(.)TAMMIMASUJEN MA-SU(.) VIIKKO 48
29.12. tjw---------------28v------eka-------------Jorvi
1.1. kimmi--------------33v------viides----------K-SKS
1.1. ninette-------------30v------toinen----------TYKS
2.1. nanna80----------28v------kolmas--------TAYS
2.1. -meea-87----------?--------eka-------------OYS
3.1. noffetus-----------26v------eka-------------TAYS
5.1. jasper08----------26v------kolmas--------kättäri
6.1. trio------------------38v------kolmas--------kättäri
7.1. Eno-Elmeri-------35v------toinen---------Jorvi
7.1. uniq-----------------31v------eka------------NKL
8.1. döner78-----------30v-------toinen---------hyvinkää
8.1. duffeli--------------34 v------toinen---------TYKS
9.1. Tii75----------------33v------toinen---------KOS
11.1. Anni09-----------31v-------eka--------------kättäri tai NKL
12.1. tepa84-----------24v-------eka-------------TAYS
12.1. Lelu----------------?--------eka------------NKL
13.1. mae3-------------27v-------kolmas--------kättäri
13.1. ela----------------26v-------eka-------------TYKS
13.1. minnikki---------24v-------neljäs----------SatKs
13.1. puhkarhu--------31v-------toinen---------LKS
14.1. pineli--------------37v------toinen---------kättäri
14.1. Ronjakasperi----32v-----eka-------------Oys
14.1. Niinanii------------34v------toinen---------naistenklinikka?
15.1. 3xäippä74--------34v------viides----------Seks
15.1. footprint74--------34v------seitsemäs---?
15.1. äitiliini2004-------24v------kolmas-------kättäri
15.1. amelie-------------21v------eka-------------Oulu
15.1. Charlie------------32 v------toinen----------ulkomaa
15.1. Sipis--------------41v.-------eka------------Porvoo
15.1 Uglyduck---------36v--------kolmas------
16.1. IirisKukka--------?----------toinen---------NKL
16.1. aliisa71-----------?---------eka------------NKL
17.1. Pinkspinks------26v-------toinen---------KOS
17.1. Kohka-------------31v-------toinen---------Seks
17.1. Laura 1981------26v-------kolmas-------tammisaari
17.1. UlMa----------------21v.-----eka-------------NKL
18.1. kesämamma83--24v------toinen---------SAS
18.1. winterangel--------31v-----eka-------------?
18.1. Mehiz---------------29v-------kolmas-------OYS
19.1. Nasu----------------28v------kuudes-------Jorvi
19.1. lootuskukkanen--27v------kolmas-------jorvi
19.1. Dazka---------------31v------kolmas-------VKS
19.1. Littlestar-----------31v-------eka------------ulkomaat
19.1. MOELPA-----------??v-------toinen---------?
20.1. Thilia-thalia-------26v-------eka-------------KSKS
20.1. Peppi_82----------25v-------kolmas-------OYS
20.1. Lila82--------------26v-------eka-------------NKL
20.1. penelope77------??v--------?----------------SatKs
20.1. basilika5---------32v-------neljäs---------kättäri
20.1. Salsatar----------27v------toinen----------OYS
20.1. Maaju------------33v-------toinen----------K-SKS
21.1. Peregriina------25v-------eka-------------TAYS
21.1. Jadmiras-------19v-------eka------------Lohja
21.1. krista_81--------27v-------eka-------------Lohja
21.1. mamti81---------27v------neljäs---------KOS
21.1. Salama-78------29v------eka------------KOKS
22.1. Sinnuli------------31v------eka-------------Naistenklinikka
22.1. maimu------------24v------toinen---------PKKS
22.1. Ahemo------------??v------kolmas-------Hys
23.1. Vauhtiviuhti-------23v------eka-------------Hys
23.1. Ama-riia-----------27v------toinen---------K-SKS
24.1. eikkuli80----------28v------kolmas--------SEKS
25.1. milo84-------------23v------eka-------------kättäri?
25.1. jonna-78----------29v------seitsemäs---PKKS
25.1. Blomma-76------32v------toinen---------Lohja
25.1. raisa78------------29v------toinen---------PKKS
25.1. Mittu-maari-------26 v------toinen----------TAYS
25.1. kerveli-------------33 v------eka-----------Jorvi
26.1. aino-maaria-----23v-------eka-------------Tays
26.1. vilivilijonkka------21v-------kolmas--------pkks
26.1. Marie1981-------27v-------eka-------------Hys tai Tays ?
26.1. MamaLady-------26v-------eka------------- ?
26.1. Shei---------------22v-------kolmas--------ulkomailla
27.1. pibii----------------33v-------toinen---------TYKS
27.1. Ahava---------------?---------toinen-----------Naistenklinikka
28.1. Emmuli81--------27v-------toinen---------TAYS
28.1. pumpuli85-------23v-------eka-------------Seks
28.1. Stiina--------------31v-------toinen----------NKL
29.1. ukku---------------34v-------kolmas--------TAYS
29.1. curious------------33v-------toinen---------PKKS
29.1. Pantsa------------31v-------toinen---------NKL
29.1. miuwau-----------33v-------kolmas-------SKS
30.1. hömppä82-------26v-------eka-------------OYS
30.1. Minna_J----------30v-------kolmas--------Hyvinkään sair.
30.1. Hiirulainen-------33v-------kolmas-------KOS
30.1. KainoElvi---------37v-------viides----------?
30.1. Marlene-----------27 v------toinen---------TYKS
30.1. kotiäityli-----------37v-------kolmas-------Jorvi
31.1. Jaffa76------------31v-------kolmas-------KOS
31.1. JB72 --------------36v-------neljäs---------K-HK
Kommentit (67)
Tänä aamuna sitten neuvolassa tuli käytyä ja ylim.lääkäriaika oli mulle varattuna.Mullahan on takana jo pian 5 vkoa sairaslomaa ennenaikaisten supistelujen takia ja tänään sitten sain "tuomion":Ei enää töihin ennen äitiysloman alkua.Töissä olen päiväkodissa,pienten ryhmässä eli fyysiseti on tosi rankkaa!! Mutta ikävä tulee työkavereita ja lapsosia,olin kyllä aatellut,että voisin koittaa olla töissä nämä viimeiset 3 viikkoa.....Mutta minkäs teet!!
Yöuniksi mulla rittää nyt n. 6h.Juurikaan en vessaan ole öisin heräillyt tässä raskaudessa(vielä!!).Ja päiväuniakaan en viime viikkoina ole pahemmin kaipaillut.Alkuraskaus ja koko syksy menikin ihan kauhean väsymyksen vallassa.Iltaisin töistä tultua useimmiten vaan nukuin sohvalla.
Mutta tämmöistä tänne! Mukavaa pikkujoulua kaikille tammimasuille!!
T:kotiäityli & masukki 30+6
Täälläkin ollaan aika väsyneissä tunnelmissa. En kyllä varsinaisesti valvo yöllä, mutta asentoa pitää vaihtaa aina välillä ja eilen meni turhan myöhään nukkumaanmeno. Oli eilen pitkä päivä, kun normaalin työn päälle olin vielä illan eri hommissa. Nyt on vaikea saada mitään järkevää aikaiseksi, kun väsyttää niin paljon. Ellei esikko olisi herännyt itse ajoissa niin olisin varmaan jäänyt nukkumaan pidempään.
Aliisalla olikin ollut varsin jännittävää. Toivotaan, että vauveli pysyy masussa vielä ainakin vähän paremmille viikoille. Kuten kaikilla muillakin! :)
Tiistaina oli taas neuvola ja tästä eteenpäin onkin 2 viikon välein. Kaikki oli ok, hemppaa ei mitattu tällä kertaa. Paino oli noussut mukavasti vaan 400g. Sykkeet heilui 140 molemmin puolin ja sf-mitta oli 29cm. On kuulemma vauveli pää alaspäin edelleen, mikä on tietenkin ihan hyvä juttu. Sairaslomaakin saa tarvittaessa vissiin vaikka soittamalla, mutta en kyllä taida kovin herkästi tässä vaiheessa pyytää, kun olisi aika hyvä saada lopputyö niin hyvään valmiuteen, kuin mahdollista. Varasin ajan joulukuun puoleenväliin myös yksityiseen neuvolaan. Ajattelin, että on mukava käydä siellä vielä ultraamassa ja juttelemassa synnytyksen kulusta. Saa myös painoarvion vauvasta sitten. Ja ajattelin, että saisi varmistuksen vielä tuolle sukupuolelle niin uskaltaisi alkaa pestä noita uusia tytsyvaatteitakin valmiiksi :).
Mukava, kun olette jutelleet hankinnoista, niin tein sitten itsellekin listaa, mitä tarvii hankkia. Hoitoalusta oli viimeksi lainassa, joten nyt pitää ostaa uusi (laitan kylppäriin tason päälle). Lämpöpussi olisi kätsy kaukaloon ja kaukalon jalusta autoon on vielä myös hankkimatta. Seisomalauta olisi varmaankin tarpeen esikolle, jos kärrytellään. Itkuhäläri ja rintapumppu olivat lainassa viimeksi. Pumpun ostan melkein käyttämättömänä ystävältä. En tiedä pitäisikö itkuhälytin vaikka pyytää joululahjaksi... Kantoliinoja minulla oli viimeksi lainassa kolme erilaista. Trikooliinaa tuli käytettyä eniten, kudottua ja rengasliinaa ei juurikaan. Löysinkin viikonloppuna kirppikseltä ihan kiva limenvihreän trikoisen liinan (oli vielä uusi) :). Sitten tietenkin kuluva tavara, eli vaippoja ja liivinsuojia pitää muistaa hankkia valmiiksi. Kai sitä voisi tuossa joulukuun puolella laittaa jo vähän sairaalakassia valmiiksi, ettei tarvi sitten huolehtia. Kun ei ole miestäkään sitten pakkaamassa itselle siinä lähtötilanteessa.
Jälkisupistuksistakin on juteltu. Itsellä kesti aika pitkään, varmaan ainakin pari viikkoa esikosta, mutta ei onneksi mitään kestämättömiä olleet. Ei kyllä mukaviakaan, mutta en muistaakseni juuri särkylääkettä niihin syönyt. Imettäminen oli aika pitkään kipeää myös muutenkin, kun oli nännit koetuksella. Pitkään piti aina imetyksen alussa nipistää itseä jonkin aikaa, että huomio kääntyi kivusta johonkin siedettävämpään... Muuten imetys onnistui kyllä loistavasti. Mitä nyt kärsin pari kertaa todella tympeästä rintatulehduksesta, mutta siitäkin selvisi, kun lopetti liian maidon lypsämisen ja maidon tulo tasaantui. En siis nytkään osaa mitenkään kuvitella tilannetta, ettei imetys onnistuisi. Toivottavasti kaikki siis menee hyvin.
Hyvää loppuviikkoa ja jaksamista kaikille!
- Salsatar rv 32+2
vähän täällä paleltaa kun innokkaasti tuuletin niin ylä kuin ala kerrassakin...tarvisi varmaan laittaa takat päälle, mutta kun en jaksa hakea puita varastosta.
Täälläkin yöllä on tuskaisaa, kääntyminen varsinkin ottaa jo voimille :D Tuntuu että selkä ja lantio paukkuvat liitoksistaan ja kun käännyn niin vauva herää ja alkaa möyrimään, kestää tovin ennen kuin löytää hyvän asennon ja rauhoittuu.
Vessaan en jaksa nousta ja jalkoihin sattuu niin vietävästi jos menen ilman tukisukkia joten kohta varmaan sitten pissaan sänkyyn :p Toisaalta olen kyllä kaikissa raskauksissa pystynyt olemaan käymättä vessassa yöllä, alkuvaihetta lukuunottamatta, eikä nytkään mitään kovin suuria vaukeuksia ole.
Neidin kääntymisen takia supistukset ovat huomattavasti lisääntyneet ja pää painaa aika reippaasti tuonne alas...liitoskivut ovat myös palanneet aikas mojovina. Mutta eipä tässä enään kovin montaa viikkoa tarvitse kärvistellä.
