Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymyksiä SPINNINGISTÄ tietäville

Vierailija
02.03.2008 |

Voiko mennä spinnailemaan tavallisissa verkkareissa vai onko välttämätöntä hankkia pyöräilyhousut? Entäs tavalliset lenkkarit? Sisätossuja en viitsisi ainakaan vielä hankkia kun en tiedä pidänkö lajista.

Olen ennestään harrastanut juoksua (ja harrastan edelleen) 3 krt viikossa, käyn paljon kävelemässä ja teen fyysistä työtä, onkohan pohjakuntoa tarpeeksi spinningiin? Mulla ei ole oikein tarkkaa käsitystä kuinka rankkaa polkemista tuo spinning on...

Kuinka paljon tunnin aikana yleensä poljetaan seisaallaan?

Pidetäänkö välissä yhtään taukoja, siis vaikka juomataukoja?

Kuinka monta spinnaajaa yleensä mahtuu yhdelle tunnille? Riippuu tietysti kuntosalistakin...

Kiva olisi jos joku voisi vastata edes osaan kysymyksistä.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tuli taas paljon hyödyllistä tietoa lajista, jes! Erityisesti sinun vastauksesi, aktiivikuntoilija, auttoi paljon.

Ja tuota pilatesta olenkin miettinyt aiemminkin, että voisi olla mulle sopiva.

Täällä päin tuossa läheisessä kuntosalissa ei ole spinning-tunteja jaoteltu erikseen mihinkään ryhmiin (on aika pieni paikkakunta ja kuntosali), mutta ajattelin kysyä sieltä vielä että sopiiko kaikki tunnit aloittelijoille...

Sykemittaria olen joskus käyttänyt juoksulenkeillä, mutta en ole oikein ihastunut sen tarkkailuun, yleensä ihan omaa jaksamista tunnustellen olen osannut arvioida sykkeetkin oikein. Toki uudessa lajissa siitä voi olla enemmän hyötyä.

18, kiva kuulla että spinning tosiaan sopii meille " rytmitajuttomille" . ;)

-ap

Vierailija
22/32 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten oletan, että se sopii kaikille: kukin tekee tasonsa mukaan. Ohjaaja opastaa pyörän säädöt ja tekniikan, kun mukana on ensikertalaisia.

Terv. aktiivikuntoilija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että valitettavasti IC on minulle ollut rytmin kannalta vaikeampi laji kuin tanssillinen aerobic tms. Jostakin syystä minun on vaikea polkea istualtaan rytmissä. Meni vuosia oppia, mutta edelleenkin olen välillä hukassa tuplatempon tai muun nopeatahtisen vaiheen aikana. :) Olen ehkä outo tapaus, onneksi ohjaajan jaloista voi katsoa tahdin.

Vierailija
24/32 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikean pyöräilyn kanssa sillä ei ole mitään tekemistä: Oikeaan pyöräilyyn kuuluvat niin olennaisena osana nimittäin se vauhti, siirtyminen paikasta toiseen, vaihtelevatt maasto-olosuhteet ja maisemat, se kun tuntee raikkaan ilman keuhkoissaan ja kasvojaan vasten... Rakastan pyöräilyä ja olen aikoinani siinä kilpaillutkin.

Spinning on vaan jotenkin groteski laji. Hikoillaan pienessä, tunkkaisessa salissa, yleensä epämiellyttävän musiikin tahdissa, ohjaajan karjuessa teennäisiä kannustushuutojaan, liikahtamatta senttiäkään eteenpäin. Minulla ei ainakaan riitä pelkkä kalorinpoltto-motivaatio siihen touhuun.

Onneksi tämä talvi on mahdollistanut pyöräilyn ympäri vuoden. :)

t. Himopyöräilijä, triathlonisti

Vierailija
25/32 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ei voisi vähempää kiinnostaa itikat silmissä polkeminen tai vesisateessa rämpiminen. Minulle ainakin spinning on ollut " se juttu" , enkä harrastaisi mitään liikuntaa jos en tunneilla kävisi. Lajeja on maailmassa miljoonia ja jokaiselle löytyy oma kannattajakuntansa.

18

Vierailija
26/32 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turvallisuussyistä...

t. Himopyöräilijä

Vierailija
27/32 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään tehdä kesäisin pitkiä (50-80km) pyörälenkkejä, enkä kuvittelekaan, että spinning olisi lainkaan sama asia! Miksi sitä muuten olisi kehiteltykään ;) En kyllä itse menisi sanomaan mitään urheilulajia täysin naurettavaksi vaikkei se minulle sopisikaan...

Aktiivikuntoilija, ei varmaan se tahdissa polkeminenkaan ei ole niin yksinkertaista kuin voisi luulla, mutta luulen että se sopii mulle kuitenkin paremmin kuin aerobic tai tanssiminen. :) Se selvinnee...!

-ap

Vierailija
28/32 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan oikeassa monessa asiassa. Itse käyn IC-tunneilla, koska muutenkin maksan salijäsenyydestä. En ole erityisen hurahtanut lajiin, mutta se on tehokas treeni.

Pyöräilyharrastus vaatisi melkoiset välineinvestoinnit, ja olen liian mukavuudenhaluinen polkemaan kovalla tuulella, rankkasateessa tai talvioloissa (juoksuharrastusta nämä eivät kyllä ole jostain syystä haitanneet :) ). IC menee muun salillakäynnin siivellä klossikenkiä lukuun ottamatta, eikä olosuhteilla ole merkitystä.

Toisaalta ulkoilma ja maisemat sekä vaihtelevat maastot (joita IC:ssa kalpeasti jäljitellään vastuksia lisäämällä ja vähentämällä, jumps-osiolla ym.) ovat kyllä pyöräilyn ehdoton plus-puoli. En pidä mitenkään poissuljettuna sitä vaihtoehtoa, että joskus hurahdan pyöräilyyn. Se on toki paljon hienompi laji kuin IC.

Terv. aktiivikuntoilja

Vierailija
29/32 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, spinning (tai IC) on kyllä se munkin juttu!! Olen harrastanut erilaista urheilua elämäni aikana (yleisurheilu, lentopallo, aerobic, uinti jne,) mutta ehdottomasti kuntoilumuotona tykkään spinningistä! Hurahdin lajiin täysin.

Ekan kerran jälkeen ei kannata lopettaa,se ei kerro hommasta vielä yhtään mitään. Vasta kun osaa tekniikan ja jaksaa jonkin verran kunnolla polkea oikein musiikin rytmiin, niin siitä saa jotain irtikin ja voi nauttia. Itse nautin juuri siitä hyvästä musiikista jonka tahtiin voi polkea, se oikein vie mukanaan ja siitä saa lisää intoa. Varsinkin seisaaltaan polkemisen tekniikan oppimisessa voi mennä hetken aikaa, koska pitäisi pystyä polkemaan kädet rentoina ja hartiat alhaalla ja selkäkin vielä oikeassa asennossa.

Alussa poljin tavallisilla sisäpelikengillä joilla pelaan lentopalloakin, mutta pari vuotta sitten investoin oikein pyöräilykenkiin ja kyllä se kannatti vaikka ihan ok meni niilläkin kengillä. Verkkareilla tulee tosiaan aika kuuma tunnilla ja polkeminen tuntuu mielestäni ikävältä, joten ainakin trikootyyppiset " kireämmät" housut on paremmat ja ehkä juuri vähän lyhyemmät caprityyliset.

Toki hommaan vaikuttaa paljon ohjaaja ja musiikkikin jos ei ole kaikkiruokainen sen suhteen. Hyvä ohjaaja on kyllä tosi suuri osa tuntia, ja näitä on minun kohdalleni onneksi suurimmaksi osaksi osunutkin.

No, ehkä tässä tätä hehkutusta nyt tuli. Toki ymmärrän että kaikki eivät lajista pidä, mutta hien saa pintaan aivan varmasti ja esim. seisaaltaan ei tarvitse ei aina polkea jos ei jaksa/halua. Aina voi istua alas satulaan. Näinkin voi sitten säädellä tunnin kovuutta ja sillä vastuksella tietty.

Mukavia spinningtunteja :)

Vierailija
30/32 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sitä harrastaa muutaman kerran viikossa vapaavalintaisina päivinä, on aika suuri todennäköisyys että sen voi tehdä ihan siedettävillä keleillä. :)

Pyöräilyn vastapainoksi on ihan terveellistä harrastaa myös jotain luita kuormittavaa lajia (pyöräilyn miinushan on juuri se, ettei se juuri kuormita ja sitä kautta vahvista luita), kuten juoksua, aerobiccia, tanssia tms. Itse preferoin sisäliikuntakaudella noista kolmesta tanssia, sillä se kehittää parhaiten koordinaatiota ja lisää (etenkin selän, joka pyöräilyssä on aika staattisessa tilassa) liikkuvuutta ja notkeutta. Lisäksi käyn salilla ja joogassa. Kesäisin juoksen ja uin paljon.

Minusta ei ole edes tarkoituksenmuikaista harrastaa yhtä ja samaa lajia ympäri vuoden samalla intensiteetillä ja frekvenssillä, kehittymisen kannalta on tärkeää myös vaihdella lajeja ja antaa kropalle uudenlaisia ärsykkeitä. Tämä tekee hyvää myös omalle motivaatiolle.

Näistä syistä johtuen en ymmärrä sisäpyöräilyä. Sisällä kun voi harrastaa niin paljon monipuolisempia ja miellyttävämpiäkin lajeja kuin spinning.

t. Himopyöräilijä

Vierailija
31/32 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvä tietää ettei ekasta kerrasta välttämättä vielä aukea, niin en lannistu jos ei mene ihan nappiin.

Ens viikolla kokeilemaan!

-ap

Vierailija
32/32 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset hikoilevat siellä niin hirveästi, ihan siitä johtuen ettei siinä liikuta paikalta ollenkaan. Toki se on myös rankkaa, mutta hikoilu tehostuu yleensä pienessä salissa, jossa pyöräillään paikoillaan...