Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on heikkolahjainen ihminen? Kuvaile.

Vierailija
21.08.2014 |

Onko heikkolahjainen sama kuin yksinkertainen? 

Kommentit (201)

Vierailija
161/201 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä persu.

Vierailija
162/201 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niilo22 on heikkolahjaisuuden perikuva. Mieslapsi, joka ei osaa edes kaupassa käydä saati siivota vaan äiti palvelee. Tuollaiset peräkammarin pojat ja Peter Pan-syndroomaiset miehet ei oikein yleensä älyllä loista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/201 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AI sanoo, että heikkolahjaisen aikuisen älykkyysosamäärä on 70-85 välillä. Esiintyvyys yleisempää miehillä.

Tekoälyyn varautuu tyhmät. Kannattaisi oppia omaksumaan itse tietoa sen sijaan, että kysyy tekoälyltä. On meillä täysin menetetty sukupolvi, joka ei osaa koulussa keskittyä, ei pysty pitkäjänteiseen työskentelyyn eikä oppimaan ulkomuistista mitään. 

Vierailija
164/201 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mietin tosiaan, että onkohan mahdollista, että olen jäänyt jälkeen rankan koulukiusaamisen seurauksena niin, etten uskaltanut tutustua muihin alkaessani pelkäämään muita ihmisiä ja niiden sanomisia. Olisin halunnut ryhmätöistä vapautuksen. Harmi vain, kun en oikein koskaan voi olla itsenäisen ammatin harjoittaja. Ei ole sellaista ammattikoulualaa, jossa voisin toimia itsenäisesti. En voi olla yrittäjä, koska yrittäjyys edellyttää numeroiden pyörittämistä enkä tajuaisi budjetointilaskuista mitään johtuen peruskoulussa yksilöllistetystä matematiikasta. Asiakaspalvelija roolikin alkaa tympäännyttämään, kun en jaksaisi koko aikaa rasittaa silmiäni ja samalla väsyen kassanäytön edessä, eikä silmätippoja voi laittaa hektisessä työssä kaupan kassalla. Ehkä koko loppuelämäni on vain omassa epävarmuudessa ja itseluottamuksen puutteen rypeämistä. Haluaisin vain jossain omassa nurkassani tehdä töitä ilman, että kenenkään kanssa käyn

Ilmaiset itseäsi hyvin, olet taitava kirjoittaja. Toivon sinulle kaikkea hyvää.

Vierailija
165/201 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matematiikka on niin laaja käsite, heikkolahjainen ei opi kertotauluja tai jakolaskuja tms yksinkertaisia laskutoimituksia. Mutta lukion matematiikkaa osaamaton ei välttämättä ole heikkolahjainen vaan hänen aivonsa eivät vain toimi sillä tavalla pitkäjänteisesti ja myös motivaatio voi olla vähäistä.

Tuo voi olla kapea oppimishäiirö, dyskalkulia eli matemaattinen oppimishäiriö. Heikkolahjaisuus on paljon laajempaa kuin se, ettei joku osaa matematiikkaa. Sama pätee kielten osaamattomuuteen tai musikaalliseen lahjattomuuteen. 

Vierailija
166/201 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri Orpo

Vierailija
167/201 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

164: Kiitos. Olen ihmetellyt, että miten olen voinut omaksua hyvän, loogisen ja analyyttisen kirjoitustaidon (ainakin palstalaisten mukaan), jos virallisten testien mukaan sanavarastoni on alle ikätasoa ja lukitestissä oli lievää hitautta ja jotain vaikeutta luetunymmärtämisessä ilman, että olisi lukihäiriö. 

Outoa. Ehkä tämäkin on vain mekaanista osaamista. Muistan, että 11-12-vuotiaana kiinnostuin novellien kirjoittamisesta ja tällöin kiinnitin huomiota kappalejakoihin, vuorosanoihin, pilkkujen ja pisteiden oikealle paikalle sijoittamiseen lauseissa jne. 