Tuo lista on niin pitkä että jännättävää riittää moneksi viikoksi. Toivottavasti kaikki vauvelit kuitenkin pysyvät kyydissä tammikuun puolelle.
Pesänrakennus vietti vaivaa, siivosin eilen vaatehuonetta ja vein 12:sta pussillista vaatteita Uffiin, ja vieläkin sinne jäi tavaraa jotka voisi sumeilematta heittää pois...taidan tänään jatkaa. Meillä kun on vielä lasten vaatehuone ja miehen vaatehuone jotka odottavat tullaamista. Sitten on kodinhoitohuoneen kaapit joissa on kaiken maailman sälää jota vain säilytetään siksi että jos joskus tarvitsee, ja ikinä en ole tarvinnut :D
Pikkuiselle ei vielä mitään muuta ole laitettu kuin vaatteita vähän syrjään. Vauvan hoito paikka pysyy samana, taidan vain ommella hoitoalustan päälle uuden pestävän suojuspussin (meillä on sellainen ikean alusta). Ja siirtää sitten kuopuksen vaatteet isompien vaatehuoneeseen, niin saadaan tilaa. Kaikkea muuta löytyykin, ehkä vanulappuja ja jotain pientä täytyy hankkia. Sänky kasataan sitten vasta tammikuussa ja sinne ompelen sitten uudet lakanat, verho ja pinnasuoja ovat ihan hyvät....vaikka nekin olen joka lapselle tehnyt uudet...nyt en taida jaksaa.
Joku oli etsinyt äippä pakkauslaatikkoon "pinnasuojaa", meillä esikolle (synt2000) tehtiin käsityökerho lehden ohjeella laatikkoon reunasuojus...netistä varmaan löytyy lehden numero ja kirjastosta saa lainata (ainakin täällä) vuosikertoja.
Jaahas nyt tuli oikea romaani...täytyy tästä mennä laittamaan kuopus päiväunille.
JB72 &KeKe...viikoista sekaisin ainakin yli 30
Torstaina torttua...tai ainakin melkein. Tein meinaan ilta teelle omenapiirakan(tai tortun) ja sen päälle vanilia kastiketta..njam.
Pikkusen hemmottelua kun samaa vaivaa löytyy täältäkin kun JB72:selta. Tolkutonta vihlontaa "alakerrassa" kun kääntyilee yöllä :(. ( Eli se siitä torttuilusta..) ;) äijä parka..
Ja sen lisäksi mulla on oman navan ympärille tullut semmonen tummempi rengas (iho siis), sanovat neuvolassa että navan ympärillä olevat kiinnikkeet vaan ovat venymässä. Hurjan näköistä ja ilkeän tuntuista..lähes kosketusarka. Onko muitten masuissa?
Ei aina meinaa mennä oikein itsensä koon luokitus kun törmäilee mahallansa joka paikkaa. Alkaahan tuo kyllä olemaankin jo aikamoinen pallo kun sf mitta 34 ja ympärys hurjat 112..kääk.
Raivotarjonnassa näytti tänään olevan kaveri. n.kahden viikon päästä olis se koko arvio sitten..saas nähä vaikuttaako tää vatsan koko lapsoseen vai oonko muuten vaan "sopivasti lihava". Raskauden aikana tullut painoa nyt 18 kg...mut plääh en jaksa ressaa...
32+1
Tilanne on jo ihan rauhoittunut, taisi olla todellakin täysin väärä hälytys, mutta olen nyt yrittänyt kuitenkin pysytellä levossa. Se vaatii kyllä tahdonvoimaa, kun teksi mieli mennä kanssa järjestelemään kaapeista lisätilaa vauvan tavaroille ja käydä läpi äitiyspakkausta ja tarvikelistoja. Neuvolassakin kävin tänään, eikä ollut painokaan noussut kuin 100g viime kerrasta. Juhlistan tulosta pähkinäsuklaan seurassa :)
Aliisa 32+6
Kiva tietää että nuo "napakivut" kuuluu asiaan. Navan seutu on todellakin hassusti kosketusarka. Omat yöunet rauhoitti sellainen iso pötkö imetystyyny jonka saa sekä pään alle, kyljen ja mahan tueksi ja vielä jalkojen väliin. Aiemmin heräsin aina huonosta asennosta johtuvaan kipuun ja nyt jopa närästys on vähentynyt kun saa tuon pään mukavasti tyynyn avulla ylös. Aliisako kyseli synnytysinfosta? Toivottavasti ehdit vielä sinne Bebesin infoon koska se oli todella informatiivinen ja mukava. On jotenkin varmempi olo lähteä synnyttämään kun sai tuollaisen kattavan infopaketin siitä mitä saattaa olla tulossa, miten asioiden kulkuun voi itsekkin vaikuttaa ja mitä vaihtoehtoja on.
Lelu + Massuli
Plääh..Ulkona reippaasti plusasteita, vettä sataa ja lumet sulavat silmissä. Yö meni taas huonosti ja päätäkin tuntuisi särkevän heti aamusta. Miehen kanssa menee hermot kun se on luvannut imuroida koko loppuviikon, jotta voisin sitten itse jatkaa siivousta siitä kun en pysty tämän selän kanssa tuota imurointia tekemää laisinkaan. Ja arvatte varmaan mikä huuto siitä saatiin aikaiseksi kun asiasta aamulla satuin mainitsemaan. Mies ei varmaan tajua, että mun on muutenkin tosi vaikea pyytä häntä tekemään mitään varsinkin nyt kun olen kotona, joten ärsytyskäyrä nousee senkin vuoksi entisestään. Onneksi tämä on viimeinen siivouskerta tänä vuonna kun seuraavan kerran siivouksen saa suosiolla hoitaa meidän luottosiivousfirma.
Huomenna onkin sitten seuraavat pikkujoulut. Vaatekysymys on edelleen auki, pitää nyt tänään sovitella noi vanhat vaatteet läpi ja toivoa, että edes jotkut farkut saisin ahdettua päälleni. Ja toisaalta mieliala on juuri nyt niin v..mäinen, että pieni shoppailu voisi piristää sitä kummasti:).
Toivottavasti teillä muilla aamu on alkanut paremmissa merkeissä ja eiköhän se mullakin tästä vähitellen ala sujumaan. Nyt aamukahville, jospa tuo pääkipukin sillä rauhottuisi.
Voimaa viikonloppuun kaikille!
t:KainoElvi ja kamu 31+0
Neuvolassa käyty. Verenpaine oli matala 112/66, terkasta "hyvä". Paino oli laskenut 800 g kolmen viikon takaiseen verrattuna, sekin oli vissiin terkasta hyvä, koska totesi, että "olet laihtunut!". Kotivaa'an mukaan 10 kg on tullut kokonaisuudessaan. Sf-mitta palasi yläkäyrän yläpuolelta keskikäyrälle, viimeksi lääkäri mittasikin kovin löysällä nauhalla. Uniongelmista (siis valvomisesta) oli puhetta, että pitää tarkkailla, mutta saikkua en sitten pyytänyt. Onneksi ensi viikko on töissä kevyempi, mies on reissussa eikä tarvitse mennä ihan kasilta töihin.
Viikonloppuja, jos en nyt tänne taas tule avautumaan huomenna.
Curious
31+3
Me kaytiin sairaalan valmennuksessa tällä viikolla ja harmitti vähän, että se pidettiin vain sairaalan luentosalissa. Kuulemma ennen täällä sairaalassa on tehty kierros synnytyssaleihin ja muihin tiloihin, myös kaverit jotka on Hämeenlinnassa synnyttäneet sanoivat samaa.
Mulla on kans työpaikan pikkujoulut tänään, oli eilen oikeastikin hauskaa kun kokeilin normivaatteita päälle. No kyl sieltä kaapista lopulta sitten jotain sopivaakin löytyi.
Onko muilla jo selvillä koska palailette töihin? Mulla on vähän kurja tilanne, just kun äippäloma alkaa vapautuu se työtehtävä, johon mun oli tarkoitus siirtyä. On harkittu sitäkin, että mies jäis vauvan kanssa kotiin, kunhan vauva vähän tuosta kasvaa.
En muista onko linea negrasta täällä puhuttu, mutta mulla se kulkee koko mahan läpi. Poikaa sanovat tuon linea negran tietävän, en tiedä onko väittämällä mitään perustelua. Oikeesti alkaa jo kiinnostamaan kumpi siellä mahassa asustelee, poika vai tyttö.
Marie 31+ 4
(Ruikutusta siis luvassa tuutin täydeltä.) Saan tämänkin aloittaa taas alusta, kun surkea kone taas kaatui kesken viestin (konekin minua vastaan siis..). Aamu oli vielä ihan ok, mieskin oli yllättäen jäänyt kotiin, eikä mennyt töihin (ei siis paljon minulle suunnistelmistaan puhu (saati mistään muustakaan kyllä)). Ajattelin, että kai hän sitten kerrankin voisi olla edes hieman avuksi siivoilussa tms., mutta mitä vielä. Sai hän sentään yhden rikkoutuneen lasin vaihdettua ehjään (senkin ite edellispäivänä kiukuspäissään hajotti). Sitten lähtikin ostoksille, josta kyllä löysi ruoka-aikaan kotiin, valmiiseen katettuun pöytään siis suoraan. Hetken koneella istuttuaan ja pihalla oltuaan lähti taas ostoksille. Ehdotin, että voisi edes yhden muksuista ottaa mukaan, jotta täällä olisi hiukan rauhallisempaa menoa, mutta kuulemma hän selviä ilman muksuja reissusta nopeammin. Jep, sillä reissulla on vieläkin! Ohimennen mumisten hän lähtiessään mainitsi, että saattaa ehkä poiketa kaverinkin luona samalla reissulla, joten kaverin kanssa nyt sitten luuhaavat ympäri kaupunkia. Että ottaa päähän, kun tiedän, että hän itse varsin hyvin tiesi lähtiessään mitä tulisi tekemään/kauemminkin viipymään, mutta ei vaan voinut mitään sanoa (tuntee nalkuttavan akkansa siis). Niin, eipä siinä mitään, kivaa, että jollain on kivaa, mutta onko niin liikaa pyydetty, että vois joskus edes hetkeks yrittää ajatella asioita mun kannalta!? Saan olla 7pv viikossa, 24h vuorokaudessa näiden kolmen tappelevan muksun kanssa täällä neljän seinän sisällä, kun en jaksa mahoineni minnekään niiden kanssa lähteäkään. Ja meillä ei edes ole paikkaa, minne me voisimme mennä. Ainut paikka on mummola, ja nyt on mummokin seuraavat 2vk etelässä, joten ei päästä sinnekään. Isovanhempieni luona voisimme myös käydä, mutta he ovat jo niin vanhoja, eivätkä muksut sitä oikein osaa ymmärtää, niin meno menee siellä liian kovaksi, minä en jaksa. Ystäviäkään minulla ei ole.., no on yksi, mutta asuu sen verran kaukana, ja on niin kiireinen, että tosi harvoin nähdään, ja aina niin kiireelläkin. Työelämäänkään en ole "ehtinyt", joten ei ole edes työkavereita, niinkuin teillä muilla tuntuu olevan. Mies ei tule ikinä kanssamme minnekään, ja jos kerran viikossa jossain satumme käymään, niin hän valittaa, että emme koskaan ole kotona!! Seinät kaatuu päälle, hermot menee, itku tulee jne.
Jep, jospa nyt hiukan helpottais, kun sain edes tänne purkautua, minkäänlaista kuuntelijaa/juttukaveria kun ei vaan ole.
Pojan kaa pienet ulkoilut tuossa tehtiin ja voi, kun olikin liposta, kun tuo loska nyt iltaa ja yötä kohden jäätyy.. Täällä olikin monet kaatuillut, mut onneks on säilytty pahemmilta vaurioilta ja myös tästä edelleen!
Kohta mennään iltasadun lukuun ja sitten äiti saa hetken hengähtää telkkarin ja uuden luumuhyve-jätskin kera :)
Neuvolassa kaikki ihan ok. Oli samalla se keskustelu miehen kaa ja ihan hyvin meni, ettei kumpikaan räjähdetty :) Mut aikalailla kaikki oli jo juteltu ja tiedettiin, että jotain uutta ois ehkä kaivannut siitä.. No niitä on sitten taas vauvan syntymän jälkeen ja silloin voi olla jo jotain purettavaakin ;)
Sitten tuloksiin.. sf-mitta oli 30, et sie yläkäyrillä ja jos kovasti vie nousee, niin sitten painoarvioultraan. Verenpaineet ja pissa ok! Painoa tullut kokonaisuudessaan 6,5 kiloa, et aikas hienosti.. nyt tietty puolet siitä viiden viikon aikana, et mulla rupes se paino vasta puolen välin jälkeen kertyyn. Ja tiedän, et jos en nyt kiinnitä huomioo syömisiin, niin tulee kilo per viikko (tai ainakin melkein), mut yritän!! Mitä nyt jätskille meen.. mut hei, on viikonloppu ;D
Sykkeet oli meidän pikkaraisella 145 tienoilla, et oisko se tyttö nyt meille sit tulossa.. Rupee kans mietityttään kovasti, et onko sitä poika vai tyttö tulossa.. en malta enää odottaa ja vie on aikaa! Kimmillä olikin jo hurjasti viikkoja, kateeks käy.. vaikka kaikki vuorollaan :)
Nyt pää lyö tyhjää.. meen poitsun kaa iltapuuhiin, mut mukavata viikonloppua kaikille! Ja Minnikille vielä jaksuja *hali*
Emmuli rv 31+2
kivaa lukea vilkasta palstaa.
itselle kuuluu yhtä ja toista.
.........kamalaa tässä kesken kirjoittamisen tuli kamalan heikko olo ja piti pikana syödä,huh huh...liittyykin tähän minun tilaan.
Eli minulle määrättiin insuliinihoito ja en kyllä ole sen kanssa sinut vielä ollenkaan.
Olen aina ollut tuuri syöjä,syön kun muistan ja napostelen pitkin iltaa..
vaan empä enää.Nyt mittailen sokerit 4 kertaa päivässä,mittaaan KAIKEN hiilarin mitä syön ja pistän insuliinia sen mukaan,sitten syön,ja tuntiin en syö mitään ja sitten mittaan.Kyllä on vaikeaa oppia säännöllisille tavoille ja muistaa syödä ajallaan .¤ kertaa päiväsä laitan insuliinia.Eilen illalla aloitin ja kyllä sen 8 millisen piiikin pistämiseen piti hieman keräillä ennenkun sen reiteen tökkäsin.mahaan pistäminen tuntui vielä hurjemmalle,mutta nyt olen jo tottunut,ja ei se kyllä miltään tunnu.
vaikeinta on se hiilareiden laskeminen,menee hieman kyllä syömisestä ilo.Ihmettelen kyllä itse miten hyvin olen pystynyt olemaan ilman mitään hyvää,eikä tee edes tiukkaa.Ja tosiaan onneksi ei ole montaa viikkoa.
Insuliinit aloitettiin siksi koska halutaan että vauvalla olisi asiat hyvin synnyttyä.Monia pieniä asioita,jotka voivat olla RD odottajan vauvalla hullusti syntymän jälkeen.Tietty verensokerit mitataan,mutta voi olla keltaisuutta,vauva voi unohtaa hengittää,riski on joutua tehohoitoon.Vauvaa seurataan tarkoin silloin aluksi.Noista asioista en ollut tietoinen,että rd voi moisia vauvalle aiheuttaa,joten ei ole leikin asia ollenkaan,ja kai se parhaiten motivoikin syömään tosi terveellisesti.
Neuvolassakin piipahdin.paino tasan 63,eli 300g pudonnut(huomaa kun syö terveellisesti.Sfmitta edelleen keskikäyrällä eli 32.Hemppa noussut! oli 122,raivotarjonta ja TODELLA liikkuva kaveri,sydän hakkasi pojulla lujaa kun niin innostui heilumaan,potki anturia ja karkaili alta.Terkkaa ihan naurati,toivottavsti ei ole ihan noin temperamenttinen kaveri kun mille vaikuttaa=))Onneksi sitten saatiin rauhallistakin sykettä mitattua,ja hyvälle kuulosti.Virtsakin oli puhdas.
Edellisen odotus,siis viikolle 38 asti on nyt 19 päivän päässä,uskomatonta.
jos tämä menee loppuunasti niin kuulemma käynnisteään la,n aikoihin.
Ensiviikolla aika äitipolille ultraan,se onkin sitten yhdeksäs ultra tässä raskaudessa,herranen aika!!että hieman on propleemia ollut,onneksi kaikki on kääntynyt hyväksi,sitten on vaan uutta huolehdittavaa ilmestynyt,mutta toiveikkaana ja luottavaisin mielin jaksan edelleen olla.
Unettomuus vaivaa minuakin,sama on kyllä ollut muissakin raskauksissa lopussa,"kiva" kuulla että muutkin valvoo öisin kohtalotovereina siellä jossakin päin suomea.
Jaksuja meille kaikille kaikkiin vaivoihin.
kimmi ja poju 35+2
Ihan ensiksi Minnikille voimahalit! Mäkin kökötän neljänseinän sisällä kolmen lapsen kanssa..mies on päivät töissä..ja tulee siinä klo 22 jälkeen aina vasta. Lähtee siinä klo 13 tienoilla..joten aamupäivä menee kokatessa, että ehtii syödä ennen lähtöään ja loppupv sujuu lasten kans kotii pyörittäessä. Mun vanhemmat ja muutkin sukuliaset asuvat kaikki muualla..Autoa(eikä korttia)mulla ei ole, joten lähdeppä tästä sitten reilun 130 km:n päähän...Ystäviä on, mutta useat töissä tai sitten muuten vaan tuntuu ettei jaksa raahautua pitkin kaupunkia enää...Joten ymmärrän varsin hyvin sun olotilaasi. Joskus vapaapäivänä mies sitten haluaa tottakai nähdä myös kavereitaan..ja just reilu viikko sitten sanoin että hänen vapaapv vois välillä olla mun vapaapäivä. Eli minä pääsisin yksin liikkeelle. Otinkin sitten seuraavana vaparina ukkelin pankkikortin ja lähdin yksin shoppailemaan! En edes kysynyt sopiiko, vaan ilmoitin että nyt lähtisin ja tarvitsen vähän sponsoria :D
Kai joskus vaan pitää olla itsekäs yhtälailla kun nuo miehetkin saattavat olla. Eli tekee vaan just niin kuin tuntuu ja toinen jääköön mihin mielentilaan sitten jää!
Mitäpä tässä muuta..Maha paisuu..ja ruoan jälkeen tulee tukala olo. En osaa syödä pieniä annoksia, vaan vetelen aina vauhdilla kunnon vadillisen. Eli oma syy. Yöt menee vaihtelevasti. Joskus nukun ihan hyvin.Mitä nyt herään vessaan tai kuopuksen vinkumiseen..Ja joskus taas jalat vaivaa ja en löydä asentoa yms yms. Alkuyöt on rasittavimpia..Käyn n.5x vessassa ihan putkeen.
Tänään on eka kerran sitten alkuraskauden turvottanut sormia. Vähän pökkelöiltä tuntuvat vaan..Pitäis juoda kai enemmän vettä. Neuvola on nyt kahden viikon välein..Ihan kiva toisaalta...mutta toisaalta ei jaksais ravata. Meillä kun on isompien lapsien hammaslääkäriä ja muuta ramppausta terveysasemalla muutenkin. No on ainakin liikunta taattu.
Mulla on alkanut tulla joku pienoinen paniikki..Tuntuu etaika loppuu kesken. Tavallaan haluaisin jo nyytin syliin, mutta tavallaan tuntuu että aika menee liian nopeasti. Kuopus nukkuu edelleen aika sekalaisesti. Välillä on ihan ok öitä, mutta välistä heräilee..Ja haluaa että ollaan viekussa yms yms yms..Meillä ei "huudatushoito" tepsi..tyttö menee vaan hysteeriseksi jos jättää yksikseen. Joten ainoa keino on olla vieressä kunnes rauhottuu takasin uneen.
Mua vähän jännittää miten sitten jaksan kun uus vauva tulee ja valvottaa myös. Saanko koskaan lepoa? Mä nimittäin en ole vähällä unella pärjäävää tyyppiä...
Mutta joo..menen tästä iltapuuhin..moiks!
-mamti & maha 32+2
Onpa ollut melkoinen viikko! Neuvolalääkäristä hain sairaslomalapun eilen. Vielä tänään aamupäivällä mietin, että aloittaisinko saikkua ollenkaan, mutta kuten jollain muullakin oli vastoinkäymisiä, niin minullakin v*tutuskäyrä nousi vielä illalla työasioiden takia niin korkealle että enpä enää oikeastaan mietikään. Yksi työpäivä siis vielä edessä, kun niin olen sopinut. Sitten lomalle.
Niin, ankeutta olen normaalisti purkanut juoksulenkillä, joskus ottanut pari paukkua - nyt kävin kaupassa ostamassa KAIKKI karkit mitä sillä hetkellä teki mieli :) rahaa meni noin 5e, joten ei aika maltillinen saalis kumminkin... Miehen ilme oli kyllä näkemisen arvoinen kun näki karkkivadin tässä vieressä.
Niin, meillä lapset jatkavat osapäivähoidossa, en tosin yrityksistä huolimatta saanut millään pph-ohjaajia kiinni tänään, mutta päiväkodin väen kanssa sovittiin jo asiasta. Ovat tohkeissaan harjoitelleet joulujuhlalauluja ym. joten kun kerran hyvin viihtyvät, niin olkoon sitten. Mutta kokopäivämaksuja en raaski maksaa, siksi tämä osapäiväkeplottelu, ja pienempi ei oikein tahdo jaa 5pv/viikko hoidossa isommassa ryhmässä. Tämä järjestely siis jouluun asti, sitten jäävät kanssani kotiin, jaiks. ..
Meillä pitäisi tehdä viikonlopun aikana suursiivous (lue: perussiivous, joka on venynyt taas pari viikkoa yli...), pyykätä parikymmentä kiloa pyykkikoreissa odottavia vaatteita ja ehkä sitten olisi niitten vauvanvaatteiden vuoro. Tuntuu vaan tuota arkisiivoustakin olevan siinä määrin, että saa nähdä pääsenkö ikinä sinne asti.
Mutta nyt surffaamaan muille sivuille ja sitten nukkumaan. Sitä katkonaista ja hankalaa unta. Tuskin maltan odottaa uusia patjoja, jotka pitäisi hankkia veronpalautusten myötä..
eikkuli 32+0
Voi Minnikki, kyllä sun miehen pitäs alkaa virtaantua tekemään noita kotihommia joka suhteessa. Eihän koko kakku voi kuulua vaan perheen äidille, vaikka onkin kotona. Mun mies piti kakkosesta isäkuukauden ja sanoi että kyllä työssä käynti on paljon helpompaa ku kotona arjen pyörittäminen lasten kanssa. Toivottavasti pääsisit näkemään ystävääsi ilman lapsia että pääsisit tuulettumaan.
Vauvan painoarvio on nyt normi lukemissa. Tällä hetkellä 2 kg. Muuta ei sitten konrollissa katottukaan, paitsi ajoivat jotain käyrää. Kaikki oli tällä kertaa ok. Neuvola tais olla seuraavan kerran parin viikon kuluttua.
Töissä oon koittanu vielä kärvistellä, ä-loma alkaa ens viikon perjantaina. Saapa nähä saanko sinniteltyä sinne asti.
Huomenna olis kakkosen synttärijuhlat. Virallinen päivä on oikeesti vasta ens viikolla. 2 vuotta kilahtaa mittariin, esikoinen on kolme. Mökki on vielä ku pommin jäljiltä, pitää alkaa siivoomaan heti aamusta, kun on vielä tuhat ja yks asiaa huomiselle. Supistaa ja kolottaa pelkkä ajatuskin. Yöunet on täälläkin olleet pitkän aikaa surkeet (..kun nyt sais vielä nukkua;)
Muuten alkaa jotenkin helpottaa kun tietää että työt loppuu ihan kohta, ja ei oo enää kiire.
Hyviä vointeja!
Uglyduck 33+1
Täällä nukuttu huonosti, mies oli pikkujouluissa ja oon siitä aina huolissani, kun se ei oo niitä, jotka osaa ottaa iisisti ;) Joten tuli valvoskeltua ja sit tuli jo huono olo, kun valvoin.. no ollaan nyt sitten aamupäivä vaan löffitty, vasta pojallekin sain päivävaatteet kaapista :/
Sitten oon nyt kärsinyt oikein kovista menkkakivuista, kuin silloin kun puolenvälin tienoilla, kun rupes kohtu kasvaan, mut kait ne niitä on vaan taas.. vai voiskohan olla supistuksia??
Raskausdiabetes siis mullakin ja myönnän, et en oo kauheen tosissani sitä ottanut niinkuin oon täällä maininnutkin ja nyt toi Kimmin juttu, mitä voi tulla vauvalle, niin pysäytti, joten nyt lupaan käsi sydämellä pitää ruokavalioo.. kun kerta pystyy sillä pitään kurissa tän eikä edes tarvitse insuliinia.. Nyt siis otan itseäni niskasta kiinni! Kauhistutti tuo hengittämisen unohtaminen ja vauvan teholle joutuminen :(
Kurjaa ilmaa.. Koittakaahan viettää rentouttava lauantai-ilta :)
On muuten ollut tosi mukavan aktiivinen pino ja mukava, kun vähemmänkin kirjoitelleet on tullut mukaan kuin myös uudet kirjoittelijat!
Emmuli rv 32
Hei!
Tosiaan olin äippäpolilla vajaan tunnin "opissa" tuosta aiheesta.Itse kun pelkään vauvelin kasvavan liian isoksi,niin siellä kyllä huoli on eniten vauvan syntymän jälkeisessä kunnossa,noi mitä mainitsin oli vain esimerkit mitä hän sanoi vauvasta aluksi seurattavan.Olisi tosi ikävää jos vauvelia ei saisi vierihoitoon,sisarukset ei pääsisi häntä aluksi kastomaan jne. ja tietty kova huoli just esim. siitä että vauva unohtaa hengittää.Rd nauvoja sanoi et vauvalla on "ikävä" olla kun haima käy hirveillä ylikierroksilla,kun sitä sokeria ei sitten yhtäkkiä tulekaan enää,sokeri vauva on levoton jne. että tosiaan jos niin "helpolla" pääset kun ruokavaliolla,niin kannattaa kyllä valkkailla mitä syö.
Minulla esim. iltainsuliini aiheuttaa yöllä nälkää joka valvottaa,paastoarvo oli tänään 4.2,eli melkein huippas 8 aikaan aamulla,täytyy kysyä tehdään eli pienennänkö ilta-annosta.En noista ymmärrä miksi edes pitkävaikutteisen insuliinin sain kun paastoarvoissa ei mitään häikkää.
Niin ja pienistä heitoista (yksi päivän arvo minäkin sen insuliini hoidon sain,se on kuulemma tosi yleistä että sokerivauvat menee teholle seurantaan.
Maha näyttää ihan pilkulliselle,joka pistoksesta jää pilkkujälki,mahtaa olla hauskan näköinen parinviikon päästä,kun 3 pistoa joka päivä menee mahaan=)
Käväisin monikkojen kirpparilla ja tein muutaman suloisen löydön,päätin sitten että sitterin hoitoalustan ja patjan kipaisen kaupasta,ne on kiva saada ihan puhtoisina.
Nyt ei kestä istuksia enää,kyljet painuu sisään...
kimmi ja poju 35+3
Täällä siis leipoiltu ja nyt on ihan kaamee hiki, on vähä lämmin tuol meiä keittiös. Meiä äiteki kävi siskonsa kans kattomas huushollii ja nappaamas pari pullaa mukaansa. Sen sisko ei oo siis käyny meil viä ku ostettii tää talo tos syksyl vast.
Jaksuja kaikille jotka sitä tarvii. Oliko se Aliisa kun oli selvinny säikähdyksellä ja ketkä istuu muksujen kanssa kotosalla ku isännät viilettää maailmalla. Ja tietty kaikki muutkin saa haleja jotka tarvii.
Meilläki oli eile vieraita ja lähtivät illalla ravintolaa meiä isäntä mukana. Varmaa edellisyön ympäriinsä valvominen teetti mulle unet vaikka yleens kans valvon ku toinen on reisussa. Kävin tosin jo aamutuimaan puoli kuuden aikaan kattomassa teiän kuulumisia ku en enää sängyssä kyenny köllimään... vaikka toinen tuli liki ja otti kainaloon, mutkun se haisi ihan pahalle ja baarille ja kuorsaa mokoma aina ku on kaljaa ottanu :) Nousin sitte ylös ja haahuilin hetken kunnes olen sohvalle nukahtanu.
Meiän pitäs kohta lähtee joulukadun avajaisii kattoon joulupukkii ja raketei. Esikko on ihan fiiliksis niist raketeist ja ihme kyllä kolmevuotiaana jo muistaa kaksi edellistä kertaa kun on ollu kattomassa raketteja mun äitin kanssa. Odottelee sitä nyttenki hakemaa mut "joutuuki" tulemaa meiän kanssa.
Ai nii, neuvolas kävin perjantaina. Kaikki ok. Laitti synnytystapa arvioon TYKSiin viä tonne joulun väliviikolle ku ei tääl sitte enää oo mitää lääkärei neuvolas sillo vaan vasta alkuvuonna sitte taas. Kiva kuitenki päästä ultraan viä kattoon :)
Nyt huilaan hetkeks ennen lähtöä.
Rattoisaa pikkujoulua mammat massuineen ja perheineen :D
Marlene ja poika nimeltä Alli viikoilla...hmmm... 31+1 kai.
Onpas täällä kirjoiteltu ahkerasti ja pitkiä kirjoituksia. On vähän hankalaa, ku en pysty istuun kauan ja piti lukea tuossa välissä ainakin viisi pinoa mitkä oli jääny rästiin. :)
Omassa navassa vointi on nyt hyvä. Ottaa vähän päähän välillä ku ei voi mitään oikein tehdä ettei heti kohta supistele. Kauppareissukin tahtoi olla tuossa yks päivä vähän liikaa. Ostin tukiliivin, niin sen avulla pystyy nyt sentään hetken olemaan pystyssä. Mutta tuntuu, että aikas monella samat vaivat, että niitä suppareita tulee. Mua vaan hirvittää ku tiedän, että ne mulla on jo himpun aukaissut sitä kohdun suuta... No vauvan takia pitää nyt olla rauhassa sinne puoleen väliin joulukuuta, jotta saa synnyttää omassa sairaalassa. Muillekkin vinkiksi joilla tulee ennakoivia supistuksia, niin veden juonti auttaa niihin! Mun käskettiin sairaalassa kipeähkön supistuksen tullessa juoda litra vettä/ 10 minuuttiin ja mennä pötkölleen peppu ylempänä kuin pää. Tuntui hassulta neuvolta, mut testasin yhtenä päivänä supistuksen tullessa ja sehän auttoi. :D mitä nyt piti vessassa sitte juosta. Mut supistelut loppui ja tuli muutenkin parempi olo.
Täällä vauva on raivotarjonnassa ja tosi tosi alhaalla...ei oo kiva kävellä. :) onneksi ei ole vielä kiinnittynyt.
mitähän kaikkea mun piti kommentoida teidän teksteihin... seksipuuhat täälläkin jäissä ku ei uskalla riskeerata, ku suppareita tulee muutenkin helposti. No, onhan tässä koko loppuelämä aikaa sitte niitä hommia harrastaa. :D
Nukkuminen on täälläkin hankalaa...ei löydy asentoa ja vessassa pitää juosta. Laitoin satiinilakanan alulakanaksi, niin se helpotti kääntymistä.
Hui, pitäisköhän munkin ostaa uusi patja pinnasänkyyn, ku mulla on käytetty, yhdellä lapsella ollut jo tuolla kaapissa odottamassa. En nyt sitte tiedä uskallanko käyttää....ehkä pitää ostaa uus....
Äitiyspakkauslaatikon ajattelin minäkin hyödyntää ensisänkynä pinnasängyssä. Saan ihanan reunan veljen vaimolta siihen, minkä se on itse ommellut.
Vähän sekava viesti, mut ei jaksa kauaa istua koneella, ku heti alkaa tuntua ikävältä. Tässä ajattelin nyt hetken levähtää ja jos sitte jaksais askarrella vähän joulukortteja. Miestä odotellessa...tullee huomenna taas kotiin viikon työreissulta.
Mut nyt minäkin alan taas pysymään teidän kyydissä mukana, ku ei tarvi pelkästään maata...
Kaikille RAUHALLISTA viikonloppua, jalat ristissä kaikki, ettei kukaan meistä synnyttäis kovin ennen aikojaan. :)
Ai niin...löysin kutinaan apua! lääkäri määräs zyrtecciä. Kysyin, että onko turvallinen raskausaikana ja sanoi, että joo on, mut tuoteselosteessa lukee, että vältettävä raskauden aikana....ottaa tuosta nyt sitte selvää....
Amelie ja pikku-ukko rv 33+4
Ei kylläkään valitettävasti kovin energistä sellaista niin kuin lootuskukkanen toivotteli. Täällä mennään pikemminkin sitä jo varsin tutuksi tullutta tapettu mato linjaa kun tuli taas nukuttua viimeyö todella surkeissa pätkissä. Onneksi mies meni myöhemmin töihin ja laittoi lapset kouluun/vei pienemmät päiväkotiin niin ei ihan seitsemältä tarvinnut itseään ylös kammeta.
Aliisalla on ollut huisketta. Maltahan nyt ottaa levon kannalta muutama viikko. Minä olin kolmosen raskauden aikana useampaankin otteeseen osastolla tarkkailussa verenvuodon vuoksi. Ekan kerran muistaakseni vuotoa tuli viikolla 35. Silloin ultrannut lääkäri sanoi, että lapsivedetkin olivat menneet ja vauva syntyy tällä reissulla. Osastolla sitten seuravana aamuna kokeneempi lääkäri kertoi, että se luiskatesti millä katsovat onko vuoto lapsivettä reagoi positiivisesti myös vereen, joten ei se lapsivettä onneksi ollutkaan. No noita vuotoja tuli varmaan kerran viikossa ja minä ramppasin niiden takia polilla/osastolla ja koskaan ei saatu kiinni syytä tohon vuotoon. Vahvin epäily ja tätä mieltä olin itsekkin oli se, että vuoto tuli kohdunsuulta kun mulla se ihan normaalistikkin kuulemma jotenkin verekäs ja kolmonen syntyi sitten viikolla 39+1 ihan normaalin kaavan mukaan.
Mulla ei ole nuo jälkisupistukset olleet mitenkään hirvittävän kovia, muutamalla Buranalla olen pärjäillyt. Saa sitten nähdä kuinka tällä kertaa käy kun ne kuulemma tosiaan lisääntyvät jokaisen synnytyksen myötä hiukan.
ON voi hyvin. Kamu heittää sellaista kuperkeikkaa välillä että oksat pois. Kovasti odottelen, että ottaisi suunnan alaspäin ja sitten kanssa pysyisi siellä lopuun asti. Viikon päästä on se 4d ultra ja tällä kertaa miestä jostain syystä se jännittää se enemmän kuin minua.
Nyt laittamaan paikat kuntoon. Ulkona näyttäisi olevan sellainen pääkallokeli että ulkoilun jätän suosiolla väliin. Eiköhän sitä täältä sisältä löydy jotain puuhasteltavaa, vaikka mitään suurempia siivousurakoita en edellenkään aijo ryhtyä tekemään.
Jaksamisia!
KainoElvi ja kamu 30+6