*** KOTILOT *** vko 11-12
Kommentit (27)
Mekin ihan kotosalle.Kuopus lähtee illalla yökylään ja käydään syömässä ulkona miehen kanssa=)Isommat siellä isukillaan.On kyllä rauhallista kun vaan yksi lapsi kotona..jotenkin aina naurattaa kun monilla tutuilla yksi lapsi ja oon niiiin rankkaa..riippuu tietysti lapsesta,mutta kyllä on rauhallista kun vaan tuo vauva kotona=)Josko ottais pitkät päiväunet,niin nukuttas miehenkin kanssa=)
Pyykit kutsuu ja rupeen väsää meille pizzat=)
Mutta nauttikaa auringosta,täällä ainakin pakkasta ja aurinko paistaa!!
Ainiin testi oli nega..ja se ihan helpotuskin.Täytyy kai mennä lääkäriin jos ei ala menkkoja kuulumaan.Mulla ollu aina säännöllinen kierto,mut nyt jotenkin ihan hukassa...
Kotosalla ollaan mekin koko pääsiäinen. Sunnuntaina mennään anoppilaan syömään, jeee! ihanaa päästä valmiiseen päytään.
Lapset odottaa huomista trulli päivää. tänään koristelevat vitsat niin kuluu päiväkin mukavammin.
Yllätyn yllätys että isäntä on nytkin hommissa, eli hitsaa pajassa. Tämä huonopuoli on siinä et työpaikka on samas pihas.... mut yrittäjän on pakko yrittää.
Saatiin muuten se oksennustautikin sit, mut onneksi vasta nyt. ti/ke välisenä yönä rupes keskimmäinen oksentamaan mutta ei oksentanu ku 3 kertaa ja seuraavana päivänä oli vähä kuumetta ja sillä meni ohi. Aika vähällä päästiin onneksi, ei tullu pyykkiäkään ku yks pyjama ku poika juoksi vessaan. ainakaan vielä ei meillä muilla oo ollu mitään,toivottavasti ei tuliskaan.
Eillen illalla meillä oli iso porukka suunnittelemas polttareita. velipoika menee naimisiin reilun kuukauden päästä.
Oli mukava ilta ja saatiin asioitakin päätökseen. Ihan rauhallisesti otetaan ku ei hääparikaan oo enää ihan nuoria. Mökille mennään, morsius-saunaa, syödään hyvin, erotiikka esittelijä ym... loppuillasta sit miehet liittyy meidän seuraan ja lopuksi jätetään tuleva pariskunta mökkiin yöksi ja häipätään muut kotia.
Mun pitää vaan ottaa toi pikkumies mukaan ku ei noita tissiä saa irtikään mut ei se haittaa.Isommat lapset menee mummalle ja paapalle yöksi.
Tämmöstä tänne tälläkertaa, nyt ei muutakun hyvää pääsiäistä kaikille!
72oinas
Ihanaa kun on 4 pvn vapaat! Keskimmäisen 2v synttäreitä olisi tarkoitus juhlia huomenna. Onneksi ei tule kuin muutama vieras. Olo on ollut tosi väsynyt ja huono olo vaivaa 24h. Tosi nautinto kyllä olla hoitoalalla näin raskaana :(
Meillä kun tytöt on nyt perhepvhoidossa niin sain kuulla että syksyllä joutuvat sitten päiväkotiin. Olisin mielelläni kyllä pitänyt koko porukan perhepvhoidossa. Täällä kun tuo päiväkodin johtaja on yks p-pää. Joka asiasta saa riidellä (siis muutkin kun minä). Kumma tapaus juu.
Jeps. Oli mulla ihan asiaakin, mutta unohtuipa tuo... Heh.
AIHA ja tytöt + tähtönen hurjat rv 6+4.
Päivät on ihan sekaisin kun nyt on pyhä ja mies kotona. Tuntuu ihan lauantailta. Meillä ei pääsiäiseen liity mitään traditioita. Ihan kotona ollaan ja pääsiäistipu käy tuomassa tytöille muutaman suklaamunan la-su yönä. Mietin vaan, että olisikohan tipu tänä vuonna niin ovela, että piilottaisi munat ja jättäisi tytöille aarrekartan? ;0)
AIHAlle jaksuja töihin. Vuorotyö on rankkaa muutenkin, mutta saati sitten raskaana.
Pian pitää alkaa järjestämään 1v synttäreitä. Siihen liittyy eräs ongelma. Nimittäin kun kaikki kyselevät typyn lahjatoiveita niin minä en keksi yhtään mitään. Vaatteita on vinot pinot, leluja samoin riittävästi. Kun on ennestään jo kaksi tyttöä ja varusteet kiertää niin aivan kamalan vaikea on keksiä mitään lahjavinkkiä. Onko teillä kellään samaa ongelmaa? Mielelläni jotain keksisin kun etenkin isovanhemmat haluaisivat tuoda jotain järkevää ja tarpeellista...
Anttulille " ohdutukset liikkeelle lähtemisen hitaudesta (vaikka ei siinä oikeastaan lohdutuksia tarvita koska kaikki lähtevät liikkeelle ihan silloin kun ovat itse valmiita, mutta ympäristön ihmettely kyllä välillä kyrsii ja pahasti). Meillähän esikoinen oli tosi hidas lähtemään liikenteeseen. 4 kk iässä hän alkoi kääntyä vatsalleen, mutta ei viihtynyt pätkääkään mahallaan lattialla. Sitten ei tapahtunutkaan yhtään mitään piiiiiiiitkään aikaan. 10 kk iässä hän alkoi istua ja istua tökötti sitten aina. Ei suostunut millään olemaan lattialla muuten. Reilu 11 kk iässä hän alkoi etenemään peppukiitäjänä ja mitään kiirettä ei sitten taas muuhun ollutkaan. Jossain vaiheessa 1v synttäreiden jälkeenhän alkoi punkeamaan pystyyn ja kävelemään tuen kanssa. 1v 4kk iässä tyttö vain alkoi kävelemään. Ihan ykskaks yllättäen nousi seisomaan ilman tukea ja lähti. Oltiin vielä appiukon synttäreillä ja tyttö vähän varasti shown serkulta kun alkoi kävellä. Kyllä minä silloin aikanaan olin ihan täynnä sitä " viatonta" ihmettelyä mitä etenkin miehen sisko miehineen harrasti; " eikö se vieläkään..." . Heillä kun on reilu 2kk vanhempi tytär kuin meidän esikoinen, niin välittömästi meidän tytön syntymän jälkeen alkoi jumalaton kilpailu ja päteminen lapsen taidoilla. Itse yritin pysyä ulkopuolella, mutta aivan pakko oli joskus hieman kärkevästi vastata etenkin kun kysely ei ollut mitään kaunista esim. peppukiidäntää he ihmettelivät " onko se ihan normaali vai jotenkin vammainen?" . Että I know the feeling; vaikka ei saisi vertailla niin vaikeahan sitä on välttää etenkin kun jostain kumman syystä monet, etenkin äidit, tuntuvat kuvittelevan, että se on jotenkin lapsen paremmuutta mitä aikaisemmin hän jotain oppii.
adalat + tytöt
Meilläkin on Pepin synttärit ensi viikon sunnuntaina. Mulla kans löi pää aivan tyhjää kun tuli jo kysymyksiä lahjatoiveista. Yhdelle kummille sitten sanoin, että jos joku mikron ja konepesun kestävä lastenlautanen tulis, kun nyt tuli yksi lapsi lisää, niin lastenlautasiakin voisi olla lisää. Sit toi lautastoive on sellainen, että sen saa suht edullisesti tai sit aika kalliilla, saa kummi päättää miten haluaa tehdä ;o) Olin oikein ylpeä itsestäni hetken kun keksin ton! Sit tietysti voi aina laittaa toiveeksi vaikka muumi-ruokailuvälineitä, ei vie paljoa tilaa, ja niitä voi sitten olla lisää kun lapsiakin on lisää. Me harrastetaan aika paljon noita muumi-lautas-muki-aterin linjaa kun viedään lahjoja kummilapsille. Ovat jotain ihan kunnollista, mutta eivät vie paljoa tilaa. Kaikilla tuntuu kuitenkin olevan jo paljon leluja, ja jos toivotaan vaatetta, niin yleensä sitten viedään vaatetta... Eikä kukaan ole koskaan näyttänyt nyrpeää naamaa muumilahjoille, päinvastoin ;o)
Kirjoitit Adalat niin hyvin tosta vertailusta. Joka ON ärsyttävää! En itse koskaan kysele keneltäkään, että eikö se vielä tee sitä tätä tota, käyttääkö se vielä vaippaa/tuttia ym. Kyselijät/arvostelijat ovat just niitä joiden lasten suoritukset ovat etuajassa ja jotka ovat niin ylpeitä koska sehän vaan johtuu vanhempien erinomaisuudesta ;o) Mua käy niin kateeksi mieheni, joka ei pahemmin näe muita lapsia kuin omansa, niin se jaksaa ihailla näitä Pepin uusia taitoja, tulee ne sitten minkä ikäisenä tahansa. Tänäkin aamuna kun P nousi vaivoin lelulaatikkoa vasten huterasti kuin mikä, niin mies vaan NIIN ihaili kun se jo harjoittelee sitä taitoa. Mä vaan alitajuisesti mietin kuitenkin niitä lapsia jotka jo juoksevat samanikäisenä tuolla kerhoissa/kyläpaikoissa. Toisaalta, en halua kotiinkaan hautautua lasteni kanssa vain sen takia, etten sitten näkisi muita edistyneempiä liikkujia... Ja loppuviimeksi, oma lapsi on kuitenkin se KAUNEIN ja IHANIN =) vaikka lähtisi vasta 2-vuotiaana liikenteeseen!
Aihalle tosiaankin jaksamista työssä, raskas työ raskaana olevalle...
Huiskuttimelle terkkuja, et voitaisiin sitten plussata syksyllä samaan aikaan, heh ;o) Ihanaa yhteistä aikaa teille miehen kanssa, nauttikaatte!
minunkin puolestani. Täällä Savossa aivan upea auringonpaiste ja parin asteen pakkanen. Aamupäivällä käytiin kuopuksen ja miehen kanssa pitkällä vaunulenkillä, isommat halus sillävälin lähteä keskenään hiihtämään. Saatinpahan miehen kanssa puhua taas vauvaprojektista rauhassa, kun ei ollut liikaa korvia lähellä;)
Oikeastaan aika ihanaa aika tämäkin, kun odottaa että pääsis odottamaan. Eli mulla ens kuun alussa (kai) seuraavan kerran täti kylässä ja saattaapi olla, että pelataan varman päälle ja ootetaan vielä toukokuun menkat. Sitten alkaa yritys. Mulla siis työsuhde vuoden loppuun ja haluan sen hoitaa. Vaan eihän sitä koskaan tiedä miten nopeasti sitä raskautuu tai raskautuuko enää ollenkaan.
Meillä oli 1vee kemut viime sunnuntaina, tiistaina oli oikea synttäripäivä. Vieraita kävi vähän, en jaksanut kaikkia mahdollisia kutsua. Lahjaksi tuli college-asua, pallo, taaperokärryt. Rahaa saatiin myös, kun olin vihjannut että jos ei muuta keksi, niin se käy aina ;) Uusi keväthaalari olisi pojalle hankinnassa. Kivat pikkukemut oli.
Meillä ei myöskään pääsiäistä mitenkään erityisesti vietetä. Lapsille suklaamunia ja ehkä hitusen parempaa ruokaa kuin tavis viikonloppuna. Joulu on se meidän perheen juttu enempi. Ihanaa kuitenkin, kun on neljän päivän vapaa!
Aihalle jaksamista työhön, tiedän mitä sen on.
Vaan eipä nyt muuta tällä erää.
Helmikukka ja katras (ynnä vauvahaave)
On ollut kyllä rentouttava pääsiäinen täällä=)
Meilläkin tuo 1-vuotis lahjaongelma.Kun kaikkea tosiaan tuntuu olevan.Just siivottiin varasto ja sieltäkin löytyi pojalla lisää lelusia.Mun äiti luvannut antaa rahaa enskenkiin pojalle=)saadaan ostettua haaveilemnani eccon ihanuudet=)Anopille en muuta keksinyt niin sanoin et ostaa kurahousut kun poika niitä kohta tarviipi=)Kummeilta oon ihan vaan kirjoja toivonut,niistä tykkään=)ja säilyy sitten taas nekin sille seuraavalle vauvalle=)
On kyllä tullut touhuttua kaikenlaista,ja tänään saadaan isommat kotiin.Vaikka on kiva olla vaan vauvan kanssa kotona,niin mulla on aian puolinainen olo kun lapset isällään=/Oon shoppaillu,käyty uimassa,siivoiltu,asennettu vihdoin olohuoneen puuttuvat verhot yms.kyläilty miehen sukulaisissa(jouluna viimeksi niin ehkä oli jo aikakin=)
Ja oon nukkunu varmaan 20h per vuorokausi=)nyt alkaa ollakkin normaali olo.Pojan yökyläily perjantaina meni tosi hyvin ja varmasti nyt ottavat sen toistekkin kun oli eka kerta kun poika ei ees itkenyt kun tultiin paikalle..oli vaan että nytkö ne tuli=)ja jatko touhujaan.Käytiin syömässä pe-ilta,juotiin parit siiderit ja sit nukuttiin kunnon yöunet=)
Menkatkin saapui tänne eilen melkein 7viikon tauon jälkeen ja alotin ekan pillerin.Eli vauvahaaveet siirtyy jonnekkin hamaan tulevaisuuteen=/toisaalta helpottunut olo,mutta toisaalta surullinen.Mutta nyt keskityn noihin hääsuunitteluihin yms juttuihin.Eilen illalla tulikin naurettua vedet silmissä miehen kanssa kun väsättiin kutsuihin tekstiä..ei tullu mitään kun kumpikaan ei oo mikään sanavirtuoosi=)mut jospa siihen jotain keksittäisiin.Meillä ihan maistraatti häät,mutta järkätään ystäville kotona grillibileet joissa juhlimme ja osa porukkaa yöpyykin yms.niin yllättävän paljon on hommaa näissäkin=)Edellinen mies ei halunnut naimisiin,mutta ihan hyvä ettei mentykään kun ois ero tullut kuitenkin=/
Nyt kotihommat kutsuupi,pyykkiä yms.pestävä
Toivottavasti muillakin sujunut pyhät rauhallisissa merkeissä!!
meidätkin vihittiin maistraatissa aikanaan (-99) ja pidettiin sitten grillibileet vieraille illalla. Oli kivat häät. Ja tosiaan, kyllä tässäkin versiossa puuhaa riittää.
... eli silloinkin kuin maistraatissa vihitään, ellei sitten YHTÄÄN juhlista, niin on tietysti eri asia. Eräs ystäväni kanssa meni naimisiin maistraatissa, marraskuussa, ja sitten jälkikäteen kahvittelujuhlat suvulle ja kavereille. Olin auttamassa, ja oli niissäkin tosiaan työtä =) Mut oli kivaa olla avuksi.
Mä lopettelen täällä imetystä. Nyt annan enää kerran vuorokaudessa maitoa, aamuyön imetys, mutta tänäänkin kävi niin, että annoin maitoa, niin Peppi kiukutteli vielä sen jälkeenkin ennenkuin nukahti. Vesi nokkamukista olisi ajanut saman asian ;o) No, rinnat ovat vähän kovilla, joten näin mennään viikon verran, ja sitten se on ohi. Olo on riemukas, mutta samalla mielettömän haikea. Eilen suihkussa ollessa tuli vielä maitoa, niin tuntui tosiaan, että nyt tulee ne viimeiset tipat :( Haikeuden haikeus. No, haikeampaa olisi, jos olisi takuuvarmana se viimeinen imetettävä...
Täällä on ollut mielettömän kaunis pääsiäinen! Ihanaa kun mies on ollut kotona, ja vaikka otti sen takapäivystyksen, niin ei ole tarvinnut mennä (nakki olis tod.näk napsahtanut, jos olisi tullut myrsky tai kauhea lumimyräkkä). Rahan tuloa ei voi estää, mikäs sen parempi, kun ensi kuussa on taas eräpäivät isoille vakuutusmaksuille ja ainakin televisioluvalle... On se, kun kokoajan pyörii 1/2-h tuntipalkasta vaikka nukkuisi tai tekisi mitä vaan ympäri vuorokauden. Mäkin voisin ottaa tollaisia päivystyksiä ;o) Meille perheenä on tehnyt hyvää, kun ollaan saatu viettää aikaa yhdessä. Lapset huutavat iskääkin " pyyhkimään" eikä vain äiti kelpaa tähän hommaan niinkuin arkisin...
Toivottavasti muiden pyhät ovat menneet kanssa hyvin =)
Me kanssa mentiin naimisiin ihan vaan maistraatissa. Mä en kuulu kirkkoon enkä kirkkohäitä kaivannutkaan. Tarjottiin sitten lämmin ruoka vieraille pitopalvelun tiloissa ja kyllä siihenkin rahaa meni. Odotin silloin vielä esikoistani joten ei sillä olotilalla sen kummempia juhlia olisi jaksanutkaan :) Ja kuitenkin se ajatus siinä hommassa on tärkein. Ei se kuinka hienot ja isot juhlat muille järjestää.
Mulla tämä pääsiäinen on mennyt sairastaessa. Mukavasti on 4pvn vapaat menneet flunssassa ja vatsataudissa! Ihan kamalaa. Toivottavasti ei muihin tartu, varsinkaan tuo vatsatauti. Huomisen päivän ainakin vielä olen saikulla. Ja kiva tosiaan kun meillä oli kakkosen 2v synttäritkin niin jes.
Perjantaina onkin sitten alkuraskauden ultra yksityisellä. Jännittää kieltämättä jo.
AIHA ja tytsty + tähtönen rv 7+0
Meilläkin tuo liikkeelle lähtö on ollut hitaanlaista, Rassu täyttää kohta 10 kk ja viimeviikolla aloitti ryömimisen ;). Meilläkin kaveripiirissä on vauvoja jotka on 3kk vanhempia ja osa on aloittanut kävelemisen jo 7kk ikäisinä ja ryömineet 5kk ikäisinä..ja näitä taitoja sitten ylistetään ja ihmetellään kun ei tuo teidän poika vielä mene mihinkään.
No minulla on näihin muihin äiteihin nähden ikä etu... ja auktoriteetti sitä kautta, joten kyllä aina välillä olen hieman näpäyttänyt näitä arvostelijoita (lempeästi kuitenkin ;D ).
No helpolla olen päässyt kun Rassu on siinä mihin olen jättänytkin (paitsi nyt kun nuohoaa kaikki nurkat ja syö kaikki roskat). Isommat lapset ovat kyllä liikkuneet aikaisemmin, mutta Rassu on tuumaaja ja on hyvin viihtynyt siinä missä omat lelut on ei ole tarvinnut lähteä minkään lelun perään ja kieltämättä meillä tuo " passaus" -ilmiö on vallalla heti kun vauva älähtää niin joku käsipari on ollut auttamassa eli itse ei kovin paljoa ole tarvinnut mitään tehdä.
Mutta hitaasti hyvä tulee, nousee kyllä istumaan makuultaan mutta ei puhettakaan että nousisi seisomaan...ehkä tuo sitten kun varmuutta tulee lisää. Äääntä ja äänteitä kyllä tulee senkin edestä joten taitaa poika oppia puhumaan ennen kuin kävelemään ;D
Aurinkoista päivää kaikille
JB72
Meillä oli esikoisella taas puheterapia. Nyt näyttää siltä, että kovan työn takana tulee tuon R-kirjaimen oppiminen olemaan, mutta onneksi esikoinen on motivoitunut, ja selvästi haluaa oppia sanomaan sen oikein =) Kova poika tuo on tekemään ja tykkää terapeutista kovasti! Onko muilla lapsia, jotka ovat käyneet puheterapiassa? Meidän poika on käynyt kohta 2 vuotta, ensiksi pahan puheen sujumattomuuden vuoksi, sekä sen takia, että sanoja oli vähän... Sitten kun niistä päästiin eroon niin alkoi r-vian korjaaminen.
Mä täällä vauvakuumeilen ja kiristän mieheltä sitä lopullista " juuta" syksyn projektiin. En aina ota selvää, haluaako vai ei, mutta kyllä tuo kuitenkin taitaa vielä yhden meille haluta :o) Kysyin kerran mieheltä, ihan vakavissani, että olisitko tyytyväinen, et jos joku aamu tulen vintistä alas uudestiheränneenä, ja ilmoitan ykskantaan että meille ei sitten tule enää yhtään lasta, niin sanoi siihen sitten, että en kommentoi...
Huudatin Peppiä viimeviikolla yksi kerta puolenyön aikaan puolitoistatuntia. Istuin pinniksen vierellä, enkä antanut tissiä. Vitsit et neiti oli käärmeissään! No, monen moista kertaa mietin, et nyt annan periksi, mutta en antanut. Sen jälkeen, voitteko kuvitella, yöt ovat alkaneet sujumaan! Aluksi piti käydä laittaa tuttia pari kertaa, mutta rintaa ei edes kaivannut niin kuin silloin ekana yönä... Ja nyt on monta yötä mennyt ilman tutin laittoakin. Viime yö nukuttiin kello 21-6.30 KESKEYTYKSETTÄ!!! Ihanaa nukkua!
Nyt täytyy mennä laittaa pyykit kuivumaan... Hyvää viikonalkua kaikille!
Meillä ootellaan vieläkö joku oksentaa..ihme tauti koska tarttui tosi pitkään.Eka tauti tuli samantien kaikille,mutta tämä usean päivän välein ja jopa ex mies sai sen vaikka pojalla oli loppunu oireet yli viikko sitten..mutta jos nyt ei enää oksettaisi ketään niin oisinpa onnellinen.
Meillä on taas ongelmanu tuo mun hullu mies joka haluu vauvan tai jos sanon et vauva ois ihana niin sanoo et tehdään nyt sellanen sulle sitten..ja jos sanon et ootellaan vielä niin sekin käy.On kuulema lapsiasiassa myöntyväinen mihin vaan.Elkääkä saako väärää kuvaa,mun mies ei oo mikään tossukka joka kaikeen suostuupi=)Suostuisikin niin ois elämä paaajon helpompaa;)saa nähä ees alkaako menkat ollenkaan on meinaa pari viikkoa aika riskipeliä pelattu.Asenteella tulkoon jos on tullakseen eli jos menkat alkaa alotan nuo pillerit sitten mutta jos raskaana olen niin täytyy kai ruveta kattelee kaksostenkärryjä yms..nimittäin ikäeroa ois 1v 8kk=)mut katotaan.
Eilen oltiin taas parisuhdeillassa ja illalla käytiin läpi sieltä saatuja tehtäviä=)
Antulle voimia puhejuttujen kanssa.Meillä ei oo niissä suurempaa ongelmaa ollu.Esikko oppi ärrän 5-vuotiaana ja tuo kakkonen oppi sen samantien kun oli 2-vee silloin.Hoettiin koko ajan et ärränkierrän ympärio orren..niin 2-vuotias sit päräytti et ympäri orren selvällä suomen kielellä yx ilta.Esikko puhui jo ihan selkeesti 1,5-vuotiaana kun meni hoitoon,mutta kakkonen meni hoitoon 3-vuotiaana ja sitten alkoi puhe selkiintyy..vieläkin on joku sana hukassa mutta ihan normaalisti menty.Saa nähä miten tää pienin..nyt tulee muutamia sanoja mutta ei isommin=)
Juon kahvin loppuun ja ruuan laittoon..tylsä päivä olu kun meidän 11kk ei enää tarvii näköjään päikkäreitä..nukkuu joku 40min ja sit taas jaksaa kukkua loppupäivän..eli kitisee ja roikkuu jalassa.Huomenna lähtään avoimeen kerhoon niin siellä kuluu aika paremmin.Kaatamalla tullut vettä niin en ees kauppaan kehdannut lähteä..
Pakkaustauolta nimittäin. Alettiin tuossa viikonloppuna raahata tavaraa uuteen kämppään. Ajateltiin kaikki pikkuroina viedä itse tässä päivänä muutamana ja muuttoporukka saa sitten kantaa isommat niin on nopeammin kämppä järjestyksessä kun ei tarvitse kaikkia kippoja ja kuppoja silloin enää laittaa kun ovat jo valmiina kaapissa. Tätä tavaraa on ihan kamalasti! Tänäänkin olen pakkaillut koko aamupäivän tyttöjen kanssa. Tytöt ovat innoissaan muutosta ja pakkaamisesta. Vähän liiankin innoissaan ovat kun ei niitä meinaa saada sieltä uudelta asunnolta pois. Kiva tietysti, etteivät ainakaan vielä nyyhki vanhan kodin perään. Mulle tulee vaan ihan Jakomäki -fiilis, tiedättekö Nousukausi -elokuvasta, mutta oikein vallan mainio tilapäisasunto meillä kyllä on etenkin kun eräs miehen työkaveri, joka on meidän tyttöjen suuri idoli, asuu yläkerrassa ja olemme heidän kanssaan ystävystyneet jo aiemmin.
Hienoja uutisia öistä anttusantulla oli. Minä olen vieläkin ihan ihmeissäni kun yötissin lopetus sujui niin helposti meillä eikä sitä ole kaivattu ollenkaan. Päivisin tyttö on nyt kyllä alkanut melkoiseksi tissihiireksi. Tuntuu tyttöä hämmentävän nämä muuttotouhut ja hakee varmaan turvaa rinnalta.
Meillä vauvakainen on muuten lausunut ensimmäisen selkeän sanansa nimittäin " ANNA!" . Vaativa " ANNA!" kajahtaa kun tyttö konttailee tissin perään tai tuskastuu odottamaan ruokaansa pöydässä. Muutenkin typyn kehitys tuntuu taas ottaneen aimo harppauksen ihan muutamassa päivässä. On nimittäin oppinut nousemaan pystyyn ihan mitä tahansa vasten ja matkailee ympäri olohuoneen pöytää.
Nyt ryystän vielä kupin kahvia ja alan taas pakkauspuuhiin...
adalat + tytöt
Yövuoroon tänään menossa. En ole niitä tehnytkään ja nyt on 2 peräkkäin. Ja mä kun en osaa nukkua päivällä kunnolla. Että meitsi varmaan nukkuu sit töissä keinutuolissa ja vanhukset vaan soittelee kelloja :)
Adalatille tsemppiä pakkaushommiin. Se se on rankkaa hommaa.
Mittees tänne muuta. Loppukuusta on neuvolakäynnit sekä Nealle että meidän keskimmäisen tytön 2v tarkastus että mun oma käynti. Varasin samalle päivälle myö alkuraskauden ultran :) Hauska yhteensattuma oli kun soitin lääkäriasemalle ja puhelimeen vastaskin meidän entinen neuvolan terkkari! Se oli ihan innoissaan vauvauutisista :)
Nea treenaa kovasti nyt konttaamaan lähtöä. Menee hassusti eteenpäin ja taaksepäin. Lattia kun luistaa niin kiskoo tai työntää itseään konttausasennossa. Ei ole vielä hoksannut jalkojen ja käsien käyttöä. Eli Nea ei sitten ollenkaan ryöminyt.
Mies tekee ruokaa ja tuo käry käy kyllä nenään. Kiitos ihanan huonon olon 24h...
AIHA ja tytöt + tähtönen rv5+1
Tosin en nyt jaksa pidemmästi kirjoitella, saunan jälkeen tähän istahdin ja nukkumaan kohta menen, työaamu.
Anttusanttu: meillä on keskimmäisen kanssa (nyt eka luokalla) kokemusta puhevaikeuksista ja -terapiasta. Diagnoosina hieno dyslalia dyspraktika eli puheenkehityksen motorinen häiriö. Puhetta alkoi tulla suht myöhään ja vaikka sitä tuli paljon (ja tulee yhä) oli se hyvin epäselvää. Juurikaan muut kuin oman perheen jäsenet eivät saaneet pojan puheesta mitään selvää. Äänteitä puuttui paljon, ne korvautuivat toisilla, sanat katkesivat kesken etc.etc. Puheterapiaa oli kerran viikossa,aina puolen vuoden ajan kerrallaan, ainakin kaksi vuotta, en nyt tarkasti muista, ja yliopistosairaalan foniatrian poliklinikalla seurannat. Puheterapiasta oli uskomaton apu ja kun se eskan keväällä loppui, pojalta puuttui enää juuri se r-äänne. Ja se puuttuu edelleen, uskomattoman tiukassa on. Koulussa nyt erityisopettaja tapaa poikaamme pääsääntöisesti kerran viikossa, mutta tapaamiset on lyhyitä, saamme sieltä kuitenkin kotitehtäviä. Puhehäiriö ei ole missään vaiheessa poikaa itseänsä häirinnyt, on kavereita ja tosi sosiaalinen tapaus on, onneksi näin. Pitkän ja haasteellisen polun olemme tämän asian kanssa kulkeneet.
Vauvakuume muuten vaivaa täälläkin, kuumeilupuolella aina välillä kirjoittelen. Kaipa sitä tässä kevään/kesän aikana aletaan meillekin sitä nelosta puuhaamaan...kun " vauva" täyttää ensi tiistaina vuoden. Siirtyykös Kotilot toiselle palstalle täältä vauvapuolelta?
Vaan nyt untemaille, hyvää yötä :)
Meillä r-harjoituksia tehty kovasti ton 5v. kohta 6v. pojan kanssa. Kaikki muut kirjaimet tulee ihan oikein. Neuvolassa sanoi, että syksyllä sit eskarissa p-terapiaa jos ei r löydy siihen mennessä. d-kirjain tulee hienosti ja uskon et r-kohta kanssa.
Osaako kukaan sanoa mistä löytyisi pikku neidille pienet kumpparit? Ollaan oltu puistossa parina aamuna ja märkää kun on niin mokkakengät ei hyvät. Ohi mennen kattelin tossa marketilla nokian kumppareita ja olivat aika isoja. Hankalaa niillä sitten kävellä, kun muutenkin ulkona kävely vähän hataraa. Neiti ihan innoissaan kun pääsee ulkona käveleen, itku tuli kun sisälle piti lähteä.
Aikas monella tuntuu olevan vauvakuumetta neljänteen vaaviin...
NO nyt lopetettava, mies tuli töistä ja mä lähden yksin lenkille!
T: NAksu ja lapsoset
Onpa helpottavaa huomata, että puheterapiassa käyminen ei ole kauhean harvinaista. Esikoinen ei kyllä vielä ole saanut lähetettä Helsinkiin, joten hyvin menee siinä mielessä, et tavalliset konstit tepsivät...
Adalatille tsemppiä pakkaukseen ja muuttoon! Meillä Peppi saa tissiä enää kolme kertaa päivässä, aamulla, päivällä ja illalla. Hyvään rytmiin ollaan sen suhteen päästy, ja enää en jousta ;o) Eikä neiti enää niin vaativa olekaan, kun tietää missä mennään.
Ei jukra, mun piti vielä jotain kommentoida, mut unohdin, ja nyt täytyy alkaa lapsia jo pakkaamaan autoon...
T:Anttuli
Pitää muutama rivi kirjottaa täs ruuan laiton lomassa.
Pikku-ukko nukkuu ja 5v on naapurissa leikkimässä. Ihanan rauhallista...
Meillä on isäntä ulkomailla töiden puolesta joten oon muksujen kans päinsä.
Oonhan mä yleensäkkin paljon lasten kanssa yksin mut nyt kun pitää vielä hoitaa pannuhuoneet sekä kaikki kerhot ja koulut yksin. Ja tietty osu kirppari paikkakin just tähän viikkoon ja kaikenlaista myyjäistä kerhosta, huokaus.
Toivottavasti säästytään oksennus taudilta joka jyllää täälä aivan mahdottomasti, kaikki naapurit on taudis. Se vielä puuttuiski et ruvettais kaikki oksentamaan....
Muuten tänne ei mitään ihmeempää.
Mut nyt pitää mennä kattomaan ruuan perään.
Kiitos huiskuttimelle ja Lunalle kertomuksistanne! Mutta kyllä meidän Peppi on hidas... Mutta nyt otan itseeni niskasta kiinni ja lopetan turhan vouhkaamisen. Nimittäin kyllä Peppi vaikuttaa ihan normaalilta noin muuten. Tänään käytiin kylässä, missä syyskuussa syntynyt poika konttasi vastaan ja harjoitteli tukea vasten seisomista. Voi jukra. Nyt täytyy vain todeta, että hetken menee paaaljon nuoremmat ohi Pepin -suurin piirtein juoksemalla.
Meillä ei ollut mitään suunnitelmia pääsiäiseksi niin mies otti yllättäen takapäivystyksen töihin... Eli kotona ollaan, jos jossain ollaan niin tunnin varoajalla täytyy olla miehen menossa. Eipä tuo mitään haittaa, kun näistä pyhistä tulee palkkaa n.900¿, ja jos joutuu lähtemään niin tulee heti palkkaa ylityökorvauksineen päälle. Mies totesi *voi harmi, juu mua ei harmita!* että ei voi ottaa alkoholia lainkaan. No, ei tuo paljoa juo muutenkaan, mutta kiva että on ihan selvänä joskus juhlapyhinä.
Eipä muuta kuin hyvää pääsiäistä kaikille Kotiloille tasapuolisesti!