Olinko törkeä kun kieltäydyin kuskaamasta kaverin lasta? OV
Tilanne siis tämä: Kaverilla ei ole autoa ja laittoi illalla viestin että tarvitsisi kyytiä terveyskeskukseen seuraavana aamuna. Lapsella kurkku tosi kipeä ja kuumetta nousemassa. Kieltäydyin mielestäni kohteliaasti vedoten siihen etten tieten tahtoen halua kuskata sairasta lasta. Koska oma lapseni ollut tavallisen flunssan seurauksena 2 viikkoa teholla hengityskoneessa ja yhteensä siellä meni melkein kolme kuukautta. Joten en itse halua mitään jonka voin tartuttaa mahdollisesti lapseeni. Ystävä loukkaantui tästä eikä ole ottanut enää mitään yhteyttä. Harmittaa ihan hitosti jos koko ystävyys meni tähän.
Kommentit (44)
ystävänäsi loukkaantunut--eikö miehesi olisi voinut lähteä kuskiksi?
Minusta taas on aika ankeaa vaatia toisia heräämään lauantaiaamuna kuskeiksi...
Musta olet aika varovainen mutta ymmärrän sua kyllä koska oma lapseni on myös sairaalassa infektioiden seurauksena varsin helposti.
Itse olen kyllästynyt kuskaamaan tuttavani lapsia. On yh eikä ole autoa. Kuljetan lasta jumpaan, synttäreille ja lääkäriin, mielestäni aika usein. Näillä bensan hinnoilla se ei ole mitään halpaa lystiä. Lisäksi olen kyllästynyt olemaan jonkunsortin taksi :(.
Esim työhaastattelu tai oma lääkäri aika yms. En kyllä ymmärrä et miksi pitää kyytiä kaverilta pyytää, voihan sitä mennä taksilla jos on niin heikkona ettei julkisilla pääse. Jotenkin toi ei ole musta edes sellaista et hädässä apua pyydän vaan ystävän hyväksi käyttöä.
että autolliset on AINA vapaaehtoisia kuskaamaan toisten lapsia.
Itse voit ajatella, että eihän se ole kuin tämä yksi kerta, mutta jos on jo viikolla heittänyt muutamat hupiajelut niin se on joku raa ystävänpalveluksillakin. Silloin tällöin on kiva olla avuksi, mutta eihän kukaan nyt halua mikään taksi olla. Kyllä se aina aikaa ja suunnittelua vaatii autolliselta ja en minä ainakaan haluaisi omaa elämääni valjastaa toisten autokyyteihin. Joskus on joskus, toisinaan käy ja toisinaan ei. Ei sun tartte tosta huonoa omaa tuntoa ottaa, kyllä kaverinkin pitäis ymmärtää.
yhdelle tuttavaperheelle, joita en edes tunne hirveän hyvin
he tienaa molemmat todella hyvin mutta ei omista autoa, eikä heitä haittaa ollenkaan tunkea meidän kyytiin. ei haittaisi jos asuttais vaikka naapureina että olis sama matka, mutta joudutaan ajaan ylimääräistä joka kerta.
Olisi voinut mennä taksilla. Ei kai kukaan flunssaisen seurassa halua olla. Flunssaa on ikävä sairastaa. Kummallista, kun pyysi kuskiksi.
vähän kuulostaa ylivarovaiselta. Mutta sitä en kyllä ymmärrä, miksi kukaan loukkaantuu siitä, jos kieltäytyy kyyditsemästä. Taksit kulkee. Jos on niin hyvä ystävä, että pyytää kyytiä taksin käytön sijasta, ei pitäisi loukkaantuakaan. Tietysti, jos ei olisi varaa taksiin, ehkä tulee kysyneeksi helpommin.
AP: ensi kerralla pyydä suoraan reipas summa nk. bensarahana niin ei varmasti ajeluta enää...
Joskus tuntuu, että autottomalla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä auton käyttö todella kaikkineen maksaa. Eipä riitä pikku loraus bensaa silloin tällöin.
Joten kannattaako perheellista vaatia lauantai aamuna nousemaan aikaisin ja kuskaamaan...
mutta kyseessähän oli että lapsi on sairas ja pitäis päästä lääkärille. Itse olisin varmasti lähtenyt heittämään ilman omia lapsia. Sitä en kyllä tajua miten joku kehtaa vaivata toisia ihmisiä jollain lasten harrastuksiin yms kuskaamisilla. Niistä taatusti kieltäytyisin.
kyllä ystävää hädässä autetaanmlähtisin milloin vain kuskaamaan ystäväni lasta jos tarve tulisi--vaikka bensa kallista onkin
Riippuu monesta asiasta.
