Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luomukananmunat vrt. tavalliset, eroa on.

Vierailija
05.08.2014 |

En ole itse mikään luomuilija, mutta ostin viikko sitten jotain kasvisruokavaliolla olleiden kanojen luomumunia. ei niissä sen kummempi maku ollut tai muuta. No tein lapsuuden herkkua, "sokerikakkutaikinaa" ja söin siis raakana sen, NAM!

Nyt sitten tein saman herkun tavallisista munista ja hyvä ihme, mun mahaan sattuu ja röyhtäykset on kamalia. Noin on joskus ennenkin käynyt, mutten osannut yhdistää k.muniin.

Varmaan ihan sama, jos ne kypsentää, mutta raakana oli ISO ero. Tai voi olla kypsennettynäkin, en oikeen pysty sappivaivoineni syömään paistettua munaa, mutta jos se onkin noiden tavallisten munien vika?

Onko muilla vastaavaa kokemusta?

Mahaan sattuu....

Salmonellaa en pelkää...

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todellakin eroa. Söin vasta luomumunia ja olin ihan ällistynyt että eihän niistä voi edes puhua samana päivänä kuin niistä kaupan tavallisista. Tosi maukkaita, keltuainen oikeasti syvän keltainen. Ihania!

Vierailija
42/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 23:22"]

On todellakin eroa. Söin vasta luomumunia ja olin ihan ällistynyt että eihän niistä voi edes puhua samana päivänä kuin niistä kaupan tavallisista. Tosi maukkaita, keltuainen oikeasti syvän keltainen. Ihania!

[/quote]

mitä luomumunia ostat? Rainbow luomu ja vapaankananmunan keltuaiset on ihan saman värisiä..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:20"]

Luomu on rahastusta.

[/quote]

Jos mulle ei tule mahavaivoja, maksan siitä exrtaa hyvin mielelläni.

Vierailija
44/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:20"]

Luomu on rahastusta.

[/quote]

Jos mulle ei tule mahavaivoja, maksan siitä exrtaa hyvin mielelläni.

[/quote]

Ne mahavaivat ovat sinun päässäsi.

Vierailija
45/49 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne tavallisella ruokavaliolla olevat kanat syö? Lihaa?

Vierailija
46/49 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:45"]Minä väitän että jos ihminen jolla moraali on edes jotenkin kunnossa näkee ne tilat, joissa lattiakanoja pidetään, ei enää koskaan ostaisi kaupasta muuta kuin luomumunaa. En ole ituhippi ja osta kaikkea ketsupista korianteriin luomuna, mutta ne "onnellisten kanojen", "lähikanaloiden" ja "kultamunien" olosuhteet olen nähnyt ja ne ovat pelkkää kuidutusta kanoille.

Otan esimerkiksi tuon lattiakanojen munat, joita oikein yritetään korostaa iloisten kanojen kuvilla ja toitottamalla että kanoilla on puolen hehtaarin kokoiset tilat jaloitella. Jep, mutta kun kanan elinehto ei ole leveä lattia, vaan orret. Kana on onnellinen ja sen tarpeet on täytetty kun

1. Se saa tarpeeksi rehua ja oikeaa ravintoa

2. Sen ympärillä on toisia kanoja, mutta ei liikaa (jo 100 kanaa on aivan liian paljon keskikokoisessa hallissa, tavallisessa teollisuushallissa kanoja on tuhansia parhaimmillaan)

3. Kukon läsnäolo ei täysin pakollinen, mutta suositeltava koska sen läsnäolo rauhoittaa kanoja ja ihan oikeasti kukko pitää niille jöötä

4. Orsia. Orsia, orsia ja taas lisää orsia. Kanat EIVÄT ole luotuja lattialle, vaan niiden jalat ovat muotoutuneet istumaan orsilla, jos näitä ei ole riittävästi, kana tuntee fyysistä kipua ja ahdistusta koska ei pääse lepäämään. Tämä näkyy niin munien kuin lihankin maussa

5. Hiekkaa. Onnellisen kanan näkyvin ja selkein tunnusmerkki näkyy kun kana pyörii hiekassa ja tekee kuoppia eli pesiä siihen. Se paitsi puhdistaa ja toimii virikkeenä, on se myös elinehto kanan luonnolliselle toiminnalle ja vaistoille. Halleissa on muovi, sementti tai puulattia, eikä niissä laitoksissa joissa hiekkaa on, ole sitä tarpeeksi syvälle jotta kana voisi tehdä siihen kuopan, vaan lähinnä näön vuoksi hieman lattian peitoksi.

Ja kyllä, munissa on makueroja. Ja kyllä, minä ja kuka tahansa asiaan perehtynyt kyllä maistaa ja huomaa muistakin merkeistä eron.

Välttäkää hyvät ihmiset niitä halpoja, tehotuotannossa lattiakanojen terveydellä kustannettuja munia, minä olen työtön opettajaharjoittelija joka tienaa 300 € kuussa mutta en ole vielä tehnyt konkurssia ostamalla luomumunia vaikka syön joka aamu 3 munaa.

[/quote]

Höpö höpö. Yksikään tuotantokana ei voi hyvin. Aivan sama syökö ruohoa vai rehua.

[/quote]

Vastasitkohan nyt oikealle ihmisille? Minun viestissäni kun on monta muutakin kohtaa kuin rehu. Ja yllä, luomukanat voivat hyvin verrattuna lattiakanoihin.

Vierailija
47/49 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomuruoka on normaaliruoka, muut on myrkkyruokaa, johtuen torjuntaaineista ja kemiallisista lannoitteista. Kun lopetin myrkytetyn ruan syömisen kaikki kivut hävisivät ja veriarvotkin meni kohdalleen.

Vierailija
48/49 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomussa on ero myös siinä, että siinä ei ole samalla tavalla kemiallisia torjunta-aine tai lannoite jäämiä (aineita joille on muodostettu turvallisen saannin raja, mutta sen allekkaan oleva pitoisuus ainakaan käänny terveyttä edistäväksi), myös muita todettuja eroja voi olla ei-toivotuissa aineissa, ruoka-aineesta ja erilaisesta riippuen. 

Myös eroja joidenkin hyödyllisten flavonoidien, antioksidanttien ym. määrissä on todettu, jäälleen tuotteesta ja erilaisesta riippuen.

Luomuvastainen propaganda on juurruttanut ajatusta siitä, kuinka luomun ei ole todettu olevan terveellisempää. Kuitenkin edellä mainitu on oikeasti todettua asioita. Jotta luomu ei olisi terveellisempää, siinä pitäisi olla jotain haitallisempaa edellä mainittuja kompensoivaa miinus-mielessä, ja mitähän ne sellaiset etenkin tekijät olisi, ja kun ei jotain kummallista poikkeusta hae jostain.

Kun alkaa toteamaan asia kerrallaan, kuinka ihmisille tuotetaan pitkälle ylimieliseen arvailuun ja olettamiseen perustuvia luonnottomia kemikaaleja asiassa kuin asiassa, niin kyse alkaa olla jo vahvemminkin periaatteellisesta linjavetokysymyksistä. Samalla kun terveyshifistely voi olla myös kivaa, eikä jokin ahdistus edellä ajamaa. Bonuksena mielikuva mahdollisesti paremmalta maistuvalta päälle. Tai ecoasiat tai eläinolot, jos eläintuotteesta kyse.

Luomuvalinta ei monessa ole kovinkaan iso hintaero. Esim. kaurapuuro tai muutenkin hyvin halpa kuivaherne. Kananmunassa sitten vähän isompi ero, merkityksen riippuen paljon syö.

Vierailija
49/49 |
03.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä luomukananmunapakettia tässä ostettua, tuli myös ilmi, että luomukananmunissa todettu PFAS-yhdisteitä, koska käyttävät kalarehua. Ihminen on kyseisellä turhalla aineella saastuttanut jo niin ympäristöä. Nykyään kalarehun tarkan valikoinnin ja vähentämisen vuoksi pitoisuus on "alle turvallisen saannin rajan". Mikähän se on aineelle jonka puolittuminen kropassa vie muutaman vuoden. En taida luomukananmunia ostaa, vaan jätän muuhun luomuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi