Miten pärjään kananmuna-maito-allergisen lapsen kanssa?
Kommentit (3)
meidän vesselillä maito- kananmuna- broileri- naudanliha-allergiat sekä myös viljat, paitsi kaura ja nyt myös vehnä sopii joka helpottaa paljon.
Ruokia keksii yllättävän paljon sellaisiakin joita koko perhe voi syödä. GoGreen-tuotteet ovat meillä käytössä, kuten myös alproSoya. Varsinkin AlproSoya -jogurtit on hyviä, lapsi söi pitkään eväinäänkin vauvojen purkkisoseita. Maidon sijaan juo kaurajuomaa, johon tottui alun kangertelun jälkeen. Kananmuna hankaloittaa jonkin verran leivonnaisissa, mutta pullaa voi leipoa ilman sitä joko veteen tai siihen kaurajuomaan ja hyvää tulee. Laatikkoruoikiin voi käyttää soija- tai kaurapohjaisia " kermoja" , maussa ei eroa huomaa ja on terveellisempää myös muille. Rasvana sinistä flooraa tai keijua. Siihen voi tehdä myös ruokia ja leivonnaisia. Esim. makaroonilaatikkoa voi tehdä ilman kananmunia ja maitoa kun käyttää vain lihalientä. Perunamuusiin kaurajuomaa ja sitä flooraa. Valmisruokia ei hirveästi ole, mutta kyllä niitäkin löytyy, etenkin jos viljat ja broileri ei tuota ongelmia. Tsemppiä!
Voi sä pärjäät hienosti!
Meillä on kaikilla kolmella ollut laajat allergiat ruokien ja muiden suhteen, ja astma, ja hienosti on pärjätty ;) Alkushokkihan se ekan kanssa on, mutta äkkiä tottuu kun vaihtoehtoja ei ole. Meillä käytössä kaikilla pitkän aikaa 3-5 ruoka-ainetta ja jokaisen uuden ruoka-aineen tullessa aina bileet ;)
Googlaa Pirkanmaan allergia- ja astmayhdistyksen ruoka-ainesivut, niin saat kivoja ohjeita. Ole luova ruuanlaittaja ja nauti siitä! Itse en ainakaan ole saanut ravintoterapeutilta mitään kummosia apuja, vaan itse olen selvittänyt ja vertaistuen avulla löytänyt, mutta toivotaan että sinä saat apuja ammattilaiseltakin.
Korvaa muna esim hedelmä- ja kasvissoseilla, maito lihaliemellä, kaura- ja soijatuotteilla (jos ne käy).
Eihän se allergioiden kanssa eläminen mitään juhlaa ole, mutta toisaalta ei nyt mitään mahdotontakaan. Muista pitää lapselle herkkuja ja ruokia mukana kun menette vieraisille.
Tsemppiä!
Eipä siinä muuta kuin että lue kaikki tuoteselosteet tarkkaan, maitoa voi olla piilossa mitä merkillisimmissä tuotteissa esim. herajauheena, kaseiinina, maitoproteiinina. Äläkä erehdy luulemaan että laktoositon on aina samaa kuin maidoton.