Neuvolasta mielipahaa
4-vuotis neuvolassa sain huutia terkkarilta seuraavista asioista:
- Lapsi pitää kiireesti ilmoittaa seurakunnan kerhoon jonne hänet tulee jättää vähintään kerran viikossa tunnista kahteen yksin. Muuten ei selviä eskarista. (Tyttäremme on ollut tähän saakka päiväkodissa, mutta on nyt 3 v sisaruksensa kanssa jäämässä kanssani vauvalomalle. Tuona aikana lapseni erakoituvat ja kadottavat sosiaaliset taitonsa.) Muu kuin seurakunnan kerho ei käy, sillä tässä yhteisössä lapseni saa tarvitsemaansa turvaa ja turvallisen kaveripiirin. Esim. perhekahvila toiminta ei tule kyseeseen, koska sinne olen menossa kaikkien lapsieni kanssa.
- Lapseni ei osaa vielä ajaa pyörällä ilman apupyöriä.
- Lapseni ei ole vielä viime talvena hiihtänyt.
- Lapsellani ei ole kotona tehtäväkirjoja. Niitä pitäisi opettaa tekemään aktiivisesti, että selviytyisi eskarista.
En voi olla miettimättä, että miten tästä elämästä yleensäkään kukaan selviytyy kun jo lapselta vaaditaan niin paljon. Eikö neuvolan tarkoitus ole tukea ja kannustaa, tietysti sen tärkeimmän eli terveydenhoidon ohella? saako neuvolassa tuputtaa uskontoa? Eniten ehkä yllätti se, että terkkarin mukaan vahingoitan lastani ottamalla hänet pois päiväkodista kun itse olen kotona vauvan kanssa...
Kommentit (22)
Ihme kun ei vielä voivoteltu, että eikö neljä vuotiaasi osaa lukea...
Meillä ei hiihdetä, kun ei ole suksia, eikä pahemmin ole ollut luntakaan vasta kuin nyt. Meillä käydään perhekerhossa opettelemassa sosiaalisia taitoja. Tehtäväkirjoja ei tarvita vasta kuin eskarissa... ja pyörässä on apurenkaat siihen asti, kun oppii polkemaan itse ja seuraamaan liikennettä samalla, en katso ikää vaan taitoa.
Esikoulussa opitaan taitoja, joilla pärjätään koulussa. Esikoulu on kouluun valmentautumista, sosiaalisten taitojen opettelua, ryhmässä olemista. En ole tiennytkään, että kaikki taidot pitää opetella jo ennen neljän vuoden ikää, että pärjää esikoulussa, voi elämä!
Anna neuvolalle kirjallista palautetta tai juttele seuraavalla kerralla omista mielipiteistäsi. Heidän tulee kuunnella sinua, sinä olet lastesi äiti ja kasvattaja, ei neuvola!