Kunnolla koulukiusatun leima säilyy aina :(
Olen tässä pistänyt merkille, että jos ihmistä kiusataan koulussa säännöllisesti (ei satunnaisesti) niin silloin siinä ihmisessä on jotain jonka kiusaajat " haistavat" , tuota voi kiusata. Tämä jatkuu myös aikuiselämässä. Aina on aikuisia ihmisiä jotka myös haistavat sen, että tuota voi kiusata. On työpaikkakiusaamista ja muuta. Itse olen joutunut koko elämäni ajan kiusatuksi jossain. Ensin koulussa, sitten työpaikoilla ja pahin kiusaaminen kesti vuoden miehen veljen naisystävänä taholta. Vaikka en todellakaan sulata kaikkea kuulemaani niin silti kiusaamistilanteessa jotenkin muuttuu taas pieneksi ja avuttomaksi :( Tuli mieleeni tämä asia koska eilen töissä ja tänään päiväkodilla minulle puhuttiin niinkun jollekin vähä- älyiselle.
No, kohta joku rupeaa haukkumaan kun kerron mitä päiväkodissa sanottiin... Vein lapsen esikouluun ja sanoin, että haalari pitää vettä. Tarkoitin, että puhtaan lumen takia ei välttämättä tarvi kurahousuja. En sanonut etteikö niitä voisi laittaa, halusin vain kertoa, että jos muillakin on vedenpitäviä pukuja niin myös tämä on sellainen. Siihen eskariope vastasi edes vilkaisematta minuun, että " aha, pitääkö se myös likaa?" Parempi siis kun ei taaskaan olis suutaan aukaissut. Ja tuo nyt ei siis sinänsä ole kiusaamista mutta en oikein usko, että opettaja kovin monelle vanhemmalle noin tylysti puhuu! Jotenkin tuntuu, että minä olen aina se jolle voi puhua todella tylysti ja ikävästi eli jokin minussa huutaa " puhu minulle rumasti!!"
Kommentit (48)
Vierailija:
toiset vainuavat jo kaukaa ja alkavat kiusata. Kyse on kiltteydestä. On vaikeaa nykypäivänä olla samaan aikaan vahva ja kiltti. Se vaatii luonteenlujuutta ja kadehdittavan ominaisuuden takia usein käydään ns. toisen kimppuun.
Vierailija:
vittuilla takaisin " luuletko, että vesi ja lika on sama asia, uskomatonta!" . Ei kannata juuttua tuohon asiaan liikaa kuitenkaan. Sopivassa yhteydessä voit jutella tosiaan muiden vanhempien kanssa, onko heillä samoja kokemuksia tuosta hoitajasta.
tarkoitus on puolustaa omia rajojaan. Jokaisen ihmisen pitäisi olla sen verran rohkea, että osaa pitää puoliaan, siitä huolimatta että se pelottaisi.
hassusti ja kuvittelee, että nykypäivän epähaluttu ominaisuus kuten kiltteys on jotenkin negatiivinen ominaisuus ja sellaista ihmistä saa kiusata. Monissa ihmisissä näkyy tämä ajattelutyyli.
pitäisi kuulla millä sävyllä asia sanottiin. Se voi olla aivan hyvin viaton huomautus vaan. Mulla itsellä on ylikiltti äiti joka just odottaa että kaikki on hälle aivan yliystävällisiä koko ajan. Ja jos eivät käyttäydy äidin odotusten mukaan, niin pirullisen ihmisen leiman saavat. Meillä on esim. naapurina naisihminen, joka on äidille aivan vastakkainen ja joskus kyllä oikeasti ilkeileekin. Mutta 90 prosentissa tapauksista tekis mieli lyödä päätä seinään kun kuuntelee selostuksia heidän kahnauksistaan, joissa äitiäni muka sorretaan. Tosiasia on, että äiti ymmärtää täysin väärin ja lukee naapurin puheista asioita joita siellä ei kerta kaikkiaan ole. Naapurilla ei vaan ole samanlaiset toimintamallit kuin äidillä ja äiti ei suostu ymmärtämään sitä. Mitään pahaa naapuri ei välttämättä tarkoita.
Siis miehen veljen naisystävälle. Se asia on jo hoidettu. Sitä kesti vuoden kunnes sain kerättyä rohkeuteni ja sanottua sille, että nyt riittää. Ei kiusaa enää mutta herkässä on. Onneksi ei tavata kovin usein.
Ja sille joka kuvaili työpaikkansa " kiusattua" , tunnen ihmistyypin. Meillä oli tälläinen työpaikalla ja ärsytti se minuakin. En ole yhtään sellainen. Kyllä mä tunnistan asiat missä mä olen oikeasti huono/ärsyttävä ja osaan ottaa palautetta vastaan. Valitettavasti vaan kaikki mitä toiselle ihmiselle sanotaan ei ole asiallista ja joskus kyseessä on oikea kiusaaminen. Ja kuten sanoin, tylyt ihmiset/kiusaajat haistavat, että tolle voi sanoa.
Minä olen luokilta 1-9 koulukiusattu " ylikiltti" vässykkä, joka ihan varmasti epävarmuudellaan viestittää että " hei, mä olen tässä, olen sopiva kohde jos haluat purkaa vitutustasi" . Kiusaustilanteissa menen vain lukkoon, en osaa taikka pysty tekemään mitään. Ei mulla ole välineitä siihen, ja vaikka olen jo 25 vuotta, en ole niitä löytänyt. Ja kyllä, ylianalysoin kaiken mitä itse sanon, ja mitä muut sanovat, ja olen itsekin sitä mieltä että vittu mä olen tyhmä, ruma ja tylsä ihminen jota kaikki muutkin pitävät tyhmänä. Idioottimaista, eikö? Ja vaikka itse järjellä tiedostan että olen normaali ihminen, jolla tosin on vaikeuksia vuorovaikutuksessa toisten kanssa omien opittujen ajatusmallien vuoksi, niin en osaa tehdä sille mitään. Olen lukossa.
mitä tylyä oli tuossa haalarikeskustelussa.
niitä liirumlaarumeita. Koen tosi epäkohteliaana vittuiluna sen ylenmääräisen lässytyksen tai kaartelun. Minusta suora selkeä lyhyt kysymys on kohteliaisuutta, jaarittelu vittuilua. Viesti siitä, että minun aikani on niin vähäpätöistä, että sitä kuka vaan koska vaan hassata ylenmäärin.
Vierailija:
hassusti ja kuvittelee, että nykypäivän epähaluttu ominaisuus kuten kiltteys on jotenkin negatiivinen ominaisuus ja sellaista ihmistä saa kiusata. Monissa ihmisissä näkyy tämä ajattelutyyli.
mutta en olekaan mikään masokisti. Täytyy pitää puolensa! Hyvät ystävät ja oma perhe arvostaa kiltteyttä, kunhan se ei ole samanlaista kuin toisten edessä mateleminen..
Vierailija:
Kiusaustilanteissa menen vain lukkoon, en osaa taikka pysty tekemään mitään. Ei mulla ole välineitä siihen, ja vaikka olen jo 25 vuotta, en ole niitä löytänyt. Ja kyllä, ylianalysoin kaiken mitä itse sanon, ja mitä muut sanovat, ja olen itsekin sitä mieltä että vittu mä olen tyhmä, ruma ja tylsä ihminen jota kaikki muutkin pitävät tyhmänä. Idioottimaista, eikö? Ja vaikka itse järjellä tiedostan että olen normaali ihminen, jolla tosin on vaikeuksia vuorovaikutuksessa toisten kanssa omien opittujen ajatusmallien vuoksi, niin en osaa tehdä sille mitään. Olen lukossa.
Tunnistan itseni tekstissäsi, olen samanlainen! Ymmärrän, että käyttäydyn muiden mielestä oudosti, mutta en osaa korjata käytöstäni muiden " taajuudelle" . Myöskään ilkeisiin heittoihin en osaa muuta kuin hymyillä tai mennä pois. Että raivostuttaa!!
Minkälainen oli lapsuutesi? Jouduitko kotioloissa alistumaan, ottamaan vääryyttä vastaan ja sopeutumaan siihen?
Koko luokka kerääntyi yhteen nurkkaan, katsoivat minua ja supattivat. Muistan kuinka melkein nauroin ääneen että tämä on liian absurdia, ei tätä voi tapahtua täysi-ikäisten ihmisten luokassa! Mutta kyllä vaan tapahtui :(. Ja ei, minä en ole mikään friikki, vaan esim. ihan samoissa vaatteissa kuljin ja samoja bändejä (ainakin osaksi) diggasin. Ja aikaa tästä on alle 10 vuotta...
Tuollainen pieni heitto (kuten haalariesimerkki) paisuu kiusatun päässä kohtuuttomiin mittasuhteisiin. Mikä ei-kiusatulle on vain normaali pieni kuitti tai tahditon tokaisu, on kiusatulle verinen loukkaus.
Itsekin olen monta kertaa meinannut purra kieleni poikki, etten sanoisi ikävästi yhdelle lastenhoitajalle päiväkodissamme. Sekin on ihan ok tyyppi lapsille, mutta vanhempia kohtaan todella negatiivinen. Hän on vissiin turtunut " huonoihin vanhempiin" tai jotain, koska hän olettaa kaiken olevan lähtökohtaisesti lapsen etujen vastaista toimintaa tai hoitajien aliarvostamista :-/ Onneksi hän kuitenkin tosiaan on lasten kanssa ammattilainen, se kai on tärkeintä.
Pakko muuten sanoa, että " yllättäen" tällä nuivasti kaikkiin vanhempiin suhtautuvalla hoitajalla ei ole omia lapsia... On helppo kääntää kaikki tilanteet vanhempien piittaamattomuudeksi, jos arkielämästä pienten lasten työssäkäyvänä äitinä/isänä ei ole kokemusta. Siksi yritän yhä sulkea korvat ja olla välittämättä, enkä jaksa enää edes selitellä, jos huomaan hänen paheksuvan jotakin toiminnassani (esim. kun olen monesti vienyt kohta 6v täyttävän esikoisen päiväkotiin, vaikka kuopus on ollut kipeänä kotona). Kilttinä ihmisenä aluksi pahastuin paheksunnasta, koska koin sen olevan suorastaan oikeusmurha, kun hoitaja ei tiennyt tai edes kysynyt syitä vaan pelkästään vihjaili ja katseli pitkin nenänvartta :-/ Nyt en enää välitä.
Uskon, että ap on osittai oikeassa tulkinnassaan. Toisaalta uskon myös sen, että kiusatuksi usein johtuneet ovat herkempiä ottamaan itseensä monet sellaisetkin kommentit, joista vahvat eivät olisi moksiskaan. Eli pää pystyyn vaan!
Isän suusta ei koskaan kuullut muuta kuin että oli mitättömyys, aina piti olla hiljaa ja mennä pois. Jos sattui kiukuttelemaan (kuten lapset -yllätys yllätys- saattavat tehdä) tuli vain huutoa ja joskus " isän kädestä" . Äiti oli sellainen " kiltti" ihminen myös, joka ei koskaan asialle tehnyt mitään. Kaipa sitä sieltä oppii mallinsa, vaikka tähän mennessä, aikuisena, olisi itse pitänyt jo oppia pois niistä kun ymmärrys on kasvanut. Mutta, tuossa suhteessa taidan olla yhä lapsen tasolla. Ei ole koskaan saanut oppia tervettä itsevarmuutta taikka puolustuskeinoja.
Pakko sanoa, että lukio ja ammattikorkea olivat ihania peruskoulun jälkeen. Minusta ei pidetty, olin ulkopuolinen jne, mutta sain ainakin olla
rauhassa
. Koulutuksen jälkeen sitten tulikin kunnon romahdus, ja sen jälkimainingeissa vielä elellään.
-32-
olet tuossa ihan viaton osapuoli. Joko itse kuvittelet erheellisesti että sua vainotaan, tai sitten toimit jotenkin oudosti. On tietysti ihan mahdollista, että sulla oli vaan huonoa tuuria ja jouduit toiseen kertaan porukkaan johon et vaan sovi. Mutta jos työelämässäkin sama jatkuu, menisin psykologille tms. selvittämään, että millä tuo selittyy.
Ja pakko vielä lisätä: tuo on juuri niin sitä, jos joku vittuilee/kiusaa, miten sitä sitten haluaakaan nimittää, niin tosiaan vain hymyilee lammasmaisesti ja tuntee sielunsa surkastuvan vähän lisää.
-32-
Vierailija:
Vierailija:
hassusti ja kuvittelee, että nykypäivän epähaluttu ominaisuus kuten kiltteys on jotenkin negatiivinen ominaisuus ja sellaista ihmistä saa kiusata. Monissa ihmisissä näkyy tämä ajattelutyyli.mutta en olekaan mikään masokisti. Täytyy pitää puolensa! Hyvät ystävät ja oma perhe arvostaa kiltteyttä, kunhan se ei ole samanlaista kuin toisten edessä mateleminen..
No vaikka kuinka matelisi toisten edessä ei kenelläkään ole oikeutta mennä kiusaamaan ketään. Tässä se taas nähdään kuinka toisiin on juurtunut syvälle tämä " kyllä kilttejä vrt. nössöjä ihmisiä saa kiusata" . Eikö tuollainen ole vähän sairasta ja kieroutunutta ajattelua?
t.28
Vierailija:
No vaikka kuinka matelisi toisten edessä ei kenelläkään ole oikeutta mennä kiusaamaan ketään. Tässä se taas nähdään kuinka toisiin on juurtunut syvälle tämä " kyllä kilttejä vrt. nössöjä ihmisiä saa kiusata" . Eikö tuollainen ole vähän sairasta ja kieroutunutta ajattelua?t.28
toisten edessä mateleminen tekee muiden olon kiusaantuneeksi, koska tilanne on epäaito. Kiusaamisesta en itse puhunut mitään, tulkinta oli omasi.
Vierailija:
Itsekin olen monta kertaa meinannut purra kieleni poikki, etten sanoisi ikävästi yhdelle lastenhoitajalle päiväkodissamme.
Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä ei ole kyse, mutta narsistisesta problematiikasta sekä masokismista (" haluan kärsiä" ).