruokaa, että jos jotain tekee mieli, niin senkun syöt. Kilotolkulla kun ei tosiaan tarvi syödä, vaan vähän maistella.. Ja käsittääkseni, jos mädin pakastaa ja sitten syö (ei siis syö tuoretta), niin sen pitäisi olla ok. En tiedä, mutta itse olen syönyt juustot ja kalat ja mädit ja ihan 2 tervettä lasta olen saanut. ainoastaan vakuumipakatut tuotteet jätin väliin, niissä se listeria-riski on suurin.
Mutta siis kun joku sanoi että ei ole vielä edes napanuoraa niin vaikuttaako se mädin syönti silloin mitenkää siihen alkioon?
ap
Listeria voi aiheuttaa keskenmenon tai ennenaikaisen synnytyksen. Vastasyntynyt voi tämän vuoksi saada vaikean yleisinfektion ja tauti ilmenee yleensä aivokalvontulehduksena.
http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/…
t. 7
ap