* KESÄNUPUT 24.11. - 30.11. *
Edellinen:
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Katsotaas onnistuuko :)
Kommentit (58)
Nyt meillekin taas kuuluu hyvää : ) Vauvalle laitettiin viime viikon torstaina tuubit korviin ja sen jälkeen on elämä helpottunut ja yöunet maistuneet hyvin. On jopa nukkunut yöt heräämättä 21.30-7 tai sitten herännyt 6 maissa aamulla ja jatkanut syötyään unia vielä 8 asti. Tämä rytmi kyllä sopii mulle hyvin = ) Ja etenkin vauvan vointi tuntuu parantuneen selvästi, ei ole enää kitisemisiä tai jatkuvaa sylissä kantamista vaan viihtyy lattialla touhutenkin ja on hyvällä tuulella.
Joulusta on ollut puhetta. Olen päivän laitellut jouluvaloja ja vähän koristeitakin, mun mielestä joulun aika on niin ihanaa aikaa. Lahjoja pitäisi muutamia ostaa. Yhden sain jo eilen hankittua. Pitäisi vaan ottaa itseä niskasta kiinni ja lähteä käymään kaupungilla ostoksilla ja yrittää kaikki hankkia kerralla niin ei montaa kertaa tarvitse lahjojen perässä juosta. Tänään leivottiin lasten kanssa pipareita ja torttuja. Vielä pitäisi joulu cd:t jostain kaivaa esille.
Huomenna olisi 5 kk:den neuvola, saapa nähdä miten on kasvanut kun täällä ei ollut ollenkaan sitä 4kk:den neuvolaa. Ruoka ainakin maistuu hyvin ja nyt on käytössä 68cm vaatteetkin, joten eiköhän ole hyvin kasvanut.
Nyt olen antanut vauvalle aamulla ja illalla puuroa noin 1,5dl ja päivällä ja iltapäivästä purkillisen peruna-kasvis sosetta. Lisäksi joskus ottaa välipalaksi jotain hedelmäsosetta. Banaania olen yrittänyt vauvalle syöttää, mutta yökkäilee ja sylkee sen pois. Meillä muut ovat olleet banaani-faneja ja ovat sitä edelleenkin. Mutta pitää aina välillä koittaa jos vaikka suotuis ottamaan, vaikka eihän sitä kaikista tarvi tykätä. Illasta meillä on aina mahdottomat tankkaukset, tänäänkin söi ensin 1,5dl puuroa ja päälle 2dl maitoa.
Mulla kans mies mielellään hoitaa lapsia ja osallistuu vauvankin hoitamiseen. Jopa niitä kakkavaippojakin vaihtaa, vaikka sitten yökkäilemällä : ) Muutamia kertoja on syöttänut yöllä, että saisin nukkua, mutta mun on aina ollut helpompi itse herätä, kun saa nopeammin uudelleen unenpäästä kiinni ja miehellä saattaa mennä tuntikin ennen kuin uudestaan nukahtaa.
Pitää nyt lähteä sohvalle katsoon tv:tä kun olen koko päivän touhuillut!
Tuikku ja tyttö 5kk1vko
Iltapäivään asti meni kotosalla aikalailla hiljaisuuden vallitessa, mutta kun mun äiti miehineen tuli käymään niin pakkohan sitä oli yrittää olla vähän paremmalla tuulella :) Sen jälkeen mentiin vielä Itikseen syömään ja kiertelemään kauppoja Tompan veljen perheen kanssa ja illalla tuli lisää ihmisiä kyläilemään + pääsin pitkästä aikaa saunaan (eilen se jäi sitten väliin kun painuinkin suutuspäissäni suoraan sänkyyn;) ja sain ne pari ice smirnofiakin niin johan alkoi taas elämä hymyilemään =)
Toki edelleen harmittaa kotiin jääminen ja mies on ollut hyvin hiljaista poikaa tänään (kylvetti jopa Leon ilman eri käskyä/huomautusta!;), mutta eipä sitä eilistä enää takaskaan saa joten turha kai on enää stressata..
Erittäin hyvä mieli tuli myös siitä, että löysin Seppälästä -50% farkut ja vieläpä "ennen raskautta"-kokoa olevat =D (ok, ei näihinkään vielä vyötä tarvi mut kuitenkin:) Niin ja Tomppa tietysti kiltisti maksoi ne =)
Onko joku tilannut Ifolorilta kuvia? Onko toi kuvien latausohjelma aina noin hemmetin hidas (sama vika siis viimeksikin kun tilasin sieltä) vai johtuukohan se vaan tästä meidän hitaasta yhteydestä.. Tällä hetkellä aikaa vielä melkein 3 tuntia ja kuvia kuitenkin vasta reilusti alle pari sataa kpl..?!!
Saiskohan huomenna niin paljon aikaiseksi, että vaihtaisin ikkunoihin jouluverhot. Eihän meillä ookaan tällä hetkellä edes kun 2 ikkunaa johon niitä saisi viritettyä, mutta ehkäpä se voisi kuitenkin tuoda pientä piristystä kun noi samat verhot on roikkunut paikoillaan vissiin jo ainakin vuoden.. Ikkunat oon kyllä pessyt vähän useammin, mutta verhot on tosiaan jäänyt vaihtamatta :D Ja jos vielä löytäisin jostain viime vuoden alennusmyynnistä ostamiani jouluvaloja niin avot! (voi vaan olla hieman hankalampi homma löytää niitä..hmm..) Taitaakin jäädä toi tiistain hommaksi, kun huomennahan meillä on kerho ja kun ei viime viikolla päästy niin nyt on "pakko" päästä :D
Vitsit et ois ihanaa jos vois joskus palkata jonkun suorittamaan (joulu)siivouksen niin ettei tarttisi itse tehdä yhtän mitään. Mulla ei oo kyllä noin periaatteessa mitään siivoamista vastaan (olen tehnyt sitä ammatiksenikin), mutt rasittaa vaan kun menee aina ensin enemmän aikaa siihen tavaroiden siirtelyyn pois edestä että pääsisi heilumaan imurin ja luutun kanssa kuin siihen itse hommaan =/ Ja mitäänhän ei saa ikinä heittää pois, päinvastoin..
Apuva! Viikonlopun mainoksissa tuli Jumbon ilmoitus. En löydä sitä nyt enää mistään niin muistaiskohan/tietääkö kukaan milloinka se Punavuoren peikko(?)-liike avataan??! Kun siellä piti olla jotain huimia avajaistarjouksia niin aattelin josko löytäisi lapsille vähän erilaisia vaatteita lahjoiksi =) Onko kokemusta noista?!
Ostin muuten (tai siis edelleen ostatin miehellä;) kummipojalle Wall-e-lakanat kun oli niitä toivonut. Jotain vaatetta vielä niin ne saa riittää (kerrankin en aio hankkia öbaut sataa lahjaa siskon muksuille kun nekin alkaa jo hukkua siihen lelumäärään kolmen kanssa.. ;)
Palautukset kun tulee niin PAKKO päästä sinne kampaajalle (on jotenkin ihan ylitsepääsemättömän vaikeeta tilata aikaa;). Hiuksia ei lähde onneksi enää niin paljon, mutta muuten kaipaisin jotain muutosta tähän päähän. Tai kun edes saisi ton juurikavun peittoon niin sekin jo tekisi ihmeitä..
Tuolla oli puhetta miehen osallistumisesta nimenomaan vauvan hoitoon. Mikä siinä onkin että monet miehet osallistuu vasta kun lapsi kasvaa vähän isommksi. Itse ainakin kuvittelisin, että aloittaminen olisi silloin vielä vaikeampaa.. Tästäkin aiheesta on muuten ollut tässä viikonlopun aikana puhetta kotosalla. Minä kun ihan oikeasti (ainakin omasta mielestäni) hoidan Leon tällä hetkellä lähestulkoon kokonaan yksin. Mun mielestä maitopullon syöttö (kun minä siis olen sen ensin täyttänyt ja tuonut käden ulottuville) kerran illassa tai kahdessa + muutama sylittely/lelun antaminen vauvalle ei ole mikään kummoinen saavutus kun itse puen, nukutan, syötän, vaihdan vaipat jne. monta kertaa päivässä ja vieläpä joka ikinen päivä.. + tietty hoidan kaikki muut kodin hommat paitsi mies tekee ruuat.
Vielä raskausaikana mies oli olevinaan niin sankari-isää joka osallistuu kaikkeen ja vieläpä täysin oma-aloitteisesti ja joka muka voisi jäädä kotiinkin hoitamaan lapsia jos mun tuloilla pärjättäisiin.. joopajoo, todellisuus on "hieman" erilaista.. Tätä menoa jos jatkuu niin taitaa se lasten ikäero kasvaa aiottua reippaasti suuremmaksi... jees, mä painun nyt koisimaan. Ei noi kuvat oo edelleenkään valmiita mut kaipa ne latautuu kun jätän koneen auki.. hope so!
Viikonloppna sain ladattua vähän akkuja kun esikoinen oli mummon luona yötä. Illalla oli rauhallista, aamulla nukuttiin pitkään (7.30 asti..., mutta heräsin silloin ihan itse). On ihanaa herätä itsekseen, eikä kenekään huutoon.
No eilen sitten päätin lopettaa tuon imettämisen. Imetin tosiaan enää kerran päivässä (tai siis kerran yössä). Yöllä olin jo ihan valmis imettämään, mutta raahauduin kuitenkin jääkaapille lämmittämään pulloa. Olen ihan varma, että yösyötöt jää nopsaan pois kun antaa yölläkin pulloa. Nyt pitää kestää muutama päivä tätä rintojen täyttymistä. Toisesta tissistä en ole imettänyt viikon aikana kuin kerran, joten se ei varmaan täyty paljoakaan. Toinen saattaa vähän paisua. Mut nyt se on sitten tässä, en enää koskaan imetä. Surullista, mutta toisaalta niin vapauttavaa.
Jes, ens viikolla on sitten pitkään odotetut tuparibileet! Teen tällaisen pienen muuttumisleikin sinä päivänä. Aamulla käyn kampaajalla ja muutan väriä ja leikkausta, sen jälkeen menen meikkaajalle. Ostan vielä ruskeat piilarit, jotta ei tartte lasejakaan laittaa. Kivaa päästä fiilikseen laittautumalla ihan kunnolla =)
Se ois sitten joulukuu. Tässä kuussa tapahtuu onneks kaikkea kivaa. On nuo tuparit, miun synttärit, joulu, miehen joululoma ym.
Kävelin eilen vauvan kanssa kotiin aika pitkän matkan kaupungista, nyt on perse jumissa. Pitää lähtee tänään Body Combatiin sitä verryttelemään. Hartiatkin jumittaa ihan täysillä. Pitäis mennä sarjahoitoon hierojalle, mutta kun ei ole rahaa. Ehkä sitten ens kuussa..
Tytteli-83 ja neiti 6kk
pikaisesti..
evian me ollaan tilattu ifolorilta kuvia, luulin kans et se on todella hidasta puhaa, mut mies latas sen ifolor ohjelman koneelle niin kyl tilaus hoituu todella nopasti :)
tintti ja kengurun poikanen kohta 6kk
Olin eilen 11 tuntia töissä! Pikkasen väsyttää ja olen ihan jumissa. Tarjoilin puoli päivää kahvia ja olin illan kassalla. No, palkka juoksee... Nyt on viikko vapaata, ensi sunnuntaina viimeinen kassavuoro, ja sitten pääsen ruokakaupan puolelle kivempiin hommiin noin 3 vrk/ viikossa.
Mitäs asiaa mulla oli... Niin joo, olen nyt keksinyt pelätä että jos olenkin uudestaan raskaana. Kun en tahdo niitä pillereitä muistaa ottaa ajallaan ja lihon vain vaikken syö sillälailla ja liikuntaakin olen lisännyt! Painan nyt jo 76kg, kun ennen pillereiden aloitusta painoin "vain" 71kg. Vuotoja kyllä on ollut, mutta taidan silti haluta testata! Kun tuo maha kasvaa...
Ja on muuten usein pitänyt kysyä miten teillä muilla jotka ette enää imetä, onko maito loppunut täysin? Multa nimittäin vieläkin tulee maitoa ihan helposti vähän nänniä puristamalla, vaikka imetys loppunut yli 2kk sitten.
Surffailin että Mirena hormonikierukkaa ovat kehuneet netissä. Voisin ehkä kokeilla sitä, JOS ei ole käynyt hassusti. Saakohan sitä Kelan avustusta tuohon, kun mulla kerran yleensä on kivuliaat kuukautiset (ekana päivänä useampi särkylääke ja olen silti usein ihan sänkypotilaana)?
Neiti jatkaa kääntyilyharjoituksia ja vahingossa mönkii eteenpäin. Välillä vetää käsillä, välillä työntää jaloilla, mutta en usko että ihan äkkiä vielä hoksaa tehdä sitä tarkoituksella. Syö hienosti, nukkuu taas hyvin ja on nukahtanutkin useampana yönä nätisti. Kyllähän se helpottaa elämää tällainen suht helppo ja iloinen vauva...
Mä haluaisin ostaa meille jotkut kätevät kevyet rattaat, suosituksia? Ja köyhiä ollaan, vaikka töissä olenkin...
Alcatraz ja Meeri tasan 5kk
Alcatraz, täällä jänskätään sinun puolesta :)
Maidontulosta: itse lopetin imetyksen jo joku neljä kuukautta sitten, eikä maitoa ole näkynyt enää pitkiin aikoihin. Taisi loppua jo kuukauden kuluessa lopetuksesta, tosin sitä tuli muutenkin nihkeästi.
Käytiin neuvolassa, nyt pojun paino on 8910 g ja pituus 71 cm (ikää siis 5 kk 1 vk). Hyvin kasvaa. Käskivät aloittaa puurot ja lihat. Mitä puuroa olette antaneet? Jotain valmista? En ole yhtään perehtynyt noihin vielä.
Täti veikkasi, että kaveri lähtee pian liikkeelle, kun masulla ollessaan nostelee peppua ja selkää. Saas nähdä, nyt ainakin peruuttelee ja liikkuu sivuttain ihan mahdottomasti, löydän sen aina pari metriä kauempana kuin alunperin.
Meillä nukutaan nykyään tosi levottomasti, yöllä heräillään useita kertoja, välillä itketään, välillä muuten vaan. Kai se kuuluu ikään.
Nyt pitää mennä syömään lounasta ja ruokkimaan lasta.
Muuten, oletteko toivonneet jotain joululahjoja sukulaisilta? Meiltä kysellään, mitä leluja saa ostaa pojalle, mutta en keksi... Kun noita leluja on aika paljon jo nyt. Kai jotain helisevää ja rapisevaa, ne tuntuvat olevan nyt pop.
Poltsi+poju
Eilen alkanut lumimyräkkä senkun jatkuu vaan ja me ollaan jumissa kotona =( Illalla oltiin tulossa ennen seiskaa kotiin kaupasta ja kylästä ja lopulta päästiin sisälle vasta yhentoista maissa.. Edes yleisiä teitä ei olut aurattu eli ei päästy edes meidän omalle tielle (joka on siis noin 1,5km pitkä) Tomppa sitten joutui lumikenkäilemään peltoja pitkin hakee kaivuria apuun. Sekin tietysti hyytyy jatkuvasti ja lunta pyrytti aina vaan lisää kahta kauheammin mitä ehti aurata pois alta =(
Onneksi Leo on tykännyt aina olla autossa ja oli myös ruokaa mukana, jos ei oltaisi päästykään yöksi kotiin.. Kyllähän me oltais päästy moneenkin paikkaan yöksi, mutta itsepäinen kun toi äijä on niin pakkohan sen oli saada ekaksi ainakin yrittää..
Kotiin siis päästiin ja tie oli ihan hyvässä kunnossa vielä kun puol kahen aikaan päästiin itse nukkumaan.. Yöllä tietysti pyrytti lisää ja nyt tuolla on paikoitellen lähes parin metrin hanki eli jumissa ollaan =( Kaivurikin hyyty taas tonne tielle ja joku aine mitä tartti niin sekin tietty loppu ja lisää saadaan vasta monen tunnin päästä kun Tompan faija pääsee töistä sitä ostamaan... Ei siis tarvinnut tänään mennä kerhoonkaan eikä Tomppa päässyt töihin =/
Täällä me nyt sitten kiukutellaan toisillemme ja manataan tota paskaa keliä. Onneksi Leo ei näytä yhtään häiriintyneen vaan nytkin nukkuu ulkona tuulen ja lumen suojassa :) KERRANKIN me toivottais ihan jumalatonta vesisadetta, että noi lumet sulaisi pois.. hoih.. taitaa olla turha toive, vaikkakin mittari keikkuu nollan tietämissä.. Että mä vihaan talvea tällä hetkellä enemmän kuin ikinä ennen!!!
Me ollaan toivottu mahdollisimman vähän leluja, joitakin on kyllä tulossa mutta kun meilläkin niitä on nurkat täynnä jo ihan omasta takaa niin kiitos ei hirveästi lisää.. Mieluummin vaatteita tai ihan vaan rahaa Leon tilille ollaan pyydetty.
kova oli myrsky yöllä täälläkin..ja nyt on lunta joka paikka täynnä.
Hui myös sille, jos jotkut täältä menevät pian takaisin odotus puolelle! :) Hui siis ihan hyvällä, mut rohkeita olette kun näin pienet vaavit kotona! Mut samoilla silmillähän se uusi vauvakin varmaan menisi. :)
Joululahjoista: Ei leluja meillekään! Tai no, yhden soivan hässäkän voisi vauvalle toivoa, kun kaikki sellaset jäi Englantiin, mut onhan tota romua jo ihan tarpeeksi meillä, mun mielestä vauvoillekkin on nykyään ihan liikaa kaikenmaailman kalliita leluja kun meillä ainakin viihtyy parhaiten omien sukkien, varpaiden, sanomalehtien jne kanssa ja esikoinenkin tykkää liimasta, saksista ja parperisilpusta :=). Vaatteita olen toivonut molemmille.
Mutta, nyt lähden hakemaan tytön sisälle. On tääkin hommaa et tyttö nukkuu ulkona pakkasessa ja äiti juo sisällä kuumaa kahvia...no minkäs voin kun ei sisällä nuku kuin 20min pätkiä, nytkin tyytyväisenä nukkunut 2h ulkona.
Kix
Nyt olis hetki omaa aikaa, kun mies lähti pikku-ukon kanssa mummolassa käymään. Mutta mitä tällä ajalla nyt sitten tekis.. siivoukseen en takuulla käytä, torkkumaan en osaa mennä, ,, siispä koneelle..
Tänään on päikkärit jääny ukolta tosi vähälle,oltiin jokunen tunti shoppaamassa, nii meni rytmit sekaisen. Nyt on useamman päivän ajan nukkunut päivisin vain ne 30 min torkut 3-4 kertaa päivässä, en tahdo saada enää uudestaan uneen,vaikka selvästi oliskin vielä väsynyt. Miten voi olla niin tarkka sisäinen kello, että silmät rävähtää auki heti kun puoli tuntia kulunut.. PAITSI autossa, siellä kyllä nukkuu.
Yöunille onkin sitten ruennut jo n.19.30. Mutta nyt on tullut sellasta ylimäärästä huutoa, herää noin tunnin päästä nukahdettuaan huutamaan hetkeksi, siihen auttaa tassuttelu, syliin otto, asennon vaihto..ei huuda kovin kauaa kerrallaan, mutta pari-kolme kertaa se toistuu siinä illan aikana. Mitähän levottomuutta lienee? Nälkää ei ole, eikä kipuitkua.
Muuten menee hyvin, poju on kyllä ilonen ja perustyytis tapaus.
Eteenpäin ei mene, mutta tahto olis kova. Jospa se siitä, ehkä jouluna sitten kuusta kohti...
Me ollaan maisteltu viljoista vasta kaura, riisi ja ohra, ja mietinkin, että josko tässä joku aamu antaisin 4-viljan puuroa. SIinä tulisi sitten vehnä ja ruis kyllä yhtäaikaa, mutta liekö tuo haittaisi. Eipä siinä ole sitten kuin kaksi viljaa joiden väliltä arpoa jos jotakin tulee.
Lihoista menee vaan broileria, voisi ehkä kokeilla possuakin jo.
Huomenna pitäis kai jaksaa lähteä 130 kilsan päähän jouluostoksille, empä tiedä. Eilen ja tänään poika heräs kuudelta, ja vaikka olisin siinä sen yksin jutustellassa/touhutessa voinut torkkua, en osaa. Niimpä nyt väsyttää entistä enemmän, ja sellainen koko päivän kaupoissa kiertely kyllä verottaa, + autossa istuminen, riitely miehen kanssa ;) ym.
Se on surkea ostamaan mitään lahjoja, ei jaksa miettiä ja niimpä ne jää sitten mun huoleksi. Ja kauppoihin kun mennään niin sitä kiinnostaa vaan kirjat, levyt ja sarjikset...
Joululahjoista: Mä kanssa toivoin vaatetta yhdeltä kummilta. Miehen vanhemmilta toivottiin lämmintä taljaa jonka saa vaunuihin ja pulkkaan tms. Lisäksi aattelin että olishan sitä voinut toivoa jo vaikka ekaa omaa lusikkaa ja kuppiakin tai pottatuolia. ( tai hyppykiikkua tai konttauskypärää tai niitä turvajuttuja pistorasioihin ym. : tarpeellista/tarpeetontakin)
Jos muut kummit kyselevät lahjoista, niin vinkkaan sitten ainakin tuosta omasta "astiastosta", se on ainakin mieskummin helppo ostaa ;) Vähän turhahan se on, mutta ihan hellyttävä, ja mukava muisto! Nyt kun syö esikoisen 10v vanhoista kupeista puuroa, niin olishan se kiva jos olis ihku omakin..
Itselle en osaa keksiä mitään mitä haluaisin, kun mies on udellut - mutta lapsille kyllä keksisin! Huonosti on asiat! ;)
KappAhlista ostin tänään punaisen, kaksiosaisen fleececollegepuvun jo joulua silmällä pitäen (vähän punaista päälle!), ja esikoinen toi yksin kaupassa käydessään vielä tonttulakinkin veljelleen! Ihanaa, kun tulee joulu! (mutta voi sit'ä rahanmenoa, kun joutuu ostaan kaikki uudet jouluvalotkin tänne uuteen kotiin! ;)
Meillä on istuttu nyt kohta viikko vähän aikaa kerrallaan syöttötuolissa. Nauttii kamalasti, ja heti oli pöydässä jäljet kun hakkaa leluillaan.. Täytys ostaa uus syöttis, tuo ilmaiseksi saatu on vähän huono, ja pitäis vielä hioa+maalatakin. Annetaan tuo toiseen mummolaan, menee siellä kyllä sen verran mitä tarvii.
Ääh, nyt tuntuu että kurkku on kipeä ja päätäkin särkee, en kyllä halua mitään tautia! Pitäsköhän lämmittää itelle (ja esikoiselle) sauna...
Sakariini pikku-mies kohta jo 6kk! apua
Eilen löysin tonttulakin Leolle, mutta niitä tonttu(tai pipariukkoja:)pukuja ei taida löytyä enää mistään?? Puolet jumbon kaupoista ehittiin käydä läpi ja kaikkialla vaan myytiin eioota =/ Pitäis jotain kivaa keksiä joulukortteihin, kai mä sitten laitan sille vaan tonttulakin päähän ja pari kuusenkoristepalloa viereen niin ei kai siitä voi ihan hirveesti erehtyä ;D
Edelleen ollaan "vankina" kotona, koko päivän pyrytti vaan lisää lunta ja sekin vähä minkä Tomppa sai aurattua oli siis ihan turhaa työtä ja sitten se perkeleen kaivuri hyyty tonne tielle ihan kokonaan =( Toivotaan ettei enää yöllä sada lisää ja aamulla kone lähtisi taas käyntiin *kaikki varpaat ja sormet ristissä* Joku yritti aurata tuolta tien yläpäästä, mutta meinasi kaatua monta kertaa ojaan ja luovutti sitten sekin.. Lunta oli päivällä paikoitellen jo melkein kainaloihin asti (ja vähimmilläänkin nilkan ja polven välille), eli eipä niistä lumikengistäkään enää paljon iloa ollut.. Ja mikäs siinä olisikaan, että itse käveltäis toi pari kilsaa hiki päässä, mutta lähe nyt raahamaan Leoa tuolla karseessa tuulessa ja tuiskussa niin varmasti on sen jälkeen kipeenä =(
Tällä kertaa mulla on siis valivali-päivä, mutta nyt vituttaa ihan oikeasti! Ja PALJON!!! Toivottavasti huomenna jo saadaan tie pysymään auki edes sen verran, että pääsee autolla ylös asti.. Onneksi kaapit ja pakastin on kyllä ruokaa täynnä, mutta hermot tässä menee kun ei pääse menemään silloin kun/jos haluaisi!!
Leokin nukahti taas tonne lattialle, toivottavasti ei nuku hirveän kauaa ettei yöunille meno jää sitten hirveän myöhäiseksi.. Nyt mä painun kyllä kattomaan tota Tukka auki-ohjelmaa, heips!
Meillä oli pojan 5 kk eilen, olikin tasan 5 kk ikää juuri 24. päivä. Mitat olivat 7150 g ja 66,5 cm, pää 42,8 cm. Katselin just muiden mittoja, taitaa olla aika pieni kaveri meillä. Mutta niin oli siskonsakin ja nyt 2,5-vuotiaana on ihan tomerankokoinen pieni neiti.
Vauva syö kuitenkin koko ajan paremmin ja paremmin, ja mikä onnellista, nyt parina yönä on syönyt vain kerran.
Lunta riittää, huh! Olen itse talvi-ihminen, mutta kun lumi tulee kerralla ja sitten tiedossa on, että se varmaankin sulaa muutaman päivän kuluttua, niin ei oikein innosta. No, eilen kyllä kävin jo hiihtämässä :-)
Kävin tänään myös gynellä ja otin sitten pillerit. Kokeilen Yaz-nimisiä uusia (1 kk markkinoilla olleita) matalahormonisia pillereitä. Mulla on iho-ongelmia helposti tullut pillereistä ja kun olen aikoinani syönyt Roaccutan-kuurinkin akneihoon, niin määräävät mielellään sellaisia, joka minimoi tuon vaivan. Hormonikierukkaa ei siksi suositeltu ja itsekin olin valmis ottamaan mieluiten pillerit. Lisäksi tämä pilleri on kuulemma kehitetty nesteenpoistolääkkeestä, joten turvotusta ei pitäisi tulla sekä tätä määrätään PMS-oireisiin. Eli musta tulee nyt sitten kuulaan ihon omaavaa, hoikka ja mukava :D kun alan syödä näitä. Saapa nähdä, sopivatko. Uutta oli, että pillereitä otetaan joka päivä, vuotopäivinä otetaan lumepilleri, jonka pitäisi vähentää hormonaalisia vaihteluja. No, pitäisi olla myös helpompi muistaa, kun pakkausten väliin ei tuu taukoja. Sain näytepaketin eka kuukaudeksi mukaan, wau.
Hyvää viikon jatkoa kaikille
Tonttu08 ja poika 24/6
Olipas hauskaa käydä tekemässä vähän lumitöitä. Meillä on just sopivan pieni piha, ei oo liikaa hommaa.
Ostin meidän vaunuihin seisomalaudan ja vitsi, että olen tyytyväinen. Ihan tosi helppo lähteä joka paikkaan (Teutonian vaunut). Laudan saa nostettua ylös kun sitä ei tarvitse, näppärä esim. bussiin noustessa tai jos on paljon lunta. Esikoinen tykkää siitä tosi paljon. Ei tartte sitten kuunnella kitinää ettei jaksa kävellä. Tuplarattaat laitoin myyntiin. Ne ei mahdu meidän autoon ja kun joutuu säilyttämään niitä eri rakennuksessa, niin on hankalaa lähteä niitä aina sieltä hakemaan. Eikä niillä ole kauhean näppärää liikkua kaupassa tms. Tyhmä oli kun edes alunperinkään ostin ne, olis pitänyt heti hommata tuo seisomalauta.
Tänään haaveilin, että laitan esikoisen päiväunille ja vauva nukkuisi samaan aikaan. Vauva heräsi vaunuista taas kesken unien, koska oli tehnyt kakat. Ja tämä tapahtuu IHAN JOKA IKINEN PÄIVÄ! Odotan aina kotona ruuan jälkeen, että tekisi sen kakan. Eipä tee, tikistää sen tasan sitten siellä vaunuissa. Yleensä tekee sen just sitten kun oon pukenut kaikki ja päästään pihalle. Toisen kakan tekee sitten tosiaan kesken unien. Tästä meidän neidistä on tullut ihan läpipaskoja. Tuntuu, että kun edellisen vaipan vaihtaa niin jo on uudet sonnat housussa.
No sitten kun minä vaihdoin vauvalta vaipan, niin esikoinen ponkas ylös eikä nukkunut. Niinpä niin, turha edes haaveilla lepohetkestä.
Perjantaita kovasti odottelen, miehelle tulee palkka. Mulle tuli tänään äp-raha, mutta maksettiin sillä kokonaan laskuja. Lapsilisätkin menee automaksuun. Ei raha tuo onnea, mutta kovasti helpottaisi jos sitä olisi enemmän.
Pitää ostaa esikoiselle pieni kola ja lapio, jotta pääsee tekemään meidän kanssa lumitöitä. Se on sellaista helppoa ulkoilua. Itse tulee tehtyä jotain fiksua ja lapsi touhuaa siinä sivussa. Paitsi tänään tietysti lapio sieltä hangesta lunta just kolatulle alueelle. Huoh!
Pikkuhiljaa alkaa jo ärsyttää tämä vauvan kääntymättömyys. Nyt on kääntynyt jo 5 viikkoa mahalleen. Ihan muutamia kertoja vain takaisin selälleen. Ihan v***n ärsyttävää kun koko ajan kitisee lattialla. Mitenkään ei ole hyvä olla. Vaikka kuinka vuoraisi vauvan ympäristön tyynyillä, ettei kääntyis niin on silti sekunnissa mahalleen. Ja sitten itkee kun ei siitä pääse mihinkään. Ihanaa silti ajatella, että sitten kun hän oppii kääntymään / liikkumaan, minun ei enää koskaan tarvitse kestää tätä inhottavaa vaihetta. =)
Imetän enää noin kaksi kertaa vuorokaudessa, kerran yöllä ja sitten aamulla. Aamuimetys on niin helppoa, ei tartte nousta sängystä lämmittämään pulloa.
Tytteli-83 ja neiti 6kk
meillä on kanssa Teutonian vaunut ja niihin Teutonian lauta, ollaan alusta asti pärjätty niillä esikoisen kanssa ja oltu tyytyväisiä. Se lauta on vielä sellainen isorenkainen, että menee katukivetyksistäkin ilman ongelmia yli. Laudalta on niin helppo hypätä sitten välillä juoksemaankin, jos on sellainen paikka, mutta toisaalta ei pääse käsistä sellaisessa paikassa, kun pitää pysyä laudalla. Kyllä toi meidän 2,5-vuotias jaksaa ainakin jo seisoa siinä aika pitkiäkin reissuja.
Meillä raivotaan kanssa vatsallaan, kun voimat ehtyy, sekuntiakaan ei olla selällää köllöttelemässä enää.
joku etsi tonttupukua!? h&m on ainakin myynnissä.
meillä ei viikkoon olla syöty yöllä, mut herää silti n4 yössä!! tutti suuhun ja takas nukkuun!! miten saisin pojan nukkuun heräämättä!?!? olen kyl niin väsy ku joutuu koko ajan heräileen!! en varmaan osaa enään nukkua kokonaista yötä!!
tintti ja poika5kk2vkoa
jos joskus päästään vielä ihmisten ilmoille.. Edelleen siis jumissa kotona, tänään tuolla ylhäällä on käynyt jo pari kertaa joku auraamassa mutta helvetin pitkä matka olisi vielä jäljellä. Onneksi tänään ei ole enää aamun jälkeen satanut lisää ja mittarikin on noussut plussan puolella, et jos vaikka sitä vettä saataisiin jossain vaiheessa... Omassa päässä huono tuuri vaan jatkuu, kaivuri seisoo edelleen tuolla tiellä eikä suostu enää edes käynnistymään ja toisesta koneesta hajos kauha..
Leo söi eilen illalla "nukkumatin iltapuuroa" (eli kaupan valmista kaurapuuroa;), nukahti yhentoista aikaan ja heräsi ja söi sen jälkeen vasta aamupuuron (tällä kertaa ihan "omatekoista") kymmenen jälkeen :) Eli iltapuuro tulee varmasti kuulumaan tästä lähtien jokaiseen iltaan.
Voi että mua harmittaa, jos ei päästä vielä huomennakaan liikenteeseen kun kerhossa olisi se M&I-esittely =( Olin jo suunnitellut, että sieltä voisi löytää jotain kivoja joululahjoja muksuille :) Tompan faija tuli vähän aikaa sitten oman traktorinsa kanssa töitten jälkeen apuun, toivotaan että ne nyt sais tien ajokuntoon..
Mulla on jalatkin ihan muussina, kun on varmaan sata kertaa päivän aikana tallattu lumikengillä tuolla hangessa. Huomaa, että oon ihan rapakunnossa mut kivaa puuhaa se kyllä on :)
Meillä ei edelleenkään käännytä selältä vatsalle. Yritys on kyllä kova, mutta ei vaan saa tarpeeksi vauhtia että menisi loppuun asti =/ Neuvolassa sanottiin, että se pitäisi osata 6kk mennessä et eiköhän se sieltä vielä lähde kun treenaillaan :)
Kitinästä päätellen alkaa olee Leon sapuska-aika kun heräsi toisilta päikkäreiltä reilu puol tuntia sitten.. Aikasemmin maitoa piti saada heti kun heräsi, mutta nyt ei enää maistu kun vasta 1/2-1h heräämisen jälkeen. Leikkii vaan pullon kanssa jos yrittää tuputtaa liian aikasin :D
Mä taas oon ihan fiiliksissä kun lunta on tullut ihan kivasti ja alkaa olla jo jouluinen fiilis itelläkin...Tänäänkin leijaili hiljalleen lumihiutaleita melkein koko päivän- oli niin ihanan näköistä. Kävin pojan kanssa sellasen 2,5h lenkin tuola "lähikaupassa"...On vaan nuo unet nykyään niin tikkuisia päivälläkin- hyvä jos 1,5h nukkui yhteensä ja nyt illalla vielä joku 40min.
Meilläkin meni viime yö taas v******n ku vähän väliä poika heräili ja ähisi...Nälkä ei kuitenkaan ollu eikä sitä puruleluakaan huolinu...Ähisi vaan hetken aikaa ja sitten nukahti ittekseen ku saunalyhty.
