Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarissa tänään: " Alakoululaisia ei tulisi jättää yksin" (pitkiksi ajoiksi)

Vierailija
10.03.2008 |

Hesarissa oli juttua koululaisten yksin olemisesta ja lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula sanoi, alle 12-vuotiasta lasta ei pitäisi jättää yksin pitkäksi aikaa (tarkoitti ilmeisesti koulupäivän jälkeisiä aikoja ennen kuin vanhemmat tulevat kotiin ja esim. kesälomia). " Tuntuisi lähtökohtaisesti siltä, että alakouluikäisiä en jättäisi yksin. Kaikkia yläkoululaisiakaan en jättäisi" , hän sanoi. MLL:n psykologi Marie Rautava puolestaan ei itse jättäisi alle 16-vuotiasta itsekseen pitkäksi ajaksi. " Vaikka lapsi pärjäisi näennäisesti, yksinolo herättää hänessä turvattomuuden tunnetta" , Rautava sanoi. Molemmat korostavat kuitenkin, että paljon riippuu lapsen omista edellytyksistä ja ympäristöstä.

MLL:n lasten ja nuorten puhelimeen tulevien soittojen perusteella lapset ovat pitkiä aikoja yksin kotona. MLL vetosi viime viikolla tiedotteessaan aikuisiin, että lapsia ei itsenäistettäisi liian varhain.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pahimmat juopottelijat ym. olivat juuri niitä jotka olivat kamalan vahdittuja lapsia, äiti aina kotona odottamassa kotiintuloa, aivan ymmärrettävää toki että tuollaisesta helvetistä päästyään sitä haluaakin hiukan juhlia.

Vierailija
62/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona koulun jälkeen aina siihen asti, että äiti tuli kotiin. Jos oli iltavuorossa niin tuli kotiin 20.30 ja muuten sitten 18 jälkeen, 16 jälkeen ja niin edelleen. Jos oli päivävuorossa niin oli sitten kotona jo 14-15 aikaan. Lauantaisin olin yksin kotona 8-13 tai 13-18 jos äiti oli lauantaivuorossa. Ja ei mitään ongelmia. Oli kivaa, että oli myös " omaa aikaa" ja sai toimia myös itsenäisesti. Osalla kavereista oli vanhemmat aina kotona ja vahtimassa ja yksikään poika ei vielä 10-vuotiaana uskaltanut olla yhtään yksin kotona, jos äiti halusi lähteä 5 minuutin kioskireissulle niin poika piti ottaa mukaan.

Ihmeellistä miten jotkut kuvittelee, että nykyajan lapset ovat avuttomia nynneröitä, joita ei voi jättää yhtään yksin. Sitä paitsi minun aikaani ei ollut edes kännyköitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä asui nimittäin neljä ihmistä kaksiossa niin todellakin oli ihanaa saada olla yksin tai edes kaksin koulun jälkeen.

Vierailija
64/67 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä kustannetaan normaalituloisen (siis ei AV-tuloisen) palkasta iltapäivähoito....

Vierailija
65/67 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvatonta! Äiti oli töissä (kolmivuorotyö), hoitopaikat mahdollisia vain päivisin virka-aikaan. Omille lapsilleni olen antanut turvallisen lapsuuden.

Vierailija:

Koulusta päästyäni vietin aikani miten sattui. Enimmäkseen juoksin pitkin mäkiä. Söin mitä kaapista sattui löytymään ja käytin itsekseni kaasuhellaa.

Ei ollut puhelinta millä soittaa äidille.

Silloin en tajunnut turvattomuuttani. Omille lapsilleni olen pyrkinyt antamaan kaiken sen mistä itse jäin paitsi.

Vierailija
66/67 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi ap:n referaatti asettaa vanhemmat aika kinkkiseen tilanteeseen. Esim. koulun iltapäiväkerhoon ei enää oteta kolmasluokkalaisia eikä sitä vanhempia.

Vierailija
67/67 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala-asteella ollessani ei iltapäiväkerhoista puuhuttu mitään. Olin " avainlapsi" , kotiavain roikkui kaulassa, tätä ei taida nykyään enää nähdä, silloin se oli yleistä. Itse muistan iltapäivät mukavina, oltiin kavereitten kanssa ulkona tai jonkun luona. Vietin lapsuuteni Espoossa, kirjastoissa ja uimahalleissa käytiin kavereiden kanssa. " Yksinäiset" iltapäivät eivät olleet mitenkään surkeita, muistan että joillain oli äiti kotona mutta suurin osa oli iltapäivät yksin ekaluokasta lähtien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi