Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja ja lapsi väärässä? Lapsen "kirjoitusvirheestä" vain kyse...

Vierailija
24.11.2008 |

Elikkä, lapsi kirjoitti aineen *Eksyksissä ystäväni kanssa*.

Aineessa lukee *Tiedän missä teltta on*. Kuuluuko tuohon ? perään?

Lapsen mielestä ei kuulu, koska eihän tuossa kysytty mitään. Opettajan mielestä kuuluu kysymysmerkki. Minunkaan mielestä tuohon ei kuuluisi.

Toinen kohta aineessa *en tiedäkkään missä se teltta on* <-- Tuohonkin open mielestä kuuluu kysymysmerkki? Onko oikeasti muka näin. Olenko mä oikeasti väärässä lapseni kanssa.

Eihän tämä niin iso ja vakava juttu ole, mutta mua rupesi vaan vaivaamaan miten toi oikeasti on.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän olla. Minä tiedän missä teltta on. Minä en tiedäkään missä teltta on.

Vierailija
22/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos opettajan tiedot ovat tuota tasoa muutenkin, olisi ehkä aihetta puuttua siihen, miten noilla tiedoilla voi toimia opettajana!

Siis ei tietenkään yhden virheen perusteella, mutta jos opella ei kokonaisuutena ole hajuakaan äidinkielen opettamisesta. Myönnän, että rankka heitto, tietenkin tuo voi olla yksittäinen oikosulku opella, mutta jos yleinen taso on tuota..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän että opettaja on kuutamolla ja sinä sekä lapsesi oikeassa.

Vie vihko reksille ja kerro opettajan ongelmasta.

Mielestäni lukihäiriöiset ei saa opettaa äidinkieltä koskaan ja muutenkaan ei ole suotavaa että toimivat opettajina.

ihan puurot ja vellit sekaisin...

Vierailija
24/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis mielestäni tuossa lapsen aineessa ei ollut mitään sellaista, että ei ymmärtäisi ope mitä lapsi tarkoittaa. Ja katsoin tuota ainetta. Siinä muuten on ne PILKUT oikeilla paikoillaan, eli ei siitäkään voi johtua. Opettaja oli siis sanonut, että PISTEEN sijaan siihen tulee KYSYMYSMERKKI, eli se piste siinä on ollut open mielestä väärin. Sen pisteen on siitä korjannut.

Kai tuosta voisi opettajalle huomauttaa. Eihän asia mitenkään maata kaatava ole, mutta onhan se väärin, että opettaja korjaa oikein kirjoitetun vääräksi.

Vierailija
25/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmastikin tarkoittaneet sitä, että siinä lauseessa on jotain väärin, ei sitä että siinä pitäisi olla kysymysmerkki.

Vierailija
26/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas nähdään, mitä tapahtuu, kun lause irrotetaan kokonaisuudesta. Kysymysmerkinhän ei tarvitse mitenkään liittyä oikeakielisyyteen, vaan se voi olla merkkinä siitä, että kirjoitelman sisällössä on ristiriitaisuuksia. Rautalankaa: tyyppi leiriytyi ja lähti kiertelemään ympäristöä. Hetken päästä hän huomasi olevansa eksyksissä ja jos on eksyksissä, ei tiedä missä teltta on.

Vierailija
27/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsialasta. Mutta olet itse kyllä aika urpo, jos et tiedä, että "tiedäkään" on tietysti yhdellä k:lla.

Vierailija
28/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän! Missä teltta on?

En tiedäkään. Missä se teltta on?

Eli siis ensin toinen kuvitteli tietävänsä teltan sijainnin ja hetken harhailtuaan siellä metsässä ei tiennytkään. Näin...

OPETTAJA on muuten koulun rehtori.

Vierailija
29/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsialasta. Mutta olet itse kyllä aika urpo, jos et tiedä, että "tiedäkään" on tietysti yhdellä k:lla.

Sitä en tässä kysynyt.;-) Enkä minä sitä ollut kahdella k:lla kirjoittanut siihen aineeseen. Vaan viides luokkalainen lapsi.

