Harry Potter-kirjasarjan mysteerit
Eli muiden mysteeriketjujen innottamana; Harry Potter-kirjasarjan mysteerit itse olen miettinyt ainakin seuraavia asioita:
-mihin katosi ensimmäisessä osassa esillä ollut Tylypahkan laulu?
-miksi Villisilmä Vauhkomieli näkee Harryn näkymättömyysviitan läpi vaikka viitan pitäisi olla läpäisemätön koska se on yksi kuoleman varjeluksista?
-näkeekö Villisilmä Vauhkomieli ihmiset alasti? katseleeko hän ihmisiä?
-miten esim. Sirius Musta sai Azkabanista karattuaan taikasauvansa takaisin (sama pätee myös kaikkiin karannaisiin kuolonsyöjiin)
Kommentit (445)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä Kapari olisi saanut jättää suomentamatta nuo henkilöiden nimet. Se ei ole tapana Suomessa kuin vain pikkulasten kirjoissa. Potterit ei sivumääränsäkään takia nyt vain ole ihan pikkulasten kirjoja.
Koska osa nimistä on sanaleikkejä kuten esim. Tom Marvolo Riddle/Tom Lomen Valedro=I am Lord Voldemort/Ma olen Voldemort.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Harry pysyi hirnyrkkinä, vaikka Salaisuuksien kammiossa basiliskin hammas lävisti hänen kätensä?
Koska basiliskin myrkylle on yksi harvinainen vastalääke eli feeniksin kyyneleet.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 12:42"]"Harry olen pahoillani että vanhempasi ovat kuolleet, mutta mikään taika ei voi herättää kuolleista, tiedäthän sinä sen...?" "Ainiin Ajankääntäjä, mutta herätimme mielummin sillä henkiin Hiinokan"
Monet eivät tunnu ajankääntäjän toimintaa kolmannessa kirjassa ymmärtävän. Hiinokka ei koskaan edes kuollut, joten he eivät periaattessa muuttaneet tapahtumien kulkua. Jos Harryn vanhemmat pelastettaisiin ajankääntäjän avulla, se vaikuttaisi liian moneen asiaan tulevaisuudessa.
No ois käyttänyt sitä käännintä heti tuon murhan jälkeen, varoittanut Jamesia ja Lilya ja tappanut Voldemortin siihen paikkaan. Kenenkään ei olisi tarvinnut saada tietää/nähdä/traumatisoitua loppuelämäkseen vaan asia ois sillä hoidettu ja onnelinen ja rauhallinen velhomaailma 4-ever. Mut ei, käytetään sitä silleen että Hermione ehtii tunneille.
Tai Siriuksen (<3) kuoleman jälkeen. Sirren kuolemahan oli aika mysteeri, hän putosi vain jonkun verhon toiselle puolelle ja kukaan ei oikeastaan tiennyt, kuoliko hän edes. Miksei sitä ajankääntäjää voinut käyttää niin, ettei koko kirjasarjan paras hahmo olisi kuollut.
Edelleenkään ajankääntäjä ei toimi noin. Ei kuolemaa voi peruuttaa.- Hiinokka ei ollut kuollut missään vaiheessa, vaikka Harry ja kumppanit niin luulikin aluksi.
Tää oli ihan sivulause Kuoleman Varjeluksissa, mutta kiinnitin huomiota siihen, kun Fred ja George olivat "kutsuloitsulla" varastaneet pari hiusta punatukkaiselta jästiltä, jotta Harry sai osallistuttua Billin ja Fleurin häihin valepuvussa punapäisenä "Barney-serkkuna"
Varmaan tarkoitettu lähinnä hauskaksi yksityiskohdaksi, mutta tuli mieleen että jos monijuomaliemen aineksien varastaminen olisi noin helppoa, varmaan kuolonsyöjätkin voisi kloonata aika helposti pari kiltalaista tavoitellessaan Harrya. :D Kun miettii niiden loputtomia juonia tavoittaa Harry, niin mietin kuinka vaikeaa olisi kutsuloitsulla jossain taistelussa ottaa talteen pari irtokarvaa varmuuden vuoksi - tai laittaa Malfoyn perheen tehtäväksi :D Ja muutenkin kutsuloitsun ulottuminen ihmisen osiin tuntui oudolta. No, pikku juttu eikä suinkaan tärkein kummallisuus, mutta tällänen osui silmään.
Neville Albus Pimento. kirjoitti:
Miksi se kirjasarja päättyy siten, että Harry menee naimisiin Ginnyn kanssa ja Ron Hermionen kanssa? Minusta Harryn ja Hermionen olisi pitänyt mennä naimisiin keskenään, koska he ovat paljon mahtavampia velhoja kuin Ron ja Ginny, koska he ovat kumpikin puhdasverisiä ja Weasleyt ovat taas jästisyntyisiä. Siksi Ron ja Ginny olisivat sopineet toisilleen paljon paremmin samoin kuin Harry ja Hermione, varsinkin kun Ginny tuntui olevan Ronille kuin oma sisar. Mutta ehkä Harryn kaltainen puhdasverinen velho ei huolinut Hermionen kaltaisesta saastaisesta kuraverestä itselleen vaimoa.
Mitä sä selität? Weasleyt jästisyntyisiä? Eivät muuten olleet vaana puhdasverisiä. Hermione on jästisyntyinen Ja ei Ron ja Ginny voi mennä yhteen, koska ne on sisaruksia. Hermione tuntui Harrysta omalta sisarelta
Miksi Voldemortilla oli kuolonsyöjinä aivottomia tunareita, jotka hävisivät kouralliselle teinejä Feeniksin killassa? Luulisi että niillä olisi sen verran osaamista pimeyden taioista, että olisivat niputtaneet Harryn ja kumppanit.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Voldemortilla oli kuolonsyöjinä aivottomia tunareita, jotka hävisivät kouralliselle teinejä Feeniksin killassa? Luulisi että niillä olisi sen verran osaamista pimeyden taioista, että olisivat niputtaneet Harryn ja kumppanit.
Kyllähän Harry ja kumppanit meinasivat jäädä alakynteen mutta sitten Kilta tuli apuun.Osalla kuolonsyöjistä saattoi olla kyllä taidot ruostuneet kun olivat viruneet pitkään Azkabanissa ilman sauvoja, ja Harry oli vasta opettanut kaverinsa kaksintaistelemaan tasoonsa nähden hyvin.
Mua on mietityttänyt että kun kolmos kirjassa Harry ja Hermione matkustivat ajassa taaksepäin niin siinähän toinen hermoine melkein näki siellä hagridin mökillä mutta silloin kun se tapahtui oikeasti niin miten hermoine oli jo silloin melkein nähnyt ne ja miten harry ja hermione eivät itse tajunneet että he itse siellä piilottelelivat sama pätee siihen että miten harry oli nähnyt itsensä jo silloin kun hän ja hermione eivät vielä olleet matkanneet ajassa niin miten maailma tiesi että he tulisivat matkaamaan?Toivottavasti saatte tästä kysymyksestä selvää sillä en melkein itse saa.Vastatkaa nopeasti pls!
Ginnyhermione kirjoitti:
Mua on mietityttänyt että kun kolmos kirjassa Harry ja Hermione matkustivat ajassa taaksepäin niin siinähän toinen hermoine melkein näki siellä hagridin mökillä mutta silloin kun se tapahtui oikeasti niin miten hermoine oli jo silloin melkein nähnyt ne ja miten harry ja hermione eivät itse tajunneet että he itse siellä piilottelelivat sama pätee siihen että miten harry oli nähnyt itsensä jo silloin kun hän ja hermione eivät vielä olleet matkanneet ajassa niin miten maailma tiesi että he tulisivat matkaamaan?Toivottavasti saatte tästä kysymyksestä selvää sillä en melkein itse saa.Vastatkaa nopeasti pls!
Siten, että kyseiset asiat olivat jo tapahtuneet.
jjj kirjoitti:
Miksei ajankääntäjää käytetty aina? Ois voitu siriukset ja cedricit pelastaa jne.. No, ehkä se on tarinan kannalta oleellista.
Koska mennyttä ei voi muuttaa, ilman että samalla muuttuisi joku muukin. Hiinokka ei ollut missään vaiheessa kuollut, joten silloin ei mitään muutettukkaan.
usechatgpt init success
Oon ollu 7½ ku luin ne ekaa kertaa
Mistä ruoka tulee? Onko velhoilla omaa alkutuotantoa, jossa kotitontut pellolla hommissa vai ostavatko jästeiltä? Mistä velhojen rahat tulevat?
Vierailija wrote:
Niin, uhriksi jäi ainoastaan Sirius, joka oli aikuinen ja taitava velho.
Kerta on tankkausloitsu, niin eikö 1 kaljapullo riitä loputtomiin?
Minne menee animaguksen vaatteet ja taikasauva, kun muuntuvat eläimeksi ja mistä ne sitten ilmestyvät, kun muuntuu takaisin? Esim. Polyjuice Potionin kanssa tuo vaatteiden vaihtohan piti suorittaa, koska muuntumistaika ei ylettynyt vaatteisiin asti.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Harry pysyi hirnyrkkinä, vaikka Salaisuuksien kammiossa basiliskin hammas lävisti hänen kätensä?
Koska basiliskin myrkylle on yksi harvinainen vastalääke eli feeniksin kyyneleet.
Joo, mutta se Harryssa oleva hirnyrkki - senhän olis pitänyt tuhoutua het ja oitis kun tintattiin hampaalla? Kuten muutkin hirppikset tekivät?
Vierailija wrote:
Minne menee animaguksen vaatteet ja taikasauva, kun muuntuvat eläimeksi ja mistä ne sitten ilmestyvät, kun muuntuu takaisin? Esim. Polyjuice Potionin kanssa tuo vaatteiden vaihtohan piti suorittaa, koska muuntumistaika ei ylettynyt vaatteisiin asti.
Vähän kuin Hulkilla loputtomasti venyvät housut, vaikka muut vaatteet ratkeilee päältä. Tietysti koska vihreä hulk- mittainen jyrpä jumahtaisi sensuuriin.
Elottomasta elolliseksi ja toisinpäin transfiguraatio on musta outo juttu. Kuitenkin laillista. Eli et ilmeisesti joudu Azkabaniin, jos muutat naapurisi teepannuksi? Tai muutat hänet hiireksi ja kissa syö vahingossa hiiren...
Polyjuicejuoma kirjoissa: maistuu muuttumisen kohteen "sisimmältä" ja ollessaan harryksi muuttavaa maistuu hyvältä ja on kullan väristä(kultalonkeroa?) - leffoissa maistuu aina goblinin kuselta.
Taikaministeriön Department of Mysteries jäi mysteeriksi. Toivoin, että sinne olisi viimeisessä kirjassa palattu.