Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen raskaana ja olin työhastattelussa..

Vierailija
25.11.2008 |

15 viikko menossa. En kertonut olevani raskaana. No nyt odottelen, tulenko valituksi kyseiseen paikkaan.

Jännittää, jos valitsevat minut. Työ alkaisi vuoden vaihteessa. Missä vaiheessa kerron olevani raskaana. Voivatko perua valintani, kun kerron asian? Vai odotanko, että minut on nimitetty? Onjko kokemusta tai muuten vaan vinkkejä???

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta ei voinut erehtyä, laskettu aika oli viikon päästä! Haastattelussa kyllä kysyi ohimennen laskettua aikaa ja oli aika hämmästyneen näköinen sen ilmoitettuani. Sain paikan, mutta päivääkään en ole töissä vielä ollut.

Vierailija
2/44 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sinua mikään velvoita noin aikaisessa vaiheessa raskaudesta kertomaan. Toki voivat irtisanoa sinut sitten, mutta raskaus ei saa olla irtisanomisen peruste, vaan se on oltava joku muu painava syy.

Näin sanoo laki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

T:5

Vierailija
4/44 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka viikkoa ennen koeajan päättymistä....

Vierailija
5/44 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei kerro niin olelliista asiaa, että tulee olemaan pitkään pois töistä heti alkuvaiheessa. Olisi aika oleellinen tieto projekteja suunnitellessa.

Vierailija
6/44 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun laitoin hakemuksen uuteen paikkaan en tiennyt raskaudesta. Raskaustestin olin tehnyt edellisellä viikolla ennen haastattelua. En maininnut raskaudestani mitään. Aloitin työt rv 14 ja kaksi viikkoa työssä oltuani kerroin olevani raskaana. Pomo suhtautui ihan ok, vaikka varmaan mielessään manaili.

Vierailija
7/44 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee niinkuin itsellesi on parasta.

Vierailija
8/44 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikkaa en tiennyt olevani raskaana, haastattelukutsussa kesti kauan. No haastattelussa en sitten viitsinyt asiasta mainita koko raadille. Kyseessä on virka eli olen ilman muuta kiinnostunut. Mutta asiasta kertominen kyllä nyt jännittää päiväpäivältä enemmän- toivon jo melkein, ettei minua valittaisi:(

Vierailija
9/44 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- raskaudesta tai lastenhankinnasta ei saa kysyä työpaikkahaastettelussa!

- jos kysytään ja kerrot aikovasi hankkia lapsia tai olevasi raskaana, voit kiittää samantien valituksi tulemisesta ko. työpaikkaan, koska, jos tuon kerrot, perusolettamus on, että ellet tule valituksi, niin kyseesä on laiton syrjintä raskauden tai perhetilanteen vuoksi! Menee oikeudessa varmasti läpi!

- eivät saa missään tapauksessa perua jo tehtyä valintaa eli koeaikanakin perutussa tilanteessa pitää olla erittäin vakavat perusteet, että tilannetta ei voitaisi tulkita syrjinnäksi!

=> tekivät viisaasti omalta kannaltaan, jos eivät kysyneet raskaudesta, vaikka ehkä näkivätkin sen jo päälle!

- kannattaa kuulua liittoon, jotta on sitten liiton lakimiehet ja työpaikan luottamusmiehet käytössä tukena ongelmatilanteissa!

Vierailija
10/44 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv 32. Sain paikan, pidin äitiysloman ja lyhyen hoitovapaan ja nyt olen töissä ko paikassa.

Vierailija
11/44 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tietenkään kertonut mitään. Eihän voi tietää, miten raskaudelle käy.

Sain työn, olin töissä pari viikkoa, jolloin kerroin jääväni muutaman kuukauden päästä ä-vapaallle. Pomo suhtautui ihan ok, muttei tietenkään ollut järin innoissaan.

Ennen kertomista tarkistin liitosta, mitä kertomisesta saa minulle seurata. Jäin siis ä-vapaalle vielä koeajalla. Liiton lakimies kertoi, ettei käytännössä ole mahdollista päättää työsuhdettani koeaikana, mikäli en ole tehnyt jotain todella suurta rikettä (kavallus tms.). No, eipä kukaan mistään työsuhteen päättämisestä koskaan puhunutkaan. Samassa paikassa olen edelleen töissä ja sen jälkeen ollut toisenkin kerran äitiys-, vanhempain- ja hoitovapaan takia pois.

Vierailija
12/44 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vierestä seurannut kuinka raskaana oleva irtisanottiin koeaikana.

Käsittääkseni ei tarvitse sanoa syytä koeajalla irtisanoessa. Ja riittäähän syyksi esim. ettei muka tullut toimeen tms.

Itse sain työtarjouksen ja oli juuri saanut tietää olevani raskaana. En kuitenkaan uskaltanut jättää vakipaikkaani. Tällä hetkellä ei kaduta yhtään, sillä olen nykyisessä työpaikassani edennyt todella hyvin.

Vierailija
13/44 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELI TYÖNANTAJAN EI TARVITSE MUUTA SYYTÄ ILMOITTAA KOEAJALLA, KUIN ETTÄ TYÖSUHTEEN PURKAMISEN PERUSTE ON KOEAIKA.

LAKI ON LAKI JA NÄIN SE PUHUU.

Vierailija
14/44 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoksi raskaustestin koska meillä oli miehen kanssa ollut yksi kerta jolloin olisin voinut tulla raskaaksi. Oli raskaana ja otin työpaikan kuitenkin vastaan. Kerroin raskaudestani koeajan loputtua, noin viikkoa ennen kun olisi ollut "pakko" kertoa siitä (=2 kk ennen ä-loman alkua). Työnantaja tyrmistyi tästä ja mietti asiaa pari viikkoa ja päätti sitten lakimiehensä avustamana päättää työsuhteeni koska olin "valehdellut työhaastattelussa" että pystyin työni hoitamaan vaikka tiesin olevani raskaana (vaikka en sitä vielä tuolloin tiennyt enkä välttämättä haastattelun aikaan edes raskaana ollut.....). Otin yhteyttä omaan liittoon josta tuli juristi juttelemaan minun puolesta (epätavallista) työnantajan kuulemistilaisuudessa jossa oli vastapuolella neljä työnantajan edustajaa ja heidän juristi!

Mihinkään sopimukseen emme silloin päässeet. Työnantaja oli alunperin kun kuuli raskaudestani pyytänyt minua irtisanoutumaan minkä liittoni tyrmäsi heti (olisi johtanut työkkärin karenssiin enkä olisi saanut mitään korvauksia). Sain loppujen lopuksi useamman kuukauden rahallisen korvauksen laittomasta irtisanomisesta mutta en tietenkään sinne työpaikkaan enää voinut palata, enkä kyllä olisi halunnutkaan.

Juristi sanoi ettei hän ole ikinä nähnyt vastaavaa tapausta. Työnantajan laiton ja uhkaava käyttäytyminen yllätti hänet täysin! Että niinkin voi käydä.

Itse sanoisin että mikäli olet raskaana kun saat työpaikan niin kertominen on ihan itsestäsi kiinni mutta kannattaa suhtautua asiaan realistisesti ja ymmärtää ettei kaikki työnantajat kertakaikkiaan pysty sitä sulattamaan. Ja vaikka työnantaja antaa sinun olla ä-lomaan asti töissä niin voihan se irtisanoa sut heti kun tulet takaisin töihin sen jälkeen. Minua tuo ei sinänsä haitannut koska yritys josta olin tuonne työpaikkaan vaihtanut meni konkkaan pari kuukautta siitä kun olin sieltä lähtenyt joten en olisi sinnekään voinut palata..... Yleisesti ottaen uskoisin että naisvaltaisella alalla tuohon suhtaudutaan myönteisemmin.

Vierailija
15/44 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toteennäyttää, että irtisanominen koeajalla ei johtunut työntekijän raskaudesta. Tämä pykälä on työsopimuslaissa sukupuoleen kohdistuvan syrjinnän estämiseksi.

Vierailija
16/44 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki on ap:n puolella, valitettavasti ---> ja jokainen hedelmällisessä iässä oleva nainen kärsii työmarkkinoilla ja naisen euro on aina se sama 80 senttiä.

Eikö teillä ole mitään häpyä toimia kunniallisesti? En ikinä voisi olla noin kiero ja kehtaisi vielä sen jälkeen näyttää naamaani työpaikalla!

Vaikka kertoisit ennen paprujen allekirjoittamista, ei työnanataja enää voi perua sopimusta, jos pelkää kauheaa oikeusrumbaa. Mutta paskan maku jää työnanatajalla varmasti suuhun. Mutta mitäpä siitä, av-mamma on saanut suojatyöpaikan ja voi samointein vetäytyä hyvillä mielin 6 vuoden lasten hoito vapaalle (2 lasta 3 v välein).

Vierailija
17/44 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskasus ei voi olla syys irtisanomiseen.

Kuitenkin yllensä koeajan aikana sekä työntekijä, että työantaja voi irtisanoa ilman erillistä syytä. Tosin en ole varma, että kestääkö tämä "irtisanomisoikeus" koko koeajan vai vain esim. 1 kuukauden. Tämän voit tietenkin kysyä työnantajalta tai jos sinulla on joku muu tuutu samassa työpaikassa niin ehkä hekin tietävät.

Tosin sitten taas rehellisyydestäkin voi olla hyötyä.

Itse aloitin uudessa työpaikassa ja huomasin yllätyksekseni kuukauden päästä, että olin raskaansa. Koeaika oli 3 kuukautta ja sillä aikaa työnantajalla oli irtisanomisoikeus ilman erityistä syytä. Työpaikka hyvin miehinen ja tekninen. Päätin odottaa, että allekirjoitan vaikituisen työsopimuksen, ja sen jälkeen n. kuukauden kuluttua kerroin raskaudesta. Työantaja ei ollut iloinen, tosin ei sitä sanoin sanonut, mutta kyllä sen vaistosi. Siitä tiesin tehneeni oiekan päätöksen, koska muuten olisi varmasti sanonut irti koeajalla. Tosin kun vuoden kuluttua tulin takaisin töihin, nin sitten yritettiin kaikenlaista laittomuutta. Esim. muille tuli tietyn työssäolon kuluttua palkankorotus ja minulle sanottiin, ettei palkan korotusta tule normaaliin tapaan vaan minulla aloitettiin ajanlasku siitä kun tulin äitiyslomalta takaisin. No ei tarvinnut kuin manita muutama pykälä yhdenvertaisuuslaista ja nopeasti palkankorotus tulikin minulle. Pitää siis itse tuntea laki ja osata vaatia sen mukaan omat oikeudet.

Vierailija
18/44 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunniallistako olisi jättää hakematta ollenkaan töitä, koska on nainen ja saattaa tulla raskaaksi?

Minun mielestäni työhaastattelu ei ole kyllä oikea paikka kertoa raskaudesta. Mutta pelkään asiasta kertoa, mikäli saan paikan, koska olemassa on tuommoisia idiootteja kuin nro 24.

Koska kyseessä on virka niin asiaa tulee mielestäni miettiä pidemmällä tähtäimellä. Jos olen nyt vuoden poissa töistä niin työvuosia on edessä silti vielä noin 40.

Ap

Vierailija
19/44 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki sanoo sitä ja laki sanoo tätä, mutta kyllä oman järjen ja omantunnonkin pitäisi jotakin sanoa.

Koeajalla voidana irtisanoa ilman perusteita, oli nainen tiineenä tai ei. Jos haluatte oikeudenmukaista kohtelua, niin olkaa oikeudenmukaisia itsekin. Kallista lystiä tuollainen olennaisen tiedon pimittäminen työnantajalle.

Oletteko koskaan kuulleet sanontaa "rehellisyys maan perii". Tuskin.

Vierailija
20/44 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELI TYÖNANTAJAN EI TARVITSE MUUTA SYYTÄ ILMOITTAA KOEAJALLA, KUIN ETTÄ TYÖSUHTEEN PURKAMISEN PERUSTE ON KOEAIKA.

LAKI ON LAKI JA NÄIN SE PUHUU.

JA MÄ KYLLÄ TIEDÄN NÄÄ JUTUT KUN NAAPURIN PERAN KUMMISEDÄN POIKA OLI VIIKON TYÖKOKEILUSSA SIIVOOMASSA YHTÄ LAKIFIRMAA.

Mielestäni olisi kohtuullista, että tällaisissa asioissa vastaisivat vain ne, jotka oikeasti asiasta jotain tietävät. Mutu-periaatteella annetut lausunnot voivat pahimmillaan johtaa kysyjän todella harhaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi