~*~*~*~ Tonskien maaliskuu ~*~*~*~
Tuossa viimeisimmät jutut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12435570&p=2&mpage=5&tmod…
Kommentit (80)
[color=royalblue] Oottelen tässä, että toi ruoka jäähtyis tossa lautasella ja aattelin nopeesti tulla vastaamaan tohon Q:n kysymykseen raskauksista...
Mulla nää raskaudet on ollu [b] totaalisesti [/b] erilaisia.
- Heidistä ei ollu ku vähän aikaa iltapahoinvoitia, nyt oli pahoinvointia aamusta iltaan ja oksensin monta kertaa + pahoinvointi kesti pitkään ja tuli loppuraskauden alussa takasinkin...
- Sit heidistä oli paaaaljon isompi ja pyöreempi masu, nyt on pieni ja suippo. sf-mitat on ihan eri luokkaa...
- Nyt on tullu kipeitä supistuksia jo ennen synnytystä, heidistä alko vasta vesien mentyä.
- Heidin loppuraskaudessa oli RR koholla, hopeisia kuvoita + päänsärkyä, nyt ei mitään noista.
- Viltsun liikkeet ja heidin liikkeet on ollu kaikinpuolin erilaisia, ja alko ihan eri aikaan ja eri tyylillä.
- heidistä oli niin kipeet tissit heti alusta, että piti öisin pitää rintsikkatoppia, mutta nyt ei oo ollu ollenkaan kipeet eikä oo edes varmaan isontunu juurikaan..
- heidistä tuli painoo 12kg, nyt on tähän mennessä tullu vasta 7kg
- nyt oon ollu tosi herkkis, heidistä en
- heidiä odottaessa teki hirveesti mieli pihvejä ja ravintolaruokaa, nyt oon himoinnu maitoo + hedelmiä
- heidiä odottaessa nukuin " hyvin" loppuun asti, nyt oon heräilly jatkuvasti tän loppuraskauden...
Siinä ny jotain.. Ei tuu tällä hetkellä muuta mieleen. =)
Jaa nii.. Kävin neuvolassakin. Kaikki oli ok. Paino oli viime viikosta vähän laskenu... Mä taas jännitin, että on tullu hirveesti lisää. Ens maanantaina olis seuraava käynti... Mä kyllä toivon, ettei tartteis mennä,kun sen on just heidin syömis ja päikkäreille siirtymisaikaan. ;)
Meen kattelee jotain lässynlässyn-leffaa nyt kun heidi nukkuu ja mies on salilla veljensä kanssa. =)
Burde & viltsu 38+2 (+heidi 1,5v)
PS. Mä muuten söin täs samalla jo.. ettei kukaan ala ihmettelee, et mä puhun ihan puutaheinää. ;) Heh.
Osse, laskin viimeksi väärin, silloin ultraan olikin vielä 8 eikä 6 päivää. Eli se on vasta ylihuomenna. Vitsi että odottavan aika on pitkä! Jännittää hirveesti että mitä siellä näkyy vai näkyykö mitään. Keskeytynyttä keskenmenoa en pelkää koska raskausoireita ihan selvästi edelleen on, mutta ainahan on tuulimunan mahdollisuus.. No se asia ei murehtimalla parane, torstainahan sen sitten näkee.
Mörötin oli tuntenut jo liikkeitä, ihanaa!
Burdelle suppareita!!
Kuvottavaa oloa siis edelleen on, ihan aamusta iltaan. Oksentaa ei ole tarvinnut. Kukas sitä kysyikään raskuksien eroavaisuuksia. No tässä vaiheessa ei vielä paljon osaa sanoa, mutta ainakin tähän mennessä on ollut joitain eroja. Pahoinvointi alkoi viimeksi vasta 7+2, oli tosi rajua mutta kesti vain 10 päivää, sitten loppui kuin seinään. Nyt se alkoi jo joskus 5+ viikolla, ja jatkuu vieläkin. Mutta on ollut tosiaan jonkin verran lievempää etomista. Hengästyminen ja väsymys on samanlaisia kuin viimeksi. Kohdussa on tosi vähän tuntemuksia, kun taas viimeksi kipuja oli tosi paljon rv 12 saakka. Silloin tuli vähän tuhruvuotoakin, nyt ei ole tullut. Maha on kasvanut paljon enemmän kuin viimeksi tähän mennessä. Viimeksi ei näkynyt juuri mitään näillä viikoilla, nyt se näyttää tältä: http://s158.photobucket.com/albums/t116/Viipero/?action=view¤t=Rv…
Aika iso siis jo, tosin turvotustahan tuo taitaa pääasiassa olla. Mun sisarukset on kaksoset, samoin äiti on kaksonen, joten hieman suurentunut on kaksosten riskikin... Mutta ei mennä nyt asioiden edelle. Olisipa siellä edes yksi! :)
Viipero rv 8+5
Mulla nää raskaudet on kyllä ollu aika erilaisia, niinkuin oon aiemminkin todennut, tuntuu että tässä raskaudessa kaikki oireet, vaivat ja mahankoko on tuplasti sen mitä viimeksi.
Pahoinvointi oli tytöstä ihan mahdotonta, nyt vielä kauheampaa.
Viimeksi oli jonkunverran jalka,selkä ja issiasvaivoja nyt nekin vaivaa ihan kiitettävästi.
Maha kasvaa hurjaa vauhtia ja on jo aikamoinen mötikkä vaikka sen koko tuntui olevan jo viime raskaudessa tuttujen ja tuntemattomien yleinen taivastelun aihe, mun kaveri oottaa kaksosia rv36 ja meillä on samankokoiset masut.
Ruokahimot oli viimeksi aika vähäisiä mutta nyt oon syöny kilokaupalla tomaatteja, ruisleipää ja milloin mitäkin ja niitä on pakko saada just sillä hetkellä kun himo iskee mikä tuntuu itsestäkin ihan hullulta:)
Toivottavasti painoa ei tule samaan maliin kuin viimeksi tai ainakaan tuplaten, paino nousee taas tasaiseen tahtiin ja vähän liikaakin vaikka en oo juurikaan herkutellut vaan syönyt ihan terveellisesti, vielä terveellisemmin kuin edellisessä raskaudessa:/
Suppareita on ollut nyt myös enemmän mutta se johtuu varmaan ihan tytön kanssa touhuamisesta.
Burdella on kohta h-hetki, kyllä aika menee nopsaan:)
Kiva että sun maha on nyt sirompi, helpottaa varmaan tosiaan tytön hoitamistakin kun ei ole mitään valtavaa mahaa, painoakin sulle on tullut niin vähän että oot takuulla tuotapikaa entisissä mitoissa*kade*:D
Mulla on torstaina neuvola+lääkäri ja ajattelin että mun täytyy ottaa puheeksi mun synnytyspelko, huomaan että ajattelen sitä synnyttämistä koko ajan enemmän ja joka välissä, tahdon kyllä synnyttää ihan alateitse mutta silti pelottaa. Pelottaa se että jään taas ilman kipulääkitystä ja synnytys on yhtä kivulias kuin viimeksikin, leikataan ja repeän, lisäks mua pelottaa vauvan koko, että poika on pitkälti yli nelikiloinen jötikkä kun isosiskokaan ei ihan kirppu ollut..käääk..helpottais varmaan kun puhuis siitä vaikka ihan vaan terkan kanssa ja se vähän vakuuttelis mua että kaikki menee hyvin, kokoa seurataan kunnolla ym.:) Ei oo kivaa kun odotusta varjostaa toi jatkuvasti.
Vielä omaa napaa sen verran että nyt mulla taitaa olla se energinen keskiraskaus kun ei oo kuvottanut moneen päivään, eilen kävelin 7km lenkin eikä issiaskaan vaivannut yhtään, ja jukrat että toi auringonpaiste on ihanaa:)
ah, niin omanapainen Queen ja veikka rv 24+5
Olipas ihania kuvia Hennalla pikkuisesta!!! Taas ihan tippa linssissä kattelin niitä ;)
Kuulosti kyllä ihan unelmasynnytykseltä toi sun synnytykses!!!;)
Omaan napaan ei ihmeempiä. Levännyt olen pääsiäisen, kun miehellä oli lomaa koko viikko!! Ihan luksusta!!
Pieniä supistuksia on tuntunut, varmaankin siis harjoitussuppareita, ei kipeitä, mutta parista tuli vähän ikävä olo. Kun tyttöä odotin, niin harjoitussupparit tuli vasta myöhemmin ja kunnon supparit sitten vasta kun oli synnytys alkanut.
No, levolla helpottivat onneksi:)
Larskulle tsemppiä mahakipujen kanssa! Toivottavasti selviää mistä johtuu ja saat avun!
Osbornelle tervetuloa minunukin puolestani ja onnittelut pikkuisesta " salamatkustajasta" !
Burdelle tsemppiä loppuraskauteen ja synnytykseen!
Rattaista oli puhetta. Me ostettiin just matkarattaat, Emma-merkkiset. Mukavan kevyet ja hintakin oli kohtuullinen ellei jopa halpa 89e. Ei ehkä niin tukevat, mutta uskoisin, että asiansa ajavat niin kauan kun niitä tarvitaan. Ja aion myös hankkia seisomalaudan, niin saa esikko sitten siinä matkustaa tarvittaessa.
Raskauksien eroista myös oli puhuttu. Tää raskaus on tähän asti ollut melko samanlainen kuin edellinen, paitsi tuhruvuotoa ei edellisessä ollut. Pahoinvointi alkaa nyt selkeästi väistymään, tosin pientä kuvotusta joka päivä on jonkin verran.. Mutta söin pääsiäisenä pari suklaamunaakin, mitä en olisi pari viikkoa sitten voinut ajatellakkaan.. Eli helpottanut on:)
Aika harvakseltaan on tullut kirjoiteltua, mutta lukenut olen kyllä ahkerasti teidän kuulumisia. Täytyypä ottaa nyt itseään niskasta kiinni ja aktivoitua taas tännekin;)
Kamomilla rv 17+5
Q, mäkään en muista milloin mulla viimeksi tuli se viiva mahaan. Toissapäivänä huomasin, että nyt on piirtynyt jo hailakka viiva samalla tavalla kuin viimeksikin.
En mä sitä tekotapaa kehtaa ääneen sanoa ;)
Raskau G:
Samaa:
- Pahoinvointi oli samanlaista. Eli lievää kuvotusta rv 12 saakka.
- Viiva tullut mahaan molemmissa raskauksissa.
- Painoa tullut tähän mennessä saman verran kuin viimeksi. Lähtöpaino tosin oli kilon enempi kuin viimeksi.
Eroa:
- Sain plussaviivan aikaisemmin näkyviin kuin viimeksi.
- Nyt on paljon isompi maha kuin viimeksi. Maha on myös pyöreämpi. Viimeksi oli sellanen suippo poikamaha. Työkaveri on jo veikannut mahan perusteella tyttöä, kun viimeksi veikattiin aina poikaa.
- En oo ollut ihan niin väsynyt, kun viimeksi.
- Oon paljon itkuherkempi, jos siitä viimekertasesta vielä pystyy muka olemaan.
- Mieliteot on ollut erinlaisia ja vahvempia. Nyt tekee mieli sitruunavettä.
- Turvotusta on nyt selkeesti enempi.
- Tukkaa on lähtenyt. Viimeksi ei lähtenyt yhtään.
- Viimeksi vatsalihaksia kiristi jo tässä vaiheessa, kun maha kasvoi. Nyt ei taida olla vatsalihaksia, kun ei kiristä.
No olihan tossa jo jokunen. Pääpiirteittäin olo on ollut samanlainen.
Mulla oli kans alkuun vaikea kuvitella meille poikaa. Nyt, kun kuvittelen vauvan, se on tyttö. Siitä se tyttöolokin tulee :).
Eikun hommiin!
Pesukarhu rv 17+5
Kyllä Pesukarhun vauvan täytyy olla tyttö! Sulla on niin vahvat ennakkofiilikset, että niin sen täytyy olla. :)
Mulla oli quusta ihan selvää alusta lähtien, että se on poika. Siis heti kun plussasin. Nyt tuntemukset on vaihdellut koko ajan, ja nytkin, vaikka ultrassa katsottiin, että vauva on poika, niin en vieläkään ole ihan varma siitä. Tai siis, onhan se tosi suurella todennäköisyydellä poika, mutta silti mulle ei ole tullut vielä sellaista vahvaa " pojanodotusfiilistä" . Ette varmaan ymmärrä, no en mäkään. :)
Onkö burde sulla nyt poikaolo? Sullakin oli niin erilaiset oireet, että mä veikkaan poikaa.
Ai sulla on Pesukarhu jo se mahaviiva? Eli mullakin se vois jo olla tässä vaiheessa. Ajattelin, että jos se tulee yleensäkin myöhemmin... Kumma juttu. Oliko sulla viimeks navan yli se viiva, entäs nyt? Mulla oli viiva ihan tonne rintojen alle asti. Just yritin taas suihkussa sitä tiirailla, mutta ei näkynyt.
Ootteko jo kertonut esikoiselle vauvasta? Me ollaan, ja välillä quu muistaa sen, mutta ei taida ihan tajuta, mitä se tarkoittaa. Välillä se tulee sanomaan, että " haluu paijata vauvaa" , ja " ihana vauva" ja sit silittää mun mahaa. Mutta välillä, kun kysytään, missä se vauva on, niin quu nostaa omaa paitaansa ja taputtaa iloisena mahaansa: " Täälllä!" ;)
Hyvä, että kamomillallakin alkaa olo vihdoin helpottaa! Nyt se hehkeä keskiraskaus sitten alkaa, eikös niin?
No niin, ja sit taas niitä töitä, heips!
-Q-
Moikka!
Veikkaan, että partsilla unta vetelevä Hilla herää 99%:n todennäköisyydellä viiden minuutin sisään nyt kun koitan jotain saada rustattua! Tänään ei ole tarvinnut leksailla kun kertaalleen, joten ajattelin olla hurja ja keittää kahvit, josko sitten en olisi ihan nukkuneen rukous iltapäivällä. Meillä tuleekin mun äiti Hillan kanssa kahdesi tunniksi yhden kieppeillä niin saan ite vähän suunnitella tulevia tunteja. Mulla on muuten aivan hirmuinen kaipuu töihin (vakipaikkaa ei tietenkään mulla ole :( ) se vaan nyt kasvaa kun tietää, että kotonakökkimistä taitaa olla vielä lähemmäs kahdeksi vuodeksi. Onneksi nyt saapi vähän jotain hommaa tehdä tässä kevään aikana ajankuluksi.
Vitsi kun kuulostaa hyvälle tuo [color=purple] burden [/color] synnytyssairaala. Itellä ainakin jäi Hillan kanssa sairaalassa olosta mieleen pääsääntöisesti vaan hirmuinen kiirus ja ryysis (ja se että koko ajan syötiin :D ).
Ihania kuvia [color=purple] Henna [/color] oli laittanut! Tosi kaunis tyttö, teillä saakin siippa olla varmaan poikia potkimassa kauemmas tulevaisuudessa :)
Mulla menee muuten ajatus ihan samalla lailla kuin [color=purple] Ossella [/color], en osais mitenkään ajatella itteäni POJAN äitinä. Mä oonkin kyllä ihan varma pojasta, siippa taas kovasti odottelee Johannesta ;) (Meijän johanneksella oliskin sitten aina jussi-paita päällä ja mustat kumpparit jalassa...)
[color=purple] Q [/color] mietti tuon linean ilmastymistä mahaan. Mulla se tuli Hillasta joskus rv25 tietämillä. Ja mietit noita raskauksien yhtäläisyyksiä. Mulla on alkanut kummastakin rv6 pahoinvointi, mutta tästä se ei ole ollut ollenkaan yhtä paha kuin Hillasta vaikka ilkeä on ollut tässäkin. (Hillan kanssa oksensin parikymmentä kertaa vuorokaudessa yötä päivää ja oikein mikään ei pysynyt sisällä. Ja nyt pahoinvointi on selkeästi jo lieventynyt, Hilun kanssa lieveni vasta paljon paljon myöhemmin). Kummastakin on mennyt naama ruvelle, Hillan kanssa kunnolla, nyt ei onneksi ole tullut kun tuollaisia pieniä näppyjä. Mystisintä on, että Hillan kanssa yksi mun kaveri huomasi raskaana oloni mahasta rv14 tietämillä, nyt käytän yhä vyötä housuissa :) Ja Hillan kanssa oli rinnat tosi arat alussa, nyt ei ole ollut mitään (liekkö johtuisi tuosta imetyksestä...)Muutapa ei nyt oikaan asiaan sanoa, kun näin alkumetreillä ollaan! Ihana tuo kommentti, että quu jutteli, että vauva on hänen omassa mahassa :) Meillä nyt ei olekaan mitään järkeä jutella asiasta Hillalle, Hillalata kun kysyy, että ¿missä isi¿ niin näyttää yleensä lamppua...
[color=purple] Viiperolla [/color] on ihan kohta ultra! Sullahan on jo ihan kunnon mahakin :D Noo, onpahan vaan jännempää mennä ultraan näkemään monta mukeloa siellä mahassa kellii :D
[color=purple] Queen[/color] on saavuttanut ¿energisen keskiraskauden¿ rajapyykin. Onneksi olkoon! Kyllä kannattaa ehdottomasti käydä läpi tuo synnytyspelko. Meillä tuo sijaishössöterkka kyselikin asiaasta jo nyt ekalla käynnillä (mulla itellä loppui supistukset ja muksu tunnin ¿ponnistus¿vaiheen jälkeen maailmaan imukupilla ja oli melko sininen :( ) ja haluan kyllä käydä sen ehdottomasti läpi jonkun asiantuntijan kanssa joskus tulevaisuudessa.
Oho, meni kahvikin alas ja muksukin vielä koisii :) Meillä on tosi mystisesti tuo lapsi alkanut nukkumaan jopa kahden tunnin aamupäiväpäikkäreitä, ennen heräsi käytännössä heti kun työnsin vaunut parvekkeelle. Aivan ihanaa kun saapi syödä rauhassa ja tehdä vaikka mitä muutakin!
Coltsfoot, Hilu11kk ja mini-Helmi 12+2
Tunnin päästä neuvola, ja siellä sitten ultrataan.. Ääk, jännittää ihan hirveesti! Tuun kertomaan sit kuulumisia.
Viipero ja toivottavasti kyytiläinen rv 9+0
Oliko Pesukarhullakin ollut jo supistuksia, vai kenellä?
Miltä ne harjoitussupistukset tuntuu, jos ne ei kerran ole kivuliaita? Mulla viimeksi alkoi synnytys siinä silmänräpäyksessä, kun ekat supistukset tuntui, joten ne ei kyllä ollut mitään harjoitussupareita. Aluksi, ennen kuin supistukset hyvin pian tuli tosi kivuliaiksi, tuntui sellaista kummaa " vellovaa" tai aaltoilevaa oloa, mutta ei varsinaisesti kipua. En oikein osaa kuvailla sitä. Onko harjoitussupparit sellaisia vai ihan napakoita ja tuntuvat selässä tai mahassa?
Mietin vaan, että mulla ei mun mielestä ole tälläkään kertaa ollut vielä mitään sellaista. Eipä tosin tarttis tullakaan, jos ne on inhottavia.
-Q-
Neuvolassa käyty ja hyviä uutisia kerrottavana! Ultrassa näkyi alkio ja syke, alkion koko ja ulkonäkö (mm. käsien ja jalkojen aiheet) vastasivat silmämääräisesti arvioiden hyvin viikkoja. (Mittauslaitetta ei siis käytössä.)
Voi mikä helpotus, ja onni!! Meille taitaa oikeesti tulla vauva :)
Viipero rv 9+0
Ihan ensin viiperolle onnittelut ultrakuulumisista:)
Kävin lääkärissä, kohdunsuulla ei ollut tapahtunut muutosta vaikka mulla on ollut aika paljon niitä supistuksia, enemmän kuin viimeksi ja napakampia. verenpaine oli edelleen tosi matala minkä arvasinkin kun pyörryttää, painoa oli tullut huimat +700g/vko, yhteensä nyt jo liki 7kg:S Mä lasken painonvartijoiden pisteillä että päivittäinen kalorimäärä on max.1800kcal ja terkan mielestä se on hyvä juttu koska mulle tota painoa tulee reilusti odotusaikana muutenkin ja vauvakin on luultavasti isohko, makeaa kehoitti myös välttämään koska silläkin voi vauvan kokoon hiukan toki vaikuttaa.sf mitta meni yläkäyrillä.
Suppareista, mulla ne harjoitus supparit näkyy ja tuntuu ihan vaan mahan pingottumisena, tosin tässä raskaudessa on ollut myös napakampia suppareita joiden aikana tuntuu sellaista kovaa painetta joka on aika epämukavaa mutta kipeitä ne ei ole eikä ainakaan mulla tunnu selässä yhtään, tosin mulla ei ne kipeätkään supparit synnytyksessä tuntuneet selässä kovin paljoa.
Me ei ehditty varsinaisesti kertoa tytölle vauvasta kun se alkoi yhtäkkiä sanomaan mun mahaa palloksi, sitten yhtenä päivänä vaan osoitti mahaa ja tuumasi että " vauva" ..oli varmaan kuullut kun me miehen kanssa oltiin vauvasta puhuttu, tyttö silittelee välillä mahaa ja muistaa kyllä kun sanon että mahaa pitää varoa ja toteaa heti siellä olevan vauvan, nyt imetyksen loputtua tyttö aina vauvasta puhuessaan osottelee mun tissejä ja tekee suulla syömisliikettä kun kerhossa näki pienen vauvan rintaa syövän:)
Queen rv 25
Q, mulla oli viimeksi se viiva muistaakseni ihan rintoihin asti, mutta nyt se näyttäis olevan vielä vähän tonne rintojen alle, mutta saattaa siitä vielä nousta. Viimeksikin nousi.
Mä en varmaan oo vielä täällä maininnutkaan, että mulla on ollut myös muutamia harjotussuppareita jo. Viimeksi oli vasta ihan viimemetreillä. Nyt ne tuntuu sellaselta, että vatsa kovettuu ja tuntuu jotenkin epämukavalta. Kipua ei ole yhtään. Eikä ne tunnu selässä. Ei mulla tosin synnytyssupparitkaan tuntunut selässä.
Me käytiin tänään pikapikaa Lastentarvikkeessa. Tarttui mukaan itkuhälytin alennuksesta. Meillä ei sellasta viimeksi tarvittu, kun Jonskun vauva-aikana asuttiin niin pienessä kämpässä, että siellä kuuli itkun ilman hälytintäkin. Samalla katsottiin nopeesti niitä tuplamatkiksiakin. En nyt ookkaan sit ihan varma niistä Gracon peräkkäin istuttavista. Ne tuntu ehkä vähän kömpelöiltä, kun ne oli niin pitkät. Joten täytynee vielä miettiä ja käydä paremmalla ajalla koeilemassa uudestaan.
pesukarhu rv 18+0 (tasan viikko ultraan)
...oli siis liian nopeat sormet. Pääsiäinen tuli vietettyä äidin hoivissa ja töihin palattiin tiistaina. Onneksi on huomenna tämän viikon viimeinen työpäivä!
Hennalle kiitokset synnytyskertomuksesta. Helpottavaa kuulla, että toinen synnytys voi mennä jo paremmin kuin eka. Minä varmaan menen pelkopolilla käymään ekan kerran jo reilun kuukauden kuluttua.
Täällä myös alkoi supistelut viime viikolla ja säikähdin niitä ihan tosissani, kun esikoisesta olin ennenaikaisten supistusten takia muutamaan otteeseen sairaalassa ja pitkään vuodelevossa. Lopulta jouduttiin sitten kuitenkin synnytys käynnistämään ja poika syntyi rv41+5. Harjoitussuppareita ne on, mutta kuvittelin että olisin saanut olla niiltä vielä hetken rauhassa. Ja kyllä ne epämiellyttäviltä tuntuu, vaikka ei varsinaisesti kipeää teekään :(
Minä painottelen tyttö- ja poikaolon välillä. Se on meille aika lailla arvoitus milloin tämä lapsukainen nyt sai alkunsa, että en osaa sanoa miten kohdilleen ajoitus osui ;)
Olitte miettineet eroja ekassa ja nyt tässä tokassa raskaudessa. Pahoinvointia mulla on ollut molemmista ja suunnilleen yhtä pitkään (rv16). Suolainen ja hapan maistuu, makea alkaa vasta nyt mennä alas pieninä annoksina. Mielialat ovat heitelleet tässä raskaudessa enemmän ja olen ollut myös huomattavasti väsyneempi, mutta siihen on varmasti muitakin syitä kuin tämä raskaus. Esikoista odottaessa oli jotenkin hehkeä olo, mutta nyt on tästä mammasta kyllä hehkeys kaukana. Ulkomuoto vastaa nimimerkkiä ;) Naama on ihan valkoinen ja kukkiva, tukka hapsottaa ja on jotenkin elottoman näköinen ja kaiken kaikkiaan on jotenkin riutuneen oloinen. Rinnat ovat onneksi saaneet täytettä, vaikka eipä niistä enää entisen veroisia saa. Masu on nyt ehkä enempi tyttömasu, sellainen pyöreämpi ja leveämpi. Saa nähdä saadaanko me sitten selville ennen synnytystä kumpi siellä majailee ;)
Kivaa, että Ossenkin raskausviikot ne vaan rullaa tasaista vauhtia eteenpäin ja Viiperokin oli saanut ultrassa hyviä kuulumisia, Onnea! Pesukarhun kanssa ollaankin tosi samoissa raskausviikoissa, mutta voin melkein luvata sulle, että pääset synnyttämään ennen minua. Saan luultavasti tälläkin kertaa odotella pari viikkoa yli lasketun ajan.
Hyvät yöt kaikille, mulla nukkumatti koputtelee jo olkapäälle *haukottelee*
Mörötin ja vilma-vihtori rv16+6
Tuossa puoli tuntia sitten tuntui, että jotain valuu alapäästä, ajattelin että valkovuotoa joka on runsasta muutenkin, mutta järkytys oli suuri kun paperilla pyyhkäisin - ihan kirkasta tummanpunaista verta! Voi apua, mitähän tämä nyt tarkoittaa... Aiemmin ei oo vuodellut ollenkaan, ei edes alussa tuhrutellut. Kipuja varsinaisesti ei ole, mutta ehkä vähän enemmän nippailee mahasta kuin ennen. Äsken kävin tarkistuskäynnillä vessassa, ja ainakaan enää ei tullut muutakuin siitä edellisestä johtuen vähän punerrusta paperiin.
Tietenkin mun tuurilla on perjantai-ilta eikä neuvolaankaan voi soittaa ennen maanantaita.
Olikos se Kamomilla jolla oli myös vuotoja? Millä viikoilla ne alkoi? Olikos se niin että ne johtui edessä olevasta istukasta?
Me kyllä pupuiltiin eilen illalla, jospa tämä johtuisi siitä? Viime raskaudessa neuvolantäti ainakin sanoi, että kohdunsuu näyttää verestävältä joten ei kannata säikähtää jos yhdynnän jälkeen tulee verta. Mutta siitäkin on jo 24h, vaikuttaisiko enää...
Alkoi ihan hirveesti ahdistaa että nytkö tämä onni viedään pois... :(
Peloissaan oleva Viipero rv 9+1...
jospa se nyt kuitenkin olisi ihan harmitonta vuotoa... uskon kyllä, että hirvittää!
Omaan napaan ei kummoisia kuulu, viime yönä tosin alkoi typyn odotuksestakin tuttu yövalvominen, eli heräsin vessahätään (mitä ei KOSKAAN tapahdu muuta kuin raskaana) ja sen jälkeen pyörin ja hyörin sängyssä, kunnes antauduin ja rupesin lukemaan kirjaa 1,5 tunniksi. Tää päivä menikin sit hirveessä hyörinässä, joten en päässyt ees päikkäreitä ottamaan. Toivottavasti tuosta nyt ei ole tulossa tapa, ei ole kovin kiva valvoskella joka yö. Hirvittää, kun veljen vaimo ei varmaan ole vieläkään nukkunut yhtään yötä kunnolla ja poika täyttää toukokuussa 2v... jo siis raskausaikana valvoi yöt ja sitten tosiaan imetti poikaa 1v9kk asti, joka ikinen yökin. Ja vissiin edelleenkin on yöitkeskelijä... tuli taas Queen mieleen, teillä oli kai aika pitkään samanlaista. Tosin en tiedä, oletko näitä raskausajan yövalvojia. :)
Mut nyt siis sinne petiin.
-Osse, typy 1v4kk ja Raju rv 8+2
Voi, itku! Inhottavia noi vuodot. Ymmärrän hyvin, että oot huolissasi. Toivottavasti vuoto on kuitenkin harmitonta. Onneksi vuoto on ollut vaan vähäistä ja kunnon kipuja ei ole. Vois hyvinkin johtua kuivista limakalvoista. Voimia ja haleja!
Osse on sit päättänyt ryhtyä yökukkujaksi. Mä nukuin viime raskaudessa loppuraskauteen sakka kuin tukki. Viimesillä viikoilla alko sitten valvoskelu. Oli hiukka rasittavaa valvoa aamuyöhön, kun mies tyytyväisenä kuorsasi peiton alla. Mitähän siitä nyt tulee, jos alan valvomaan, kun on esikoinen sitten hoidettavana. No, turha sitä nyt on murehtia. ja täytyyhän sitä sitten vauvankin kanssa valvoskella öisin.
Mä oon toista yötä täällä valvomassa. Oon ihan rättipoikkiväsynyt. Olin viimeyössäkin jo ihan puhki. En tiedä, miten mä selviin tästä yöstä. Ostin äsken askin salmiakkía, jospa se piristäis.
pesukarhu rv 18+1
Toivottavasti tuo on ihan harmitonta ja selittämätöntä vuotoa Viipero! Tehtiinkö ultra alakautta? Jos se yhdistettynä pupuiluun on ärsyttänyt vaan niin kovasti limakalvoja? Mulla tosiaan ainakin on limakalvot tosi herkkänä, ja oon ymmärtänyt, että se on ihan normaalia raskausaikana.
Eikös Queenilläkin ollut kerran tässä raskaudessa jotain selittämätöntä vuotoa ennen rakenneultraa? Vai selvisikö se syy?
Pesukarhulle tsemppiä yövuoroon! Alkoi tehdä kauheasti mieli salmiakkia, kun siitä puhuit. :)
Ai niin, mitä mieltä ootte, voiko siis olla jonkinlaisia supistuksia, kun ihan tuolla alhaalla, en oikein tiedä missä, tuntuu välillä sellasia tosi " tuikkivia" kipuja? Ne tulee kyllä niin tiheesti, että en oikein usko minkään harjotussuppareiden tulevan sillä tavalla. Vähän kuin olis suonenveto siellä tms. Liitoskipuja mulla on tällä kertaa siis ollut aika paljonkin kävellessä, ja se issias vaivaa toisella puolella. Mietin, et jos noi pistävät/tuikkivat kivut voi myös liittyä jotenkin liitoskipuihin. Ei niitä tu milloinkaan tiettynä aikana, vaan saattaa tulla, vaikka vaan istuskelisin sohvalla. Ota näistä nyt selvää... Oon lähdössä pariks päiväks ulkomaille ens kuussa, ja vasta sen jälkeen on neuvolalääkäri. Uskallankohan mä lähteä minnekään ilman, että sitä ennen tarkistettais, ettei kohdunsuulla ole tapahtut muutoksia? Aika epäileväinen oon sen suhteen, mutta kuitenkin vähän pelottaa. Viimeks kun en ollu vikan neuvolalääkärin ja synnytystapa-arvion välissä parissa viikossa tuntenut mitään supistuksia, ja silti yhtäkkiä todettiin, että kohdunkaulaa (?) oli jäljellä enää sentti ja olin yhdelle sormelle auki, vaikka lääkärissä kohdunsuu oli ollut tiukasti kiinni ja kaulaa jäljellä yli 3cm. No sen jälkeen avautuminen ja supparit olikin sitten kipeitä, joten kyllä mä varmaan huomaan, jos jotain oikeesti alkaa tapahtua liian aikaisin...
-Q- taas
Ei ole tullut minkäänlaista vuotoa sen eilisiltaisen jälkeen. Eikä kohdussakaan ole enää mitään tuntemuksia. Ultra tehtiin mahan päältä, eli ei sekään ole syypää tähän.
Voi kun tuo jäisi ainoaksi vuoteluksi! Nyt mennään taas vaan eteenpäin päivä kerrallaan.. 2,5 viikkoa lääkärineuvolaan, sitä odotellessa. Siellä taas katsovat sitten ultralla.
Viipero rv 9+2
Huoh.. Kiva kuulla, että Viiperolta ei oo tullu enää sitä vuotoa!!! Mun miehen sisko vuoteli alkuraskaudessa jatkuvasti, mutta mitään syytä ei löytyny ja kaikki meni ihan hienosti loppuun asti (yliaikaseks meni ;)).
Hurjaa miten Queenin ja Q:n viikot on kasvanu silmissä... Vastahan plussasitte! :) Kivaa...
Q:lla oli jotain vihlontoja.. Mulla on ollu kans tässä raskaudessa millon minkäkilaisia vihlomisia. Liitoskivut oli yhessä vaiheessa ihan hirveet ja levossakin on tullu kaikenmaailman tuntemuksia millon missäkin.. Mutta eipä niillä oo ollu vaikutusta kohdunsuulle.
Mies tossa kyselee Heidin ja sen kanssa pihalle.. En jaksais, mut toisaalta raitis ilma tekee aina hyvää. Viime yönä sain taas nukuttuu aika hyvin, jossain vaiheessa heräilin ihmeellisiin tuntemuksiin, mutta supistuksia ne ei kuitenkaan tainnu olla. En ainakaan muista että olis ollu. Nyt tässä aamusta on tonne alas vihlonu aina välillä, että en sit tiiä tapahtuuko siellä jotain?! :)
Mä oon kyllä vähän helpottunu, ettei viime yönä synnytys käynnistyny, kun sillä mun doulalla on se kurssi (kallis matikan preppaus) tänään klo 15 asti. Huomennakin se on klo 9-15, mut mä toivon, ettei huomennakaan ennen sitä 15 tartteis lähtee synnyttää jos viltsu on huomenna syntyäkseen. ;) Supistukset vois vaikka alkaa puolen päivän jälkeen, ni sit se ehtis olee siellä kurssillaan loppuun ja kun se on tossa ihan vieressä, ni pääsis sit pian meille... :D Heh...
No joo... pitää varmaan mennä pukemaan.
Burde & viltsu 38+6
Piti jo aloittaa työt, mutta laiskottaa kauheasti...
Osse, hui! Sullahan viikot vierii huimaa tahtia! En jotenkin tajunnut, että niitä tosiaan onkin jo noin paljon. :) Onks sulla jo tietoa np-ultran ajankohdasta vai käyttekö mahdollisesti välissäkin kurkkaamassa vauvaa? Me käytiin ihan mun omien pelkojen vuoksi vielä rv9 paikkeilla uudelleen yksityisellä alkuraskauden ultrassa.
Mäkin jäin miettimään, että millä tavalla niitä poikia tehdään...? :)
Ja Osse, mulla on ihan sama fiilis, että miten sitä osais tyttöä hoitaakaan, kun on niin tottunut poikaan. Tai kyllä varmaan osaisin, mutta silti on niin vahvasti sellainen " pojan äiti" olo. Toki se muuttuis tietty siinä silmänräpäyksessä, kun oma pieni tyttö laskettais syliin. :)
Eikö kukaan muista, missä vaiheessa se viiva tulee/tuli mahaan? Mulla ei vieläkään näy mitään, vaikka quuta odottaessa oli kyllä kesällä ainakin jo ihan selkeä vetskari. Tosin, onhan kesään vielä aikaa. Mutta jotenkin mulla on sellanen olo, että se viiva oli haaleana jo paljon aikaisemmin, ja sit kesäauringossa tuli vaan lisää pigmenttiä.
Edelleen musta tää raskaus on jotenkin ihan erilainen kuin quuta odottaessa. Vaikka periaatteessa kaikki on samalla tavalla. Alussa se järkyttävä pahoinvointi vaan yllätti, ja nyt ei painoa ole tullut yhtään samalla tavalla kuin viimeks. Just katsoin neuvolakortista, että viimeksi tässä vaiheessa olin n. 4kg painavampi. Ja nyt en oo joutunut vielä ottamaan edes käyttöön noita isompia rintsikoita, jotka ostin quun odotusaikana. Ehkä sitä vaan on lapsen kanssa kuitenkin keskimäärin niin paljon enemmän liikkeessä kuin viimeksi, että ei tule kerättyä kauheeta massaa? Oon kyllä syönyt herkkuja enemmän kuin laki sallii, mut kovasti yritän joka päivä aloittaa herkkulakon. :)
Tällä kertaa ei häntäluu ole tullut ollenkaan niin kipeäksi kuin viimeksi (ainakaan vielä), mutta liitoskipuja on kävellessä sitäkin enemmän. Ainakin luulen, että ne on niitä, ja sit on vielä sellasta selkeetä iskiaskipua toisessa jalassa ja pakarassa. Jalka menee välillä ihan alta, kun viiltää niin kauheesti. Ja sit ässäily ei aina oikein innosta, kun sen jälkeen seuraavana päivänä on paikat niin kipeinä, että tuntuu kuin olis jyystetty enemmänkin... ;) Mut nää nyt on vaan tällasta pientä, pääasiassa oon kyllä elämäni kunnossa ja vaan tosi pirteä ja niin onnellinen tästä kaikesta!!!
Onko teillä muilla ollut samanlainen raskaus kuin eka?
Möröttimelle vielä onnittelut potkuista!
-Q- ja q- 1v7kk ja aatu 21+2