^^^^^ MARRASMURUJEN VK 11 ^^^^^
Huomenta!
Aloitan omavaltaisesti uuden viikkopinon, vaikka jokunen tän viikon puolella tullut viesti olikin vielä kymppiviikon pinossa. Muuten kasvaa tuo pino megalomaaniseksi, mikä on tietysti tosi hyvä asia, että meitä on paljon ja keskustelu aktiivista!!
Tervetuloa minultakin kaikille uusille, joku oli meidän kulmiltakin *vilkuttaa AIHALLE*
Oma viikonloppu meni nettipimennossa, ja pitihän nää uutiset paljastaa äidille ja siskolle, kuten uumoilinkin. Lisäksi kuulin ihania vauvauutisia myös hyvältä ystävältäni, odotellaan nyt sitten kimpassa, jee...
Tässä pikaisesti aamun alkuun, nyt töihin... jatkan päivemmällä.
Komentoora ja Lahja 6+0
Kommentit (71)
Eli privaatimpaa keskustelua voi harrastaa osoitteessa Marrasmurut2008@groups.msn.com
Tervetuloa mukaan!
Yritän parhaani mukaan kehittää sinne kaikkea kivaa, ja ehdotuksia otetaan toki vastaan!
t. k
Vielä on niin pää pilvissä ettei meinaa uskoa plussaa todeksi. Yksi testi oli vielä jemmassa ja tein sen ennen aamunavetalle lähtöä. Kyllä se plussaa näytti, pakko kai se on alkaa uskomaan!
Meillä tämä toinen tärppäsi jo yk2, esikoinen aikoinaan yk1 ja sitä ennen keskenmennyt kans yk1, mut jotenkin olin asennoitunut, että nyt voidaan joutua yrittämään pitkään. Kaippa ollaan sitten hedelmällistä tyyppiä.
En tiedä onko teillä aikaisemmin ollut puhetta, mutta missäs vaiheessa olette ottaneet tai aiotte ottaa neuvolaan yhteyttä?
Mulla alkoi eilen megalomaaniset tissikivut, jos en ois tiennyt olevani raskaana niin sydäriksi varmaan olisin luullut. Koko rintakehää poltteli. Etovaa oloa on välillä ja nälkä tosi usein. Muita oireita ei oikeastaan ole vielä. Tänä aamuna hyvästelin ystäväni maksamakkaran, mut kaipa sitä silloin tällöin syödä vai mitä mieltä olette?
Tämä lähtee nyt kauppareissulle, kun esikoinen on kerhossa.
Emäntä
Soitin aamulle neuvolaan ja sainkin ajan jo kahden viikon päähän. Terkkari vaikutti tosi mukavalta, kyseli tunnelmia raskaudesta yms. Ihan mukavast homma nyt etenee, kun ensi viikolla pääsen ultraan ja sitten seuraavalla jo neuvolaan. Aika tuntuu menevän yllättävän nopeasti, vaikka pelkäsin, että se matelee näillä ensimmäisillä viikoilla. Olen kyllä ollut koko ajan töissä, joten ei ole ollut hirveästi aikaa vaan olla ja mietiskellä :)
Mulla vaivaa öisin inhottavan vellovat kivut mahassa, samanlaista ällöttävän tuntuista kipua kuin menkkojen alkaessa. Päivisin se ei oikeastaan vaivaa, mutta öisin olen herännyt kipuihin. En ole niistä näin päivällä huolestunut, mutta yöllä ne tietenkin mietityttää. Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin :)
Miten tuo yhteisö oikein toimii? Miten sinne pääsee mukaan? Muakin kiinnostaa tuollainen, jossa saisi " turvallisesti" keskustella ilman ylimääräisiä silmiä, mutta en ole tuollaisia koskaan ennen kokeillut.
Nyt tekemään leipää, kun nälkä iskee taas :)
Marianne ja Peanut 6+0
Mä taidan olla ihan outo (tai no oonkin, tiedän sen :) kun en oo tehny kuin yhden testin ja luotan siihen... pitäisköhän vielä tehdä varmistus vai jättäiskö neuvolaan?? Toi minkä tein oli 2 pv sen jälkeen, kun menkat olis pitäny alkaa eikä viiva ollu mitenkään kamalan vahva, mutta selvä kuitenkin. Olo on vaan sellainen ettei oo epäilystäkään ettenkö olis raskaana.
Mun on pitäny noista syömisistä kans ihan ottaa itteeni niskasta kiinni, kun mätän naamaani mitä vaan enkä yhtään aattele. Perjantainakin automatkalla vetelin energiajuomaa ja luin sitten sattumoisin, ettei sitä raskaana olevat saa juoda ollenkaan. Fetaakin tajuan syöneeni... olikos kylmäsavulohikin pannassa, no graavi ainakin, eikö? Täytynee ihan ryhdistäytyä nyt tuon asian kanssa. Maksasta en perusta erityisemmin muutenkaan, tosin joskus on tullut sellainen maksamakkaran himo mutta siitä ehkä pääsen yli. Raskausaikana mulla on muuten ollut yleensä himo siihen, mitä epäilemättä elimistö kaipaa, eli joskus voisin syödä vaikka miten paljon appelsiineja ja välillä tekee kamalasti mieli maitoa ja jugurttia, vaikken muuten maitoa juo. Valitettavasti noita " syntisempiäkin" mielitekoja on, kuten ylettömän suolaiset safkat ja suklaa... Mulla ei kyllä verenpaineen kanssa oo ollu ongelmia, mut eihän se suola silti hyväksi oo. Tosin kerran aiemmassa raskaudessa neuvolan täti sanoi, että voit syödä vaikka salmiakkia, jos tuntuu, kun yläpaine oli 95 ja alapaine jotain 60 :)
ja sitten taas duuniin,
komentoora
http://groups.msn.com/Marrasmurut2008
Sieltä pitäisi päästä hakemaan jäsenyyttä.
t. komentoora
Moikka,
Jännityksestä huolimatta uskaltauduin soittamaan neuvolaan ja sain ajan 25.3. Ilmeisestikin täällä ultria tehdään vasta lähempänä vko 12 ja käytössä vain muutama ultra, joten päätin sitten soittaa yksityiselle puolelle Ouluun Lääkärikeskus Gynekoon ja varasin ajan varhaisraskauden ultraan. Sain ajan 13.3 eli enään muutama päivä jännitystä!! Lääkäriksi tuli Aydin Tekay. Onko kukaan muu käynyt hänellä?
Kismet79: Mulle varmaankin tulee synnytyssairaalaksi 0AS. Meiltä sinne matkaa n. 25 km. Asustellaanko samalla alueella?
Komentoora: Mulla mielitekoina on ollut greipit. Normaalisti hyvin harvoin olen niitä ostanut ja syönyt mutta nyt oli pakko muutama ostaa. Ja maksamakkara on ollut sellainen mitä tekee mieli. Täytyy varmaankin yrittää välttää joka päivästä syömistä sen osalta. Eilen illalla iski aivan tajuton himo paistettuun pekoniin ja valkoisiin papuihin!! Mutta oli sitkeä ja vastustin mielitekoa, söin sitten kaalilaatikkoa, jonka haju suomeksi sanoen oksettaa. Tuo kaalilaatikon hajun etominen on täysin uusi juttu mulle...
Minäkin uskaltaudun joukkoonne mukaan. Elikkäs meille on tulossa toinen lapsi marraskuussa. Laskettu aika 8.11. Ekasta on tosin niin kauan, etten muista odotusajasta juuri mitään :)
Oireita mulla on ollu lähinnä vaan järkyttävän kipeet tissit. Tuntuu et ois melkeen mukavempi pitää yölläkin jotain rintsikoita kuin olla ilman. No, mutta eiköhän sekin tässä pikkuhiljaa vähene.
Neuvolaan ajattelin soittaa vasta huhtikuun alussa, meillä kun on muutto tiedossa kuun vaihteessa ja neuvola vaihtuu, niin en viitsi vielä sinne soitella. Ja varmaan siinä vapun aikoihin viimeistään kerrotaan ihmisille tästä raskaudesta.
Koitanpa tässä päästä tähän listan makuun mukaan :)
Loppuviikko ja viikonloppu meni minultakin nettipimennossa :-) tekemistä oli päivisin niin paljon ettei ehtinyt koneelle ja illalla väsymys iskee totaalisesti jo kahdeksan paikkeilla. Mennään nykyään Essin kanssa yöunille samaan aikaan :D Ehkäpä se tästä jossakin vaiheessa helpottaa.
