Kun auto jätetään parkkiin, niin onko väliä minkä vaihteen jättää päälle?
Niin, ettei se auto liu' u siitä eteenpäin? Itse jätän kakkos-vaihteen päälle mutta mies väittää, että ykkönen olisi jätettävä. Kumpi oikeassa ja onko sillä edes väliä?
Kommentit (51)
Vierailija #51:
Mä jätän avaimen virtalukkoon ja auton käyntiin. Ei tarvitse miettiä näitä asioita. ;)
Esimerkiksi Toyota Hiacesta varoitteli joskus kun olin pakettiautoa hankkimassa. Niissä on kuulemma jossain vaiheessa ollut sellaista tyyppivikaa, että tuulilasitiivisteestä on pääsee valumaan vettä virtalukkoon ja se aiheuttaa oikosulun. Auton on sitten pelkän startin voimalla liikkunut jonkin matkan.
Sitä en osaa sanoa kuinka paljon näissä jutuissa on urbaanilegendaa, mutta näitä kyllä tosiaan kuulee.
Siinä oli varmaan joku paikallinen sääilmiö ollut kun siltä kohdalta löytyi lasin sirpaleita. Oli mennyt ihan ikkunakin rikki!
Ykkönen, kakkosesta tykkää oudotpojat.
Vanha aloitus, mutta kuka idiootti jättää kovemmalla pakkasella käsijarrun päälle. Kokemusta näistä uusienkin autojen käsijarruista jotka napista laitetaan, niin kyllä nekin jäätyvät siinä missä tavallinen vedettävä käsijarru, jos auto on taivasalla eikö autohallissa tai -tallissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija:
Ei ole yksi eikä kaksikaan kertaa kun autoon tullut sähkövika on käynnistänyt auton.
Vähän aikaa sitten luin hesarista pakettiautosta, joka oli käynnistynyt itsekseen ja ruopinut itsensa pohjia myöten parkkipaikalle kiinni, kun käsijarru oli pitänyt auton paikallaan.
Jos auto käynnistyisi sähkövian takia vaihde päällä, mutta käsijarru ei, niin se syöksähtäisi eteenpäin ja sammuisi sitten. Ei jäisi ruopimaan paikalleen, koska kukaan ei paina kaasua. Automaatti voi olla eri asia ellei kuski ole laittanut P:tä silmään (mikä kannattaa aina tehdä kun automaatin pysäköi).
No, mun automaattia ei voi parkkeerata kun P-asennossa, se ei anna sammuttaja moottoria (ei, ei ole virta-avainta mistä kääntää, vaan ihan napista painetaan). Ja manuaalilla käynnistäessä ainakin mä painan kytkimen pohjaan (uudet autot ei edes käynnisty, jollei niin tee), ja ihan aina vedän vaihteen pois päältä ja laitan sen sitten ykköselle. Vaikka olisin itse parkkeerannut ja tiedän jättäväni aina ykkösen silmään. Tuo tulee ihan automaattisesti.
Pienin vaihde eli ykkönen ja automaatissa P.
Juurikin noin. Automaatissa P ja manuaalissa 1... Ja automaattiautossakaan en käytä käsijarrua talvella, edelleenkään. 😁
Mihin tuo ykkönen muka perustuu? Ekalla sivulla sanottiin että isommalla vaihteella lähtisi helpommin liikkeelle mutta eihän se pidä paikkaansa, kun isommalla vaihteella tarvitaan nimenomaan enemmän vääntövoimaa että auto jaksaisi lähteä liikkeelle.
Ykkösellä tarvitaan kaikista vähiten vääntövoima kun rattaat on pienet ja siksi laitan itse aina kakkosta silmään.
Jos auto käynnistyy itsekseen ( mikä on mahdotonta, mutta leikitään nyt niin) ja vaihde ei ole päällä, niin ei se auto mitenkään raavi itseään minnekään. Tai jos on vaihde päällä ja kukaan ei paina kaasua, niin auto SAMMUU. Nää on ihan perusasioita, jotka jokaisen pitäisi tietää, varsinkin niiden jotka ovat saaneet ajokortin.