Ystävällä tiukkaa taloudellisesti
ja hän lupautui katsomaan huomenna lastani 2-3h aamusti että pääsen hoitamaan vaateostokset rauhassa. Miten kiittäisin häntä?? yleensä tekisin sit joskus vastapalveluksen mut nyt kun kuuntelin hänen kertomustaan tilanteestaan niin tuli sellainen olo et haluan auttaa edes vähän. Rahaa jos tarjoan niin varmaan loukkaantuu... onko ideoita...
Kommentit (34)
Itse veisin vaikka ostosreissun jälkeen jotain kahvipöytään jos teille oli ajatuksena juoda kahvit kun haet lapsesi hoidosta. Minua ainakin hävettäisi jos ystäväni tuli ruokakassin kanssa luokseni " kun teillä on hiukka tiukkaa rahan kanssa" -tyyliin.
Herkkuja taas voi hyvin viedä, mä voisin viedä ihan varakkaallekin ystävälle hoitopalkaksi vaikkapa kahvia, keksejä ja suklaata.
osta jotain pääsiäisherkkuja yms! Esim. suklaamunia ja rairuohoa. Jos ei ole rahaa edes ruokaan, niin varmaan ilahtuu kun voi kuitenkin lapsen kanssa viettää pääsiäistä (jos lapsi on jo sen ikäinen, että haluaa sitä viettää ja kinuaa niitä munia joihin ei ole varaa).
mutta näin pääsiäisen alla voi hyvin viedä pääsiäisherkkuja. Eihän se hirveästi auta, jos todella on niin tiukkaa, että raha ei meinaa ruokaan riittää, mutta saahan siitä ainakin hyvän mielen.
et kertonut onko tiukka rahatilanne ystävällesi uusi vai tuttu tilanne.
Jos tilanne on uusi, ole hyvin hienotunteinen. Lahjakortti on oikeasti hyvä ajatus, sain sellaisen itsekin joskus ystävän lasten katsomisesta. Tuntui tosi kivalta!
Jos taas tilanne on tuttu tai jatkunut jo pitempään, ihminen oppii kyllä laittamaan asiat tärkeysrärjestykseen ja on vain iloinen, jos saa kunnon ruokakassin. Sanoisin vielä hänelle, että " tiedän että autat/ auttaisit minua samalla tavalla" .
Kutsu syömään on varmasti helpoin tapa kiittää eikä kukaan voi siitä loukkaantua. Köyhänä opiskelijana ristin itseni aina kun kummitäti tms. tuli kaupunkiin ja vei syömään.
Itse en kyllä loukkkaantuisi, jos minulle tuotaisiin leipää, juustoa, makkaraa, keksiä, mehua. Veisin ne ruuat jo samalla kun vien lapsen hoitoon, ja sanoisin että tässä vähän välipalatarvikkeita. Ja saattaisin myös tuoda lounaan tai lounastarvikkeet mukanani, kun palaan ostoksilta. Ja tietysti ne pääsiäismunat :)
Itse vieroksun tuota rahanantamista, koska meilläkään ei ole tapana ystävieni kanssa velottaa mitään lapsen hoidosta, vuoroin vieraissa kun ollaan. Ruokapurkin ja keksipakaetin saatan laittaa lapsen mukaan hoitoon viedessä. Ehkä se lahjakortti olisi parempi kuin raha.
niin silloin antaisin rahaa (tai lahjakortin). Jos ei, niin sitten tarjoaisin ruoat kotona tai ravintolassa.
Itse ainakin loukkaantuisin ruokakassista! Tosin jos tilanne on jatkunut pitkään ja ystäväsi on kertonut asiasta avoimesti, niin sitten ruokakassi on ok.
ystävät ovat oikein olemassa ?
Minusta ei ole mitään noloa viedä lasta hoitoon jonnekin, ja laittaa mukaan jotain purtavaa (ei jauhoja ja hernaria), minusta se on ihan fiksu idea muutenkin vaikkei hoitajan perheessä taloudellisesti tiukkaa olisikaan.
Ostaisin siihen pari koristetta, pussillisen ohraruohon siemeniä, vadin ruoholle, suklaamunia ja jonkun muun pääsiäsinamipussin, kananmunapaketin, paketin kahvia ja teetä, hyvää tuoremehua, esipaistettuja sämpylöitä/croisantteja, hyvin säilyvää leikkelettä (metvurstia esim.), säilykehedelmiä (esim. hedelmäcoctail), servettejä, kauniin kynttilän. Eli ainekset aamiaiselle ja vähän rekvisiittaa :)
mutta toisin ostoksilta palatessani esim ison perhepizzan kaikille lounaaksi, lapsille jotain suuhunpantavaa kans riippuen iästä jos toi pizza ei käy ? plus jättipullon kokista, tai oikein jotain deli-tuoremehua tmv. plus kahvipaketin ja hyvää kahvileipää /keksejä REILUSTI
sitten söisin itse näön vuoksi ja loput ruuat jäisi luontevasti kaverille illaksi, kahvileivät vielä huomiseksikin!
jos rahasta tiukkaa, tommonen noutoruoka ja kahvileivät ne jää kyllä ostamatta.
näin luontevasti kiität avusta ja samalla annat vähän piristystä arkeen.
ruokakassia en antaisi missään nimessä ja rahakin kyseenalaista...
ja meidän tyyliin on kuulunut että lainaan rahaa.
Itse en pahastuisi jos joku tarjoaisi lainaan rahaa, tietenkin sillä edellytyksellä että se on varaa maksaa takaisin.
Ap, jos se sun ystävä on sulle suoraan sanonut että on rahasta tiukkaa ja loppukuusta ei ole pennin pyörylää, niin viet sille jotain herkullista kahvin kans kun menet hakemaan lastasi, nostat käteistä ja annat ne rahat hänelle. Jos se ystävä kerta on maininnut sulle rahanpuutteesta niin on se jonkilainen hätähuuto.
Reilusti vaan rahat pöytään ja käsket laittaa lapsille pääsiäisen.
Jos kieltäytyy ehdottomasti, sillä on varmasti jokin muu suunnitelma mistä aikoo rahaa saada, ei se rahattomana voi lasten kans olla.
Siinä voisi olla vaikka kahvia, pääsiäismunia ja jotain pientä syötävää, kuten pääsiäislimppu, mehua, keksiä, jne. Ei todellakaan mitään jauhoa ja makaronia tai muuta köyhäinavun kuuloista.
enemmän ruokapussista kuin rahan tarjoamisesta. Mutta itsepä ystäväsi paremmin tunnet.