Harmi vain, kun en oikein voi tätä ominaisuutta hyödyntää missään työssä. Minulle vain kirjallisesti ilmaiseminen on helpompaa, koska siinä ei kukaan näe eikä kuule minua, voin toimia jälkiä jättämättä. Tiedän olevani ihan outo.

- se kommentoija, jolla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia ja autismi

Vierailija
168/201 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se on nainen. Valtavat (harhaiset) luulot itsestään, paapottu koko elämänsä, ei vastuuta oikein mistään, mutta on mukamas arvokas. Turha ja irvokas perseenpyörittäjä tuuletin sivustolla. 

Tällaisesta asiasta feministinen moraali kieltää jyrkästi keskustelemasta vaikka olet kyllä ihan oikeassa

Itse asiassa miehissä on enemmän heikkolahjaisia ja kehitysvammaisia kuin naisissa. Miehissä on myös enemmän todella lahjakkaita. Naiset sijoittuvat enemmän skaalan keskelle. 

Joten ei, heikkolahjainen ei yleensä ole nainen, vaan useammin mies. 

Vierailija
169/201 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikkolahjaisella ihmisellä tarkoitetaan yleensä henkilöä, jolla on älyllisiä tai kognitiivisia vaikeuksia, eli hänen kykynsä ymmärtää, oppia tai ratkaista ongelmia ovat rajallisempia verrattuna keskimääräiseen väestöön. Tämä ei ole välttämättä sama asia kuin "yksinkertainen", koska "yksinkertainen" voi tarkoittaa monia eri asioita ja ei ole yhtä selkeästi määritelty käsite.

Esimerkkejä käytännön tasolla:

Opetustilanteessa: Heikkolahjaisella henkilöllä voi olla vaikeuksia ymmärtää monimutkaisempia ohjeita tai käsitteitä. Jos esimerkiksi pyydetään häntä tekemään monivaiheinen tehtävä, hän saattaa tarvita yksinkertaistettuja ohjeita tai enemmän toistoa ja tukea tehtävän suorittamiseen.

Päivittäisissä toimissa: Heikkolahjainen ihminen voi tarvita enemmän apua päivittäisissä rutiineissa, kuten kaupassa käymisessä, raha-asioiden hoidossa tai vaikkapa aikatauluj

Tiesitkö, että AI:lla kantaansa perustelevat ihan tutkitusti ovat keskimääräistä heikompilahjaisia. 😁 

Vierailija
170/201 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ai:ta hyödynnetään opinnoissakin. Lukio-opiskelija palauttaa esseen täynnä yliopiston kielirakenteita ja analyysia niin että epäilyttää, eihän sitä yhdessä yössä niin huippua tekstiä ole kirjoitettu. Nykyajan koulunkäynti on ihan hölmöilyä. 

Vierailija
171/201 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se on nainen. Valtavat (harhaiset) luulot itsestään, paapottu koko elämänsä, ei vastuuta oikein mistään, mutta on mukamas arvokas. Turha ja irvokas perseenpyörittäjä tuuletin sivustolla. 

Tällaisesta asiasta feministinen moraali kieltää jyrkästi keskustelemasta vaikka olet kyllä ihan oikeassa

Itse asiassa miehissä on enemmän heikkolahjaisia ja kehitysvammaisia kuin naisissa. Miehissä on myös enemmän todella lahjakkaita. Naiset sijoittuvat enemmän skaalan keskelle. 

Joten ei, heikkolahjainen ei yleensä ole nainen, vaan useammin mies. 

Juuri tuon takia miehissä on enemmän menestyneitä ja Nobelin saaneita mutta myös syrjäytyneitä ja vankiloissa istuvia. Evoluutio koettelee miehiä ankarammin. 

Vierailija
172/201 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset, varsinkin islaminuskoiset sillä islam uskontona sopii hyvin heikkolahjaisille: itsenäinen ajattelu ja tiede ovat islamissa kiellettyjä. Tällöin mikään ei kehity, kun ollaan vielä 600-luvussa kiinni. 

Vierailija
173/201 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee of työkseen. Ei riitä pitkäjänteisyys tai sitten ollaan niin tyhmiä hankkimaan parempi koulutus.

Vierailija
174/201 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen kuin mä nuorempana. Äo 89 ja olin vaikutuksille altis nuorempana. Liityin pilottitakkijärjestöihin mutta irrottauduin ja ryhdistäydyin myöhemmin menämällä postiin ja tehtaalle töihin. Muistoksi jäi huonosti töherretty hakaristi tatuointi. Kaduttaa. 

Vierailija
175/201 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksuhäiriöinen, mt-ongelmainen ja on ylipainoa. Ei mitään itsekuria ja -hillintää, ei pitkäjänteisyyttä.

Vierailija
176/201 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heikkolahjaisen ja patalaiskan paskan erottamisessa on haasteensa.

Ei ole. Ero on päivänselvä, jos pääsee tyyppiä hetken jututtamaan ja teettämään edes muutaman tehtävän. 

Minulla on oppilaita, joiden arvosana on nelonen tai vitonen, vaikka pidän heitä jopa älykkäinä. He lintsaavat, häiriköivät, eivät tee arvioitavia suorituksiaan tmv. Mutta kun he ovat paikalla ja yhteistyössä, huomaan nopeat hoksottimet. Sitten on oppilaita, joiden arvosana on jopa seiska, vaikka pidän heitä yksinkertaisina. Tosin oikeasti heikkolahjaisen arvosana on yleensä korkeintaan viisi tai kuusi. Osa on tietysti kokonaa  erityisopetuksessa ja oppiaineet on yksilöllistetty. Kyky abstraktiin ajatteluun puuttuu, ei ole kykyä kriittiseen tai tulkitsevaan lukemiseen, perustellun mielipiteen muodostamiseen jne.

T. Yläkoulun o

Täysin sama ero huomattu kentällä huonosti oppivien ja todellisten heikkojen välillä. 

Niillä huonosti oppivilla on hyvät sosiaaliset taidot ja kyky ylläpitää kaveripiiriä, jossa hyvälaatuinen huumori lentää. 

Todellisilla heikoilla sosiaaliset kuviot ovat monimutkaisia, etenkin yläkoulusta alkaen. Siinä kasvaa riski hyväksikäytetyksi ja kiusatuksi tulemiselle, kun kaikki tulkitaan konkreettisesti. 

Näillä heikoilla taitoaineet kuten köksä tuottavat myös peruskoulussa hankaluuksia, kun pitäisi osata suunnitella omaa työtään, ymmärtää reseptiikkaa ja osata hallita montaa asiaa samaan aikaan. Tällaisilla taidoilla jotkut jatkavat kokkikoulutukseen ja käytännön työ ei luonnistu, kun kokojen ja mittaamisen hahmottaminen, työn suunnittelu ja organisointi yms. tuottavat haasteita.

He eivät vaan ole riittävän kehitysvammaisia saadakseen erityiskoulupaikkaa, jos sellaisia vielä jostain löytyy, eikä erkatkaan pysty mitään maagista tekemään, jotta heikko oppilas tulisi nohevammaksi. Apukoulut ehdottomasti takaisin. Noin heikoille peruskoulussa selviytyminen on yhtä taistelua. 

Vierailija
177/201 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoppa ap peiliin.

Vierailija
178/201 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkolahjainen kuvaa hyvin keskivertoa lammasta eli suomalaista: äänestetään samoja puolueita ja ihmetellään kun mikään ei muutu, uhotaan kyllä kuinka ei enää äänestetä kokkareita ja persuja kun pettivät lupauksensa, mutta vaalien aikana tulee muistikatkos ja silti äänestetään samoja puolueita. Tästä syystä olen nykyään sitä mieltä, että äänestämiselle pitäisi olla äo-raja. 

Vierailija
179/201 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyä hyödyntävät ihmiset ovatkin ihan heikkolahjaisia, sillä eivät osaa kyseenalaistaa sen haittoja kuten datakeskusten kuluttamaa sähköä. Omien aivojen ja mielikuvituksen käyttö on tälle porukalle vaikeaa. 

Vierailija
180/201 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olen minä.