Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarissa tänään: " Alakoululaisia ei tulisi jättää yksin" (pitkiksi ajoiksi)

Vierailija
10.03.2008 |

Hesarissa oli juttua koululaisten yksin olemisesta ja lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aula sanoi, alle 12-vuotiasta lasta ei pitäisi jättää yksin pitkäksi aikaa (tarkoitti ilmeisesti koulupäivän jälkeisiä aikoja ennen kuin vanhemmat tulevat kotiin ja esim. kesälomia). " Tuntuisi lähtökohtaisesti siltä, että alakouluikäisiä en jättäisi yksin. Kaikkia yläkoululaisiakaan en jättäisi" , hän sanoi. MLL:n psykologi Marie Rautava puolestaan ei itse jättäisi alle 16-vuotiasta itsekseen pitkäksi ajaksi. " Vaikka lapsi pärjäisi näennäisesti, yksinolo herättää hänessä turvattomuuden tunnetta" , Rautava sanoi. Molemmat korostavat kuitenkin, että paljon riippuu lapsen omista edellytyksistä ja ympäristöstä.

MLL:n lasten ja nuorten puhelimeen tulevien soittojen perusteella lapset ovat pitkiä aikoja yksin kotona. MLL vetosi viime viikolla tiedotteessaan aikuisiin, että lapsia ei itsenäistettäisi liian varhain.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettäkö olisi pitänyt jättää lapset tekemättä, jos mahdollisesti tulevaisuudessa eroaa ja tekee vuorotyötä... elkää nyt viitsikö!

Ihan oikeastiko kuvittelette, että elämä ei koskaan muutu ja kaikki on ennakoitavissa?

Minusta 8 esitti hyvän kysymyksen. Miksi ei tarjota palveluita vuorotyöläisille ja isompien alakoululaisten vanhemmille sen sijaan, että julistetaan " ei saa" .

Vierailija
22/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai lapset ovat erilaisia, pelkääväthän monet aikuisetkin esimerkiksi pimeää.

Mutta se oli mun mielestä outo kommentti, että 15-vuotiastakaan ei voi jättää yksin. Kyllä nyt mun mielestä yläastelainen kykenee olemaan yksin vaikka työpäivän verran, toki tietty poikkeuksiakin varmaan on. Monihan kuitenkin lähtee esim. 16 v vuodeksi vaihto-oppilaaksi, kielikurssille, kesätöihin ja jotkut jopa opiskelemaan toiselle paikkakunnalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tietysti useamman vuoden ajan.

Vai tosiaan, onko ainoa vaihtoehto jäädä kotiin 12 vuodeksi...

Ip-kerhon kaltaista tiomintaa meilläkin kaivataan kesälle ja koulupäivän jälkeen, esim. omakustannushintaan.

Vierailija
24/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hetken yksin. Mutta on eri asia, kun ollaan pakon edessä tuntikausia päivässä yksin kotona. Kyllä esim koululaisten kesälomia pitäisi mielestäni rukata uuteen uskoon, on aivan järjetöntä että lasten loma kestää niin kauan. Meillä ei tulevaisuudessa liene muuta vaihtoehtoa kun pitää miehen kanssa lomat peräkkäin pari ekaa kouluvuotta, koska meillä ei ole apua esim isovanhemmista. Tai sitten palkata joku hoitaja muutamaksi viikoksi lapselle.

Vierailija
25/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin pärjäsin.

Minusta kasvoi vahva nainen .

Olen pärjännyt koko elämäni. Se vahvuus on alkanut rapistua.

Vastaavaa taakkaa en halua siirtää lapsilleni.

Miettikää itse loput.

Vierailija
26/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti se ei tarkoita, että olisin hoivaa ja aikuisen läsnäoloa saanut. Kadehdin ystävääni, jonka viideltä töistä tullut äiti oli OIKEASTI LÄSNÄ illat.

Vierailija
27/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää myöskään ampuko viestintuojaa vai miten se nyt menikään.

Yllätyin itsekin tuosta, ettei asiantuntijoiden ja ammattilaisten mukaan alle 12-vuotiaita (tai jopa alle 16-) tulisi jättää esim. kesälomilla yksin. Ja myös itse olen ollut 3. luokasta asti kesälomista osan " yksin" eli lähinnä kavereiden kanssa. Samoin 3. luokasta asti olin iltapäivät " yksin" ja vanhemmat tulivat töistä kotiin n. klo 17.

Musta on myös turha antaa tuollaisia suosituksia, kun aika harvassa perheessä vanhemmat voivat joka kesä lomailla yhteensä 12 viikkoa siihen asti, kunnes nuorin lapsista täyttää 16... Tai nuoremmat sisarukset saisivat varmaan alle 16-vuotiainakin olla sisaruksiensa kanssa " yksin" kotona. Mun mielestä ois tosi tärkeää, että nyt ihan aluksi KAIKKI eka- ja tokaluokkalaiset saisivat sekä aamu- ja iltapäivähoitopaikan ja heille olisi pakollista järjestää myös kesäloman ajaksi päivätoimintaa silloin kun omat vanhemmat eivät ole vielä lomalla. Sen jälkeen voisi alkaa katsoa 3.luokkalaisten aamu- ja iltapäiväkerhotoimintaa ja kesälomatoimintaa.

T:ap

Vierailija
28/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään vaihto-oppilas ole yksin, vaan asuu perheessä. Kyllä voi aika nopeasti silti tulla orpo olo vieraassa maassa, jos ei osaa olla edes muutamaa tuntia itsekseen.

