Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Professori Risto Erkkola HS:ssa: " Matala syntyvyys on kansallinen ongelma, joten olen valmis keskustelemaan mista tahansa synnytystavasta."

Vierailija
25.02.2008 |

Kyseinen ylilääkäri tekee siis aina sektion äidin toiveesta. Harvinaisen fiksu ihminen.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavuussektionaiset eivät ole valmiita äitiyteen.

Vierailija
2/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään muutenkin kaikkia kirurgisia toimenpiteitä :/

Vierailija
4/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mukavuussektionaiset eivät ole valmiita äitiyteen.

Miten esim. 20 h synnytys tekee naisesta paremman äidin kuin sektiolla leikatusta? Mitään merkitystä ei ilmeisesti ole sillä synnytyksen jälkeisellä ajalla.

Vierailija
5/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erkkola toteaa, että hän leikkaa, jos äiti niin haluaa.

-ap-

Vierailija
6/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nainen ei saa itse päättää synnytystapaansa (ja nyt en puhu mistään hätäsektioista, tms.). On se kumma, että joutuu kaiken maailman synnytyspelkoja sepittelemään ja pelkopoleilla ramppaamaan, jotta saa sektion. Ja ei, en pelkää synnytystä, vaan haluan synnyttää sektiolla.

Vierailija
7/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläinen naisylilääkäri oli vähän varovaisempi, muistutteli riskeistä seuraavan raskauden kohdalla - toisaalta 48 prosenttia suomalaisperheistä on yksilapsisia, joten ei anna kannata lähteä siitäkään että sisaruksia hankitaan.

Vierailija
8/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

-ap-

Vierailija
9/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten esim 14. en tiedä nauraako vai itkeäkö.

näköjään naiset joiden ainoa meriitti elämässä on synnytys purkavat kiukkuaan ja mitättömyyden tunnettaan täällä.

Vierailija
10/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette osaa edes synnyttää. Se on aika säälittävää. Kyllä se vaan kertoo naisesta niin paljon miten handlaa tollaset elämän perusasiat.

Uskallatteko käydä kakkimassakaan, vai pitääkö olla avannepussukka? Ettei vaan tule peppu kipeäksi?

Itke vaan, sua kumminkin itkettää, kun kaikki ei olekaan taputtelemassa sun päätä ja kehumassa rohekaksi tytöksi ja hyväksi äidiksi.

Vierailija:

kuten esim 14. en tiedä nauraako vai itkeäkö.

näköjään naiset joiden ainoa meriitti elämässä on synnytys purkavat kiukkuaan ja mitättömyyden tunnettaan täällä.

Vierailija
11/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat myös synnyttäneet alateitse. kuten minä esimerkiksi. ja tokalla kerralla valitsin sektion koska (nyt monet pyöstyy) HALUSIN helpomman ja taatusti nopeamman synnytyksen kuin eka oli. halusin mieluummin tikit vatsaani kuin esim klittaan. ja tyytyväinen olen päätökseen, sektio oli ihana ja kyllä myönnän päässeeni tosi helpolla.

minua ei kenenkään tarvitse paijata päähän ei kehua eikä vakuutella että olen hyvä äiti ja arvokas ihminen. minä nimittäin tiedän olevani. itseluottamukseni äitinä on horjumaton.

ja nyt rakkaat ihmiset, tämä rouva poistuu av palstalta etsimään älykkäiden ihmisten seuraa. lopullisesti.

Vierailija
12/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ajatelkaa, mitä maksaisi verorahoissa, jos kaikki, jotka haluaa saisivat sektion. Ja mielestäni leikkaus on niin iso riski verrattuna synnytykseen, että lääkäri lienee ainoa, joka voi arvioida riskin kunkin kohdalla, että voiko leikata vai ei. Äitiyteen ei synnytystapa vaikuta mitenkään, koska siitä synnytyksestä kaikki alkaa ja kestää useamman vuoden.

Itse olen synnyttänyt kahdesti aivan tavallisesti, kipeä olin, mutta minusta se kokemus on tehnyt minusta kuitenkin sen, kuka olen tänään ja kaksi kertaa riittää mainiosti! Minusta synnytys ei määritä äitiyttä ja siksi ihmettelen, miksi se jonkin kohdalla voi olla merkittävää enää, jos on saanut terveen lapsen. Väsyttää toki ja kroppa on jyrän alle jäänyt, mutta so what? Kaikki korjaantuu ajallaan. Olin itse odottamassa sairasta lasta ja synnytys oli aivan sivuseikka siihen nähden, mitä pelkäsin lapsella olevan. Helpotus oli suuri, sillä saimme kuitenkin terveen lapsen!

Vierailija
13/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ainakin on aivan sama, miten ihmiset lapsensa tähän maahan synnyttävät. Ennemmin olen huolissani siitä, että niinkin moni joutuu suunnilleen polvillaan rukoilemaan sektiota silloinkin, kun se selvästi olisi sekä lapsen että äidin edun mukainen tapa saada pienokainen maailmaan. Hienoa, jos edes joku lääkäri uskaltaa uhmata käskyjä ja leikata kyselemättä (kertoen toivottavasti asiallisesti riskeistä silti etukäteen). Sektio on yhteiskunnalle kalliimpi kuin alatiesynnytys, todennäköisesti muuten etenkin kiireellisiä sektioita tehtäisii paljon vähemmän. Nyt yritetään väkisin viimeiseen asti pistää tuleva äiti ja siinä sivussa vauvakin lujille, jotta ei tarvitsisi leikata :-/

Nimim. kokemusta on molemmista tavoista

Vierailija
14/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Te ette osaa edes synnyttää. Se on aika säälittävää. Kyllä se vaan kertoo naisesta niin paljon miten handlaa tollaset elämän perusasiat.

Uskallatteko käydä kakkimassakaan, vai pitääkö olla avannepussukka? Ettei vaan tule peppu kipeäksi?

Itke vaan, sua kumminkin itkettää, kun kaikki ei olekaan taputtelemassa sun päätä ja kehumassa rohekaksi tytöksi ja hyväksi äidiksi.

On se hyvä, että on sinunkaltaisia hyviä äitejä. Taitaa vaan sen alatiesynnytyksen jälkeen vauva päästä heti vastikkeelle, jotta äiti pääsee vähän tuulettumaan, lapsi pääsee heti aloittelemaan 9-kuukautisena päiväkotiuraansa, kun alatiemamman pää ei kestä olla kotona ja pitäisi saada okt:n velatkin maksettua.

Vierailija
15/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka silloin leikkaa? Rahastahan se professori leikkaa. Vai luuletteko, että professoritason ihmiset enää tekevät käytännön työtä arkisin? Uskoisin, että professori haalii yksityisvastaanotoltaan halukkaat ja laskuttaa siitä sitten erikseen... Totta kai professorikin tarvitsee ns. karamellirahaa. Ja se, jolla on rahaa, leikataan. Niin se menee, luulisin.

Vierailija
16/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiireellisiä ja hätäsektioita tehdään myös öisin. Suunniteltuja päivisin.

Vierailija
17/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän ihmeessä alatiesynnytyksen jälkeen se vauva joutuisi vastikkeelle? Enemmän ne on nämä silvotut mammat, jotka on NIIIN kipeitä sen synnytyksen irvikuvansa jälkeen, että ei maito nouse, eikä voi imettää, kun ei se vauvakaan oikein tunnu omalta.

Ja kun sektiomammalla on muutenkin jo se pää ollut pikkasen pehmeä ja elämä pelottaa, niin eiköhän ne ole sektiomamman keinohedelmöityskaksoset, jotka pääsevät sosiaalistumaan vaikka äiti nappailee serotoniinivalmisteita kotosalla.

Vierailija:

Vierailija:

On se hyvä, että on sinunkaltaisia hyviä äitejä. Taitaa vaan sen alatiesynnytyksen jälkeen vauva päästä heti vastikkeelle, jotta äiti pääsee vähän tuulettumaan, lapsi pääsee heti aloittelemaan 9-kuukautisena päiväkotiuraansa, kun alatiemamman pää ei kestä olla kotona ja pitäisi saada okt:n velatkin maksettua.

Vierailija
18/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos joku professori on luvannut jonkun leikata erikoismaksuluokassa niin välttämättä päivystävän lääkärin ei tarvitse ketään leikata, vaan öisin tehdään juuri näitä päivystystöitä lääketieteellisin perustein. Nimittäin jos professorille ei satu sopimaan klo 3.30 yöllä esim.

Vierailija
19/29 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

nainen ei saa itse päättää synnytystapaansa (ja nyt en puhu mistään hätäsektioista, tms.). On se kumma, että joutuu kaiken maailman synnytyspelkoja sepittelemään ja pelkopoleilla ramppaamaan, jotta saa sektion. Ja ei, en pelkää synnytystä, vaan haluan synnyttää sektiolla.

Taitaa olla kyse myös siitä, että sekä vauvalle että äidille on parempi vaihtoehto, jos synnytys tapahtuu alateitse + myös siksi useimmiten lääkärit eivät suosittele sektiota ellei ole jotain lääketieteellistä syytä = poikkeuksena tilanteet, joissa synnytyksen riskit ovat liian suuret + siksi päädytään sektioon. Äidinkin elimistö toipuu nopeammin raskaudesta ja synnytyksestä, jos elimistön omat hormonit saavat hoitaa synnytyksen. Ja sektio on kuitenkin iso leikkaus - on tietenkin onni että se on keksitty koska varmaan useita vauvoja ja äitejä on siten pystytty pelastamaan - ainahan ei synnytys suju mutkattomasti.

Mielestäni kannattaa luottaa luontoäitiin + hoitaa homma niin kuin se on suunniteltu (siis paitsi jos havaitaan jotain riskejä jotka vaativat sektion turvalllisuussyistä), koska äidit ja vauvat on kuitenkin " tehty" synnyttämään/syntymään.

Vierailija
20/29 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija: