Luomukananmunat vrt. tavalliset, eroa on.
En ole itse mikään luomuilija, mutta ostin viikko sitten jotain kasvisruokavaliolla olleiden kanojen luomumunia. ei niissä sen kummempi maku ollut tai muuta. No tein lapsuuden herkkua, "sokerikakkutaikinaa" ja söin siis raakana sen, NAM!
Nyt sitten tein saman herkun tavallisista munista ja hyvä ihme, mun mahaan sattuu ja röyhtäykset on kamalia. Noin on joskus ennenkin käynyt, mutten osannut yhdistää k.muniin.
Varmaan ihan sama, jos ne kypsentää, mutta raakana oli ISO ero. Tai voi olla kypsennettynäkin, en oikeen pysty sappivaivoineni syömään paistettua munaa, mutta jos se onkin noiden tavallisten munien vika?
Onko muilla vastaavaa kokemusta?
Mahaan sattuu....
Salmonellaa en pelkää...
Kommentit (49)
”Makuväitteille ei kuitenkaan löydy vahvistusta tutkimuksista”, Saher sanoo. Sokkotesteissä luomu ei suinkaan aina ole voittanut tavanomaista tuotetta. Mutta jos ihmiset tiesivät tuotteen olevan luomua, he myös testatessa sanoivat sen olevan paremman makuista.
”Oma positiivinen käsityksemme vaikuttaa siihen, miten maun havaitsemme.”
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 07:17"]11 taitaa olla tyhmä. Kyllä niitä luomukanojakin rehulla ruokitaan, se vain sattuu olemaan luomurehua.
Ja kyllä sen eron maistaa, ellei ole tupakoinut makuaistiaan pilalle.
[/quote]
Luomurehua??? Käsite "luomurehu" kiteyttää koko "luomu" ajattelun idioottimaisuuden. Miettikääpä mammat hetki: LUOMUREHU, luonnonmukainen REHU. Huomaatteko mitään hölmöä.
Nro 11, työkseen elintarviketeollisuuden raaka-aineita tutkinut.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:20"]
Luomu on rahastusta.
[/quote]
Mene ottamaan lääkkeet luomuhullu, lopeta spämmäys, ja mieti miksi sinua häiritsee se mitä muut tekevät, ajattelevat ja syövät.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:45"]Minä väitän että jos ihminen jolla moraali on edes jotenkin kunnossa näkee ne tilat, joissa lattiakanoja pidetään, ei enää koskaan ostaisi kaupasta muuta kuin luomumunaa. En ole ituhippi ja osta kaikkea ketsupista korianteriin luomuna, mutta ne "onnellisten kanojen", "lähikanaloiden" ja "kultamunien" olosuhteet olen nähnyt ja ne ovat pelkkää kuidutusta kanoille.
Otan esimerkiksi tuon lattiakanojen munat, joita oikein yritetään korostaa iloisten kanojen kuvilla ja toitottamalla että kanoilla on puolen hehtaarin kokoiset tilat jaloitella. Jep, mutta kun kanan elinehto ei ole leveä lattia, vaan orret. Kana on onnellinen ja sen tarpeet on täytetty kun
1. Se saa tarpeeksi rehua ja oikeaa ravintoa
2. Sen ympärillä on toisia kanoja, mutta ei liikaa (jo 100 kanaa on aivan liian paljon keskikokoisessa hallissa, tavallisessa teollisuushallissa kanoja on tuhansia parhaimmillaan)
3. Kukon läsnäolo ei täysin pakollinen, mutta suositeltava koska sen läsnäolo rauhoittaa kanoja ja ihan oikeasti kukko pitää niille jöötä
4. Orsia. Orsia, orsia ja taas lisää orsia. Kanat EIVÄT ole luotuja lattialle, vaan niiden jalat ovat muotoutuneet istumaan orsilla, jos näitä ei ole riittävästi, kana tuntee fyysistä kipua ja ahdistusta koska ei pääse lepäämään. Tämä näkyy niin munien kuin lihankin maussa
5. Hiekkaa. Onnellisen kanan näkyvin ja selkein tunnusmerkki näkyy kun kana pyörii hiekassa ja tekee kuoppia eli pesiä siihen. Se paitsi puhdistaa ja toimii virikkeenä, on se myös elinehto kanan luonnolliselle toiminnalle ja vaistoille. Halleissa on muovi, sementti tai puulattia, eikä niissä laitoksissa joissa hiekkaa on, ole sitä tarpeeksi syvälle jotta kana voisi tehdä siihen kuopan, vaan lähinnä näön vuoksi hieman lattian peitoksi.
Ja kyllä, munissa on makueroja. Ja kyllä, minä ja kuka tahansa asiaan perehtynyt kyllä maistaa ja huomaa muistakin merkeistä eron.
Välttäkää hyvät ihmiset niitä halpoja, tehotuotannossa lattiakanojen terveydellä kustannettuja munia, minä olen työtön opettajaharjoittelija joka tienaa 300 € kuussa mutta en ole vielä tehnyt konkurssia ostamalla luomumunia vaikka syön joka aamu 3 munaa.
[/quote]
Höpö höpö. Yksikään tuotantokana ei voi hyvin. Aivan sama syökö ruohoa vai rehua.
Tuolta ollaan munat haettu jo vuosia.
3 - vuotias eo vielä tiedä luomusta mitään. Luomunan syö aina kokonaan. Tavallisesta munasta ei syö kuin valkuaisen. Huvikseni oikein testasin tätä yhtenä viikonloppuna. Maussa on eroa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 09:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 08:52"]Tärkein asia, miksi kannattaa suosia luomukananmunia on se, että kanojen elinolosuhteet ovat paremmat kuin tavallisissa munituskanaloissa, joissa kanat on sullottu samaan läjään. Näin dokumentin, jossa kanoilta katkastiin siivet, että mahtuisivat paremmin häkkiin.
[/quote]
Oliko suomalainen dokumentti vai minkämaalainen? Vaikea uskoa, että suomessa hyväksyttäisiin elävien kanojen siipien katkaisu.
[/quote]
No Suomessa hyväksytään porsaiden kastrointikin ilman mitään nukutuksia tai kivunlievennyksiä, joten eipä täällä juuri välitetä tuotantoeläinten hyvinvoinnista. Sinänsä kyllä omituista, että kotieläimelle on aivan eri oikeudet laissa, mutta samalle eläimelle koe-eläimenä tai tuotantoeläimenä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 22:07"]
3 - vuotias eo vielä tiedä luomusta mitään. Luomunan syö aina kokonaan. Tavallisesta munasta ei syö kuin valkuaisen. Huvikseni oikein testasin tätä yhtenä viikonloppuna. Maussa on eroa.
[/quote]
Yksi muksu kokeillut kerran kahta eri munaa. Nyt on kyllä semmoista tiedettä, että Nobel-palkinto pitää vähintään saada.
Luomukanoja ei rääkätä. Siksi niitten munat tuovat sinulle hyvää karmaa.
T. Kanaguru
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 12:11"]
Yök..en kyllä saata tän jälkeen leipoa noista tavis-rainboweista :). Ja pisti silmään tuolta ylempää lehmiin liittyvä asia. Meillä on lypsykarjaa, lypsävät parressa ja vasikat/hiehot pihatossa (käytännön sanelema pakko) ja vaikkei luomussa olla, niin kyllä meillä vasikat saa omalta "emoltaan" lypsetyn ternin. Ei aina kannata ajatella, että ei-luomut ois jotenki huonommalla hoidolla. Oarhaamme teemme, että eläimillä olis hyvä olla. Siinä on meidän perheen leipä kiinni..
[/quote]
Joo varmasti tavallisella puolellakin osa tiloista pitää eläimien olosuhteet parempina kuin minimit vaatii. Ostamalla luomua kuitenkin voin luomun tiukempien säännösten takia olla varma, että siellä tilalla, josta ostamani tuote on peräisin, on elimillä ollut edes himpun paremmat olot. Normi tilojen tuotteissa en voi olla lainkaan varma asiasta.
Luomutiloilla emä ihan imettää vasikkaa mun käsitykseni mukaan? Vai olenko ymmärtänyt väärin?
Haluavatko mammat maistaa 100% luomu munaa?
Tv mies38v
Luomumunissa on enemmän omega 3, en osta muita, myös eettisistä syistä...
Luomu kanamunat tässäkin taloudessa käytössä jo vuodesta 2008 :)
Luomumunat on ihan erivärisiä, paljon keltaisempia ja paremman makuisia. En ikinä söisi jotain halppismunia, mieluummin ilman. Ja syön muutenkin aika vähän munia... niin sama ostaa laatua.
Onko noissa luomumunissa eroja? Ostin halvimpia luomuja (rainbow?) ja olen käyttänyt niitä nyt tovin ja rehellisesti sanottuna en huomaa mitään eroa tavallisiin muniin.
Myös omeletti ja munavoi niistä maistuu taivaallisilta!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 23:18"]Onko noissa luomumunissa eroja? Ostin halvimpia luomuja (rainbow?) ja olen käyttänyt niitä nyt tovin ja rehellisesti sanottuna en huomaa mitään eroa tavallisiin muniin.
[/quote]
mäkin ostin lidlinluomumunia ja sitten jotain tavallisia vapaan kanan. Rikoin molemmista kulhoon yhden. Ulkoisesti ei ainakaan mitään eroa keltuaisen värissä.
Luomukanamunissa on tosiaan dioksiinia enemmän kuin normi vapaan kanan munissa
http://www.ruokatieto.fi/uutiset/luomukananmunissa-enemman-dioksiinia