Olen raskaana ja olin työhastattelussa..
15 viikko menossa. En kertonut olevani raskaana. No nyt odottelen, tulenko valituksi kyseiseen paikkaan.
Jännittää, jos valitsevat minut. Työ alkaisi vuoden vaihteessa. Missä vaiheessa kerron olevani raskaana. Voivatko perua valintani, kun kerron asian? Vai odotanko, että minut on nimitetty? Onjko kokemusta tai muuten vaan vinkkejä???
Kommentit (44)
tyypot täällä jotain lapsettomuudesta kärsiviä katkeroituneita vaiko miehiä?
päättääkin pitää vaikka koko vanhempainvapaan?
Tämä lienee sitten ihan ok :)
pitäisi sitten kertoa? Silloin kun on ehkäisy jätetty pois vai kuinka? Tai kun on ajatuksia siihen suuntaan?
Naiset eivät voi olla rehellisisä, koska sitten eivät tulisi ainakaan valituksi.
Ja luulen, että miehesi olisi joka tapauksessa valinnut miehet, jos on tuota tyyppiä.
Ja Tunnen tuon tyypin ja olen edelleen monen vuoden työkokemuksen jälkeenkin sitä mieltä, että mies ei ole hyvä esimies ollenkaan. Ovat täysin tunteettomia ja aina ajavat miestyöntekijöiden etua, vaikka nainen olisikin parempi vaihtoehto.
Kyllä tämä miehiä suosiva työelämä on vetänyt maton alta sillä, ettei voi olla rehellinen tietyissä asioissa. Tilanne olisi varmasti toinen, jos naisia olisi enemmän esimiehenä.
Mieheni on johtaja-asemassa ja hänellä oli juuri yksikössään 3 työpaikkaa auki. Näytin hänelle näitä vastaavia topicceja täältä ja muilta palstoilta. Hän päätti valita kaikkiin kolmeen paikkaan mieshakijat, myös toimistotöihin.
Näin te vedätte maton alta kaikilta hedelmällisessä iässä olevilta naishakijoilta:)
useampi mies on pitänyt osan vanhempainvapaasta tai osan tai koko hoitovapaan! Kohta tuolla logiikalla ei voi rekrytoida ketään, saattavat pirulainen hankkia vaikka lapsia ;)
kun että kyllä on katkeria naisia taas liikkeellä:(
Naiset eivät voi olla rehellisisä, koska sitten eivät tulisi ainakaan valituksi.
Ja luulen, että miehesi olisi joka tapauksessa valinnut miehet, jos on tuota tyyppiä.Ja Tunnen tuon tyypin ja olen edelleen monen vuoden työkokemuksen jälkeenkin sitä mieltä, että mies ei ole hyvä esimies ollenkaan. Ovat täysin tunteettomia ja aina ajavat miestyöntekijöiden etua, vaikka nainen olisikin parempi vaihtoehto.
Olen pikkufirmassa töissä, ja meillä on kaksi esimiestä, mies ja nainen. Näistä miespuolinen päätti ottaa minut töihin raskaudesta huolimatta (ehdin olla puoli vuotta töissä ennen äitiyslomaa ja olin kertonut tämän haastattelussa, vaikka asiaa ei kysytty). Ko. miespuolinen esimies myös päätti maksaa minulle 3 kk äitiysloma-ajan palkan, vaikka alan tes ei niin määrääkään.
Mies myös johtaa alaisiaan erinomaisesti, antaa hyvää palautetta ja negatiivisenkin rakentavaan sävyyn, on tasapuolinen ja reilu, ei mene henkilökohtaisuuksiin koskaan. Täysin vastakohta naisesimiehelle, josta en viitsikään sanoa mitään....
Koe ajalla työsopimusta ei irisanota, vaan työsopimus _puretaan_ (siinä on muuten vissi ero työsopimuksen irtisanomiseen eli ei ole irtisanomisaikaan jne.). Mutta raskaus ei voi olla työsopimuksen purkuperuste.
Ollakseni realisti, niin työsopimuksen purkukynnys on niin paljon matalampi koeajalla kuin irtisanomiskynnys koeajan jo kuluttua, etten omassa tilanteessani jättäisi missään nimessä kertomatta raskaudestani ennen työsopimuksen allekirjoittamista. Työantaja kyllä löytää halutessaan jonkun muunkin syyn koeaikapurkuun kuin raskauden. Työsopimuksen kun voi purkaa koeajalla varsin löyhin perustein.
palkata alle 50-vuotiaan naisen? Sehän on sulaa hulluutta.
Todella ärsyttävää, kun se sitten on poissa töistä 6 vuotta ja sitten lasten sairastelut päälle.
MIehet kumminkin paljon harvemmin lomailevat lasten vuoksi.
Jos mulla olisi yritys, en todellakaan palkkaisi ainoatakaan naista
Kyllä edelleenkin olen sitä mieltä, ettei kyllä työnantaja ottaa ison riskin, jos purkaa työsopimuksen koeaikana.
Itse olin siis raskaana ja jäin jo koeajalla ä-vapaalle. Kerroin työnantajalle oltuani töissä pari viikkoa. Minulla ei itse asiassa ole työsopimusta ollenkaan, koska olen virassa. En siis ole allekirjoittanut yhtään minkäänlaista sopimusta.
Jos nainen ei itse pidä puoliaan, kukas sen sitten tekee? Silläkö tämä asia ratkeaa, että julistaa kovaan ääneen heti työhaastattelussa olevansa "lastentekoiässä". Ihan yhtä hyvin pitkään työssä olleet miehet voivat jäädä vuorotteluvapaalle tai tulla sairaaksi. Itsekin paljon rekrytoineena tiedän, että uuden rekrytointi on aina riski. Ja joka pelkkää sukupuolta tai ikää rekrytoidessaan katsoo, menettää paljon!
Eikä suostuta näkemään siihen mitään syytä....
Jäädä kotiin odottamaan, että joku haluaa töihin raskaana olevan? Niinkö?
Miettikää nyt, jos kyseessä on etenkin pieni firma tai joku kunta, jossa jokainen tietyn alan työntekijä on harvinaisuus..
Aina sitä vaan ajatellaan että mikä MINULLE on parasta ja mitä MINÄ ansaitsen.
Tunnen monia rehellisiä naisia jotka ovat saaneet työpaikan raskaudesta huolimatta. Se kertoo työnantajasta paljon ja siitä että siinä työpaikassa on hyvä olla töissä. Haluatko olla töissä sellaisessa paikassa jossa tulevaa raskauttasi ei hyväksytä. Jokaisen ihmisen moraaliin pitäisi kuulua että tällaisesta asiasta kertoo työhaastattelussa mikäli se on selvää. Onpa kiva palata äityisloman jälkeen työpaikkaan jos sen yht äkkiä jättää vuodeksi taakseen.
Jos olet valmis salaamaan näin tärkeän asian työnantajaltasi niin mieti mitä se kertoo sinusta. Oletat työnanjan tulemaan vastaan kaikessa mutta itse "valehtelet" ja salailet. Kuinka hyvä työkaveri sinä olet? Tänä päivänä on muutenkin vaikeaa saada osaavaa työvoimaa joka myös ajattelee yrityksen parasta. Tämähän on myös hyvä myyntivaltti työnhakijalle. Se antaa mielikuvan että olen rehellinen ja minuun voit luottaa. En salaile asioita!
Ajatelkaa joskus sitä omaa napaanne pidemmälle.
Terveisin, työssäkäyvä äiti
Olin n. vkolla 20 kun kävin työhaastattelussa ja kerroin olevani raskaana... Työnantaja oli sitä mieltä, että koska olen nainen on sama jäänkö äitiyslomalle heti vai myöhemmin, koska se kuitenkin tod. näk. on edessä joskus...
Koeaikani loppui äitiyslomalla ollessani... Työehtosopimuksen mukaan sain myös palkan äitiysloman 3 ensimmäisen kuukauden ajan, joten sekin oli varsin mukavaa...
jos osasi oikein katsoa niin näki kyllä, että raskaana oltiin. Sain paikan ja ensimmäisenä varsinaisena työpäivänä kerroin asiasta (ihan itseni takia, ettei tarvi pidempään jännätä reaktiota). Pomo sanoi jo arvelleensakin niin haastattelussa ja kyseli laskettua aikaa. Oma työni oli määräaikainen ja loppui n. 2 viikkoa ennen laskettua aikaani ja töitä tein loppuun asti (siis äitiyslomalla ollessanikin vielä).
hakee töitä (jos niitä ei esim. ennestään ole) vaikka onkin raskaana tai suunnitelee raskautta. Silloihan rakentaa omaa tulevaisuuttaan ja samalla myös työnantajan. Aina kun suunnittelee elämänmuutosta, ei saisi hakea töitä tai suunnitelmista pitäisi kertoa, niinkö? Ihan hullua!
Tässä sen taas näkee, aivan ylipuhuttuja olette, jos ajattelette että tästä kysymyksestä naisen asema työelämässä on kiinni.
Olen edelleen se aiemmin kirjoittanut joka sai viran alkuraskaudessaan. Olen mielestäni työnantajan silmissä hyvinkin luotttava. Olen saanut urallani palkankorotuksia, jotka riippuvat esimiehen suosittelusta. Esimies valitsi minut sijaisekseen, vaikka tarjolla oli muitakin. Minusta se osoittaa myös luonnetta, että ei ole asettumassakaan ihmisten poljettavaksi, vaan pitää puoliaan. Osaan pitää tarvittaessa myös työnantajan puolia. Esimerkiksi tärkeisiin palavereihin esimies on usein lähettänyt minut työnantajani edustajaksi, koska "en jää sanattomaksi".
Olen kokenut sen verran myös vaikeuksia raskauksissani, etten todellakaan menisi kertomaan mitään esim. viikoilla 0-12, sillä kaikkea voi sattua ;( Vastuutonta antaa kenellekään edes tuollaista ohjetta!
Se on huijausta, jos et kerro raskaudestasi! Siis miksi luulette, ettei työnantajat palkkaa raskaana olevaa naista töihin!!!???
Sen takia, koska ne saa maksaa siitä KALLIISTI tämän perseestä olevan järjestelmän vuoksi, kun työnantajalle on kaikki vastuu lykätty hartijoille.
Jos olisin itse palkannut tuollaisen henkilön töihin, joka jättää noin oleellisen asian sanomatta haastattelussa, katsoisin todellakin syyn vaikka kivenraosta irtisanoa se ensitilassa.
Naisten pitääkin hakea työpaikkaa! Kukaan ei ole tässä ketjussa kirjoittanut että jos olet raskaana tai suunnittelet sitä niin et saisi hakea paikkaa. Mutta rehellinen pitää olla! Ja vaikka joku teistä kirjoitteli että on edesvastuutonta kertoa alkuraskaudesta että on raskaana niin vaikka raskaus menisikin alkuvaiheessa kesken niin kyllähän se sitä tarkoittaa että jossain vaiheessa olet uudelleen raskaana. Eli jäät joka tapauksessa pois. Ja voihan se raskaus mennä kesken ihan loppuvaiheessakin. Ei sen takia tarvitse jättää kertomatta. Uskon että ne jotka eivät kerro eivät ole tarpeeksi rohkeita että uskoisivat omien kykyjensä riittävän haastattelussa. Jos olet lahjakas ja oikea henkilö hommaan niin se työpaikka ei jää raskaudesta kiinni!!!
Mieheni on johtaja-asemassa ja hänellä oli juuri yksikössään 3 työpaikkaa auki. Näytin hänelle näitä vastaavia topicceja täältä ja muilta palstoilta. Hän päätti valita kaikkiin kolmeen paikkaan mieshakijat, myös toimistotöihin.
Näin te vedätte maton alta kaikilta hedelmällisessä iässä olevilta naishakijoilta:)