Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

***maalismammat vko 10***

03.03.2008 |

uusi viikko,ollaanpa yhtä ahkeria kuin viime viikolla :o)

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

_tuikku_:

Neuvolassa juteltiin myös kovasti synnytysasennosta, mikä mua on alkanut tosissaan mietityttämään. Että miten muka jaksan ponnistaa sellaisessa puoli-istuvassa-makoilevassa asennossa ja ennenkaikkea pitää jalkoja ylhäällä, se asento tuntuu omituiselta, miten teistä?? Kun eihän sitä isolla hädälläkään sellaisessa asennossa ponnisteta, vaan istuallaan?? Tuntuu, että miten ne voimat riittävät aukeamisvaiheen jälkeen vielä ponnistaa sellaisessa asennossa.. Ja kun vatsalihaksetkaan ei ole enään tukemassa eteenpäin ponnistusta, kun ne ovat siirtyneet sivuun?

Aikas vaikealta kuullostaa mun mielestä tuollainen ponnistusasento, jos pitäs jalat pitää ylhäällä. Mua on aina kiinnostanu jakkaralla ponnistus, mutten ole enää ponnistusvaiheen tullessa jaksanut siirtyä sängyltä pois. Siksipä kaikki neljä onkin syntyny puoli-istuvassa sängyllä. Siinä on pystyny rentoutuu ihan hyvin supistusten välissä ja olokin ollu turvallinen.

On tää vaan jännää, kuin nopeesti raskaudenaikaset vaivat häviää, tosin tulee sit näitä synnytyksenjälkeisiä tilalle. Nyt joudun vähän seurailee, nouseeko mulle kuume vai ei. Vatsaa ja selkää särkee ja mua paleltaa.

Vauva nukkuu päivällä, välillä herää syömään, mutta yöt viettää tissillä. On vähän rytmi sekasi sitten. Ekana yönä en uskaltanu vielä ottaa viereen, mutta pakko ollu uskaltaa nyt, et saa itekkin nukuttua.

Tsemppiä teille vielä odottaville, kyllä te vielä pääsette tositoimiin ;-)

Terv. -mussukat- ja poitsu 3vrk

Vierailija
62/112 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olen kyllä itsekin vähän sitä mieltä, että synnärille kannattaa ainakin aina soittaa heti kun ovat vedet menneet. Neuvovat sitten puhelimessa tarkemmin miten kussakin tapauksessa menetellään.

Mutta tosiaan tänään kätilö sanoi Naistenklinikalla, että nykyään voi kotona odotella 12h ilman supistuksia. Vielä esikoista synnyttäessäni 2v sitten synnärille tosiaan lähdin aika heti vesien menon jälkeen (niin neuvoivat silloin). Ja sitten odotin 24h osastolla niitä supistuksia...Siinä mielessä tietty kivempi odotella kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta synnytys asennosta piti tulla kertomaan. Itse synnytin esikoisen puoli-istuvassa asennossa ja siihen sängyn reunoihin laitettiin kätilön ehdotuksesta semmoset jalkatuet, mitkä piti jalkoja vähän ylhäällä. Mielestäni tämä oli kaikista helpoin asento, monia tuli kokeiltua. Näin pysyin ainakin itse rentoutumaan parhaiten. Ei siitä mitään olis tullut jos ois ite joutunut jalkoja kannattelemaan. Jos tässä asennossa haluaa synnyttää niin kannattaa varmaan (jos muistaa) niin pyytää jo sairaalaan mentäessä ne jalkatuet. Jalat tuettuna ompelivat myös tikit.

Henna ja Ninni 38+6

Vierailija
64/112 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltoja! Valitusvirreksi laitan tähän tänään että selkää pakottaa :D Koko ajan valituttaa kyllä. Ei tule mitään, ihan koomista ;-)

Synnytin esikoisen puoli-istuvassa asennossa jalat jalkatuissa. Supistuksen tullen automaattisesti nosti yläkroppaa ylös ja kätilön neuvosta tartuin käsillä kiinni reisien ympäriltä. Sain kyllä hyvän ponnistusasennon sillä tavalla. Ei niitä jalkoja kyllä itse ylhäällä jaksa pitää, koukussa varmaankin kyllä, jos pitää reisien ympäriltä kiinni. Kyljelleen kokeili kätilö muakin hilata mutta tajusi itsekin sitten ettei se ollut mulle ollenkaan sopiva asento. Nyt en ole miettinyt asentoa yhtään. Riippuu kivunlievityksestä ja tilanteesta ihan täysin.

Täällä Norjassa kolmisen vuotta sitten menin polille 6 tuntia vesien menosta. Soitin sinne toki heti vesien mentyä. Vauvan pää oli silloin kiinnittynyt. Kotiin lähettivät, ja tarkastuksia olisi ollut sitten joka 24 tunti ja käynnistys vasta 3 vrk vesien menosta... Onneksi synnytys lähti käyntiin vajaa vrk päästä itsekseen.

Tämä vauva ei ole kiinnittynyt ja kysyin kätilöltä mitä sitten, jos vedet nyt menis. Täällä on kuulemma lopetettu se neuvo, että pitäisi käydä pitkäkseen eikä enää nousta ylös. Tuo oli ennen käytäntö, kun ajateltiin että napanuora voi luiskahtaa pään ohi ja joutua puristuksiin. Käytäntö on kuulemma osoittanut että pää laskeutuu ja kiinnittyy vesien mennessä. En tiedä sitten. Toivon kyllä että synnytys käynnistyisi supistuksilla tällä kertaa. Jo senkin takia että voisi kokeilla ammetta rentoutukseen. Mun synnytyssairaalassa kun ei ole ilokaasua...

Apua, nyt alkoi jännittää!

Jokohan Niiloakseli tai joku muu on tositoimissa?

Vierailija
65/112 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sitä vielä piti sanomani, että kannattaa sinne synnärille kyllä soittaa, jos vedet menee. Kirjaavat sinen sen ylös ja kyselevät mm. veden väristä ym. mikä on tärkeää tietoa.

Mulla on sen verran " pesänrakennus viettiä" , että kaikki pyykit pitää saada pestyä ja kaikki vieraspeitot ja -tyynyt kans. Siivotakin haluaisin kunnolla mutta en nyt tämän selän kanssa ala. Ainakaan tänään.. ;)

Hyvin nukuttua yötä toivotan kaikille muille paitsi synnyttämään lähtijöille!

Trappa 39+1

Vierailija
66/112 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa kyllä jo itkettää pikku hiljaa kun vaan supistaa ja supistaa ja supistaa eikä mitään muuta. Pinna vaan palaa ja paikat tulee kipeäksi :o/ miehellekin olen kiukutellut koko illan :o( pisteet miehelle että jaksaa tällaista " puren pään irti jos tuut lähelle" asennetta.

Häntäluu on alkanut rutista ikävästi aina kun vaihdan asentoa ja supistuksia on tullut koko päivän 15-30 min välein ja nyt ne taas alkaa kipeytyä mutta eipä välit tihene :o(

Ei tässä kauaa voi enää mennä,eihän? ei kukaan jaksa tällaista kovin kauaa....

Olen jo alkanut miettiä käynnistys konsteja mutta toki tiedän että kaikki on kiinni siitä mitä vauva haluaa se ei sieltä aiemmin tule.

On tämä kyllä välillä jo niin koomista koko touhu :o)

Nytkin koko ajan supistelee ja kiristelee mutta eipä nämä pahemmin kipeää käy jonkun verran kuitenkin.

Sekin kiukuttaa kun en saanut sitä imetys toppia kun kaikki mitä oli jäljellä olivat isoja :o(

Nyt poistun valittamasta ja yritän nukkua!

Niiloakseli rv 39+3

Vierailija
67/112 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma tämä kone kun eilen iltanakin kirjotin oikein pitkän urputuksen ja sitten se vaan katosi. Nooh.. tänään oli vika lääkäri ja pettymysten pettymys, ei mitään merkkiäkään synnytyksestä vaikka supistellut on kipeestikin ja usen! ei ole vauva edes kiinnittynyt. kovastikin päätänsä siellä onnellisena pyöritteli:) Veikkasi lääkärikin että yli menee niinkuin aiemmatkin..

Olo on tosissaankin jo tukala:/ oisin luullut että vauva on jo kiinnittynyt kun kävelykin sattuu ja paine tuntuu jatkuvasti. maha on ihan koko ajan kovana! sinnikkäästi vielä päivittäin lenkitän koiria, pakko kun on ku mies töissä. Kaks uhma ikäistä stiikassa ei kyllä yhtää helpota oloa..

Oli jotain ihan kysyttävääkin mutta se meni jo, pätkii..

Niin mitä pakkaatte sairaalakassiin?? kaikki siitä puhuu ja mä en oikeestaa saa sinne mitää. liivit, suojat, vauvanvaatteet.. pesuaineet ym jos laittaa lähtiessä.. vai pitäskö ostaa valmiiks, öö miten tää näin hankalalta tuntuu. Niin oman jyväpussin otan varulta mukaan!

meebu 36+5

Vierailija
68/112 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan!

Uusi loppusuoran odottaja ilmoittautuu joukkoon. Laskettuja aikoja on kaksi, niskapoimu-ultran mukaan 22.3. (tähän uskon itse!) ja rakenneultran ja menkkojen mukaan 28.3.

Juttujanne olen seurannut tiivisti ainakin tämän vuoden puolella, mutta en vaan laiskuuttani ole saanut itse mitään kirjallista aikaiseksi.

Meidän vauvaa odotellaan Italiassa, jossa käytännöt poikkeaakin aikalailla suomalaisesta, joten sitä suuremmalla syyllä odotan kasvavalla jännityksellä tätä pikku-kakkosen syntymää.

Joku oli huolissaan vauvan laskeutumisesta ja ennakoivien supistusten puuttumisesta. Itselläni nyt sama tilanne kuin esikoisenkin kanssa, eli vauva vielä kovin ylhäällä ja pääkin heiluu vielä vapaasti vaikka onkin ollut jo ainakin vkosta 29 pää kohti ulospääsyä. Supistuksia ei ole ollut yhtä ainutta (vatsan kovettumisia lukuunottamatta) ja muutenkin kaikki lähestyvän synnytyksen oireet puuttuvat. Kohdun kaulaa on jäljellä se 3cm ja kaikki paikat on kiinni ja kiinteinä. Esikoinen kuitenkin päätti tulla maailmaan täysin samanlaisessa tilanteessa kolme päivää ennen laskettua aikaa. Ensimmäiset kivuliaat supparit tulivat siis synnytyksen käynnistyessä ja vauva sitten laskeutuikin vasta synnytyksen aikana. Kestoksi saatiin 9 tuntia ja ponnitusvaihettakin vain 20min, joten ei se laskeutumattomuus tai muukaan oireettomuus tarkoita välttämättä mitään. Toiset kun kärsivät supistuksista ja kohdunkaulan lyhentymisestä jne.. jo puolivälistä raskautta ja menevät silti yli. Ei sitä voi ikinä tietää. Mulla ainakin viimeksi kun supistukset alkoi, niin tajusin sitten heti että nyt se on menoa ja niinhän se olikin. Toivottavasti samoin käy tälläkin kertaa eikä mennä yli.

Jännittäviä aikoja elellään kaikki. Onnea kaikille vauvansa jo lunastaneille ja muille kärsivällisyyttä odotukseen.

T: Cigogna ja tyttö (rv 37+5)

Vierailija
69/112 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mietin kuinka ihan erilainen tämä startti on verrattuna esikoisen synnytykseen. Koko ajan odotan jotain konkreettista merkkiä limatulppaa ja vesien menoa, että olisin jo lähellä tositoimia. Nyt on supistellut kipeesti semmoset kolme tuntia ja välit on lyhentynyt reilusta kymmenestä minuutista5-7min. Ongelma vaan on se, että nää supparit on edelleen musta liian lyhyitä ja ei ollenkaan niin kivuliaita kun esikoisen kanssa. Sillonhan tosiaan käynnisty vesien menolla, eli onkohan siinä kivulla eroa, että olis kivuliaampaa kun on vedet mennyt? Nyt supparit kestää 40-60sek. ja väliä on 5-7 min. Kyllä nää kipeetä ihantekee, niin että joutuu keskittyyn oikein hengitämiseen...koskahan sitä soittelis synnärille? Viimeks mulla oli avautumisvaihe tosi pitkä ja vaikka oli kipeitä suppareita pitkään ei kohdun suu alkanut kunnolla aukeneen vasta kun oxytosiinin kanssa.

Sellasta pähkäilyä täällä, ei taida kukaan mulle neuvojaan jakaa tähän aikaan:).

Tähtinova rv 40+5

Vierailija
70/112 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

supistuksilla on todellakin eroa riippuen siitä alkaako ne ennen veden menoa vai sen jälkeen. Veden menon jälkeen mulla supistukset on olleet paljon kipeämpiä kuin yhdessä synnytyksessä joka alkoi supistuksilla. Siinä synnytyksessä saatiin potkua vasta kun menin synnärille ja kalvot puhkaistiin ja jo seuraava supistus sai hiukset pystyyn ja äipän kiljumaan :o)

EIlen oli mulla kyllä tosi huono ilta :o( mieskään ei polonen uskaltanut tulla edes lähelle kun pelkäsi että alan rähjätä ja reuhata ihan turhasta kun olin niin pahalla tuulella.

Onneksi sain nukuttua jopa seitsemään tänä aamuna enkä herännyt edes vessaan koko yönä! nyt siis jo paremmalla mielellä vaikkakin edelleen väsynyt...

Niiloakseli rv 39+4

Vierailija
71/112 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli perjantaihan tuo taas on ja mieskin onneksi koko viikonlopun vapaalla! :)

Tänään ajateltiin mennä miehen kanssa ihan ravintolaan syömään, kun kerta vielä voi ja jaksaa. Sittenpähän se onkin hankalampaa yhtään mihinkään lähteä, kun on vauva talossa.. eli yritän nauttia tästä rauhallisuudesta ja helppoudesta vielä kun voi. :)

Mulla tosiaan olo mitä mahtavin ja välillä unohdan jopa olevani ollenkaan raskaana..(viimeksi nuin joskus alkuraskaudessa) kun mahakaan ei mitenkään iso ole. Välillä tosin jopa ihan huolettaa, että onkohan siellä kaikki hyvin... Ja tosiaan ei mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä.. :( on se kumma, että saa pelätä tyyliin monta kuukautta, että tulee ennenaikojaan ja nyt sit ei meinaa tulla ollenkaan... taitaa vaavilla olla liian hyvät oltavat siellä?! :)

Eilen oli taas neuvola eikä mitään mitään uutta. Sf-mitta tosin ei ollut kasvanut viime kerrasta yhtään ja painoakin oli tullut vain 200g/vko, eli jospa tuo jotain enteilis?!? ;)

Täällä ainakin pähkäillään/jännitetään kovasti, että tietääkö sitä sitten ihan varmasti, kun lähtö on edessä.. ainahan toki äitiyspolille voi soittaa ja kysyä, mutta silti.. mutta hyvän neuvon mun sisko mulle antoi siihen, että sitten lähdet sairaalaan, kun et enää voi olla kotona kipujen ja muiden kanssa. että tuota neuvoa pitää vissiin noudattaa..mutta sekin sitten että mun äitillä ja siskoilla synnytys tapahtunut todella nopeasti ja vain mun toiselle siskolle on ehditty just ja just epiduraalipuudutus antaa, kun muille ei ole ehditty..että mullakin saattaa olla sama homma?! on tää yhtä jännittämistä!

Paljon paljon suppareita niitä tarvitseville ja kyllä se nyytti sieltä tulee, kunhan on valmis! (muistaispa itekki aina tuon neuvon) Onkohan tähtinova ja synnyttämässä?

Aurelia rv38+1 (tänään muuten tulee uusi vauva-lehti, suuri odotusnumero. Vielä kun tässä odottajia ollaan ;) )

Vierailija
72/112 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko yön supisteli jo tosi kipeesti ja pari kolme tuntia viiden minuutin välein. Sitten väli piteni kymmeneen minuuttiin..kipeitä kuitenkin. No, soitin vähän ennen kahdeksaa synnärille ja sain ajan sinne kymmeneksi, että arvioivat tilanteen. Lähdin sitten puolen tunnin kävelylle, että sais potkua touhuun. Nyt ei ole sitten 1,5 tuntiin suppareita tullut. Ajattelin etten sitten edes turhaan sinne synnärille lähde vaan menen nukkumaan kun olin ihan koko yön hereillä.Jospa tulis uusi tuleminen sitten :). Kyllä on turhauttavaa!!!

Tähtinova 40+5

Vierailija
73/112 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiloakseli: Minä marssisin jo kyllä sairaalaan vihaisena valaana, että jotain on alettava tapahtua, kun eihän sitä ole sitten varsinaisen synnytyksen käynnistyessä enää ollenkaan tolpillaan, jos päiväkausia pitää synnytellä.

Itellä alkaa viimeinen viikko lasketun odotteluun. Millään ei enää huvittaisi ja jaksaisi! Olisi edes jotain oireita synnytyksestä. Vauva on ollut tänään raivostuttavan hiljainen tuolla masussa, koko ajan kyttään liikkeitä. Jos ei kohta puoliin saa jotain hepulia aikaiseksi, niin voi olla että pitää lähteä tarkastuttamaan tilanne. Syön ja menen taas harrastamaan liikkeiden laskentaa. Jos ei ala kunnolla mitään tuntumaan, niin en jää niitä kotiin murehtimaan. Sairaalassa ovat olleet kovin tarkkoina kanssani noista liiketuntemuksista, viimepäivinä on kyllä ihan kivasti ollut koko ajan kantapää kyljestä tulossa ulos. Sitä siis nytkin odotellessa.

Aatuska 39+

Vierailija
74/112 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman tien, kun nousin tästä koneelta edellisen viestini jälkeen, alkoivat supistukset. Ei mitään kipeitä, mutta napakoita kuitenkin. Säännöllisyyttä ei ole, mutta selkää juilii koko ajan, heijastuu tuonne takareisiinkin. Tänään siis otetaan S:ät käyttöön. Siivonnut jo olen ja saunakin olisi tarkoituksena lämmittää. Enköhän saa sen miehen houkuteltua viimeiseenkin, kun kaupasta rahtasin fondue-paketin ja sain pitkästä aikaa laitettua ripsetkin tanaan, enkä makaa verkkareissa tuolla sohvan pohjalla tukka sekaisin.

Ihana tunne, kun on edes jotain merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. Jos vaikka jo tänä viikonloppuna hommiin pääsisi. Vauvakin on onneksi nyt vähän pitänyt elämää itsestään, mutta rauhallinen on koko päivän ollut. Jospa hänkin siellä voimia keräilisi.

Aatuska 39+

Vierailija
75/112 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin ilmoittaa että nyt näyttää hyvältä!! alan kohta soittelemaan synnärille josko saisin luvan tulla edes näytille. Klo 15.40 alkoi supistella ja nyt väliä on 2-5min ja käy kipeää!!! Ihanaa mulla voi olla huomenna vauva TAI sitten ei... jos ei mitään kuulu niin tiedätte missä oon :o)

Vierailija
76/112 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve!

Hei onnea nyt matkaan ja pidetään peukkuja että Niiloakselilla on pian nyytti kainalossa! Jännää!!!

Samoin Aatuskalle Toivotaan kipeitä ja säännöllisiä suppareita! Että saisit pian jo nyytin.

Mäkin olen ajatellu tuon kolmen s:n tänään toteuttaa. Ei puutu kuin sauna ja seksi. Ja enköhän saa tuon miehen siihen suostumaan ;).

Mulla ei vieläkään muuta kuin nää Saat..an vihlomiset!!!

Ei pysty illall liikkumaan kuin ihan pieniä pätkiä.

Vauva on virkeä kuten aina ja itsellä mieli välillä tosi apea.

Musta on tullu ns. riippuvainen tästä palstasta! Tulee käytyä monta kertaa päivässä katsomassa mitä on kirjoiteltu ja onko joku taas saanut pienokaisen paremmalle puolelle. Ei ole ketään tuttua raskaana jonka kans voisi vaihtaa kuulumisia,joten tämä on ajanut saman asian. On ollut ihana lukea juttuja ja monet ovatkin kuin itseni kirjoittamia,niin voi samaistua :)

Viikko laskettuun ja epäilen että aika silloin myös syntyy... eihän sitä kyllä koskaan tiedä. Toivotaan nyt että ne kolme maagista ÄSSÄÄ auttavat! ;)

Nyt täytyy lähteä sinne saunaan!

-mutsi80- 39+

Vierailija
77/112 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

supistukset sitten hyytyi ja nyt ne on loppuneet kokonaan :o( oon niin pettynyt että voisin itkeä :o( olin jo niin innoissani lähdössä. Supistusten väli oli lyhimmillään 1 minuutti ja pisimmillään 5 min kunnes alkoi välit pidentyä ja lopulta loppuivat kokonaan huoh!

vauvan on pakko syntyä tämän viikonlopun aikana en jaksa tätä enää kyllä montaa päivää.....

Niiloakseli rv 39+4

Vierailija
78/112 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein paljon supparionnea teille ja tsemppiä h-hetkeen, kuulostaa tosi lupaavalta :)!!

Tsemppiterveisin, palaan myöh lisää asiaan,

_tuikku_ ja poika rv 37+3

Vierailija
79/112 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mentiin näköjään sitten ristiin ja voi harmi suppareiden hyytymisestä :(

Pidän tosissaan sulle täällä peukkuja, että supparit jatkuisivat lupaavina!!

Tsemppiä kovasti ja jaksamista! Esikoista odottavana ei oikein osaa sanoa mitään järkevää.. mutta virtuaalihalit!

_tuikku_

Vierailija
80/112 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Niiloakseli kuinka kurjaa :( Toivottavasti saat edes nukuttua hyvin, jos ei kerta ala mitään tapahtua. Tsemppiä!

Täällä kin Siivottu. Olo sen mukainen. Väsyttää ja selkää särkee. Ja supistaa kyllä heti liikkeelle lähtiessä ja painaa kovasti alas. Mutta ei nämä vielä ole mitään synntyksen merkkejä. Ja Saunaa ei ole enkä näillä suonikohjuilla ala Seksiä harrastaa. Että semmosta :D

Nyt soffalle ja telkun ääreen. Hyvää yötä!