Jos esim. kaverisi lapsi on niin iso ettei jaksa kantaa eikä rattaita ole käytössä, eikä sairaasta lapsesta ole kävelemään, matka terveyskeskukseen mahdollisesti pitkä, pääseekö julkisilla edes.., ja jos kaveri on huonossa rahatilanteessa eikä taksiin yksinkertaisesti ole varaa (terkkarille ja takaisin), niin ehdottomasti oli aihetta loukkantua sillä sivuutit hänen hätänsä sairaan lapsen terveydestä sen takia ettei omasi saisi tavallista flunssaa.
Ja jos oma lapsesi on todella infektioherkkä tms. ja pienistäkin pöpöistä on hänelle hengenvaaraa, ymmärrän sinun kantaasi, mutta en sitä että jätit auttamatta kokonaan. Olisit esim. voinut tarjota apuasi muuten, esim. olisiko puolisosi voinut viedä heidät, tai olisitko voinut jättää oman lapsesi isänsä hoiviin siksi aikaa että heität kaverisi lääkärille tai jopa lainata autoasi lääkärireissun ajaksi, riippuen tietysti siitä miten hyviä kavereita olette.
Tiedän, mitä autoilu maksaa. Mun mies ei sitä käsitä ja suuttuu mulle, jos en kysele kyytiä joltain. Taksit on tosiaan hätätapauksia varten, muuten kuljetaan julkisilla.
Ainoa poikkeus on ollut se, kun pyysin lapsen takia kyytiä lasten isältä lääkäriasemalle. Lapsella oli norovirus ja oli ihan sippi, oli sunnuntai ja päivystys kaukana. Tiesin lasten isän olevan kotona, joten soitin hänelle ja pyysin kyytiä, omalle lapselleen. Tietysti tuli. Mun nyk. mies ei siis ole lasten isä.
Ystävää tarvii tietty auttaa mut en haluaisi herätä lauantai aamuna aikaisin ja lähteä lasteni luota. Olisin tarjoutunut maksamaan taksin. Itselle helpoin ja mukavin tapa päästä kiperästä tilanteesta.
Ilmeisesti ovat täysin autottomia tai sitten mies hoitaa autoon liittyvät asiat ja kustannukset, mamma saattaa joskus huoltoasemalla lorauttaa tankkiin hiukan bensaa ja luulee, että se on siinä.
Bensan kulutus ei ole aina matkan pituudesta kiinni: käynnistys vie suhteessa huomattavasti enemmän bensaa, samoin kaupunkiajo.
Ja tartuntariski on huomattavasti suurempi kun ap on samassa autossa sairaan kanssa kuin mitä se olisi esim satunnaisessa kohtaamisessa marketissa.
Ystäväsi taitaa olla aika omana napaan tuijottaja jos tuosta suuttuu.
Voihan sitä pyytää vaikka rahaa lainkaksi. Mä ainakin lainaisin.. Ei se nyt yhdestä kyydistä voi olla ystävyys kiinni! Mitäs jos saa antibiootit? Ajetaanko apteekin ja ruokakaupan kautta kans? Lainataan ne apteekkirahat? Odotellaan, jonotellaan? Ja seuraavaks taas uusiks?
Joo, kyl mä tajuan et hätä on hätä.. mutta jos toisella nyt on flunssa niin ehkä sillä taksillakin voi mennä. Kävellen? Julkisilla? Voi myös pyytää kyytiä, mutta ei siitä pidä loukkaantua jos ysävä ei viitsi nousta lauantaina aikaisin ja muuttaa omia menojaan sen takia et pääsis kuskailemaan ilmaiseksi toisen räkäistä lasta!
Anteeks nyt vaan, mutta mä kyllä ymmärrän oikein hyvin ap:tä! Ei ole velvollisuus kuskata yhtään ketään, ei ainakaan ilmaiseksi! (koska musta bensaraha vähintään kuuluu maksaa ja mielellään pikkasen vaivanpalkkaa kans.. tai tarjota vaikka kahvit ja pullat). Ja jos kaveri jotain maksaisi, niin yhtä hyvin sitä vois silloin mennä taksilla.
Aika avuton on ap:n kaveri jos ei ilman valmista kuskausta saa lastaan lääkärille.
Ymmärtäisin ehkä jos aikunen olisi ollut kyseessä, tai no, en sitäkään.