Eikö vanhemmilla ole oikeus yrittää ohjata lapsensa kaverivalintoja?
Jo kaveriksi valikoituneista on hiukan vaikeampaa alkaa lasta enää erottaa, mutta miksei saisi yrittää vaikuttaa siihen, kenen seuraan lasta kannustetaan?
Meillä olisi monelta murheelta vältytty, jos joku olisi hiukan katsonut, kenen kanssa lapsipuoleni alkaa kaveerata. Nyt kun lapset ovat jo varhaisteinejä, on tilanteeseen paljon vaikeampi puuttua.
Jotenkin vain täällä, ja yleisemminkin, tuntuu olevan sellainen hyssyttely-meininki käynnissä. " Ei ole lapsen vika, jos hänellä on huonot kotiolot" tai " ei lasta saa syrjiä" , " lapsen pitää saada itse päättää kavereistaan" . Ei se nyt ihan noinkaan ole. Kyllä oman lapsen paras menee sen kaverin parhaan edelle, vaikka se sitten tarkoitaisikin tästä kaveruudesta luopumista.
Kommentit (4)
Vanha sanonta " vakka kantensa valitsee" pitää valitettavasti monien tutkimusten mukaan paikkansa. Ja ihan näin tavallisena sivusta seuraajana olen kyllä huomannut saman.
vanhempani aikoinaan vaikuttivat kaveriseuraani. Mutta minä kasvoinkin Kontulassa...:-)
Vähän vain veikkaan, että liiallinen asiaan puuttuminen ja suora kieltäminen voi aiheuttaa vastareaktion - etenkin, jos lapsi on yhtään kapinallista sorttia. Varmasti fiksuin tapa " ohjailla kaverivalintoja" on keskustella lapsen kanssa ihmisenä olemisesta ja siitä, millaiset teot ovat oikein ja millaiset väärin ja miten kuuluu leikkiä ja millaiset leikit pitää lopettaa. Itse puuttuisin aika kovalla kädellä esim. jos näkisin lapseni kavereidensa kanssa rääkkäävän eläimiä tai kiusaavan heikompiaan, mutta en vain kieltäisi, vaan ottaisin perusteellisen " miltä tuntuu" -tyyppisen lähestymisen, jossa lapsenkin pitäisi sanoa jotain siitä, miten ko. tilanteeseen päädyttiin.
Mulla on todella vilkas ja omapäinen 3-vuotias, jonka kanssa varmasti joudutaan vielä kaikenlaisiin keskusteluihin... onneksi tunne-elämä vaikuttaa terveeltä, tuntee selvästi joskus katumusta ja ilmaisee sanallisesti, miltä tuntuu jne.
Muuten kotitaustat, varallisuus yms. ei saa vaikuttaa. Oletuksen varassa ei kaveria valita vanhempien toimesta. Se, jos mikä on syrjintää.