Paljonko unta on " liikaa" ?
Kuten aikuisillakin, unentarve on yksilöllistä, mutta rupesin miettimään, onkohan paljon/tosi paljon kun 3-kuinen nukkuu n. viisi tuntia yhteensä eri pätkissä päivisin ja yöunet klo 20-7 1-2 tankkauksella. Hereillä ja virkeänä leikkien vauva jaksaa siis vain noin kaksi tuntia kerrallaan. Kyllä tyttö terve on eli (enimmäkseen) en ole huolissani, mutta olisi mielenkiintoista kuulla, miten muilla..
Kommentit (3)
Meillä poika nyt 9kk ja nukkuu vielä päikkäreitä 3-4h ja yöt mennään 20/21-8 heräillen 2-3kertaa pikaisesti joista 1on syöttökerta jonka poika kyllä taitaa tehdä melkein unissaan... eli raaka arvio on että meillä nukutaan vieläkin 12-16h!
Kyllä on tosiaankin aivan normaalia!!
Ja ei pienet vauvat tosiaankaan jaksa kauaan hereillä olla! Mulla vauva täyttää 14pvä 3kk:a, ja jaksaa parhaimmillaan juuri tuon kaksi tuntia olla hereillä. Yleensä tunnin puoltoista! Sanotaan, että puolivuotias jaksaa olla jo ehkä hiukan pidemmän pätkän valveilla, mutta kyllä pikkuvauvat tarvitsevat aikalailla vielä unta kasvaakseen! Toki on eroja paljon! Mulla esikoinen nukkui 2.5kuisesta lähtien vain 20minsan pätkiä, ja jaksoi juuri olla tunnin/puoltoista olla hereillä, ja tätä jatkui muistaakseni sinne 5-6kuiseksi, ja sitten vasta 7-8 kuisena oppi kaksiin pidempiin päikkäreihin!!
joten huoli pois, ja ole onnellinen, että vauvasi nukkuu noin hyvin :-)
nonuli ja tytöt 3v ja 2,5kk
meillä oli tyttö ihan mielettömän kova nukkumaan, tuossa iässä varmaan nukkui vielä ainakin kolmet unet (muistaakseni luokkaa 1+2+2h) ja reilut yöunet (yli 12h) päälle. No, tarkkoja aikoja en muista, mutta tuo kertomasi kuulosti minun korvaani ihan normaalilta. Muistan itsekin miettineeni, että onko jotain vialla, kun kuuntelin muiden vauvoja, jotka nukkuivat pätkissä tai lyhyitä unia. Oma tyttöni oli kaveripiirissäkin yleinen vitsi, kun nukkui kaikki kahvilatreffitkin onnellisen tietämättömänä ympärillä olevasta hälinästä, myös nukahti ilman suuria kommervenkkejä missä tahansa. Eikä tosiaan jaksanut olla pitkiä aikoja hereillä. Tyttö kyllä ehti sitten antaa osansa valvottamisista, kun maidon tarve lisääntyi jne. Vaille vuoden ikäisenä siirtyi yksiin uniin, mutta edelleen nukkuu yöllä 11h ja päivällä 2-3h päikkärit (ikää kohta 1v4kk).
Minä siis pitäisin tuota teidän lapsen unimäärää ihan normaalina. :)
-Osse vierailulla taaperopuolelta