Olen lihava ja meille on tulossa paljon liikuntaa vaativa koira,toivottavasti lihdun ja koira on onnellinen! ev
Kommentit (39)
Hei haloo,sanoinhan jo että minulla on ollut koiria,mutta entisen koiran kuoleman jälkeen olen laiskistunut.
En ole idiootti!
Ap
Aikaa toisille on liian vähän jo nyt. Aamulla tarhaan, illalla kotiin, ruokaa ja nukkumaan. Kun lapset hakee neljältä, ja ne menee nukkumaan kahdeksalta - ei siinä kauheasti ylimääräistä aikaa ole.
Jokaikisen minuutin silloin annan mieluummin ihmisille. Ja kun on vähän vapaampaa, harrastan mielelläni, käyn jossain ja teen mitä huvittaa, enkä aina juokse kieli pitkällä kotiin ulkoiluttamaan koiraa.
Jos meillä olisi koira, mies hakisi jokaikinen päivä lapset ja minä juoksisin töistä ulkoiluttamaan. Koskaan ei voisi mennä vaikka töiden jälkeen kavereiden kanssa kahville tai harrastamaan. Ei kiitos.
Ymmärrän koiraihmisiä, mutta en ihmisiä joille koirat on tärkeämpiä kuin oma perhe. Jostain se aika on aina pois. Lapset ensin, elikot sitten.
23 ja muut: Mikä on kelvollinen syy ottaa koira? Entä mikä on riittävän kelvollinen syy haluta lapsi? Eikö ne perustelut itse kullakin ole henkilökohtaiset? Ei koiraa useinkaan ihan kevyin perustein oteta...
Ja edelleen jollekin simppelille tiedoksi, ettei " häirikkökoirat" useinkaan oireile yksinomaa liikunnan puutteesta johtuen.
Tarvitseehan ihmisenkin liikkua huomattavasti suurempia määriä kuin, mitä valtaosa todellisuudessa liikkuu. Sittenkö ne tulee tänne av:lle häiriköimään ja kantamaan huolta koirien liikkumisesta... heh!
Mutta en kyllä ymmärrä, miksi ap:n koirasta olisi sellainen tulossa. Ja liikunnan vähäisyys ei muuten ole yleisin syy koiran häiriökäyttäytymiseen. Jos esim. nuoren palveluskoiran yrittää saada väsytetyksi liikunnalla, niin saa olla melkoinen maratoonari itsekin. Ja koiran kunnon kasvaessa liikuntaa pitää vain lisätä ja lisätä. Nenä- ja aivotyöskentely väsyttää koiran paljon tehokkaammin.
Jumpassa ei saa käydä eikä hampurilaisravintolassa, uimarannasta puhumattakaan. Eikä myös saa ostaa kaupasta muuta kuin kasviksia.
Onnea ap uudesta koirasta! Yhtä lailla niitä koiraa laiminlyöviä on sekä hoikissa että pullukoissa, eihän se nyt painosta riipu, ihan hölmö ajatuskin! Koiran kanssa liikkumien varmasti auttaa painonpudotuksessa (Miksei reipas kävely pudottaisi painoa? Ison koiran kanssa nimenomaan mennään reippaasti eikä olla millään sunnuntaikävelyllä) ja lenkkeily ja kunnon kohentuminen innostaa muuhunkin liikuntaan.
T. Pullea pienen koiran omistaja
Onnea Ap:lle uudesta perheenjäsenestä ja tsemppiä! Kunto kohenee varmasti. :)
Minkä rotuinen koira on kyseessä?
Itse suosittelen kaikille, jotka eivät ole allergisia, koiraa. Koiran kanssa tulee ulkoiltua mielellään, koirat vaikuttaa mielenterveyteen positiivisesti, niiden kautta saa kivoja uusia harrastuksia ja tutustuu ihmisiin. Varsinkin yksinäisille teineille koira voi olla portti aivan uuteen elämään. Lasten ja nuorten kannalta koira on vielä siinä mielessä hyvä, että he oppivat eläimen hoidosta ja kohtelusta otettavan vastuun. Vaikka lapsi ei koiran hoidosta yksin vastaa, niin kyllä hän siinä mukana oppii jutut.
Itselläni on tällä hetkellä 3 pientä koiraa. Lenkkeilemme niiden kanssa useamman kerran päivässä (20 min aamulla riittää), treenaamme tokoa ja etsintää, kisaamme agilityssa, käymme näyttelyissä ja itse koulutuan myös muita. Olen aina ollut alipainoinen, joten painonhallintaa varten koirat eivät tulleet, mutta lajini ovat olleet sisälajeja, joten nyt saan nauttia myös ulkoliikunnasta.
Pelkkä lenkkeily ei väsytä koiraa (joku rotikkaa varmaan vaatii 8 tuntia ulkoilua, jos sitä ei aktivoi muuten). Aktivoinniksi riittää pieni toko- tai tempputuokio (joko sisällä tai ulkona), namien etsintä, piilosleikki, aktivointilelu.
Meillä koirat ovat perheenjäseniä ja perheen menot suunnitellaan ne huomoiden. Tarvittaessa ne pääsevät hoitoon kivoihin paikkoihin, mutta matkat teemme autolla kohteisiin, joissa koirat ovat tervetulleita. Mistään en ole joutunut luopumaan, mutta olen saanut niin paljon positiivista sisältöä lisää elämääni, sekä parhaan ystäväni :)
ihan liikunnanpuutteella. Koira ei myöskään jaksa keskittyä koulutukseen, jos ei se saa liikuntaa.
Hauskoja lenkkejä!
p.s. unikin maittaa illalla paremmin, kun on ensin käynyt tuulettamassa päätä iltalenkillä:)
Eikö kenelläkään muulla ole kädet täys työtä jo lasten ja työn kanssa? Eikö teidän miehet ole koskaan ylitöissä tai työmatkoilla?
nimim.
Omassa rodussani tiedän useammankin " häirikkökoiran" , jotka ovat kyllä saaneet liikuntaa, mutta siihen ovat aktiviteetit jääneetkin. Omistajat ovat sitten vaan päivitelleet, kun mikään liikunta ei riitä.
kolme alle kouluikäistä lasta ja hyvin riittää aika. Väitän, että ilman näitä " aktiviteetteja" en jaksaisi lainkaan niin kuin jaksan. Aika on toki rajallista, mutta lapset tulevat joskus treeneihin mukaan, lenkillä voi käydä isompien lasten kanssa kaksin ja viettää näin laatuaikaa ja keskustella. Kisoissa käydään yhdessä ja kerron lapsen tasoisesti mitä tapahtuu. Tämä on meidän perheen elämäntapa ja ei siitä tarvitse eläimiä eristää, eikä lasten tarvitse kärsiä ajanpuutteesta koirien takia. Tämä yhdistää!
Niin, ja huolimatta koirista, lenkeistä ja harrastamisesta, niin olen ylipainoinen - vika onkin syömisessä...
Epä-älyllisiä elukoita, joiden päivän kohokohta on, kun saa vääntää paskakikkareen ojanpenkalle, ja haistella/nuolla toisten koirien kusijälkiä. Sitten näille karvaisille imbesilleille heitää nakinpalan, niin ne läähättää kaksi tuntia onnessaan silmät päässä pyörien.. Hyi yäk. Mieluummin keskityn ihmisten kanssa olemiseen.
Ja se saa minut entistäkin vakuuttuneemmaksi siitä, että mieluummin vietän aikaani enemmän koirien kanssa kuin ihmisten =)
Sääli miten koiraton ihminen voi elämää hahmottakaan.
Pidän eläimistä kovasti. Mutta en enempää kuin lapsistani. Mieluummin olen heidän kanssa, kuin koiran kanssa.
t. kissaihminen
Lasten kanssa voi olla ja leikkiä elottomilla legopalikoilla tai lapsen kanssa voi olla ja viihtyä elollisten olentojen kanssa. Keneltä se on pois jos ihminen kykenee rakastamaan muutakin kuin itseään ja perhettään? Rakkaus on kertautuvaa, ei jaollista.
Ap on jo kertonut, että hänellä on ollut koiria ja hän on jopa harrastanutkin niiden kanssa.
Itse olen samanlainen kuin ap. Koirattomana en ikinä lähenyt lenkille. Tai ehkä joskus, jos oli kaunis ilma. Koirat olen aina ulkoiluttanut säässä kuin säässä. Isot, aktiiviset koirat ovat aina olleet erittäin hyvässä kunnossa ja onnellisia.