Itse tehtyä porkkanasosetta syö jo tosi mielellään...Luumu ja mustikka menee myös tosi hyvin alas :) Kukkakaalta ei suostunu syömään vaikka monta kertaa yritettiin, niinpä se on nyt tauolla hetken aikaa...Parsakaalta en oo löytäny mistää n suomalaista- tuoretta siis...Meidän lähikaupassa ei oo, Euromarketis ei oo eikä Citymarketistakaan löytyny...Alkaakohan se olla jo sitä aikaa ettei sitä oo enää saatavillakaan? Voinko tehdä sitä sosetta nyt esim. pakaste-parsakaalesta (joka EI siis oo suomessa valmistettua) vai onko tuore parempi?Ei oikein huvittais mitään ulkomaisia kasviksia käyttää, mutta kun suomalaista ei oo vissiin saatavilla? Tein tänään myös satsin omenasosetta pakkaseen...Juu tiedän kyllä että omena on niiden joukossa, jotka helposti saattavat allergisoida, mutta kuitenkin...Onpahan sielä sitten valmiina kun alkaa siltä tuntua että omenaa vois kokeilla. Ostin nimittäin ruusunmarja-sosetta kaupasta ja vasta kotona hoksasin että sehän sisältää myös omenaa! No kokeiltiin sitten sen tilalta tänään sellasta sosetta missä on mustikkaa ja puolukkaa...Se maistui vissiin tosi hyvältä ja olis menny varmaan vaikka koko purkki kerralla alas,jos oisin vaan antanu...
Paljonkos muuten teidän vauvat syö noita soseita päivän aikana? Meillä meni yks päivä yli 2 purkkia...Oon ruvennu nyt tekemään tota porkkanaakin suoraan piltti-purkkeihin kun tietää että se pojalle maistuu niin ei tarvi enää niihin jääpalamuotteihin laittaa.
Evianilla kuulostaa olleen vähän huonommat päivät tuon lumen tulon takia...Onneks me asutaan sellasella asuin-alueella että kunta(?) huolehtii auraukset sun muut :) Milläs "reseptillä" muuten oot Evian tehny sitä banaani-päärynä-sosetta? Laitatko puolet molempia?Ja sekaan keitettyä vettä? Vai miten?Mä laitoin tohon omena-soseeseen keitettyä vettä sekaan- noihin kasvissoseisiin oon laittanu omaa rintamaitoa.
Olin muutes vähän viihteellä perjantaina kun meillä oli työpaikan pikkujoulut...Oli ihan kivaa, vaikka en pilkkuun asti jaksanu ollakaan. Ja join muutaman drinksunkin eli oli sopiva hiprakka päällä, mutta ei mitenkään liiallisesti :) Mukavia tollaset aina välillä, jaksaa sitten taas tätä arkea paremmin...
Alcatraz: Ootko jo tehny sen testin? Mitä näytti? Mulla ois kans toisaalta vähän vauva-kuume, mutta haluan kyllä odottaa ees sinne pojan 1v synttäreille asti ennen kuin aletaan toista miettimään...Ikää mulla kuitenkin jo sen verran (30) että montaa vuotta ei viiti/pysty pitää väliä...En halua kuitenkaan ihan 40v vauvoja hoidella...Jotkuthan ne saa esikoisen vasta 4-kymppisenä, mutta ite en kyllä varmaan jaksais...
Juu tässäpä tämä tältä erää...Täytyy poistua kun kirjoittamisesta ei oikein tuu mitään ku poika yrittää koko ajan härppiä näitä tietokoneen nappuloita...
Suvi ja poeka
Kurjaa, Evian, että olette loukussa :-/ Toivottavasti saatte tien raivattua, äkkiähän sitä alkaa mökkihöperöityä, jos ei pääse ulos.
Täällä ainakin tuntuu heti vanne päässä, jos ei tee mitään järkevää päivän aikana. Pitäisi oikeasti lähteä joka päivä jonnekin, edes lähikauppaan. Vaan tuo lumen läpi puskeminen vaunuilla ei oikein innosta.
Tonttu, nuo pillerisi kuulostavat hyvältä. Itse en ole käyttänyt moneen vuoteen mitään hormonaalisia valmisteita, kun tulen niistä tosi kiukkuiseksi, mutta voihan sitä taas kokeilla tuollaisia uusia.
Tintti, jos vauva on riippuvainen tutista yöllä, en oikein tiedä, onko siihen mitään helppoa ratkaisua. Sukulaisperheessä tuttia nostellaan edelleen öisin, vaikka vauva on kohta vuoden.
Kyseltiinköhän täällä yösyötöistä... Meillä ei syödä enää öisin, ei olla syöty enää varmaan kuukauteen. Tosin meillä herätään aamulla joskus viiden-kuuden aikaan, joten minun mielestäni aamun ensimmäinen syöttö on vielä yötä ;)
Meillä syödään toistaiseksi vain yksi kiinteä ateria päivässä, kasvis- tai hedelmäsosetta lounaaksi. Tänään aloitettiin iltapuuro, saa nähdä, miten se vaikuttaa uniin. Mihin aikaan muuten annatte sen iltapuuron ja annatteko vielä maitoa myöhemmin? Meillä olisi ihan turhaa yrittää tunkea pojulle mitään kiinteää juuri ennen nukkumaanmenoa, se on niin väsyhermostunut, ettei varmasti suostuisi pitämään ruokaa suussaan.
Nyt täytyy mennä suihkuun ja nukkumaan, huomenna(kin) on aikainen aamu.
Poltsi+poju 5 kk 1,5 vk
Tässäpä meidän pojan kuva...Toivottavasti onnistuu liittäminen
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=bfa3a228-bed0-11dd-8e79-…!