Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolasta mielipahaa

Vierailija
27.11.2008 |

4-vuotis neuvolassa sain huutia terkkarilta seuraavista asioista:

- Lapsi pitää kiireesti ilmoittaa seurakunnan kerhoon jonne hänet tulee jättää vähintään kerran viikossa tunnista kahteen yksin. Muuten ei selviä eskarista. (Tyttäremme on ollut tähän saakka päiväkodissa, mutta on nyt 3 v sisaruksensa kanssa jäämässä kanssani vauvalomalle. Tuona aikana lapseni erakoituvat ja kadottavat sosiaaliset taitonsa.) Muu kuin seurakunnan kerho ei käy, sillä tässä yhteisössä lapseni saa tarvitsemaansa turvaa ja turvallisen kaveripiirin. Esim. perhekahvila toiminta ei tule kyseeseen, koska sinne olen menossa kaikkien lapsieni kanssa.

- Lapseni ei osaa vielä ajaa pyörällä ilman apupyöriä.

- Lapseni ei ole vielä viime talvena hiihtänyt.

- Lapsellani ei ole kotona tehtäväkirjoja. Niitä pitäisi opettaa tekemään aktiivisesti, että selviytyisi eskarista.

En voi olla miettimättä, että miten tästä elämästä yleensäkään kukaan selviytyy kun jo lapselta vaaditaan niin paljon. Eikö neuvolan tarkoitus ole tukea ja kannustaa, tietysti sen tärkeimmän eli terveydenhoidon ohella? saako neuvolassa tuputtaa uskontoa? Eniten ehkä yllätti se, että terkkarin mukaan vahingoitan lastani ottamalla hänet pois päiväkodista kun itse olen kotona vauvan kanssa...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kummalliselta kuulostaa.

Vierailija
2/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokonaan. Kenenkään ei tarvitse niellä tuollaista puutaheinää hymy suussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit haistattaa peet seuraavalla neuvola kerralla kyseiselle terkkarille.

Mun lapsi oppi 5v. ajamaan pyörällä ilman appareita ja oli kaveripiirinsä ekoja.

Hiihti eka kerran vasta 6v. (asuimme sitä ennen maassa jos ei ollut lunta) ja hiihtää nyt ihan hyvin.

Hän ei ollut ikin äkiinnostunut tehtäväkirjoita, osaa nyt silti lukea ja kirjoittaa, vaikka ei ikinä ennen eskaria tehnyt kotona kertaakaan mitään tehtäväkirjoja.

Ja saat tehdä niin kuin itse haluat, eli pitää lapsen kotona sinun ja vauvan kanssa.

Tsemppiä!!

Vierailija
4/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 2 vuoden koulutus, keskikoulupohjalta, kannattaako välittää mitä sanovat?

Vierailija
5/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tästä kaikesta todella tuli vähän sellanen "ei voi olla totta" olo. Ja hammasta sai purra koko vastaanoton ettei sanois mitään asiatonta. Jostain syystä sitä pelkää että se vaikuttaa seuraaviin käynteihin ja että pitää vaan yrittää päästää toisesta korvasta ulos. Kyllähän se tietysti kuuluu terkkarin työhön että rohkaisee vanhempia opettamaan lapselle taitoja. Mutta jos neuvolassa tulee olo, että on suurinpiirtein toivoton kasvattaja jolla on vielä arvomaailmakin pielessä niin kyllä siitä mielensä pahottaa... Ja kun itse haluais antaa lasten olla lapsia, rohkaista tekemään ja kokeilemaan. Ja jos ei nyt justiin kiinnosta ne tehtäväkirjat, niin ehtiihän niitä oppia myöhemmin. Ja mikäs se on sitten se eskarin rooli? Itse olen luullut että siellä opitaan taitoja eppuluokalle menoa ajatellen? Ettei niinku kotona tartte pitää esiopetusta eskarille menoa varten? ; )

Vierailija
6/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti tarvis välittää... Mulla on kuitenkin vielä loppuraskauden käyntejä edessä samalla tädillä... Ja harmittaa varmaan sekin, että edellinen terkkari oli aivan loistotyyppi! Mä oon pitäny neuvolakontrolleja ihan tärkeinä, siellä ne ongelmat toivon mukaan tulee esiin ajoissa, siis jos oikeasti olis jotain kehitysviivästymää tms...

Vierailija
7/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei meidän 5-vuotisneuvolassakaan vaadittu mitään noista. Nyt, kun lapsi täyttäää kohta kuusi, ovat nuo kyseiset asiat meillä ajankohtaisia. Eikä minun lapseni missään jälkijunassa kulje, vaan ihan ensimmäisten joukossa meidän tuttavapiirissä...

Vierailija
8/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kuullen vielä morkataan "piirsi huonosti tuon viimeisen kolmion", "vastasi väärin" kysymykseen joka on tulkinnanvarainen eli voi vastata monella tavalla.

"kitisee turhaa tätä rokotusta" ,"nyt pistetään ei auta rimpuilla".

Pyysin itse nähdä kaiken ja ei voi kuin ihmetellä nihilismiä, miten huipussaan se voikaan olla.

"täti" myös puhui niin pahalla murteella, että lapsi ei edes ymmärtänyt kaikkea hänen puhettaan kunnolla. Hän jos joku olisi ollut ainakin puheterapian tarpeessa! Meni kauan kotona rauhoitellassa ja selittäessä lapselle tilannetta.

Vierailija
9/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan tarvitse tädin käskystä raahata lapsia johonkin kerhoon.

Eskari ei ole koulunkäyntiä, ihan varmasti pärjää siellä vaikkei missään kerhossa säännöllisesti kävisikään.

Tuntuu että nykyään lapsien pitäisi 4v iässä olla jo harrastuksia ja ties mitä juttuja pilvin pimein, vaikka tärkeintä olisi antaa heidän olla lapsia mahdollisimman pitkään.

itse muistan erään neuvolatädin, joka ei onneksi ollut vakkari. Odotin esikoistani ja loppuraskaudesta neuvolakäynnillä kyseinen tätsy alkoi taivastelemaan vatsan pientä kokoa ja sitten itsekseen mutisemaan ääneen, että mikähän siellä nyt on vialla kun on noin pieni vatsa. Voi voi, täytyy tässä lähete ultraan kirjoittaa kun on niin oudon pieni tuo vatsa...Arvatkaahan vietinkö seuraavan neljä päivää ennen ultraa paniikissa, kun mietin terveydenhoitajan "yksinpuhelua". No, vatsa oli just sopivan kokoinen ja vauva terve. Onneksi ultraava lääkäri oli niin fiksu, että osasi rauhoitella ja jutella rohkaisevasti.

Vierailija
10/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki asiat th olisi voinut esittää toisinkin, ehkä hänellä oli huono päivä tai muuten vaan on tahditon.. ..

ja kyllä elämästä selviytyy.

Vierailija
11/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minuakin seurattiin pienen vatsan takia -- muutaman viikon välein kävin ylim. utrassa, jossa todettiin taas, että siro terve vauva, kasvaa tasaisesti, vatsalihakset pitävät yhä sf-mitan pienenä. Olin tosi tympääntynyt siihen jokakertaiseen lähetteeseen ja keskikäyrän ihannointiin. Syöthän sinä tarpeeksi? Painoakaan ei tullut kuin 10 kiloa hoikkaan varteen ja sekös tätiä kismitti... hirveä syyllistys.

No, terve 10 pisteen poitsu syntyi ihan luomusti ja kaikki meni todella hyvin. POika vaan oppi kääntymään jo 7 viikkoisena ja lähti melkein heti ryömimään. Täti oli sitä mieltä että "saattaa vaikka johtua jostain kehityshäiriöstä tuommoinen, on niin outoa eikä ole 20 vuoteen vastaan tullut". Onneksi poika on tähän mennessä (5 vuotta) kehittynyt ihan normaalisti, motorisissa jutuissa ehkä tosi nopeastikin.

Onneksi olin jo elämää nähneempi äiti, vaikka esikoisesta olikin kyse, koulutettu ja lasten kanssa terapiatyötä tehnyt niin en huolestunut. Parikymppinen esikoisen äiti olisi voinut olla aika huolissaan kaikista kehityshäiriö - puheista, joita täti heitteli ihan huolettomasti.

Onneksi on nykyään toinen th, hänen kanssaan on löydetty ihan oikea keskusteluyhteys ja usko neuvolatoiminnan järkevyyteen alkaa pikku hiljaa palata...

Vierailija
12/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuollaiseen kohteluun törmää ammatti-ihmisten taholta. Asiasta voit tehdä valituksen terveyskeskuksen osastonhoitajalle/johtavalle hoitajalle, siis terkkarin esimiehelle.

En tiedä entisaikaisten terkkojen koulutuksen pituutta, varmaankin juuri tuo kaksi vuotta kansakoulupohjalta. Nykyään koulutus kestää 4v ja pitää olla lukio tai keskiasteen koulutus pohjalla. Tosin, jos on vanhempaa koulukuntaa edustava täti, luulisi senverta olevan järkeä päässä ja kokemuksen tuomaa tuntumaa asioihin, ettei lähde tuollaisia kommentteja laukomaan.

Olet omille lapsillesi se paras äiti ja toimit justiinsa niinkuin teidän perheessä on parasta.

Vierailija
13/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Mutta jos neuvolassa tulee olo, että on suurinpiirtein toivoton kasvattaja jolla on vielä arvomaailmakin pielessä niin kyllä siitä mielensä pahottaa...

Erityisesti tuosta osasta, että seurakunnan kerho se ainoa oikea. Minä olisin tosin kävellyt samantien ulos ja todennut, ettei me seurakunnan kerhoon edes kelvattaisi, kun ollaan pakanoita.. ;-)

Tsemppiä ja rohkeutta luottaa omiin kykyihin!!

Vierailija
14/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on oikeasti ihana, empaattinen ja sympaattinen neuvolan täti, joka oikeastaan aina kehuu ja ihastelee lapsia. Mahtava tyyppi.

Vierailija
15/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

* tuohon seurakunnan kerho -juttuun en osaa edes kommentoida mitää, niin älyttömältä se kuulostaa. Tietysti silläkin kerholla on puolensa jos vanhemmat sen haluavat valita, mutta ei perhekerho sen huonompi ole.

* useimmat lapset oppivat ajamaan pyörällä 4-6-vuotiaina.

* 4-vuotiaana ehtii hyvin aloittaa hiihtoharjoitukset.

* ehtii ne tehtäväkirjat ottaa mukaan kuvioihin vielä 4..5-vuotiaalle lapselle.

Älä kuuntele tuommoista terkkaria.

Omat suunnitelmasi lasten hoidon suhteen kuulostavat oikein hyvältä :)

Vierailija
16/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kuin olisi asiat kirjasta lukenut ilman käytännön kokemusta. Ei nelivuotiaan vielä tarvitse osata kaksipyöräisellä ajaa tai hiihtää ja sitä paitsi motorisetkin taidot kehittyvät yksilöllisesti ei kaikilla samanikäisenä. Sama juttu monissa muissa taidoissa. Toki viitteellisiä ikiä on, mutta ei niitä saisi liikaa tuijottaa.

Vierailija
17/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. ei srk:n kerhoon kehottaminen ole uskonnon tuputtamista hyvä ystävä! Terkka on vain antanut esimerkin, ja voihan olla että teillä Porvoossa ei ole muita kuin srk:n järjestämiä ;-DD

Vierailija
18/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa ei ole pakko käydä, ja niillä "tädeillä"

on 2 vuoden koulutus, keskikoulupohjalta, kannattaako välittää mitä sanovat?

Meillä tädeillä on 4 vuoden Ammattikorkeakoulu koulutus. Neuvolassa ei tosiaan ole pakko käydä.

Itse olen aikanani neuvolassa työskennellyt ja ei tulisi mieleenkään tuollaisia asioita mitä aloittaja mainitsi olla sanonut. Kummeksuisin myös jos työtoverini olisivat niin menneet sanomaan kenellekään vanhemmalle. Jätä omaan arvoonsa ja jos siltä tuntuu, kokeile jos saat vaihtaa "tätiä" jos menee sukset ristiin...

Vierailija
19/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minuakin seurattiin pienen vatsan takia -- muutaman viikon välein kävin ylim. utrassa, jossa todettiin taas, että siro terve vauva, kasvaa tasaisesti, vatsalihakset pitävät yhä sf-mitan pienenä. Olin tosi tympääntynyt siihen jokakertaiseen lähetteeseen ja keskikäyrän ihannointiin. Syöthän sinä tarpeeksi? Painoakaan ei tullut kuin 10 kiloa hoikkaan varteen ja sekös tätiä kismitti... hirveä syyllistys.

Ja mitä jos lapsesi olisi ollut "erityislapsi" eikä kukaan olisi ollut kiinnittänyt huomiota siihen... luultavasti syyllistäisit taas neuvolaa???!!

Vierailija
20/22 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet tietenkin niinkuin itse parhaaksi näet.

Meillä oli lunta viime talvena peräti yhtenä päivänä niin, että olisi jotenkuten voinut hiihtää.

Kuinkas moni juuri 4-v täyttänyt osaa ajaa ilman apupyöriä.

Vain ne jotka ajaa pyörällä lähes päivitäin kesäaikaan ja ne joilla on rohkeutta ja tarpeeksi pitkät jalat.

Meidän ekaluokkalainen ei osannut edes kaikkia kirjaimia kouluun mennessä ja tehtävä kirjaa teki ekan kerran eskarissa ja kotona oli melkein 5-v asti.

On hänellä kavereita ja hyvin on mennyt päiväkodissa ja nyt koulussa ja on oppinut lukemaan tämän syksyn aikana. Eskarista selviytyy kuka vaan normaali lapsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi