Joudunko maksamaan hyvätuloiselle miehelleni elatusapua?
Olemme eroamassa pitkästä avoliitosta ja meillä on kaksi lasta. Suunnitelmissa on ollut vuoroviikoin asuminen kummankin luona.
Mieheni on aivan sairaalloinen raha-asioissa, eikä halua kustantaa minulle esim. edes yhden euron kahvia Mäkkärissä. Hän on erittäin hyvätuloinen, jotain 100 000 euroa vuodessa - minä tienaan noin 40 000 euroa. Nyt hän on vilautellut termiä " lähivanhempi" ja vihjaillut, että toisen vanhemman pitää olla tuo lähivanhempi vaikka lapset asuisivat vuoroviikoin kummankin luona.
Koska tiedän kuinka kitupiikki hän on, oletan, että hän vaatii itse olevansa tuo lähivanhempi ja vaatii minulta siten elatusapua noilla 100 000 euron vuosituloillaan.... Voiko tuo oikeasti olla totta?
Kommentit (27)
Lapsella voi olla vain yksi osoite.
Silloin se jonka osoite on sama kuin lapsella, on se lähivanhempi. Vaikka asuisi viikko-viikko-systeemillä.
Elatusapu lasketaan näin: lapseen katsotaan menevän n. 500¿/kk. Tästä vähennetään lapsilisä ja loput jaetaan siinä suhteessa kuin on huoltajien tulot.
Asioista voi sopia. Jos on viikko-viikko-systeemi, ei yleensä makseta mitään kumpaankaan suuntaan.
Ap:n tapauksessa voi olla että vaikka isä olisi lähi, niin ap:n osuus jäisi todella pieneksi.
Ja niin, se lastenvalvoja ei päätä mitään. Hän voi vain suositella. Vanhemmat itse päättävät. Jos eivät pääse sopuun, niin sitten käräjäoikeuden kautta. Siellä päätetään.
Mihin ihmeeseen tuo oikein perustuu?
Jos lapset asuu samanverran kummakin luona, mitä perusteluja tuolle on?
Disaronno:
Itse jouduin maksamaan miehelle asumuseron aikana 100¿/lapsi vaikka olin lasten kanssa lähes yhtä paljon kun mieheni.
Lapsille pitää olla tietty summa kuukaudessa elatusta.
Kaikenkaikkiaan koko systeemi oli meidän kohdalla floppi. Minä asuin liian pienessä asunnossa mutta kun ei ollut varaa hommata isompaakaan. Minun matikkapää ei ymmärtänyt tiettyjä asioita vuokriin liittyen.
=) Ei ole helppoa todellakaan erota ja muuttaa lasten kanssa niin että, jompi kumpi sitten joutuu maksamaan elatusapuja. Ainakaan meidän tilanteessa.
olen myös miettinyt sitä, että onko oikein, että hän vaatii kaikkien häneen kohdistuvien lapsista koituvien kulujen 50-50 jakoa?
Eikö olisi reilua suhteuttaa tuloihin?
100 euroa on hänen tuloillaan aivan eri asia kuin minun tuloillani.
Jotenkin minulle tulee se olo, että systeemin ollessa tuo - miten ihmeessä kumpikaan suostuisi etävanhemmaksi, varsinkin jos on tarkoitus noudattaa viikko-viikko-systeemiä?
Mieheni tietää hyvinkin tuon elatusavun progressiivisuuden, joten se, että saisin hänet vapaaehtoisesti suostumaan etävanhemmaksi on yhtä utopistista kuin täyslumipeite Helsingissä.
Tunnen olevani nurkkaan ajettu.
Disaronno:
Koska mies oli lähivanhempi, katsottiin molempien tulot.
Lapsille pitää olla tietty summa kuukaudessa elatusta.
.
Siinä katsottiin minun tulot ja minun menot ja summaksi saatiin 100¿/lapsi joita on viisi. Niin ja lapsien elatukseen pitää olla aika iso summa kuukaudessa.
Se matemaattinen epäselvyys oli seuraava:
Isomman asunnon vuokra olisi ollut 300 euroa kalliimpi ja olisin maksanut elatusapua 150¿ vähemmän.
ex-vaimolleen. Eli jomman kumman pitää olla lähivanhempi niin se menee.
Itse jouduin maksamaan miehelle asumuseron aikana 100¿/lapsi vaikka olin lasten kanssa lähes yhtä paljon kun mieheni.