AUTTAKAA! MIten ihmeessä opetan 5(!!!!)vuotiaan nukahtamaan itse??
olen jo epätoivoinen, kun minun pitää yhä nukuttaa 5 vuotias tyttö illalla. Onko kukaan onnistunut opettamaan näin isoa lasta nukahtamaan yksin? Tulee lisäksi joka yö viereen aamuyöstä.....
Mitä teen, jotta tyttö osaisi nukahtaa itsekseen SEKÄ nukkuisi koko yön aamuun asti omassa sängyssä?
Kommentit (20)
tietoisesti..
Ei muuta, kuin että sanot:
" tästä lähtien olet jo niin iso tyttö, että menet itse nukkumaan"
Ja jos pimeä pelottaa, voi laittaa yövalon päälle. Ei siinä muuta.
t. äiti, joka on opettanut 1v5kk nukkumaan samalla tavalla..
ainiin, meidän 3v10kk tyttö sanoi tuossa yhtenä aamuna että " enkö ollutkin reipas tyttö kun nukuin koko yön omassa sängyssä.. !" juu-u ja kehuja annoin tietty.. tsemppiä!!
Olisi tietysti parempi jos lukisin heille itse, mutta kolmen lapsen yh:na energiaa ei enää siihen riitä :)
Minulla oli tapana lukea kirjaa lapselle 6v. heräili yöllä ja halusi edelleen viereen.
lääkäri käski että lukeminen loppuu välittömästi. Ja sängyn laidalla ei saa istua . Hommaat tuolin sinne. Otat vaikka keittiöstä jakkaran mukaas kun menet nukuttamaan ja istut siihen sängyn viereen. Siellä ei käydä mitään keskustelua.
Mitään asiaa ei ole enää kun on syöty vatsa täyteen ja pisut ja pesut tehty. Siinä ollaan niin pitkään että nukahtaa, ja lähdet pois.
Pikkuhiljaa vähennät aikaa kun istut siinä ja tuoli on joka päivä hieman loitompana sängystä. Se vaatii totuttelua. Selität lapselle että nyt loppuu valvottaminen ja nukuttaminen. Ja että on täysin normaalia mennä itse nukkumaan. Tämä toimii ihan oikeesti. Kunhan muistat, ettei yölläkään ihan oikeesti olemitään asiaa.
TSEMPPIÄ!
meillä on 1-veekin oppinut nukahtamaan yksikseen tuolla metodilla.
tai sitten musiikin kuuntelu, meillä sai 5-vee joululahjaksi oman mp3-soittimen johon on ladattu lastenmusiikkia ja kuuntelee mielellään iltaisin sitä ennen nukahtamistaan.
5-vee on tietty hankalampi tapaus tietyllä lailla mutta hänessä voi yrittää vedota järkeen ja siihen että on jo iso, kohta eskarilainen. tepsii ainakin meidän 5-veehen monissa asioissa!
Pelkää hirmuisesti pimeää. Meillä luetaan iltasatu sängyssä lapselle, sen jälkeen saa itse lukea n. 15-20 minuuttia omaa kirjaa itsekseen. Sitten jätetään vielä ovi raolleen ja yölamppu joka EI SAMMU koko yönä. Nyt jää kiltisti itse omaan sänkyyn eikä yllättäen enää kipitä sänkyymme. Aiemmin kyttäsi juuri edellistä yölämppyä joka sammuu itsekseen 20 minuutin jälkeen. Hyppäsi sitten sitä sytyytämässä eikä " uskaltanut" raukka nukahtaa. Yöllä kun heräsi pimeyteen juoksi hädissään meidän väliimme. Rakkautta, yölamppu tai sen asian korjaaminen mitä pelkää tai jännittää sekä lempeitä rajoja niin kyllä se siitä.
jokaisen omaan sänkyyn nukahdetun yön jälkeen sai rastin ruutuun. Kun 10 rastia koossa, menimme hesburgeriin jossa pallomeri + hamppari ja limppari.
sitten aloitettiin uusi 10 rastia mutta poika oli jo oppinut sänkyyn nukahtamisen joten eipä tarvinnut enää miettiä edes lahjuksia.
Alkuun nukahtaminen pelotti ja sanoinkin että yöllä kun herää, niin saa tulla viereen. Tämä helpotti nukahtamista ja pikku hiljaa kävi niin että yö vietettiin kokonaan omassa sängyssä.
tuo siperia opettaa-juttu ei oikeen päde meidän herkälle lapselle :) nuo pehmeämmät keinot , palkinnot ym. kuulostavat kivoilta.
