Sokerirasitus: onko todella niin, että
edes vettä ei saa juoda ennen koetta? Mulla kyseinen koitos huomenna aamulla...
nimim. Kuolen kohta janoon
Kommentit (10)
Ja muutenkin ottaisin varman päälle, enkä joisi.
Mun äiti mittaa itseltään säännöllisesti paastoverensokeria ja on kertonut, että vesilasillinen vaikuttaa sokeriarvoihin tosi paljon.
puoli lasia saa juoda vettä klo 21-kokeen alun välisenä aikana. Niin ja ei kokeen aikanakaan saa juoda eikä syödä.
Meidän ohjeissa lukee että pienen/vajaan lasillisen vettä voi juoda, täysin kuivin suin ei tarvitse olla. Seuraa saamiasi ohjeita.
Mun ohjelappusessa kielletään syöminen ja juominen kokonaan, joten yritän nyt kestää. Testi alkaa heti aamulla klo 8, joten iltakasista asti olen jo kärsinyt... Tankkasin kyllä hirmuisesti, mutta missäs se raskaana olevalla enää tässä vaiheessa tuntuu! :)
Esikoisen kanssa oli sama testi, mutta siitä jo aikaa sen verran, että olen nämä yksityiskohdat unohtanut. Mutta edelliselle vastaajalle tiedoksi, ettei se ällölitku mulla ainakaan janoon auttanut, päin vastoin: tuli oksennus! Niin pahaa se oli. Testikin jouduttiin sitten vielä uusimaan tuon oksun vuoksi. Että syystäkin täällä kauhulla ja janoissani odottelen huomista!
t. Ap
Eihän se vesi voi vaikuttaa paastoarvoon, jos ei nyt ihan litratolkulla juo.
tämä on kolmas raskaus ja kolmas kerta. Ekalla kerralla sain hyvin tiukat ohjeet että täysin juomattakin. Toisella kerralla sanottiin, että saa juoda vähän jos on pakko, 1-2 lasillista vettä. Nyt kolmannella kerralla sain sen saman ohjeen että täysin (syömättä ja) juomatta, mutta totuuden nimessä en pysty olemaan 12 tuntia täysin juomatta eli olen nyt iltakasin jälkeen juonut n. puoli lasillista vettä ja aamulla menee toinen mokoma. Ei voi mitään. Ei pysty ei pysty ei pysty.
Itse olen jo vähän oppinut että semmoista järjetöntä ruoan tankkausta kannattaa välttää koska se voi yllättäen vaikuttaa niihin paastoarvoihin. Raja-arvot ovat suht tiukat joten olen nyt itse ollut muutaman päivän kevyemmällä ravinnolla jotta varmasti pääsen tosta testistä läpi ja ei tarvitse viikkokausia tikutella sormenpäihin reikiä tyhjän takia. Edell. kerroilla minulla on ollut paastoarvot siinä raja-arvossa tasan, ja olen joutunut koko loppuraskauden mittaamaan verensokeriarvoja 2 päivänä viikossa monta kertaa päivässä, mikä on to-del-la ärsyttävää puuhaa ja tällä kertaa aion välttyä siltä. Esim. eka kerralla tyhmänä söin pizzan edellisenä päivänä, voi vitsi miten tyhmä voi olla. Kannattaa välttää hiilihydraattikasoja muutama päivä jotta säästyy tikutukselta.
Mutta niistä oli joku toinen ketju aikaisemin. Itse tarkistin ennen sokerirasitusta (olen käynyt myös aiemmissa raskauksissa), että onko nyt oltava 12 t ravinnotta vai ilta kymmenen jälkeen. Kuulemma täällä pitää paikkansa että ilta kymmenen jälkeen ei saa syödä eikä juoda (muistaakseni lasillisen sai). Mutta mitään kirjallisia ohjeita en saanut, enkä oikein suullisiakaan..
ei siis vältellä syömistä eikä tankata.
Vähähiilihydraattinen ruokavalio ennen testiä saattaa näkyä korkeampana paastoarvona.
Näin ainakin itse neuvon. Eihän sitä raskaana oleva voi juomatta olla!