Huonoja pysykiatri/psykologi kokemuksia?
Minulla vastassa ensimmäisellä psykiatrikäynnillä oli tympääntyneen oloinen keski-ikäinen tantta,joka sisään kutsunnan jälkeen istui ynseän näköisenä tuoliinsa ja alkoi tuijottamaan sanomatta sanaakaan. Lähes koko session ajan jutustelin yksikseni tantan tuijottaessa lasittunein silmin minua ja välillä kelloa. Kun en keksinyt enää mitään sanottavaa, niin istuimme molemmat hiljaa, psykiatri erittäin tympääntyneen näköisenä ja oman katseeni harhaillessa jossain seinillä. Todella ahdistavaa. Hiljaisuuden käydessä liian pitkäksi saattoi kysyä jotain pientä leipiintyneellä äänensävyllä. Huokaisin helpotuksesta kun aika loppui. Toista kertaa en mennyt kyseiseen paikkaan, enkä kyllä minnekään muuallekaan. Lähes sata euroa maksoin kyseisestä sessiosta.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on parinkymmenen vuoden kokemus psykologeista ja psykiatreista työkavereina. Muutama helmi joukossa on ollut, mutta hämmästyttävän moni on aika sekaisin päästään, luonnehäiriöinen tai jollain lailla ongelmainen. Todellakin täysin sopimattomia auttamistyöhön. Sitten nämä ovat arvostettuja ja repivät korkeaa palkkaa. Välillä ärsyttää todella.
Mikä kaupunki ja onko psykiatrian puolta?
Veikkaisin Hämeenlinnaa..
Vierailija kirjoitti:
Minun psykologini ehdotti että minä voin perua ajat ja ne voidaan antaa ne jollekkin muulle. Siellä käydessäni kerroin että minulla on ollut itsetuhoisia ajatuksia ja että on trauma josta haluaisin puhua, johon psykologi totesi että sitä ei täällä käsitellä. Kun kerroin psykologille käynnillä että oli sanonut noin niin kiisti tehneensä niin. Väitti että ei oo sanonut niin tai että ehkä se johtuu siitä että puhun niin vähän. Väitti myös unohtaneensa laittaa ennakkomuistutuksen käynnistä. Minun huolien sijasta psykologi halusi selvittää miksi en ole saanut jotain työpaikkaa ja kertoi minun ennakkoasenteestani. Kun olisin halunnut keskustella mulle isosta traumasta psykologi tokaisi että elätkö menneessä vai nykyhetkessä. Kun kerroin huonosta itsetunnostani psykologi kertoi lukeneensa kirjan jossa kerrottiin että itsensä pitää hyväksyä sellaisena kun on. Sitten psykologi käski minun kirjoittaa hänelle kirjeen, koska tiesi että puhuminen on mulle vaikeaa. Kun toin kirjeen vastaanotolle, hän oli jo kirjoittanut kirjeeseen vastauksen joka ei vastannut millään tavalla mun kirjeeseen tai huoliin. Lisäksi psykologi oli ollut yhteydessä mun vanhempaan, joka oli kertonut mun huolista ja ongelmista. Psylologi oli kirjoittanut asiat Oma Kantaan ja lähes jokaisen lauseen jälkeen oli kysymysmerkki. Oli myös kirjottanut että on huolissaan. Neljännellä käynnillä hän luuli minun käyneen siellä jo viisi kertaa ja totesi että seuraavalla käynnillä päätetään jatkosta. Olisi siis tarjonnut psykoterapiaa, mutta eipä paljon huvittanut mennä enään. Ja nyt on vielä korkeempi kynnys hakea apua, vaikka oli jo aiemminkin.
Tämä on ihan kamalaa luettavaa. Olen tosi pahoillani kokemastasi :( Tuo on ihan henkistä väkivaltaa ja psykologi on rikonnut lakia mennen tullen. Ja vaikuttaisi olleen aika taitava manipuloimaan, sillä on kyseenalaistanut sinun todellisuuttasi (tai vääristellyt faktoja, ei vain sinun näkemystäsi todellisuudesta) ja kertonut sinulle, että et saa tuntea tunteitasi tai ajatella kuten ajattelet. Mitään oikeuttahan psykologilla ei ole olla yhteydessä vanhempaasi. Olet saanut todella ala-arvoista "hoitoa" ja joutunut henkisen pahoinpitelyn kohteeksi. Tällaiset "ammattilaiset" pitäisi ilmiantaa tavalla tai toisella.
Vanha kommentti, mutta aivan kamalaa manipulointia psykologilta. Mutta tuo on perinteinen kaksoissidos, jota manipuloiva ihminen käyttää. Eli "Minä olen niskan päällä, sinä olet peukaloni alla. Tee siis mitä pyydän, nyt." --> toinen myöntyy --> "Kuinka kehtasitkin tehdä niin kuin juuri pyysin?!" --> Toinen hämmentyy eikä tiedä mitä sanoa ja ryhtyy epäilemään itseään. Psykologi on asiakkaaseen nähden aina tietynlaisessa valta-asemassa, jota tämä psykologi on käyttänyt väärin. Hänen työnään on olla asiakkaalle avuksi, ei saada kicksejä asiakkaan alistamisesta. Kyllä hirvittää ihmisten jakamat kokemukset ja se, miten paljon vahinkoa nämä ns. ammattilaiset saavat aikaiseksi.