Vierailija
30/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kirkossa tämä käytäntö on kuulutettu ainoana oikeana? Itse laitan kysymysmerkin juuri siihen kohtaan,jota ei voi ymmärtää. Näin yritän osoittaa selkeästi, missä kohti ongelma on. Miksihän ap ei kysy opettajalta, mistä on kysymys sen sijaan, että tekee täällä kärpäsestä härkästä.

Vierailija
31/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavasti puhuen: tuo on opettajalta sen tason moka, että minä ainakin huolestuisin opetuksen tasosta. Kyse on siis kuitenkin perusasiasta, jota nimenomaan harjoitellaan koulussa, ja aivan selkeästä säännöstä. Sinuna käskisin lapsen varmistaa opettajalta, mitä hänen merkintänsä tarkoittaa, ja jos opettaja on edelleen sitä mieltä, että tuohon kohtaa tulee kysymysmerkki, nostaisin äläkän. Tai ehkä riittäisi että etsit tokan luokan äidinkielen kirjasta sen kohdan jossa harjoitellaan suoran ja epäsuoran kysymyslauseen eroa, ja näytät sen opettajalle.

Vierailija
32/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kirkossa tämä käytäntö on kuulutettu ainoana oikeana? Itse laitan kysymysmerkin juuri siihen kohtaan,jota ei voi ymmärtää. Näin yritän osoittaa selkeästi, missä kohti ongelma on. Miksihän ap ei kysy opettajalta, mistä on kysymys sen sijaan, että tekee täällä kärpäsestä härkästä.

Enhän mä mitään kärpäsestä härkästä ole tästä tehnyt. Ihan vaan kysyin ekana miten asia teidän mielestä on ja opettaja oli sanonut, että siihen kuuluu kysymysmerkki, eikä se piste.

Niin ja voin minä opelta toki asiasta kysyä.

Se aine tai mikään siinä aineessa ei ollut sellaista mitä ei voinut ymmärtää.

Nimenomaan, kun ope sanoi, että siihen ei kuulu pistettä, vaan KYSYMYSMERKKI, niin ei kai se silloin tarkoita, että olisi tarkoittanut sillä ?:llä että ei ymmärrä lausetta.

Vierailija
33/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain laittelet kysymysmerkkejä eri syistä pitkin tekstiä, myös virkkeiden loppuihin? Miten hän voi oppia korjaamaan virheensä?

Vierailija
34/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jotain pielessä. Näin oppilas joutuu itse etsimään ja havaitsemaan sen virheen ja korjaamaan sen. Näin oppilas myös oppii, mekaaninen korjaaminen (virhe merkattu tarkkaan) ei välttämättä tuo samaa oppimistulosta.

näin itse ymmärsin nro 39:n tekstin.

Vierailija
35/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivätkä varsinkaan ne epäpätevät sijaiset.

Ope on korjannut väärin. Toivottavasti osaa muut aineet paremmin.

Vierailija
36/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä näppiksellä pysty/osaa/viitsi kirjoittaa nyt tähän. Jos muuhun käyttöön vakiintunutta merkkiä käytetään toisessa merkityksessä, tarvitsee se ehdottomasti lisäselvityksen, ainakin lapsioppilaiden kohdalla. En ole luokanopettaja, olen suomen kielen opettaja.

Vierailija
37/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä eräiden luokanopettajien kasvatteja yläkoulun puolella. (Sarkasmikortti käytetty.) Luokanopettajalla ja aineenopettajalla on vissi ero. Ihanaa, että nykyään on jo paljon erikoistuneita luokanopettajia. Heidän oppilaansa ovat hyvässä asemassa.

Vierailija
38/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei käytetä varsinkaan lapsien kanssa. Kysymysmerkkiä käytetään paljon juuri lapsien kanssa (ei tietenkään alkuopetuksessa), koska sen avulla lapsi itse etsii virheen, pohtii vaihtoehtoja ja _oppii_ virheistään.

Kohtaa voi toki selventää esim. katkoviivalla alleviivaamalla.

Vierailija
39/39 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaankaan. Olet joko käsittänyt väärin, mitä ope tarkoittaa tai sitten opettaja on ihan pihalla oikeinkirjoituksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän