" Äidin ylipaino on merkittävä riski raskaudelle"
Tässä vähän faktaa kuukletettuna kaikille läskeille AV-mammoille, jotka
ajattelevat asioita mutu-tuntumalla:
Yksi aikamme merkittävistä raskauden riskeistä on synnytysikäisten naisten yleistyvä ylipaino, toteaa lääketieteen lisensiaatti Kaisa Raatikainen perjantaina tarkastetussa väitöskirjassaan.
Raatikaisen väitöksessä tutkittiin, miten terveyskäyttäytyminen ja sosiaaliset riskit vaikuttavat raskauden ennusteeseen ja syntyvään lapseen.
Tutkitut riskitekijät olivat muu siviilisääty kuin avioliitto, työttömyys, raskautta edeltävä ylipaino, äidin nuori ikä, aiemmat raskaudenkeskeytykset ja äitiyshuollon ulkopuolelle jääminen.
Väitöksessä todettiin, että synnyttäjistä yli 20 prosenttia oli ennen raskautta ylipainoisia.
Heidän vastasyntyneillä lapsillaan todettiin merkittävästi kohonnut riski huonoille Apgar- eli kuntopisteille ja joutumiselle tehohoitoon. Vastasyntyneen lapsen ongelmat olivat sitä suuremmat, mitä suurempi äidin ylipaino oli.
Jopa kuolleena syntymisen ja ensimmäisen elinviikon aikaisen kuoleman riskit kaksinkertaistuivat lihavien naisten raskauksissa normaalipainoisiin äiteihin verrattuna.
Lihaviksi tutkimuksessa luokiteltiin naiset, joilla painoindeksi oli tasan tai yli 30.
Kommentit (66)
parjaamiseen. Mitään muuta ihmisryhmää ei täällä haukuta niin siekailematta kuin ylipainoisia.
" Hysshysshyss. Tabu aihe av:lla. Ei lihavia saa
Vierailija:
syylistää... Tupakoivia ja dokaavia odottajia vain. Nikotiiniriippuvuus (on verrattu voimakkuudeltaan heroiiniriippuvuuteen) ei ole mitään sen rinnalla, mitä voi olla riippuvuus munkkipossuihin ja Salkkareihin."
alkoholisti/narkkariäiti!
Eiköhän pullukat saa kuitenkin terveempiä lapsia ja muutenkin lapsen syntymän jälkeen ehkä hiukan stabiilimpaa ja perusturvallisempaa elämää. Nostakaa todelliset ongelmat esille!!
t. Fatmama x 2 tervettä lasta
Mutta miten asiasta voi keskustella yleisella tasolla jos yksilöllisiä kokemuksia ei saa ottaa mukaan keskusteluun.
- Ylipaino on terveysriski
- joo niin on
- tutkimuksissa tämä on useaan kertaan todettu
- joo on riski tosiaan
- voi kamalaa, suomalaiset vaan lihoo, kuinka sairaita meistä tuleekaan
- jne
jotenkin erikseen tässä yhteydessä. On tosiaan taivahan tosi, että he ovat järjestään lihavia, samoin kuin romaniäiditkin. Mutta koskeehan tämä keskustelu kaikkia lihavia - mistä keksit, että heidät olisi jotenkin rajattu pois. Yhä oudommaksi menee tämä keskustelu.
tehdä. Pitäisikö neuvolan ottaa vielä suorempi linja ylipainoisten " ojentamisessa" . Pitäisikö kouluihin saada enemmän terveysvalistusta? Jne... Tämä oli siis vain esimerkki.
Jos haluat välttämättä kertoa omista kokemuksistasi, niin kerro sitten vaikka, että miksi vaarannat oman ja lastesi terveyden syömällä liikaa? Se olisi ihan mielenkiintoista tietää.
-Ylipainoisilla on enemmän tuki- ja liikuntaelinsairauksia
-No ei mulla ole.
-No ei kaikilla olekaan, mutta suuremmalla osalla on
-Mulla ei ole, ei ole koskaan ollutkaan, lääkärikin sanoi niin. Miksei puhuta siitä että voi mennä hyvinkin?
-Koska ylipaino kasvattaa riskiä, eikä yksittäistapaus kerro mitään.
-Mutta kun ei mulla ole ollut ongelmia, siitä pitää puhua ettei kaikilla ole ongelmia.
-No ei kaikilla olekaan jne.
-Ylipainoisella on suurempi riski sairastua raskausdiabetekseen
-No mä olen ylipainoinen enkä ole sairastunut ja hoikka kaverini sairastui.
-No ei kaikki sairastukaan jne
Tuoko sitten tuo jotain merkittävää keskusteluun?
minun painoni nousi raskaana ollessani vain 6 kiloa ja silti sairastin raskausdiabeteksen. Synnytyksen jälkeen painoni laski entisestään ja putosi entistä pienempiin lukuihin (eikä siis lähtöpainoakaan ollut liikaa). Vauvani on terve, tyytyväinen ja elämäniloinen kymmenen pisteen lapsi. Silti minulla on aika suuri riski sairastua vielä kakkostyypin diabetekseen. Enkä todellakaan ole ylipainoinen eikä ole sukurasitteitakaan diabetekseen. Aina se paino ei ole se ratkaiseva tekijä, eli ei laihojenkaan kannata syyllistää ylipainoisia!
En aioo kertoa omista kokemuksistani koska en ole ylipainoinen, joten niitä ei siis ole.
Sitäpaitsi on tosi typerää keskustella aiheesta " mitä asialle voisi tehdä" jos kuvitellaan että valistus ja " pakotteet" jotain auttaisivat. Vai kuvittletko että joku on lihava tietämättömyyttään? Kukaan ulkopuolinen ei saa ketään laihdutettua.
t 34
Vierailija:
-Ylipainoisilla on enemmän tuki- ja liikuntaelinsairauksia
-No ei mulla ole.
