Lokakuun päivänsäteet vko 11
Kommentit (91)
Voi kurjuus! :( :(
Lohtuhalit siulle ja tsemppiä tulevaan, toivottavasti nopsaan plussa pärähtäisi.
Paljonkohan alkaa olla km-prosentti jo tässä pinossa, kun tuntuu että koko ajan tulee näitä surullisia uutisia. :( Eipä itsekkään jaksa olla kauhean positiivisella mielellä kun saa tälläisiä uutisia lukea.
AngelEyes ja masukki 9+1
Thilia-thalia, tosi paljon voimia sulle. Ei tässä oikeen muuta osaa sanoa.. tosi paha mieli sun puolesta.
Ensinnäkin todella suuret pahoittelut keskenmenoista. En edes saanut kaikkien nimiä ylös. Kyllä tulee kyynel silmään suru-uutisista varmasti ilman näitä raskaushormonejakin. Mä ajattelin, ettei km-uutisia enää tulisi niin paljon, kun keskenmenon suurin riskikin taitaa meillä lokakuisilla olla jo ohi. Toivotan kaikille pikaista toipumista ja myöskin pikaisia uusia iloisia uutisia!
Mä sairastuin edellispäivänä oksennustautiin ja se kyllä vei ihan kaikki voimat. Tänään ei onneks enää ole oksennettu. Joka paikkaa vaan kolottaa, kun on tullut niin pitkään maattua sängyssä..Ja tietysti on huolta vauvasta, että miten se reagoi tommoseen virukseen.. Ei ole kuitenkaan ollut mitään erityisiä tuntemuksia..
pikkutarja kyseli tuolla aikaisemmin, että onko kuvotuksen lievittämiseksi jotain vinkkejä, niin mun neuvolatäti käski koittaa turkinpippureita. Niitä karkkeja siis. Kyllä mä niitä imeskelin itsekin ja hyvällä halullakin, mutta tykkään muutenkin salmiakista hullun paljon, niin oon vähän jäävi arvioimaan niitten vaikutusta. Mutta koitappa niitä:)
Hyviä vointeja kaikille
toivottaa
Erica 10+1
Voi itku, Thilia-Thalia, oon hirmuisen pahoillani. Pala kurkussa kaikkien pettymysten summasta.
Pelko ajoi mut listaamaan näitä km-uutisia. Ei tää kyllä terveellistä oo vajota näin syvälle. Tiedättekö, meille km - prosentti on jo liki 8%! Nopeasti laskettuna 7/89 lokakuulaisesta.
Nyt tarvisi kyllä rohkaisua. Kurja olo kaikin puolin. Yököttää, väsyttää ja töissäkin tympii isosti.
Moikka. Mulla kanssa paha olo yltyy tähän aikaan joka päivä.. Töissä olen, mutta tosiaan motivaatio nollissa vaikka töitäkin riittäis.. mitään ei jaksais eikä viittis..tekis vaan mieli nukkua, syödä, nukkua... No valitus sikseen.
Mulla on onneksi jo aika voittaja olo kun eilen kuulin neuvolassa sen maailman ihanimman sydämensykkeen mahan sisältä!
katjaäippä ja masukki 10+1
mukaan, ennenkuin tiedän varmasti kantavani elävää hedelmää sisälläni. :)
Tänään kävin yksityisellä ultrassa, viikkoja 7+1, sikiö 1cm pitkä :) Syke näkyi tosi hyvin ja sai mut kyllä ihan pois tolaltani. Onhan se sykähdyttävää...
Odotan kolmatta lasta, keskenmenoja lisäksi kolme. Olemme yrittäneet (emme niin tosissaan koko ajan) yli kaksi vuotta, kuopus juuri 3v. Nyt vasta sitten tärppäsi.
Mun raskaus näkyi plussana jo rv 2+ tosi herkällä testillä. Siitä asti olen oksentanut lähes joka päivä, yleensä aamupäivällä töissä. Väsyttää ihan kamalasti ja turvottaa.. Voisin vaan nukkua, mielikin on vähän apea koko ajan. Huolettaa tulevaisuus, miten pärjään lasten kanssa yms. Töissä mua tarvittais kipeesti syksyllä, marraskuu ois kaikkein tärkein ja kiireisin työkuukausi, vaan empä ole korvaamaton.
Otan lämpimästi osaa kaikille keskenmenon kokeneille! Tiedän miltä tuntuu.. Itseltäkään ei ole vielä pelko pois, nimitt. toinen keskenmenoni meni rv 12+ ja olin kuullut neuvolassa tosi vahvat sydänäänet ennen sikiön kuolemaa, se tuntui pahalta.
Koitetaan jaksaa pahoinvointien ja väsymysten kanssa kohti kevättä!
HH 7+1
Lääkärineuvolassa käyty ja siellähän se kuului vahva syke 160 :)
Varovasti avauduin lääkärille työnraskaudesta ja siitä, että työvuoron jälkeen mahaa kivistelee ja kohtua " kiskoo" Ei hänen mukaansa ole kyse kohdusta vaan vatsalihaksista *silmien pyörittelyä* Ihan kun en itse erottaisi milloin kohtuun ottaa ja milloin vatsalihaksiin.
Muutenkin oli vahvasti sitä mieltä, että raskauden aikana voi painaa töitä ihan niin kuin ennenkin jos ei ole vuotoja tms. Huoh. Tämän paskaduunin takia en ala kyllä riskejä ottamaan...
G rv 12
Uusia tulijoita ja vahvoja sykkeitä. Itse odotan niin malttamattomasti ekaa neuvolakäyntiä (9+1). Nyt vasta 7+3... Vaan empä tiedä saadaanko siellä neuvolan laitteilla vielä sykettä silloinkaan kuulumaan. Jostain luin että neuvolassa kuuluisi vasta rv 12. Voi kun kuitenkin saatais... Odottavan aika on pitkä, ei voi muuta sanoa. Onneksi tässä on vaikka mitä puuhaa jolla aikaa tappaa.
Kaikille suuren pettymyksen kokeneille paljon voimia ja halauksia.. Kieltämättä nuo uutiset saivat pelkäämään, onkohan itsellänikään kaikki kohdallaan. Neuvolakäyntiin on vielä 1,5 vk ja ultraan kuukausi.
Jos sydänäänet kuuluu niin voiko kyseessä silti olla tuulimuna?? Otin jo puhelimen käteen varatakseni yksityiseltä ajan ultraan, kun en kertakaikkiaan jaksa odottaa.. Mitähän siellä näillä viikoilla vielä näkyykään?
Viime yönä heräsin viiltävään kipuun alavatsassa.. säikähdin tosissaan, mutta muuten ei kipuja tai vuotoja ole ollut. Pelottaa.
fanny 8+4
Joo,tänään mennään siis rv 9+4. Sysänääniä ei vielä kuulunut,mut ekastakin ainakin ensimmäinen merkintä sydänäänistä neuvolakortissa on vasta viikon 11-12 tienoilla. Terkka sanoikin et varmaan saisi kuulumaan jos pystyis anturin tunkemaan häpyluun alle,mut se ei ois kovinkaan miellyttävää. :) Ja jos istukka on kovin edessä,niin sekin on ns äänenvaimentimena tai jos kohtu on kovin takana.Ei siis panikoida. Kohdun koko on kuulemma ihan jees,et ainakaan tuon vähempää viikkoja ei ole. 26.3. on ultra ja veriseula. Jos nyt sinne asti yrittäis rauhoitella itseään et kaikki on ok.
Sokerirasitukseen tiesin jo ennalta meneväni,ja tästäkin kuulemma todennäköisesti tulee ns sokerivauva. Onneks saan ekan kauhu-synnytyksen johdosta lähetteen pelkopolille et asiat hoidetaan tällä kertaa paremmin... Terkka oli ihan kauhuissaan kun luki mun synnytyskertomuksen ja ihmetteli et mitään ei tehty jo aiemmin.. Poika siis syntyi pitkän ja usean käynnistely-yrityksen jälkeen 16pv yliaikaisena painoltaan 4480g.
Mut sellasta omaa napaa... Toivotaan et nää meidän lokakuiset nyt pysyy matkassa hyvissä voimin lokakuulle asti. :)
T:Määitte & Mini08 9+4
Heips vaan. Mulla kyllä kuulu tosi hyvin noi vaavin sydänäänet kun tiistaina neuvolassa olin ja silloin tasan vk 10. Ei tarvinnut edes etsiä oikeestaan, tossa oikeella sivulla alavatsassa oli hyvä kohta. Mä en varmaan olis niitä edes pyytänyt kuunnella mutta neuvolatäti sanoi että ilman muuta ne jo näillä viikoilla kuuluu! No se riippuu paljon varmasti kohdun asennosta ja istukasta ja muusta...
Mies soitti ja oli lähtenyt töistä kotiin kun oli alkanut oksentaa.. se on sitten seuraavaksi mulla ja pojalla kanssa, tietää mitä viikonloppuna tehdään:)
katjaäippä ja masukki 10+2
Onko ne jotenkin tavallisempia näin alkuvuodesta raskautuneille? Vai kuvittelenko vain että lokakuisissa niitä on enemmän kuin tavallisesti...
Voimahalit surijoille!
Mulla on vielä 2 viikkoa omaan ultraan. Oireita ei oikeastaan ole muuta kuin arat rinnat ja tuntuu että kaikki muut vähäiset oireet ovat kadonneet. Lisäksi viikolla 8+X iski joku kumma masennus mikä tulee normaalisti aina menkkojen jälkeen... Kaksi viikkoa vielä siis odotellaan onko tuolla masussa kukaan. Vuotoa ei ole kyllä tipan tippaa, mutta jotenkin on niin epätodellinen olo. Onko sitä raskaana vai ei :) Ja juuri tuo oireettomuus tuntuu liiankin luksukselta..
Myrtti ja jänis 9+5 (?)
p.s. Tuolla aiemmin oli puhe noista juustoista yms. Suomessa ei kuulemma saa myydä mitään pastöroimatonta/iskukuumennettua maitotuotetta kun se ei säily tarpeeksi hyvin. Että sikäli kaikki lienee turvallista! Paitsi nuo homejuustot. Ja nekin käy jos on kypsennetty hyvin (esim. siis kai pitsan päällä :) ).
Mulla ollut myös oksennustauti, muu perhe on onneksi viellä ilman oireita moisesta(jos ei lasketa esikon toissapäivästä kuumetta ja tän aamun kello puoli kuuden oksennusta, joten jos hällä tauti oli siinä niin hyvä) Mulla vaan kyljet ja selkä ihan sairaan kipeet siitä oksentelusta, sattuu kun vähänkin yskähtää!!!!
Meillä ultraan enään 5pv, ja mä odotan sitä ihan kamalasti ja pelkään samalla!!!
Joku mainitsi yöllisestä kamalan kovasta kivusta, mulla oli myös aika monta sellaista tossa viikoilla 8-9 mutta onneksi nyt enään ei niin ikäviä kipuja ole tuntunut(paitsi kun olin kipeä) Välillä viellä nopeat liikkeet sattuu mutta onneksi vähenevässä määrin.
Nyt uutena oireena on närästykset ja päänsäryt. Rennietä kun popsii tarpeeks niin närästys pysyy kurissa mutta päänsärkyyn tuo panadoli on ihan sama kun ottaisi fluoritabletin ja odottais että auttais päänsärkyyn!!!! Viimeksi alku/keskiraskaudessa sama juttu mutta sitten päänsäryt hävisivät pitkäksi pitkäksi aikaa, viellä vauvan syntymän jälkeenkin !!!!
maranta rv 11+2
Juu, en tosiaan tota oksennustautia haluais.. eilen illalla oksetti kovin mut mitään ei tullut ja nyt sitte mies sen sai.. se on muutenkin sairastellut nyt pari viikkoa ihan hirveesti, kuumetta, ääni poissa yms eikä voi oikeen olla töistä pois kun on uusi yrittäjä..
Mä sain sen niskaturvotusultran vasta tonne 31.3, sillon viikkoja 12+6, on kuulemma viimeinen mahdollinen päivä sille ultralle..? Ei vaan ollut aikoja ennen. Olisin kyllä mielellään aiemmin mennyt!
vauva tod. näk syntyy syyskuunpuolella. En tahtois kun täällä jo viikkotolkulla ollut ja lokakuisten msn- yhteisöönkin liittynyt. Huomasin vain että joku loikannut pois täältä kun LA onkin siirtynyt syyskuuhun....
Voi miten surullisia uutisia ollut tällä viikolla. :(
Voimia ja jaksamista kaikille keskenmenon kokeneille! Ei oikein löydy muita lohduttavia sanoja... :(
Onko kenelläkään muulla tuntunut, että turvotus olisi vähennyt? Maha tuntuu paljon pienemmältä kun pari viikkoa sitten eikä housutkaan enää niin paljon purista. Tosin ehkä pari kiloa painoa lähtenytkin, kun ei oo oikein tehnyt herkkuja mieli...
Sain muuten vinkin, että kuvotukseen auttaa kurkkupastillit, ja ovat mulla ainakin jonkin verran tehonneet. Noista turkinpippureista en oo kuullut, mutta salmiakkiahan kehotetaan syömään, jos heikottaa alhaisen verenpaineen takia.
Toissapäivänä eka neuvola, mutta eipä siellä mitään uutta tullut, vaikka tunnin siellä kökötin. Terkka kysyi vaan, että oonko aatellu alottaa tupakanpolttoa tai juomista raskauden aikana? No, eipä oo käyny ensimmäisenä mielessä, kun aika vähäistä ollu tähänkin asti... Sydänääniä ei kuunneltu, kun sanoi, että vasta 10+ viikolla alkaa oleen sellasessa kohtaa, että vois jotain kuulua. Ja np-ultran sain vasta kuukauden päähän (rv13+jotain). En kyllä jaksais niin kauan odottaa. Varsinkin, kun aateltiin kertoa esikoiselle vasta sen jälkeen.
Hyvää vointia kaikille ja toivotaan että km-uutiset ois nyt tässä...
Elwa 8+4
Kun mä en tykkää salmiakista saatikka turkinpippureista niin mietin että onko mitään muuta mikä autta etovaan oloon. Voitte vaan kuvitella kuinka paljon meillä on tälläkin hetkellä kulhossa mustia karkkeja, kun mä en niistä tykkää ja mies ei oo mikään karkkihirmu. Kyllähän se niitä syö, mutta ei yhtä nopeasti kun niitä tulee lisää =) Niitä karkkipusseja kun on TODELLA vähän missä ei olis salmiakkia.
Mulla olis eka neuvola VASTA viikon päästä jolloin viikkoja 8+3, joten tuskin mitään ääniäkään kuuluu. Saas nähdä miten täällä suhtaudutaan " nuoreen äitiin" kun kaverini kertoi eilen että sen isosisko (22v.) Oli käyny neuvolassa ja sitä oli katottu vähän alaspäin että sustako tulee äiti. Ja se oli sanonu että tiiedätkö mihin oot nyt ryhtymässä, että muksu ei oo sellanen että sen voi antaa pois kun sen kanssa ei jaksa enää olla. Kaverin sisko oli sitten lähtenyt pois kesken kaiken ja saanut toisen neuvolatädin. No johan on sanon minä. Jos ei kelpaa tähän maailmaan tuoda lisää veronmaksajia niin sitten en tarvitse apuani. Enkä siis ajattele että muksu on vaan uusi veronmaksaja. Mutta aina kun asian esittää näin niin kyllä ollaan aina samaa mieltä. Nimim. kokemusta on! Viime kesänä mulla oli kyynärpää tulehtunut ja olin saikulla yhteensä 1,5kk. Siinä vaiheessa kun olin ollut sen kuukauden saikulla ja kun menin hakee lisää niin sattu sama lääkäri joka totesi heti mut nähtyään että hei TAAS. Pyysin vahvempia lääkkeitä ja lisää saikkua. Lääkäri ei meinannut antaa, mutta sitten kun sanoin että anna vaan sitä saikkuu ja lääkettä niin pääsen takas töihin ja maksamaan veroja. Lääkäri sanoi vaan että niinhän se menee, kirjoitti lisää saikkuu ja vahvemmat pillerit, eikä sanonut edes moi kun poistuin huoneesta. Taisin osua pahaan kohtaan. Sitä saa mitä tilaa. Kuka sitä nyt yhdellä kädellä voi tehdä työtä johon tarvitaan kaksi kättä??? Ja varsinki jos se kipeä käsi on juuri se mitä enimmäkseen käyttää.
Sen takia toivon että täällä ei sorsita (syrjitä) ikänsä puolesta " nuoria äitejä" Ja toinen juttu minkä oon huomannu että, jos on rahaa niin kyllä saa parempaa palveluakin. Moni kakku päältä kaunis.
Tästä tuli sitten tälläinen valitusvirsi, mutta nyt on taas parempi mieli kun pääsee tuntojaan purkamaan.
Sateista päivänjatkoa!
mtj08 7+3
Ensinnäkin Gelee, minä sain viime raskaudessa helposti sairalomaa töistä selkäkivun takia, jo 16 viikolla eka kerran. Olen kaupassa töissä, ei mitään kauhean raskasta, mutta viimeksi ainakin selkä väsyi. Viikon kerrallaan laittoivat saikkua, että sai selkä levätä.
Nyt sitten olen ollut tän viikon saikulla pahoinvoinnin takia, joka yltyi aika kamalaksi huimauksen kanssa. Toivon kyllä pääseväni takaisin töihin ens viikolla. Sai sitten esimieskin tietää raskaudesta, ku vein saikkulapun jossa luki että raskauspahoinvointi... En olis halunnu paljastua näin aikasin, mutta minkäs tuolle mahtaa. Sanoin kyllä että ihan alussa ollaan.
Minultakin pahoittelut keskenmenon saaneille. Toivottavasti surulliset uutiset jo alkavat olla loppu lokakuisten osalta.
Oma olo alkaa olla parempi, kun olen saanut nukkua hyvin (myös päiväunet) ja syödä koko ajan. Pientä kuvotusta tosin koko ajan, mutta ei kamalaa kuitenkaan. Nyt ruuanlaittoon, ajattelin jos lihapullia ja perunamuusia laittais. Ja suolakurkkuja sitten kans, ne kyllä maistuu taas. :)
No ei varmasti syrjitä nuoria äitejä, nuorten naisten niitä lapsia kuuluu tehdäkkin! Itse sain esikoisen 19- vuotiaana, eli nuori äiti kanssa. Enää en niin nuori, ikää jo 28 mutta nuori vieläkin.
Mulle tuli totaalinen vauvakuume 18- vuotiaana ja silloisen miehen kanssa vauva saatiin nopeasti ja kaikki on mennyt hyvin. Kukaan ei neuvolassa tai muutenkaan katsoneet alaspäin tai mitenkään pahasti vaikka olin niin nuori. Tosi ikävää jos joku joutuu kohtaamaan tollasta asennevammasuutta.
Tällä hetkellä odotetaan miehen kanssa ensimmäistä yhteistä ja hänen ensimmäistä vaavia innolla. Aivan ihanaa kun poika on jo 9-v, äitikin saa levätä silloin kun siltä tuntuu! Nuorena sitä jaksaa lapsen kanssa hyvin ja lapsella varmasti aivan yhtä hyvät lähtökohdat elämään kuin vanhemman äidin/ vanhempien kanssa.
Tsemppiä odotukseen!!
Kävin viime perjantaina neuvolassa ultrassa ja sikiö oli pieni eikä sydänääniä kuulunut. Varasin yksityisellä ajan ultraan heti maanantaiksi ja siellä selvisi että siellä ei ollut enää ketään hengissä. Vuoto alkoi pian ultran jälkeen ja eilen alkoivat kovat vatsa kivut. Kävin päivystyksessä ja sain kipulääkkeitä ja onneksi loppuviikon sairaslomaa. Kotona sitten myöhemin tuli ulos sellainen golf-pallon kokoinen köntti. Ei ollut vaikea arvata mikä se oli... Nyt on pikkuhiljaa itkut itketty ja ajatukset voi siirtää kohti tulevaisuutta...
Minut voi siis listalta poistaa.
Toivon muille onnellista odotusaikaa.
T:Thilia-Thalia