Lähtisitkö nyt viikonikäisen kanssa häihin?
Oon menossa naimisiin ja eräs vieras on juuri synnyttänyt ja meinaa tuoda viikon vanhan vauvan mukaan! Onko mitään järkeä?
Miten saisin kohteliaasti sanottua että ei kannata tulla ja jos välttämättä tahtoo tulla niin tulisi vain kirkkoon?
Kuitenkin kyseessä lähes 70 henkilöä ja vaikka mitä flunssaa liikkeellä yms...
Kommentit (18)
että kyllä varmaan itsekkin siinä tilanteessa veisin jos naimisiin menevä henkilö olis todella läheinen minulle.
Hyvin meni, vaikka meinas pinna palaa, kun sait selittää sen viis' kymmentä kertaa vauvan syntymäpituudet ja painot, miten synnytys meni, miten on muuten mennyt, mikä on vauvan nimi jne.
Itse olin tuossa vaiheessa vielä aivan " toipilas" , eikä olisi tullut pieneen mieleenkään lähteä vielä jonkun juhliin saatika sitten viedä vastasyntynyttä sinne...no meitä on moneksi.
jos joku muui haluaa tulla viikon ikäisen kanssa häihin niin miksi sun pitäisi asiaan puuttua??
No, minusta se on vanhempien päätös, eikä kutsujan.
Naapurin 1kk ikäinen oli juuri 3pv sairaalassa kun sai jonkun ärhäkän virustaudin.
Mä olisin kyllä ollut ihan sellaisessa kunnossa, että olisin sen puolesta voinutkin mennä. Tosin ehkä vain ihan arhaan ystävän tai lähisukulaisen häihin. Viikon ikäinen on kuitenkin vielä niin pieni.
Se on tietysti vauvan äidin asia, mitä tekee. Ei kuulu sinulle.
Me oltiin vuosi sitten vieraina häissä keväällä kun vauvamme oli 2kk, ja tuntui että sekin oli liian varhain. Kirkosta lähdettiin juhlapaikalle (takarivissä tietysti istuttiin) menojen ollessa vielä kesken. Siellä ehdittiin olla melkein tunti ennen muun juhlaväen saapumista. Oli sitten aikaa syöttää vauvaa ja vauva nukkuikin vähä.
Mutta kun varsinainen hääjuhla alkoi, lähdettiin kotia melko pian. Ei ainakaan meidän 2kk jaksanut edes sylissä köllötellä, oli hermostunut siinä hälinästä.
Meillä meni hääreissuun matkoineen, kirkkoineen ja juhlineen päivineen sellaiset melkein neljä tuntia, ja oli kyllä 2kk vanhalle vähän liian rankka reissu. Uudestaan en lähtisi.
Mies toi kasan vaatteita laitokselle, jossa äiti niitä sovitteli ja sitten lähtivät häihin. Pääsi juuri sopivaan aikaan laitokselta " kotiin" . Vauva oli tietysti mukana myös ja vieraita häissä pitkästi yli 100.
Itse olin veljeni häissä kahden viikon ikäisen vauvan kanssa. Kaikki sujui oikein hyvin. Vauva nukkui vaunuissa, jotka oli vuorattu harsolla pitämään uteliaat räkänokat yms loitolla.
Ei kyllä mielestäni ole morsiamen tehtävä huolehtia vauvan kohtalosta. Jos kovin tekee pahaa ajatella noin pientä häävierasta niin voihan hyväntahtoisesti sanoa tyyliin " Uskallatko tulla niin pienen kanssa. Toivottavasti ei saa mitään tautia." tms. Mutta varaudu siihen että äiti voi loukkaantua. Ajattelee ettet haluakkaan häntä häihisi ja ehkä miettii pelkäätkö vauvan " varastavan shown" .
Huolissaan lapsen jaksamisesta tai mahdollisista flunssista, vai kenties ei vain halua lapsia häihin? Jos jälkimmäinen kyseessä, niin hääkutsussa olisi pitänyt mainita että häitä vietetään vain aikuisten kesken. Hääparilla on tietenkin täysi oikeus valita haluaako häihin pieniä lapsia vai ei. Mutta tämä pitää siis olla selvästi kutsussa. Jos kyseessä on vain huoli pienokaisesta niin siinä tapauksessa kannattanee jättää kommentoimatta, äiti osaa varmasti parheiten arvioida onko lapsi valmis viikon ikäisenä sinne juhliin.
En olisi kyennyt viikkoisen kanssa. Itse aivan toipilas vielä ja vauva itkuinen. Ja noi pöpöjutut. Mutta kukin tyylillään ja ei oo mun asia sanoa toisen puolesta.
Meillä ei koskaan ole oltu kovin tarkkoja kuka saa vauvoihin koskea. Ihan vastasyntyneiden kanssa muistutin sylittelijöitä ja silittelijöitä käsihygieniasta. Enkä tunne ketään, joka kipeänä tunkisi vauvan lähelle.
9 päivän ikäisen kanssa häissä. Vauva nukui kantoliinassa ja mukavasti meni. En tajua mikä ongelma tuossa on? Paljon työläämpää olla häissä vaikka puolivuotiaan tai jonkun vilkkaan taaperon kanssa.
itse olin 5 pv vanhan kanssa. en ymmärrä myöskään, miten se sille vauvalle rasittavaa olisi, meidän vauva ainakin nukkui syömisiään lkukuunottamatta koko päivän. itse nautin täysin rinnoin (hahaa, kirjaimellisesti!), ja viini virtasi - oli aivan ihanaa päästä juhlimaan piiiitkän ja tylsän raskauden jälkeen! mutta me ei oltukaan ihmisiä, jotka teki vauvan kanssa elämisestä ongelman. siinähän se kulkee mukana ja noin pienenä vielä ihan täysin sivussa. eihän se mitään maidon lisäksi edes vaadi vielä tuon ikäisenä, nukkuu vaunuissa tai liinassa ja vanhemmat saa juhlistaa! ei ole missään tapauksessa sinun asiasi lähteä vanhempia neuvomaan siinä, mihin heidän pitäisi tai ei pitäisi vauvaansa viedä. jos silloin häitään juhliva kaverini olisi minulle alkanut tuollaista ehdottelemaan, olisin loukkaantunut sydänjuuria myöten, enkä olisi ikinä nähnyt moista " kaveria" enää!
mut miks se sua vaivaa jos häihisi tulee viikon ikäinen vauva? mulle olis ihan sama haluaako joku tuoda häihin noin pienen vauvan vai ei.
ehkä henkilö tosiaan haluaa osallistua häihisi eikä tietty voi noin pientä vielä hoitoon jättää.