Kysymyksiä SPINNINGISTÄ tietäville
Voiko mennä spinnailemaan tavallisissa verkkareissa vai onko välttämätöntä hankkia pyöräilyhousut? Entäs tavalliset lenkkarit? Sisätossuja en viitsisi ainakaan vielä hankkia kun en tiedä pidänkö lajista.
Olen ennestään harrastanut juoksua (ja harrastan edelleen) 3 krt viikossa, käyn paljon kävelemässä ja teen fyysistä työtä, onkohan pohjakuntoa tarpeeksi spinningiin? Mulla ei ole oikein tarkkaa käsitystä kuinka rankkaa polkemista tuo spinning on...
Kuinka paljon tunnin aikana yleensä poljetaan seisaallaan?
Pidetäänkö välissä yhtään taukoja, siis vaikka juomataukoja?
Kuinka monta spinnaajaa yleensä mahtuu yhdelle tunnille? Riippuu tietysti kuntosalistakin...
Kiva olisi jos joku voisi vastata edes osaan kysymyksistä.
Kommentit (32)
Kuten aiemmin kirjoitinkin, ostin juuri uudet kengät (tämän vuoden mallia) ja maksoivat yli 100 ¿ klosseineen. Viime vuoden mallia sai edullisemmin, oliskos ollut 80 ¿.
18
Kengät on kyllä hyvä juttu mikäli enemmän harrastaa, paino jakautuu ihan eri tavalla ja työtä pitää tehdä enemmän. Minulla tuli tavallisissa kengissä ja remmeissä varpaat kipeiksi. Ja kun kenkiä ei ihan joka vuosi osteta, niin ei harmita satsaus. Kengät kyllä kestää useamman vuoden.
18
Mulla itselläni on tosi ohuet ja taipuisat pohjat enkä päässyt nauttimaan laisinkaan niistä spinning tunneista joissa kävin.
Se poljin kun on puoleen väliin jalkapohjaa ja jos pohja on pehmeä jalka taipuu niin että kantapää notkottaa lattiaa kohti ja polkimen reunaa painaa ihan karmeasti keskelle jalkapohjaa.
Itse menen vasta seuraavan kerran sitten kun on paremmat kengät. Muuten siitä ei tule yhtään mitään.
Kovin ohuisiin kenkiin mun varpaat ei edes mahdu ;) -ap
esim sisäpelikengät. Aerobic-lenkkareissa ainakin mun jalat kipeytyy ja pohkeet kramppaa herkästi, kun on liian pehmeät pohjat.
spinningissä tavallisissa jumppatrikoissa, ei ole jäänyt mihinkään lahkeet kiinni. Jalassa mulla sisälenkkarit ja kyl ne on mahtunut polkimiin. Käyn sen verran satunnaisesti et ihan hyvin pärjää noilla varusteilla. Joskus käynyt verkkareissakin mut ne on kyl aika kuumat.. Siitä puheenollen, kannattaa ottaa vesipullon lisäksi myös hikipyyhe mukaan :)
Ja oman kunnon mukaan voi vastusta säätää.
En viitsisi ostaa sisäpelikenkiä ennen kuin olen varma että niille tulee olemaan käyttöä enemmänkin kuin sille ekalle spinning-tunnille... Eli ennen kuin tiedän tuleeko siitä mun laji.
Ja yksi lisäkysymys vielä, luin jotain toista spinning-aiheista ketjua ja joku kertoi omistavansa spinning-kengät ja klossit. Mitä on klossit? :/
-ap
Missä sä pidät sitä hikipyyhettä tunnin aikana? :)
-ap
vesipulloa varten on oma teline käden ulottuvilla. Kannattaa mennä kokeilemaan ja vetäjät kyllä neuvoo mielellään, esim pyörän säätöjen kanssa.
7
Voit mennä niillä kengillä mitkä sulla on, sinne ja kokeilla. Vaikka remmien kanssa voi olla sitä hankalampaa, mitä paksummat kengät. Pehmeät pohjat eivät myöskään ole hyvät. Mulla on sisäpelikengät, ne on olleet oikein hyvät, jos ei halua ostaa kalliita spinningkenkiä.
Koskaan ennen en ole käynyt kuntosalilla tai missään ohjatussa liikunnassa, joten hyvä että täältä saa kokeneitten vastauksia! :)
Millä kuntotasolla te muut olette aloittaneet spinningin ja oliko ne ekat tunnit kuolemaa...? Onko siellä muuten ihan kaiken kuntoisia ihmisiä vai onko kaikki jotain supertimmejä harrastajia? ;)
-ap
Aloittelevia, kokeneita, siltä väliltä.. Itse tosiaan voi säätää vastuksia. Tunnista riippuen (onko siis ihan perusspinning vai rankempi) säädän vastuksia niin, että joskus " teen kuolemaa" ;)
Kamala into kokeilla jotain uutta lajia, ja tämä tuntuu mulle sopivalta siksi, että mitkään aerobic-koreografiat ja monimutkaiset askelsarjat ei oikein innosta. ;) -ap
kysyä ohjaajalta apua pyörän säätämisessä! :)
t. 13
Housujen tulee olla sellaiset, että lahje ei pääse kiertymään polkimen ympärille, eli löysälahkeisissa dance pant -tyyppisissä housuissa ei kannata välttämättä tunnille mennä. Perinteiset verkkarit voivat hiertää satulan kohdalta, mutta aina voi kokeilla. Alushousuvalinnalla voi myös vaikuttaa: joidenkuiden mielestä stringit ovat epämiellyttävät IC-tunnilla.
Tavalliset lenkkarit käyvät, mutta niitä ei sisäliikuntatiloissa saa käyttää, elleivät ne ole aivan puhtaat. Jäykät pohjat ovat plussaa.
Jos huomaat pitäväsi lajista ja ryhdyt harrastamaan sitä säännöllisesti, suosittelen lukkopolkimiin tarkoitettujen pyöräilykenkien hankkimista. Sisäpyöräilyyn sopivat hyvin edullisinta hintaluokkaa olevat pyöräilykengät, ja ne kestävät kymmenenkin vuotta. Kenkiin asennetaan klossit, joilla ne saa lukittua polkimiin, jolloin pyöritys tehostuu ja polkeminen on mukavampaa.
IC-tunnille voi mennä minkäkuntoinen hyvänsä. Tunnit aloitetaan helpoimmasta (perustunti, taso 1 tms.), jolla opetetaan tekniikka. Tämä on todella tärkeää, sillä väärä tekniikka voi johtaa esim. alaselän ongelmiin. Polkeminen on myös turvallisempaa ja tehokkaampaa, kun satsaa tekniikan opetteluun. Helpoin tunti ei tarkoita kevyintä, ellei itse halua tehdä kevyttä treeniä. Koska vastuksia säädetään itse, helpoimman tason tunnista voi tehdä itselleen sopivan treenin oman kunnon mukaan. Helpoimmalla tunnilla on yleensä mukana pidemmät palauttavat osuudet, mutta työosuuksien tehoista vastaat siis itse.
Helpoimmilla tunneilla poljetaan seisaallaan vähemmän kuin vaativammilla. Määrä vaihtelee IC-tyypin, salin ja ohjaajan mukaan.
Taukoja voi olla kappaleiden välillä, mutta koko tunnin ajan poljetaan, ts. polkimet pysäytetään yleensä vain varvaskoukkujen kiristämisen ajaksi (jos ei käytä pyöräilykenkiä). Vettä voi hörppiä siis kappaleiden välillä tai muulloin, kun poljetaan istuen. Ohjaajakin voi vinkata. Pulloa pidetään pyörässä olevassa telineessä.
Polkijoita mahtuu sen verran kuin pyöriä salissa on. Määrä vaihtelee saleittain.
Ja se knoppi: käytän termiä IC (Indoor Cycling). Spinning on ihan käypä nimitys sekin, mutta nykyisin se on tarkasti ottaen vain yksi IC-laji. Itsekin kyllä käytännössä puhun yleensä spinningistä, mutta nyt IC:sta, ettei korjattaisi. :)
Rohkeasti tunnille mukaan vaan! Jos sinulla on sykemittari, se auttaa seuraamaan rasitusta, mutta omaa kehoa kuunnellen pärjää ilmankin. Polje rytmissä ja etsi kuntosi mukainen vastus. Tärkeintä on kuunnella tarkkaavaisesti ohjaajan antamia ohjeita.
Terv. aktiivikuntoilija
Voit ihan hyvin mennä kokeilemaan spinningiä tavallisissa urheilukengissä ja verkkareissa. Tai trikoissa. Kannattaa ehdottomasti kokeilla lajia muutama kerta ennenkuin hankkii kalliit varusteet. Varaudu siihen että et ihastu lajiin ekalla kerralla, se on todella rankkaa. Ja pohkeet ja takapuoli tulee aivan varmasti kipeäksi. Mutta jo 4-5 kertaa kun olet käynyt, olet aivan hurahtanut lajiin!
Itse ostin juuri uudet spinning-kengät, maksoivat noin 100 ¿ klosseineen. Eli ehdottomasti kokeile lajia ennenkuin alat satsaamaan.
Ihania ja rentouttavia spinning-tunteja sinulle!
Nimim. Jo vuosia spinningiin ihastunut
myös Les Mills -lisenssitunteja, etenkin Body Pumpia.
Myöskään Pilates-tyyppisillä tunneilla ei tehdä askelsarjoja.
Terv. aktiivikuntoilija
Vierailija:
Kamala into kokeilla jotain uutta lajia, ja tämä tuntuu mulle sopivalta siksi, että mitkään aerobic-koreografiat ja monimutkaiset askelsarjat ei oikein innosta. ;) -ap
Minullekin spinning on juuri se oikea laji, sillä iän myötä minulta on kadonnut rytmitaju enkä pysy askelsarjoissa perässä.
omista sisäpelikenkiä (en nimittäin pelaa mitään sisä- tai ulkopelejä).