-No ei kaikilla olekaan, mutta suuremmalla osalla on
-Mulla ei ole, ei ole koskaan ollutkaan, lääkärikin sanoi niin. Miksei puhuta siitä että voi mennä hyvinkin?
-Koska ylipaino kasvattaa riskiä, eikä yksittäistapaus kerro mitään.
-Mutta kun ei mulla ole ollut ongelmia, siitä pitää puhua ettei kaikilla ole ongelmia.
-No ei kaikilla olekaan jne.-Ylipainoisella on suurempi riski sairastua raskausdiabetekseen
-No mä olen ylipainoinen enkä ole sairastunut ja hoikka kaverini sairastui.
-No ei kaikki sairastukaan jneTuoko sitten tuo jotain merkittävää keskusteluun?
Tässä me normaalipainoiset (ja normaaliälyiset) keskustelemme noista säälittävistä ylipainoisista ja siitä mitä HEILLE pitäisi tehdä. Itse he eivät ole oikeutettuja osallistumaan keskusteluun muuten kuin kertomalla kuinka huonoja ja pahoja ihmisiä ovat.
Ja ei, en kuulu niihin ylipainoisiin.
Vierailija:
tehdä. Pitäisikö neuvolan ottaa vielä suorempi linja ylipainoisten " ojentamisessa" . Pitäisikö kouluihin saada enemmän terveysvalistusta? Jne... Tämä oli siis vain esimerkki.Jos haluat välttämättä kertoa omista kokemuksistasi, niin kerro sitten vaikka, että miksi vaarannat oman ja lastesi terveyden syömällä liikaa? Se olisi ihan mielenkiintoista tietää.
9 ja 10 pisteen lapsia on tämä läski tehnyt, eikä verensokeritkin alle minimin.
Mitä se siis tuo lisää keskusteluun jos joku kertoo jo ennestään tiedossa olleen, ihan päivänselvän asian?
kans erityistarkkailuun, ne ovat myös merkittäviä riskejä!
Omat poikkeavat kokemukset tuovat sinänsä kuivakkaan asiaan lisämaustetta.
Vierailija:
Mitä se siis tuo lisää keskusteluun jos joku kertoo jo ennestään tiedossa olleen, ihan päivänselvän asian?
Raskauden lopussa näyttää tosin olleen lähes 30, mutta siihen ei kaiketi verrta tätä riski-indeksiä, vaan siis raskauden alun painoindeksiin.
Mutta olen itse siis ollut riskirajoilla.
Itse ap:lle ja muille samanhenkisille sanoisin samaa kuin joku jo äällä ehti sanomaankin: asia oli asiaa, mutta lähestymistapa ihan väärä. Ylipaino on monelle ongelma ja " häpeä" , mutta kun siitä tehdään synti, niin itse ongelman auttaminen / asian korjaaminen tehdään vielä vaikeammaksi. Ja tämä ei ole minun mielipide vaan korkeampi fakta, josta radioitiin pari viikkoa sitten: eräässä osavaltiossa kiellettiin ravintoloita tarjoilemasta ylipainoisille - ja siihen liikalihavien yhdistys tms. puuttui. Samassa yhteydessä siis puhuttiin ongelman ratkaisutavoista ja miten ei kannata lähestyä.
kerran päivässä terkkarilla. Tai työttömiltä vois oikeastaan kieltää lasten tekemisen; jos ei pysty saamaan itselleen työpaikkaa ei kyllä pysty lastakaan kasvattamaan.
Heille se ikäänkuin suodaan, suomalaisille ei.
Kontrolloidaankohan heidänkin raskauksiaan, ettei vain synny vammaisia lapsia. Puututaanko ylipainoon? Onkohan kukaan lääkäri koskaan suositellut heille ehkäisyä tai sterilisaatiota.
Jotenkin tuntuu, että tässä yhteiskunnassa suomalaiset naiset ja maahanmuuttajanaiset ei ole oikein tasa-arvoisia mitä tulee synnyttämisen kannustavuuteen.
Eli jos puhun lihavista, laihoista, normaalipainoisista, homoista, heteroista jne tarkoitan sitä ihonväristä tai kansalaisuudesta huolimatta. Ja sama tietysti toisinkin päin, jos puhun esim. suomalaisista niin tarkoitan homoja, heteroita, lihavia, laihoja, ateisteja, uskovaisia...
Jos näin on, sairaita olette kyllä itse.
Fakta on faktaa. Se, että teidän raskauden ovat sujuneet mallikkaasti, ette väitä kärsivänne lihavuudesta, ei tarkoita sitä että nämä väitökset ovat puutaheinää.. itse olen ollut molempien raskauksien jälkeen läski, laihdutin kovalla duunilla normaalipainoiseksi. Ja uskokaa pois, kyllä elämä näin helpompaa!
Lihavana raskaaksi tulo on aina riski..
Jos on sata lihavaa tai tupakoivaa ja heistä 65 sairastuu kakkosdiabetekseen tai keuhkosyöpään, niin mitä se informoi jos kerrot olevasi yksi niistä 35 joka ei sairastunut?
Tai mitä se kertoo jos kerrot mummosi, joka oli hoikka eikä tupakoinut olevan yksi niistä 20 normaalipainoisesta/tupakoimattomasta jotka sairastuu em. tauteihin?
Ei tässä ole kyse yksittäistapauksista, vaan kokonaisuuksista.
Luvut on sitten ihan vaan hatusta vedettyjä, ettei siitä tule napinaa.