Kun auto jätetään parkkiin, niin onko väliä minkä vaihteen jättää päälle?
Niin, ettei se auto liu' u siitä eteenpäin? Itse jätän kakkos-vaihteen päälle mutta mies väittää, että ykkönen olisi jätettävä. Kumpi oikeassa ja onko sillä edes väliä?
Kommentit (51)
Eletaanko Suomessa dinosaurusten aikaa? Automaattivaihteet on jo keksitty.
Vierailija:
Eletaanko Suomessa dinosaurusten aikaa? Automaattivaihteet on jo keksitty.
Moni auto on myös lähtenyt valumaan itsekseen kun vaihde ei ole päällä ja käsijarru pettää. Siinä sitten voi jäädä ihan mitä tahansa alle ja auto voi mennä pitkällekin.
Vai pitäisikö panna kortti jäähylle, jos ei autoa osaa kunnolla käynnistää?
Kyllä käsijarrua on pakkasellakin käytettävä. Jos et käytä, nin taatusti on jäässä ja käyttökelvoton. Miten ajatte ilman käsijarrua? Kaasua ja kytkintä vaan rinteisiin pysähdyttäessä vai...? :D
Vierailija:
päällä, ilman käsijarrua ja joku tuuppaa autoa ihan kunnolla, se ei käynnisty.
Mutta jos siinä on kakkonen tai kolmonen päällä ja joku tuuppaa autoa (esim. ajaa perään) niin auto saattaa käynnistyä ja lähteä omille teilleen aiheuttaen vahinkoa.
Ei auto käynnisty (ei ainakaan omani) vaikka kuinka sitä työntäsi.
On aivan sama mikä vaihde on päällä tai onko pelkkä käsijarru. Tai sekä että.
Kai nyt jokainen kuski osaa katsoa ennen liikkeelle lähtöä onko vaihde päällä vai ei, ettei auto syöksy seinää tai litistä lasta auton ja seinän väliin.
Auton voi käynnistää ilman kytkintä, jos vaihde ei ole päällä.
Ja jos ei ole kässäriä, niin auton voi löytää jostain muualta.
Vierailija:
Kyllä käsijarrua on pakkasellakin käytettävä. Jos et käytä, nin taatusti on jäässä ja käyttökelvoton. Miten ajatte ilman käsijarrua? Kaasua ja kytkintä vaan rinteisiin pysähdyttäessä vai...? :D
Ne mäkilähdöt voi todellakin suorittaa ihan pelkällä kytkimellä ja kaasulla. Kytkintuntuma on se avainsana. Eikö autokoulussa opetettu?
MITEN te jotkut muuten kuvittelette että auto voisi lähteä käymään jos se on jätetty parkkiin vaihde päällä ja se lähtee valumaan? Auto käy ihan itsestään vai, ilman että virta-avain on paikallaan ja virrat väännetty päälle? Kyllä on hiukan petraamista auton moottorin toiminnan perusasioissa. Se moottori kun EI käy ilman sähköä!
Pitäiskö sitten kässäriä käyttää mäkilähdöissä ? Etkö autokoulussa oppinut että mäestä lähdetään kaasua ja kytkintä käyttämällä ?
Ei tulis mieleenkään käyttää kässiä mäkilähdössä!!!
En muuten minäkään käytä kässäriä ajaessa. Kaasulla mun auto liikkuu ei kässärillä.
Vierailija:
Vierailija:
Kyllä käsijarrua on pakkasellakin käytettävä. Jos et käytä, nin taatusti on jäässä ja käyttökelvoton. Miten ajatte ilman käsijarrua? Kaasua ja kytkintä vaan rinteisiin pysähdyttäessä vai...? :DNe mäkilähdöt voi todellakin suorittaa ihan pelkällä kytkimellä ja kaasulla. Kytkintuntuma on se avainsana. Eikö autokoulussa opetettu?
No hemmetti, mä tietysti kyllä asun Pohjanmaalla, että sinänsä en tiedä mäistä mitään, mutta kyllä mä vedän käsijarrun jos jätän auton parkkiin rinteeseen.. Mäkilähtöön taas en edes osaa käyttää kässäriä :)
ellei ole virrat päällä ja joku nostamassa kytkintä ylös!!!!
Kyllä sitä mäkeen riittää ihan vaan käsijarru ja ykkösvaihde.
Ja sitä paitsi: ei auto lähde valumaan minnekään jos on se vaihde päällä.
Vierailija:
Pitäiskö sitten kässäriä käyttää mäkilähdöissä ? Etkö autokoulussa oppinut että mäestä lähdetään kaasua ja kytkintä käyttämällä ?
Ei tulis mieleenkään käyttää kässiä mäkilähdössä!!!
Et sitten ole tehnyt koskaan mäkilähtöä todella jyrkästä paikasta, erityisesti sellaisesta, jossa takapuskurin tuntumassa on auto.
auton käyntiin. Ei tarvitse miettiä näitä asioita. ;)
Vierailija:
Et sitten ole tehnyt koskaan mäkilähtöä todella jyrkästä paikasta, erityisesti sellaisesta, jossa takapuskurin tuntumassa on auto.
Autp pysyy paikallaan kun on kytkintuntuma hallussa. Suosittelen opettelemista, mieluimmin aluksi sellaisessa paikassa missä ei ole toista autoa takapuskurissa kiinni,
Vierailija:
Vierailija:
Ei tulis mieleenkään käyttää kässiä mäkilähdössä!!!Et sitten ole tehnyt koskaan mäkilähtöä todella jyrkästä paikasta, erityisesti sellaisesta, jossa takapuskurin tuntumassa on auto.
Olen monestikin. Miksi tuossa tapauksessa kässäriä pitäisi käyttää ?
Kaasua ja kytkintä tuossa tilanteessa käytetään. Kannattaisko ottaa jokunen lisätunti autokoulussa ???
t. 47
Ei ole yksi eikä kaksikaan kertaa kun autoon tullut sähkövika on käynnistänyt auton.
Vähän aikaa sitten luin hesarista pakettiautosta, joka oli käynnistynyt itsekseen ja ruopinut itsensa pohjia myöten parkkipaikalle kiinni, kun käsijarru oli pitänyt auton paikallaan.
Vierailija:
Ei ole yksi eikä kaksikaan kertaa kun autoon tullut sähkövika on käynnistänyt auton.Vähän aikaa sitten luin hesarista pakettiautosta, joka oli käynnistynyt itsekseen ja ruopinut itsensa pohjia myöten parkkipaikalle kiinni, kun käsijarru oli pitänyt auton paikallaan.
Ritari Ässää ???
Vierailija:
Ei ole yksi eikä kaksikaan kertaa kun autoon tullut sähkövika on käynnistänyt auton.Vähän aikaa sitten luin hesarista pakettiautosta, joka oli käynnistynyt itsekseen ja ruopinut itsensa pohjia myöten parkkipaikalle kiinni, kun käsijarru oli pitänyt auton paikallaan.
Jos auto käynnistyisi sähkövian takia vaihde päällä, mutta käsijarru ei, niin se syöksähtäisi eteenpäin ja sammuisi sitten. Ei jäisi ruopimaan paikalleen, koska kukaan ei paina kaasua. Automaatti voi olla eri asia ellei kuski ole laittanut P:tä silmään (mikä kannattaa aina tehdä kun automaatin pysäköi).
kerro minkä päivän hesari ? Mulla on monen kuukauden ajalta hesarit tallella. Vähän aikaa sitten..??
Mä haluun itse nähdä moisen uuutisen.
ollut vaihde päällä ainoastaan kässäri. Tuli työkaverin uuden auton kylkeen ihan itsekseen.