Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonoja pysykiatri/psykologi kokemuksia?

Vierailija
22.08.2014 |

Minulla vastassa ensimmäisellä psykiatrikäynnillä oli tympääntyneen oloinen keski-ikäinen tantta,joka sisään kutsunnan jälkeen istui ynseän näköisenä tuoliinsa ja alkoi tuijottamaan sanomatta sanaakaan. Lähes koko session ajan jutustelin yksikseni tantan tuijottaessa lasittunein silmin minua ja välillä kelloa. Kun en keksinyt enää mitään sanottavaa, niin istuimme molemmat hiljaa, psykiatri erittäin tympääntyneen näköisenä ja oman katseeni harhaillessa jossain seinillä. Todella ahdistavaa. Hiljaisuuden käydessä liian pitkäksi saattoi kysyä jotain pientä leipiintyneellä äänensävyllä. Huokaisin helpotuksesta kun aika loppui. Toista kertaa en mennyt kyseiseen paikkaan, enkä kyllä minnekään muuallekaan. Lähes sata euroa maksoin kyseisestä sessiosta.

Kommentit (243)

Vierailija
41/243 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä jo vuosia, mutta kävin erään psykologin vuoksi jännittäminen vuoksi ja paniikin takia, myöhemmin kylppärissä todettiin vikaa. Psykologi lähinnä arvosteli mua siellä paikan päällä ja sanoi, että muistutan sen 4-vuotiasta tytärtä. En tajunnut sitä sen kommenttia, lähinnä mietin myöhemmin, että jos ihminen hakee apua, niin se kaipaa tsemppiä ja positiivista elämään ja ratkaisuja, ei arvostelua. Psykologitkin niin ei nekään aina ammattilaisia ole vaikka paperilla on monen vuoden kokemus.

Vierailija
42/243 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:51"]Tästä jo vuosia, mutta kävin erään psykologin vuoksi jännittäminen vuoksi ja paniikin takia, myöhemmin kylppärissä todettiin vikaa. Psykologi lähinnä arvosteli mua siellä paikan päällä ja sanoi, että muistutan sen 4-vuotiasta tytärtä. En tajunnut sitä sen kommenttia, lähinnä mietin myöhemmin, että jos ihminen hakee apua, niin se kaipaa tsemppiä ja positiivista elämään ja ratkaisuja, ei arvostelua. Psykologitkin niin ei nekään aina ammattilaisia ole vaikka paperilla on monen vuoden kokemus.
[/quote] kilpparissa :D ei kylppärissä :D :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/243 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:31"]

Etsin aikaisempia ketjuja huonoista psykologikokemuksista ja löysin tämän. näitten kertomusten ja oman tuoreen kokemuksen perusteella harkitsen vakavasti pitäisikö vaan yrittää pärjätä yksin. 

[/quote]

Jos saisin valita, niin olisin jättänyt menemättä. Kahdeksasta tapaamastani psykiatrista/psykologista/psykoterapeutista ei ole ollut mitään apua ja ainakin neljä niistä on ollut ihmisinä niin vastenmielisiä, että ällöttää. 

Vierailija
44/243 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen oli liian myötätuntoinen, en olisi hänelle ikinä uskaltanut puhua pahoista asioista. Toinen alkoi toisella tai kolmannella tapaamisella puhua henkimaailman/uskonnollisista asioista. Kolmas ei osannut sanoa mitään rakentavaa. Olisi kyllä mahtavaa päästä kerrankin jonkun ammattilaisen puheille....

Vierailija
45/243 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuu on kyllä aikamoisia kokemuksia. Hain useampaan kertaan apua, kun tuntui, että omat voimat ei riitä. Oli oma sairaus, todella raskaita asioita töissä (insestijutun selvitys ym. kamalaa) ja kertakaikkinen romahdus lähellä. Ekan vanhan sedän mukaan mulla on aukkoinen narsistinen kuori joka vaatii pitkää terapiaa. Toinen sanoi, että kyllä sä kuule selviät, oot vaan vähän alisuoriutuja, kolmas kysyi, että onko mulla kauan ollut pakkoajatuksia:D että mitä helvettiä, kuinka hullu mä oon??

Vierailija
46/243 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:31"]

Minulla vastassa ensimmäisellä psykiatrikäynnillä oli tympääntyneen oloinen keski-ikäinen tantta,joka sisään kutsunnan jälkeen istui ynseän näköisenä tuoliinsa ja alkoi tuijottamaan sanomatta sanaakaan. Lähes koko session ajan jutustelin yksikseni tantan tuijottaessa lasittunein silmin minua ja välillä kelloa. Kun en keksinyt enää mitään sanottavaa, niin istuimme molemmat hiljaa, psykiatri erittäin tympääntyneen näköisenä ja oman katseeni harhaillessa jossain seinillä. Todella ahdistavaa. Hiljaisuuden käydessä liian pitkäksi saattoi kysyä jotain pientä leipiintyneellä äänensävyllä. Huokaisin helpotuksesta kun aika loppui. Toista kertaa en mennyt kyseiseen paikkaan, enkä kyllä minnekään muuallekaan. Lähes sata euroa maksoin kyseisestä sessiosta.

[/quote]

Siis tuo kuulostaa siltä että tuo psykiatri on analyyttisesti suuntaunut. Antaa potilaan puhua ja potilas heijastaa omia tuntemuksiaan psykiatriin. Tuo leipääntynyt äänensävy voi johtua siitä, että lääkäri laittaa omat tunteensa pois tilanteesta.

Vierailija
47/243 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parista psykiatrista on erittäin hyvät kokemukset, käynneillä pystyttiin keskustelemaan ja avaamaan henkisiä "solmuja". Sain ns. hyvät eväät itseni tutkiskeluun ja "selitykset" ongelmiini/käytökseeni.

Psykologi ja psykiatrinen sairaanhoitaja eivät sopineet itselleni lainkaan. Eivät kysyneet mitään muuta kuin alkuun, että onko jotain mielen päällä ja mitä kuuluu. En todellakaan ole yksinpuhelija avautuja, vaan haluaisin juurikin sellaisen keskustelevan ilmapiirin. Siihenkin vähään kertomaani kommentit olivat tyyliin jaa ja vai niin. Vai että sellasta. Hiljaisuus oli kiusalllista, kello vaan raksutti. Nämä käynnit rupesivatkin lähinnä ahdistamaan jo etukäteen kiusallisuutensa vuoksi enkä niistä mitään kokenut hyötyväni. Päinvastoin.

Vierailija
48/243 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuinka harmittavan paljon todella ikäviä kokemuksia, olen pahoillani puolestanne. Minä ajauduin pidempään terapiaan opiskelijaterveydenhuollon kautta... Ja onni etten pidempiaikaista hoitosuhdetta saanut sen psykologin kanssa, jota kaksi kertaa tapasin alkajaisiksi. Hän siis kartoitti tilanteeni ja ohjasi eteenpäin. Todella teennäinen, kavahti itkukohtaustani ja tuntui vetävän niin selkeästi jotain roolia etten tuntenut oloani tippaakaan hyväksi...onneksi seuraava psykologi oli täysin toista maata. Jo puhelimessa hän sai minulle rauhallisen olon ja tunsin jo ensi käynnillä että hänelle pystyn avautumaan. Minulla on siis ollut onnea.

Vierailija
49/243 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeesti te valehtelette, eikö vain? jos noi kokemukset on totta niin otan osaa :)

Vierailija
50/243 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menit sinne? Jos sä sinne itse hakeuduit niin kai se lääkäri haluaa tietää MIKSI ja antaa sulle tilaisuuden selvittää. 

Vierailija
51/243 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:42"]

Miksi menit sinne? Jos sä sinne itse hakeuduit niin kai se lääkäri haluaa tietää MIKSI ja antaa sulle tilaisuuden selvittää. 

[/quote]

Menin sinne pahan sosiaalisten tilanteiden pelon vuoksi. Ja selvitettyäni tilanteen alkoi se kuumottava hiljaisuus.

ap

Vierailija
52/243 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämä tapahtuma Tampereella?

Vierailija
53/243 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut Tampereella.

ap

Vierailija
54/243 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts, aika paljon huonoja kokemuksia YTHS:stä. Sanokaa, please, että kokemukset ovat muualta kuin Turusta.

Vierailija
55/243 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on mielenkiintoisia keskusteluja psykologin kanssa lastenpsykiatrian huippuyksikön osastohoidosta. Miksi aspergerin hoidoksi käy psykoosin hoito.

Vierailija
56/243 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:51"]Tästä jo vuosia, mutta kävin erään psykologin vuoksi jännittäminen vuoksi ja paniikin takia, myöhemmin kylppärissä todettiin vikaa. Psykologi lähinnä arvosteli mua siellä paikan päällä ja sanoi, että muistutan sen 4-vuotiasta tytärtä. En tajunnut sitä sen kommenttia, lähinnä mietin myöhemmin, että jos ihminen hakee apua, niin se kaipaa tsemppiä ja positiivista elämään ja ratkaisuja, ei arvostelua. Psykologitkin niin ei nekään aina ammattilaisia ole vaikka paperilla on monen vuoden kokemus. [/quote] kilpparissa :D ei kylppärissä :D :D

[/quote]

Ihmettelin äskön kovin, miten ihmeessä psykologilla päädyttiin kylppäriin... Kirjoitusvirhe on ollut tähän mennessä ainoa myönteinen kohta tässä ketjussa.

Vierailija
57/243 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 01:14"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:51"]Tästä jo vuosia, mutta kävin erään psykologin vuoksi jännittäminen vuoksi ja paniikin takia, myöhemmin kylppärissä todettiin vikaa. Psykologi lähinnä arvosteli mua siellä paikan päällä ja sanoi, että muistutan sen 4-vuotiasta tytärtä. En tajunnut sitä sen kommenttia, lähinnä mietin myöhemmin, että jos ihminen hakee apua, niin se kaipaa tsemppiä ja positiivista elämään ja ratkaisuja, ei arvostelua. Psykologitkin niin ei nekään aina ammattilaisia ole vaikka paperilla on monen vuoden kokemus. [/quote] kilpparissa :D ei kylppärissä :D :D

[/quote]

Ihmettelin äskön kovin, miten ihmeessä psykologilla päädyttiin kylppäriin... Kirjoitusvirhe on ollut tähän mennessä ainoa myönteinen kohta tässä ketjussa.
[/quote] Ihan puhdas vahinko moka, jolle itsekkin repesin huomattuani sen! ;D Tuli mieleen lääkäreiden s anelut ( moka sanelut) - Allekirjoittanut :) Mutta aiheeseen, tuolla on oikeasti paljon lääkäreitä ( psyk ) jotka ei lähesty potilaita oikein ja ihmiset tarvii kuuntele mistä ja sitä, että opitaan ymmärtämään itseä. Kukaan ei kaipaa muuta kuin apua sitä haettaessa. Tsemppiä tänne! Täytyy tulla lukemaan huomen illalla onko tullut lisää huonoja kokemuksia tähän ketjuun!

Vierailija
58/243 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytkin. Niitä hyviä ei ole. Menee aika kauan aikaa ennen seuraavaa kertaa jos sitä tulee.

Vierailija
59/243 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:25"]Ensimmäinen oli liian myötätuntoinen, en olisi hänelle ikinä uskaltanut puhua pahoista asioista. Toinen alkoi toisella tai kolmannella tapaamisella puhua henkimaailman/uskonnollisista asioista. Kolmas ei osannut sanoa mitään rakentavaa. Olisi kyllä mahtavaa päästä kerrankin jonkun ammattilaisen puheille....
[/quote] Tuolla on eroa, etsiikö psykologi potilaasta jotain psykiatrista sairautta vai päätyykö kuuntelemaan ja tosiaan vaihtamaan ajatuksia asiakkaan kanssa. Suurinta osaa ihmisiä ketkä kaipaavat keskusteluapua, niin se on se keskustelu mikä auttaa. Ja sitten esim.jännittävät ja paniikkioireiset kaipaavat ratkaisuja jokapäiväiseen elämään ja sitä, että tilanteet selviytyvät ja etsitään syitä missä se paniikki tulee ja miten sitä saadaan levitettyä..
Pahinta on kyllä tuo kelloon tuijotteleva psykologi. Hiljainen antaa asiakkaan puhua ja tuijottaa kelloa vähän väliä, että milloin on aika loppu. Häiritsee todellakin maksa vaa asiakasta. Paljon olisi korjattavaa tuolla alalla.

Vierailija
60/243 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:46"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 21:31"]

[/quote]

Siis tuo kuulostaa siltä että tuo psykiatri on analyyttisesti suuntaunut. Antaa potilaan puhua ja potilas heijastaa omia tuntemuksiaan psykiatriin. Tuo leipääntynyt äänensävy voi johtua siitä, että lääkäri laittaa omat tunteensa pois tilanteesta.

[/quote]

Tähän minäkin kiinnitin huomiota.

Näköjään täällä ei ymmärretä sitä, että on olemassa erilaisia terapiasuuntauksia.

Kognitiivinen, ratkaisukeskeinen  ym ym

Kaikki terapeutit ei sovi kaikille, vaan tutustumiskäynneillä etsitään se itselle sopiva.

Edelläolevassa tuntuu tosiaan olevan kyse psykoanalyysista, tästä keskustelin juuri psykiatrian erikoislääkärin kanssa ja hän sanoi, että alussa on useampi kerta, jolloin terapeutti antaa asiakkaan vaan puhua ja puhua eikä välttämättä edes istu niin, että asiakas on näkee terapeuttia. Asiakas saa siis puhua mitä sylki suuhun tuo, tuottaa tajunnan virtaa.

Se, että terapoitava ei tiedä eri suuntauksien eroja, ei tee terapeutista huonoa.

Ottakaa hyvät ihmiset asioista selvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi