Uskomatonta! 3v11kk ikäinen luki pieniä sanoja itse! :)
On aina kysellyt kirjaimia ja kirjoitellut tuttuja sanoja (opetellut siis) jo yli vuosi sitten, mutta muuten ei olla "tuputettu", tai "opetettu". Illalla haki minun vanhan aapisen, joka on ollut kirjahyllyssä ja alkoi tavata sitä.
I-SÄ, lukeeko tuossa, että isä? Ja SU-SI jne. :)
Kommentit (17)
Meillä samanikäinen osaa luetella joidenkin sanojen kirjaimet ulkoa ja tietää millä kirjaimella useimmat sanat alkaa mutta ei vielä lue muuta kuin perheenjäsenten nimiä ja jotain logoja tms.. Mutta vieraampi voisi erehtyä kun hän ottaa jonkun lempikirjansa käteen ja alkaa lukea sieltä sanasta sanaan, koska osaa tekstin ulkoa.
meillä myös aikainen lukemaanopetteleva, hieman vanhempi vain (4v3kk). On todella pitkään jo osannut kaikki aakkoset ja kirjoittelee (ulkomuistista) paljon nimiä. Osaa myös kuulla mitä äänteitä sanoissa on ja vähän väliä kuuluukin aina kommentteja "K ja I sanotaan KI" jne. Nyt on jo ehkä kuukauden - hieman enemmän oikeasti kiinnostunut lukemisesta ja helppoja sanoja lukeekin jo sujuvasti (sellaisia joissa selkeät tavut, tyyliin me-te-li). Hankalammissa pitääkin sitten hieman auttaa, esim. jakamalla sanaa tavuihin.
Poika oli 3 v 7 kk, kun alkoi leipäpussin kyljestä lukea tekstiä pitkät litaniat. Eikä tosiaan ollut mitään ulkoa-opittua. Mummolleen hän luki pelin säännöt, kun mummo ei osannut jotain peliä pelata. Kaikki kirjaimet hän tunnisti reilusti ennen kahden vuoden ikää. Poika oli (ja on edelleen) muutenkin kielellisesti lahjakas. Vieraiden kielten oppiminen oli tosi helppoa ja ällät hän niistä kirjoittikin.
opetella kirjaimia. Kerran tuli aapinen kädessä kysymään menikö muutama kirjain oikein. Nyt on 8v ja lukee kirjoja todella paljon ja mielettömällä vauhdilla.
Itse luin aikanaan ensimmäisen kirjan (Tiina-sarjaa) 4-vuotiaana.
Vinkkinä ap:lle että kannattaa katsoa mitä lapsi lukee, ihan kaikki kotona käsillä olevat kirjat kun eivät sovellu noin pienelle. :)
Meillä poika oppi lukemaan 1 v 8 kk iässä ja lukutaidosta on ollut tosi paljon iloa!
Lukemisiin :-D
Kuulemma lueskeli Aku Ankkoja veskissä,muttei osannut peppua itse pyyhkiä vielä,vaan huuteli iskää pyyhkimään =o Tää tarina on kuultu sitten sen miljoona kertaa =)
Onneksi olkoon,fiksu tenava sinulla :)
Meillä poika oppi lukemaan 1 v 8 kk iässä ja lukutaidosta on ollut tosi paljon iloa!
Lukemisiin :-D
huusi innoissaan jääkaapilta ÄIITIII, isi on ostanut Koivu-kaljaa, isi oli tuonut Viron matkalta Saku-olutta.
varmaan tuon ikäisenä jo paljon. On nyt 2 v 9 kk ja tunnistaa osan kirjaimista ja helppoja sanoja, kuten isi ja oman nimensä. Osaa kirjoittaa jo muutaman kirjaimen. Osaa myös tavuttaa. Minkä ikäisenä lapset yleensä alkavat tavuttamaan?
muutaman kuukauden vaille 5v. Eli tosiaan voi olla mahdollista, en muista minkä verran luki ja osasi kirjaimia sinun lapsesi ikäisenä ap!
ja sitä ennen oli tosiaan jo jonkin aikaa luetellut millä kirjaimella mikäkin sana alkaa.
Nyt on 6v ja mielestäni luetun ymmärtäminen on hämmästyttävää.
Eilen hän luki sanomalehdestä otsikon: Asukkaiden valitukset lämpövoimalasta eivät menneet läpi ja kysyi sitten tarkoittaako se lause, että lämpövoimala tulee. Ja näinhän se on.
Mun serkkuni oppi 3-vuotiaana myös lukemaan ja sama juttu, osasi jo alle 3-vuotiaana hyvin millä kirjamella mikin sana alkaa.
Oma 5,5-vuotias tyttö ei osaa vielä lukea, on nyt siinä vaiheessa, että tietää sanojen alkukirjaimet.
Lukutaito on tosi tärkeä juttu, vaikka myöhemminkin toki ehtii vielä hyvin. Onnea uudesta taidosta!
tai mihin loppuu, mutta en uskonut, että vielä sen enemmän olisi voinut osata. :)
T. Ällistynyt äiti-ap