Närästyksen helpotus kotikonstein?
Miten olette onnistuneet helpottamaan närästystä raskauden aikana? Rv 27 menossa ja närästys alkoi vaivaamaan kuin salama kirkkaalta taivaalta. Tiedän että jotain lääkkeitä saa käyttää näin raskauden aikana, mutta haluaisin ensin koittaa lievittää vaivaa kotikonstein. Vinkkejä? Neuvoja?
Kommentit (14)
Tota saa ottaa ihan niinku ennenkin. Ei ole mitään vaikutusta lapseen:)
Paketissa kyllä taitaa lukea jotain 12 tabl. päivää kohden siis saa ottaa maximissaan, mutta mä olen ottanut vaan 4-5.
Närästyksestä olen kärsinyt melkein koko ajan ja pisti mitä tahansa suuhun niin närästää. Kaikki ruuat ja juomat missä on vähänkin sokeria niin tuntuu että hapot lähtee liikenteeseen :/
Mut Rennie auttaa mulla ainakin heti! :)
Eikä maksa paljoa yksi rasia ja riittää pitkäksi aikaa.
Mulle lääkäri sanoi ensimmäiseksi konstiksi nostaa sängyn päätyä esim. paksuilla kirjapinoilla ylöspäin ja mulla auttanut öihin se hyvin. Toisekseen jätin pois paprikoiden, sipulin yms. syönnin, jotka lisäävät hapollisia röyhtäyksiäkin. Iltasyöntiäkään ei kannata oikeastaan harrastaa ja vältä liiallista kahvin juontia. Rennie-imeskelytabletit/purutbl:t on lääkkeinä sitten vaarattomia, joita otin pahimpaan aikaan suuhun imeskeltäviksi sänkyyn mennessä.
Pikkuisia ruokamääriä syö mieluummin useammassa erässä kuin kerralla ähkyyn.
Toivottavasti helpottuu oireet, se on inhottava vaiva
travel 35+3
Minulle ehdotettiin neuvolasta juuri tuota piimää, mutta vain huikka kaksi silloin tällöin. ei missään nimessä juomalla. eli kulaus helpotti ainakin minulla, kun närästi.
Siirryin manteleihin, kun tuli uusi idea kokeiltavaksi. Ne todellakin auttavat minua. Ostin pussillisen kuorittuja manteleita kaupan leivontahyllystä ja sieltä pussista olen ottanut yhden tai kaksi mantelia ja pureskellut niitä, kun on kovasti närästänyt.
Samarin ei ole sinänsä kotikonsti, mutta hedelmäsuolakin on tosiaan auttanut.
Näitä kolmea olen käyttänyt ja Rennie on jäänyt pois kokonaan. Ja minua närästää sentään päivittäin, lähes tulkoon jokaisen ruoan jälkeen.
Toivottavasti löydät avun pian. Närästys on kyllä todella ilkeä vaiva.
Papu 19+4
On todella tehokasta ollut ainakin mulla. Ruokasoodahan on emäksistä ja tasoittaa siis ruokatorven happamuutta.
Valittujen palojen sivuilla puhutaan ruokasoodasta närästyslääkkeenä: http://www2.valitutpalat.fi/s.asp?id=438 Siinä todetaan, että vaikutus kestäisi puolisen tuntia, itse en kyllä ole huomannut. Voi toki olla niinkin että vaikutus tosiaan kestää sen puoli tuntia mutta maha on siinä ajassa minulla sen verran rauhoittunut, että ei enää närästys iske niin pahana päälle.
Ei se minusta edes maistu pahalta, suolalta lähinnä.
Coe rv 40+2
Nämä ovat itseäni auttaneet aikaisemmissa raskauksissa ;-)
Nestemäinen Gaviscon (saa apteekista) ja piimä.Kaveri just mainitti et hällä autto pottujauhovesi.
On närästänyt aikas tukalaan..koko päivä oli kurkku tulessa tosa yhtenä päivänä ja vasta töiden jälkeen pääsin apoteekkiin ostamaan lääkettä. Rennietä kun vetäsin kitusiin, niin auttoi heti :)
Eli jos ei jaksa kokeilla erilaisia poppaskonsteja, niin yksintein vain rennien hakuun! :))
Mulla auttoi jäävesi (join litra tolkulla sitä päivittäin myös janooni), viilit ja Rennie...
Vichyäkin kokeilin., mutta siitä kertyi niin paljon nestettä ja turvotusta kun siinä on niitä hedelmäsuoloja. Joten se ei ollut hyvä idea!
Vältä myös paprikaa, sipulia yms. voimakkaita ruoka-aineita ja mausteita.
Syö pieniä annoksia ruokaa monta kertaa päivässä.
Nosta sängyn päätyä kirjoilla yms. tai ota selän alle monta monta tyynyä.
Juo Gefilus piimää. Popsi manteleita ja kokeile myös sitä Gaviskone-litkua apteekista (tai sinnepäin, mainittiin jo aikaisemmassa viestissä)
Ja viimeinen keino joka todellakin tuo avun on RENNIE.
ja pahin närästys. Rennietä popsin päivän aikana aina kun muistan. Ei sillä paljoa tehoa kuitenkaan ole. Olen jättänyt kaiken närästävän pois ruokavaliosta, tosin välissä työpaikan ruokalassa syön normaalia ruokaa salaatin kanssa, siis jo pelkkä salaatti tai muu tuore närästää, ei pelkästään paprika tai kurkku. Minulla oikeastaan närästää kaikki, mikä vatsaan menee. Pelkkä vesi päivällä juotuna alkaa polttaa mahaa. Antepsinia kokeilin myös, kun Rennie ei auttanut, mutta Antepsin teki tosi pahan olon, joten jätin sen nopeasti. Sitä g-alkuista kokeilin edellisessä raskaudessa, mutta se ei auttanut, niin en nyt ole kokeillut.
Helpotusta saan tällä hetkellä matalahiilihappoisista kivennäisvesistä, ne saa ryöhtäilemään, niin hiukan parempi olo. Ylävatsani on kuin potkupallo iltaa kohti ja minulla on viikkoja vasta 14+risat, närästys alkoi kohta pahoinvoinnin kanssa, pahoinvointi on jo helpottanut, mutta närästys ei.
Pahimpia on ilman muuta kaikki rasvainen, makea, suklaa, raaka paprika tai sipuli, mutta kun tuntuu, että närästää söi mitä tahansa, niin olen syönyt ruisleipää jälleen. Se on kuitenkin minulle normaalia ruokaa enkä kestäisi noita vaaleita leipiä. Mietin tässä, että enteileekö tämä voimakas närästys taas raskausajan diabetesta, ensi viikolla on sokerirasitus. Ja minulla on sappivaivaa myös, joten nuo vaivat yhdessä keittävät mahassani omaa soppaansa. Mitään maitotuotteita en pysty syömään, ne polttaa mahaa. Juusto alkaa taas onnistua, ei tule heti oksennuksena pois. Piimää en nyt ole kokeillut, en siitä yleensä pidä ollenkaan eikä se aiemmin ole minusta oikeastaan auttanut. Kakkosraskaudessa diabeteksen toteaminen auttoi, sillä muutin silloin ruokavaliotani kovasti. Nyt en vain syö oikein väärin, mitä nyt sisu-pastilleja vetelen, ettei niin kovasti närästäisi. auttavat hiukan paremmin kuin rennie.
Auttaa mulla ihmeen tehokkaasti! Ja mikä parasta, erittäin maukas lääke vielä kaiken lisäksi! =)
Rennie auttaa tosi hyvin, mutten viitsisi sitä ihan koko ajan vedellä... Tuntuu myös että Gefilus-tuotteet auttaa vähän, mutta tuo vaniljajäde tehoaa mulle tosiaan heti.
loviisa rv 22+4
Itse kärsin edellisen raskauden lopulla ihan järkyttävistä joka ruokailun jälkeen tulevista närästyksistä. Ja illat ne vasta kamalia oli kun ei voinu nukkua kun vasta 3h syönnin jälkeen.
Nyt siis ihan innolla luin noita kotikonsteja närästykseen, kun en hirmuisesti nauti noista ylimääräisistä lääkkeistä. Nyt pikkukakkosella on viikkoja vasta 7+0, mutta kylläpä se aika nopeesti menee taas siihen närästykseen.
Hih...Pitääpä sanoa miehelle, että ostaa pakkasen täyteen jätskiä, kun tarviin sitä närästyslääkkeeksi.:oP
Jätskihiiri äiti
itse en ole närästyksestä kärsinyt. en ainakaan vielä.
mutta olen kuullut, että piimän juominen vähentäisi närästystä. tätä konstia on ainakin helppo kokeilla.