Tuon yövalon kans on vaan semmonen ongelma, että lapsen sänky on meidän makuuhuoneessa, eikä meillä ole enempää makuuhuoneita :( en itse haluaisi nukkua valo päällä. TYöhuone kyllä löytyy, pitäisiköhän siihen tehdä lapselle oma huone....MItäs mieltä ootte?
eikä siltikään uskalla nukkua omassa sängyssä.. ymmärsinkö oikein.
meillä on todella herkkä 6 vuotias tyttö, joka nukkuu samassa huoneessa 4 vuotiaan sisaruksen kanssa. joka ilta luetaan iltasatu ja sen jälkeen äippä jää vielä lukeen lehtiä lastenhuoneeseen. yleensä lapset jo nukkuu kun äippä lähtee.. mut tämä järjestely sopii meille kaikille vallan mainiosti!
lapsi menee nukkumaan meidän yhteiseen makkariin (tai siis nukutetaan) illalla 9 aikaan ja vanhemmat menevät sinne sitten 11 aikaan. Ei uskalla(muka??) jäädä sinne yksin...Aamuyöstä sitten kömpii vielä viereen :(
Vierailija:
lapsi menee nukkumaan meidän yhteiseen makkariin (tai siis nukutetaan) illalla 9 aikaan ja vanhemmat menevät sinne sitten 11 aikaan. Ei uskalla(muka??) jäädä sinne yksin...Aamuyöstä sitten kömpii vielä viereen :(
4v tytön. Luen iltasadun ja sen jälkeen istun sängyn vieressä tuolilla ja laulan. Menee n. 10 min kun nukahtaa ja aamulla herää nukuttuaan koko yön 12 tuntia. En koe mitenkään rasittavaksi että joudun nukuttamaan lapsen. Olenko väärässä ettei sais nukuttaa?
Mun mielestä toi on ihana ja turvallinen rutiini.
Meillä lapset menevät iltapesujen jälkeen sänkyyn, heille luetaan satu ja sinne nukahtavat, nämä ovat meidän tärkeät rutiinit :) Sitähän ne lapset kaipaavat, turvaa eli rutiinia.
Meillä sanottiin 2.5 vuotiaalle jo, et ku satu on luettu, saa kuunnella sadun vielä soittimesta ja sitten alkaa nukkumaan. jollei uni tule heti, sängyssä saa jollain pehmolelulla hiukan leikkiä, mutta sängystä ei ole mikään lupa tulla pois ja avata huoneensa ovea.
Tuota teimme noin 2 viikkoa, kun aina se vaan tuli. Vietiin takaisin ja ainut mitä sanottiin oli hyvää yötä.
Tyttö yritti kaikenlaista, on jano, nälkä, pissahätä jne. Siksipä aloimme korostaa niitä. Eli iltapalaa syödessä sanoimme et nyt sinä syöt, sitten mennään ilta pissalle ja pesuille. Niitä ei sitten hoideta enää sänkyynmenon jälkeen.
Kyllä se sit alkoi uskomaan et meille ei vastaan siinä asiassa laiteta!
olen antanut pompottaa, kun ei ole ollut voimia aikaisemmin opettaa nukahtamaan itse. Lisäksi olen perustellut itselleni, että on herkälle lapselle hyväksi nukahtaa tyytäväisenä, ja saan itsekkin siinä vähän mietiskellä omiani.
Nyt kuitenkin tuntuu, että jo 5 vuotiaan itsetunnon ja kehityksen kannalta olisi ehkä hyvä, jos hän oppisi nukahtamaan itse.
hoitaa tätä asiaa. Ihan oikeasti!
Nähtävästi pullamössönuorista on nyt sitten tullut pullamössöäitejä, anteeksi vaan.
Valmistelet asiaa jo aiemmin päivällä ja sanot sitten illalla että nyt sänkyyn, peittelet ja suukotat ja poistut paikalta. Voit välillä käydä sanomassa että nyt nukutaan jos ei rauhoitu ja poistut taas paikalta.
Huuto on varmaa mutta kyllä se viikossa loppuu kun on vaan tiukkana.
ja edelleen nukutetaan. Poika on varsin vilkas tapaus, ja nautin itsekin usein päivän ainoasta rauhallisesta hetkestä nukkumaan mennessä. Joskus yritettiin saada häntä iltasadun jälkeen jäämään omaan sänkyynsä, mutta siitä alkoi sellainen karkailu ja riehuminen, että homma ei vain onnistunut. Vaikka olen samassa huoneessa, niin edelleen yrittää välillä karkailla ja taistella nukahtamista vastaan, mutta rauhoittuu kuitenkin paremmin, kun istun samassa huoneessa. Eiköhän tuo murrosiässä viiimeistään aja jo äidin pois...
Mä olen ollut aina tätä vastaan mutta mies haluaa nukuttaa. Tekee pitkää päivää ja lasten kanssa jää aika vähän aikaa iltaisin. Tehköön mun puolesta jos haluaa, itse en viitsisi.
Tarra jokaisesta itsenäisestä nukahtamisesta. 10 tarralla saa mieluisan lelun/uimareissun/leffareissun...
Kun lapsi oppii nukahtamaan itsekseen, saattaa sen jälkeen jäädä nukkumaan omaan sänkyynsä koko yöksi ilman mitään opetteluja. Jos tässä ei tule muutosta, niin sitten sama tarrasysteemi tähänkin.