Mukava, että meitä on muutama vanhempikin odottaja täällä. Itse olen 37 v. Mieheni kanssa olemme olleen yhdessä jo yli 10 vuotta, emme vaan halunneet lapsia aikaisemmin, niin hullulta kun tuo kuulostaakin.
).( pientä etovaa oloa on ollut ja hurjaa väsymystä, muuten ei juuri muuta. Uutena oireena hurja himo makkaraan ja maustekurkkuihin :D tälläista ei todellakaan ollut ekassa raskaudessa, silloin oksensin 24/7 ihan alusta lähtien viikon 16 loppuun,olin pariin otteeseen sairaalassakin nestehoidossa,kun mikään ei pysynyt sisällä.
Kiitos,kun olitte laitelleet noita vältettäviä ruoka-aineita. Vaikka edellisestä raskaudestani ei ole kauan, niin en muistanut niitä.
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille toivottelee Essin mamma 4+5
Tässä sitä viimeistä kotona oleskelupäivää vietän, huomenna alkaa töiden teko...Plääh...
pomppu70: Mulla on tästä Oulaisiin matkaa n. 50 km, että ei meillä kovin pitkä välimatka varmaan ole...:) Keskustellaan aiheesta myöhemmin lisää vaikka tuolla toisessa ryhmässä, jossa voi keskustella hieman " privaatimmin" :)
Tässähän tämä maanantaikin lähti käyntiin hirvittävän ällötyksen vallitessa...Pakko ollut työntää pari leipää suuhun, ettei siksi tule lisä-huono-olo kun ei ole mahassa mitään...Tekisi mieli syödä vain jotain mehujäätelöitä tai jotain hedelmäistä/marjaista...Tavallinen ruoka ihan etoo...Ja jauhelihakeittoakin pitäisi tässä alkaa kohta väsäämään...Huoh, saapa nähdä miten käy.
Itsekin tässä mietein, että pakasteessa oisi pari jauhemaksapihviä, mutta taidan jättää ne sitten syömättä...Salmiakille on todellinen himo, sitä en voinut vältellä ensimmäisessä raskaudessakaan.
Mutta koitampa käydä katteleen tuota toista keskusteluryhmää, jos osaisin jäseneksi...:)
Kismet79
Laitoin tuossa hakemukseni tuonne yhteisön jäseneksi...Itselläni ei ole siis msn tunnusta/osoitetta, sillä käytämme mieheni kanssa samaa tunnusta. Ei kait tämä vaikuta siihen, voinko keskustella tuolla yhteisössä ja tulla jäseneksi?
Hyväksyin juuri kolme jäsentä listalle, lienetkö ollut siellä mukana?
Toki voit tulla jäseneksi teidän yhteisellä tunnuksella, tuskinpa sun mies jaksaa kauheesti meidän juttuja lueskella :) Ja odottajahan hänkin on.
t. k
Toi msn-yhteisö kuulostaa hyvältä idealta, pitääpä tekaista hotmail-osoite. vai kelpaako joku muu kuin hotmail?
Mulle on nyt uusi ongelma, tai ei niin uusi, koska tää oli jo ekassa raskaudessa, mutta vasta paljon myöhemmin. Eli rytmihäiriöt. Eilisillasta on sydän tykyttänyt välillä hirveetä vauhtia ja muljahdellut. tosi ikävän tuntuista. Todennäköisesti stressistä johtuvaa, koska ihan mieletön stressi on päällä tällä hetkellä. Yritin neuvolaankin soitella, mutta tietenkään terkka ei tänään pidä puhelintuntia. Mulla on edellisestä raskaudesta beetasalpaajia, mutta en ole ihan varma uskallanko ottaa, nimittäin tammikuussa otin ja kesken meni kahden päivän päästä. Saattoi tietysti johtua muustakin, mutta en haluaisi ottaa riskiä. Tää tykytys on vaan aika tuskasta enkä voi ton murun kanssa päiviä vaan maata sohvalla....loppuviikosta pitäis mennä tekemään keikkaa kahdeks päiväks...Mitähän tästä taas tulee =(
Anteeksi taas omanapaisuus =(
Kätevä Emäntä, luin vauva-lehdestä tai kaksplussasta en muista kummasta, että maksamakkarassa on sen verran vähän maksaa, että sitä voisi syödä vähän, muutaman siivun, kerran viikossa. Mutta kannattaa varmaa vielä tarkistaa neuvolasta. On niin paljon erilaisia ohjeistuksia.
Komentoora, mä tein kaks testiä kp25 ja kp27 eli silloin kun menkat olisi pitänyt alkaa ja niin vahvat viivat tuli etten ole enää testaillut. mäkin mietin ett jos vielä yhden testais... ihan varmuuden vuoksi... mut onkohan rahan haaskausta... kun ei menkat kerran oo alkanut niin kai sitä raskaana on.
nyt on pakko mennä laittamaan toi muru unille kun se kiljuu jo täyttä kurkkua
mukavaa maanantaita
murunmamma rv5+0
ilmottaudun mukaan. Tänään sain r-testiin vahvemman viivan kuin viime viikolla, mutta riesana on selkäkivut ja ajottaiset vatsakivutkin. Myös ruskeaa vuotoa on tullut tipottain. Toivottavasti tämä raskaus kestäisi loppuun saakka :) Takana keskenmenoja ja yksi lapsi <3
Minäpäs alan myös ilmoittautuun tuonne msn-ryhmään!
Mulla mahakivut helpottivat yön aikana. Soitin neuvolaan jo tänään. Siellä oli tietokone tiltissä ja en siksi vielä saanut aikaa. On käytännöt muuttuneet ultran suhteen. Eka ultra on nyt viikoilla 10-12. Aiemmissa raskauksissa oli viikoilla 13-14. Hauskaa päästä sinne jo aiemmin.
Hei,
Haluaisiko joku muu(kin) päivittää tuota esittelypinoamme? Mary ainakin osoitti osaavansa fonttien ja värien laiton :-) Ei ole vaikeaa. Nyt se on taas päivitetty, mutta muutamassa päivässä kerääntyy varmaan taas iso pino uusia murunodottajia...
Bea76 *aikoo liittyä msn-ryhmään ja saattaa sille tielleen jäädäkin... ainakin vuonna 2005 siirryin sekä vauvakuume- että odotus -puolen ryhmistä yahoo-ryhmiin ja vieläkin niissä kirjoittelen aktiivisesti. Mutta varmaan aluksi seuraan myös tätä yleistä palstaa...*
Eilinen meni siivotessa ja sitten loppuilta pienimmän kans sairaalassa:( Loukkas itseään ja käytiin sitten lääkärissä ja röntgenissä, " vain" 3 tuntia tuohon reissuun meni. Onneks jätettiin isompi mummulaan siks ajaks.
Kipeä tuo pikkuinen on, vaan isommalta kumminkin vältyttiin. Viikossa pitäis parantua.
Esittelylistaa kävin katsomassa ja meitä on jo mahtava joukko odottajia jo täällä. Tervetuloa uudet odottajat!
Raskaustesteistä on puhuttu, minäkin ilmottaudun tähän joukkoon jotka eivät ole tehneet kuin yhden testin. Vaan kokoajan on tehny mieli tehdä vielä varmistustesti, oon kumminkin pystynyt tämän kiusauksen välttämään.
Huomenna on ultra siellähän se sitten selviää, onko tuolla masussa elämää.
Toivottavasti löytyy syke, en tiiä miksi.. mutta mua jännittää aivan hirveesti!
Välillä tuntuu et oonkohan edes raskaanakaan, muutamanpäivän ällötysolokin kun katos johonkin. Tiedän kyllä kokemuksesta et kyllä se kerkeää takaisin vielä tulla. Pitäis nauttia nyt, vaan jotenkin se pahoinvointi tekee tästä alkuraskaudesta uskottavamman.
Syötäviksi kelpaavista ruoista on puhuttu kans. J
Joo maksamakkaraa saa syödä uusien suositusten mukaan. Ei nyt varmaan ihan joka leivän päällä kannata alkaa syömään, mutta sillon tällön. Siinähän ei maksaa ole juuri nimeksikään.
Feta on toinen mistä mulle ainakin sanottiin neuvolassa et voi syödä. Valion ja Arlan juusto kun on ainakin pastoroituun maitoon tehtyä. Oon ihan jokaisen raskausaikana fetaa syöny, sen olen kattonu et syön vain ja ainoastaan sinä päivänä avattua juustoa.
Samoin tuorejuustoa joka on pastoroitu olen ihan tuoreena syöny jos esim. on ollu jossain leivonnaisessa. Päivän vanhaa en enää suuhuni ole laittanut.
Aurajuustoa olen syöny kuumennettuna ruoan mukana ihan surutta.
Graavi-ja kylmäsavukalat olen jättänyt syömättä.
Onkohan jotain muuta vielä.. no eipä tule mieleen. Ja tosiaan jokaisesta olen saanut neuvolasta tietoa.
Ja aina täytyy muistaa, et listeriaahan voi löytyä myös vaikkapa pastoroidusta voista tai jopa maidosta. Huonoatuuria listerian saanti on:(
).( Mitäs omaannapaan kuuluu, no eipä mitään uutta. Huomista ultraa nyt vain odottaessa. On vähän sellanen epäuskoinen olo tosiaan, toivottavasti kaikki ok.
Terveisin:
Ipan@ rv 6+3
Onpas täällä hiljentynyt... :) minne lie kaikki kadonneet? Kävin hyväksymässä äsken viisi uutta jäsentä yhteisöön, meitä on siellä nyt 13 ja uudet ovat toki tervetulleita. Pidetään tätä vauvankin toimintaan toki hengissä, jotta uudet ymmärtävät meidän olevan aktiivisia. Sitäpaitsi, voihan joku haluta kirjoitella ihan anonyyminäkin, yhteisössä kun käytämme ainakin etunimiä.
Joku kyseli tuosta osoitteesta, minäkään en valvojana näe kaikkien sp-osoitteita, se riippuu siitä, millaiset asetukset teillä on siellä profiilissa. Msn-yhteisöön kirjautuminen taitaa vaatia sp-osoitteen, jonka loppu on joko hotmail.com tai msn.com tai windowslive.com. Onko joku päässyt kirjautumaan jollain muulla osoitteella?
komentoora
mietityttää vähän tällainen, kun on pyörryttänyt jo useamman päivän ja eilen tulin junalla helsingistä, niin pyörryin sitten sinne junaan... oli ollut heikko olo jo koko matkan ja en ollu edes noussut seisomaan kertaakaan, mutta kun tajusin, että nyt taidan pyörtyä tähän istualleen, niin sanoin niille lähellä oleville ihmisille, että " hei anteeksi, mutta taidan pyörtyä... kattokaa, että mä tuun tajuihini.. " ne laittoi mut sit makaamaan jalat ylöspäin, niin silti lähti siinä taju. .
ensimmäisen aikana ei ollut mitään vastaavaa, päinvastoin, jouduin prenalle silloin korkean verenpaineen takia..
pitäisköhän käydä neuvolassa. varasin eilen sinna tavallisen ensimmäisen neuvola-ajan ja se on sit pääsiäisen jälkeeen.
anne ja pikku valentine 6+1
Minäkin kävin laittamassa hakemuksen MSN-keskusteluryhmään. Toivottavasti Komentoora hyväksyy mut ;-) Kiitos muuten, kun loit ryhmän!
Sinne kelpasi myös gmail-osoite.
Onko joku ajatellut/kiinnostunut perustamaan sellaista intiimimpää yhteisöä Marrasmuruille esim. tuonne MSN-groupseihin? Aiemmin olen ollut sellaisissa mukana ja siellä on voinut " avautua" hiukka enemmän kuin täällä koko maailman luettavana olevilla sivuilla :) Mä kun oon niin kieroutunut, että kuvittelen jonkun pervon saavan jotain kicksejä esim. meidän kuvauksista siitä, millaisiksi rinnat muuttuu raskauden myötä... ;)
Itsekin voisin toki yrittää sinne sellaisen ryhmän luoda, ellei joku vetreämpi ehdi ensin... siis mikäli kiinnostusta on, etten sitten ryhmistele siellä yksin :) Modena en ole tosiaan aiemmin toiminut, mutta saattaisin rohjeta yrittää.
Komentoora taas