Vierailija
29/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mun mielestä, vaikka lapsi tykkäisikin olla yksin, häntä ei missään nimessä tarvitse eikä saa jättää yksin niin pitkäksi ajaksi kuin hän haluaisi

Miksi? Jos 10 v haluaisi olla 2 h yksin niin ei sa jättää, mutta 1 h 45 min olisi okei kun se on lyhyempi kuin lapsi haluaisi?

Vierailija
30/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli hyvä, nro 30!

Vierailija
31/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten tapaamiset ovat tyypillisesti puolet koulujen loma-ajoista. Eli äidin neljän viikon loma ja äidin puolen mummolaviikko kattaa toisen puolen kesälomasta, isän vastaava paketti toisen puolen.

Pariskunnalla olisi uhraus viettää koko loma eri aikaan, mutta ex-puolisoille asia ei ole ongelma.

Etävanhemmat yleensä haluaisivat tavata lapsiaan enemmän (vai saanko vain vääristyneen kuvan oman tuttavapiirini perusteella), ja kesälomalla se on mahdollista. Kaikki voittavat.

Vierailija
32/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllähän lapset pärjää. Itsekin sanovat niin.

Siis pärjäävät oikeasti, eikä tule mitään väärää vahvuuden näyttämistä tmv?

Vierailija
33/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse Usassa ja taalla ei todellakaan alle 12-vuotiasta saa jattaa yksin kotiin. Kauhulla ajattelen paluutamme koti-Suomeeen sitten joskus. Kyse ei aina ole avuttomuudesta tai peloista miksei lasta ole hyva jattaa yksikseen tai sisarukset keskenaan kotiin. Lapset voivat keksia aivan uskomattoman typeria asioita ilman aikuista.

Ihmettelen suomalaista kaytantoa ala-asteella aloittaa joka pv eri aikaan ja lopettaa myoskin eri aikaan koulupaiva. Taalla selkea esim. meidan lapset K.-5. luokka joka paiva klo 8-14. Hyvin selkeaa siten, kun lapsia on enemman kuin yksi. Koulun jalkeinen hoito helpommin jarjestettavissa. Koulun tiloissa toimii after care (maksullinen, mutta erittain halpa vaihtoehto) ja vaihtoehtoja kylla loytyy esim. karate, hakevat lapset suoraan koululta harrastukseen ja vanhemmat sitten voivat hakea sielta lapsensa tyopaivansa jalkeen. Toimii hienosti.

Vierailija
34/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapset voivat keksia aivan uskomattoman typeria asioita ilman aikuista.

Vierailija
35/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joidenkuiden mielestä on tietty vaan hyvä että lapsi on kolttosia tekevä raivonpuuskia saava tapaus joka alottaa dokaamisen 12 vee? Ja sekin vaan karaisuttaa luonnetta että lapsella on turvaton olo? Ja ruokahan on sitä karkkia-vaaleeta leipää-keksiä sarjaa niillä jotka todella saa itse päättää vanhempien ollessa pois kotoa.

Vierailija
36/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mielestasi hyva asia, etta esim 3. luokkalainen on yksin kotona vaikkapa klo 13- 18? Vaikka ei keksisikaan mitaan typeria asioita, tulee kuitenkin yksinoloa aika monta tuntia.

Vierailija
37/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksiä söin, mutta äiti valvoi määriä (sain syödä esim. 5 dominokeksiä) eikä ostanut lisää jos söin liikaa. Alkoholia join ekan kerran (muuten kuin ripillä) 17 v. En saanut raivonpuuskia tai tehnyt kolttosia, vietin kodin ja kaveriden kotien lisäksi paljon aikaa kirjastossa ja lähimmässä eläinkaupassa (ulkoilutin ja leikitin kaverini kanssa omistajan koiria). Olin yksin 3 luokalta lähtien yleensä 2-4 h päivässä+usein launataina 4-5 h. En muista että olisi ollut turvaton olo, joskus oli tylsää.

-7.

Vierailija
38/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei stressiä lomista ja pitkistä iltapäivistä, äitihän on aina kotona.

Tällä hetkellä olen hoitovapaalla kuopuksen kanssa ja tokaluokkalainen tyttö narisee, että miks kaikki muut saa olla yksin kotona. Menee mielellään välillä kaverille kun on niin jännää olla ilman vanhempia tai on onnellinen jos olemme vaikka kaupassa iltapäivällä ja saa melskata meillä kavereiden kanssa.

Voin kyllä vannoa, että ääni kellossa olisi toinen jos tyttö joutuisi oikeasti olemaan yksin aina koulun jälkeen...

-ope-

Vierailija
39/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Mun mielestä, vaikka lapsi tykkäisikin olla yksin, häntä ei missään nimessä tarvitse eikä saa jättää yksin niin pitkäksi ajaksi kuin hän haluaisi

Miksi? Jos 10 v haluaisi olla 2 h yksin niin ei sa jättää, mutta 1 h 45 min olisi okei kun se on lyhyempi kuin lapsi haluaisi?

jos hän haluaa olla itsekseen, hän saa olla minun " häiritsemättä" .

Keinotekoinen esimerkkisi ontuu. Mutta joo, en kysyisi 10-vuotiaalta, kuinka pitkään hän HALUAA olla yksin. Meillä ei vielä ole 10v lasta, mutta yksi 8v, joka ei käytännössä ole KOSKAAN yksin (vaikka ehkä haluaisikin). Miksi? No siksi, koska kylläpä hän ennättää vielä yksin olemisesta nauttia mielin määrin elämänsä varrella. En olisi huolissani " itsenäisyyden puutteesta" kun kuitenkin ihan pikkulapsista on kyse.

Vierailija
40/67 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Kyllähän lapset pärjää. Itsekin sanovat niin.

Siis pärjäävät oikeasti, eikä tule mitään väärää vahvuuden näyttämistä tmv?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi