Professori Risto Erkkola HS:ssa: " Matala syntyvyys on kansallinen ongelma, joten olen valmis keskustelemaan mista tahansa synnytystavasta."
Kyseinen ylilääkäri tekee siis aina sektion äidin toiveesta. Harvinaisen fiksu ihminen.
Kommentit (29)
Vierailija:
Taitaa olla kyse myös siitä, että sekä vauvalle että äidille on parempi vaihtoehto, jos synnytys tapahtuu alateitse + myös siksi useimmiten lääkärit eivät suosittele sektiota ellei ole jotain lääketieteellistä syytä = poikkeuksena tilanteet, joissa synnytyksen riskit ovat liian suuret + siksi päädytään sektioon. Äidinkin elimistö toipuu nopeammin raskaudesta ja synnytyksestä, jos elimistön omat hormonit saavat hoitaa synnytyksen. Ja sektio on kuitenkin iso leikkaus - on tietenkin onni että se on keksitty koska varmaan useita vauvoja ja äitejä on siten pystytty pelastamaan - ainahan ei synnytys suju mutkattomasti.Mielestäni kannattaa luottaa luontoäitiin + hoitaa homma niin kuin se on suunniteltu (siis paitsi jos havaitaan jotain riskejä jotka vaativat sektion turvalllisuussyistä), koska äidit ja vauvat on kuitenkin " tehty" synnyttämään/syntymään.
Jokainen saa valita halutessaan synnytystapansa. Jos joku niin kovasti leikkauksen haluaa, hänellä on varmasti siihen pätevä syy myös saada se. Synnytyspelko ei tee ketään luuseriksi, eikä alatiesynnytys ketään voittajaksi. Jokainen on saanut meistä sellaisen lantion kuin on saanut, eikä sille itse mitään voi. Aivan kuin jollakin toisella on korkea Äo, musiikillinen lahjakkuus tai joku on kaunis tai ruma, on ahdas lantio eräs ominaisuus jonka vuoksi esimerkiksi kaikki eivät voi synnyttää. Näin voi ajatella myös, että jotkut ovat saaneet hyvän lantion synnyttämiseen. Taidon kanssa tällä asialla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä. Aivan jokainen nainen OSAA SYNNYTTÄÄ. Siitähän sektiossa ei ole kysymys, vaan lapsen ja äidin turvallisuudesta. Suurin osa sektioista tehdään suunnitellusti, jolloin on arvioitu että on turvallisempaa synnyttää leikkauksella kuin alateitse. Tämä ei kuitenkaan tietenkään tarkoita, ettei nainen osaisi synnyttää alateitse jos se olisi ihan välttämätöntä. Kukaan ei voi kuitenkaan valita sikiönsä kokoa ja loppujen lopuksi hyvin vähän siihen voi itse vaikuttaa, jos vaikkapa isä on isokokoinen ja äiti pieni ja lapsi perii isänsä kasvutavan. Toisilla meistä on hyvä lantio, toisilla vaikkapa kaunis tukka. Olemme erilaisia ja toki niistä ominaisuuksista voi olla ylpeäkin halutessaan. Mielestäni kuitenkin se on oleellisempaa, kuinka ja millaiseksi ihmiseksi lapsensa kasvattaa ja millaisen käsityksen maailmasta heille luo. Miten sitten arvioisit, että kuka on liian luuseri äidiksi? ;) Mikä tekee sektiolla synnyttäneestä tai hedelmöityshoidoissa käyneestä luuserin? Äitiys on kasvamista, kuin myös ihmisyys.
Kyllä ainakin meidän yliopistosairaalassamme leikkaavat dosentit ja professorit ihan siinä kuin tavalliset evalitkin. Päivystävät myös, suureksi osasta kyllä omasta halustaan eikä pakosta.
Vierailija:
Miksihän ihmeessä alatiesynnytyksen jälkeen se vauva joutuisi vastikkeelle? Enemmän ne on nämä silvotut mammat, jotka on NIIIN kipeitä sen synnytyksen irvikuvansa jälkeen, että ei maito nouse, eikä voi imettää, kun ei se vauvakaan oikein tunnu omalta.Ja kun sektiomammalla on muutenkin jo se pää ollut pikkasen pehmeä ja elämä pelottaa, niin eiköhän ne ole sektiomamman keinohedelmöityskaksoset, jotka pääsevät sosiaalistumaan vaikka äiti nappailee serotoniinivalmisteita kotosalla.
kuulostaa siltä, että pari pakettia SSRI valmisteita kaurapuuron seassa tekisi sullekin aika gutaa. Jutuistasi päätellen sinä täällä olet ainoa, jonka pää on pikkuisen pehmeä ja maailmankatsomus rajoittunut siihen yhteen ja ainoaan synnytystapaan. Sääli sun lapsiasi, muakin pelottais elämä jos olisi tuollainen äiti. Toivottavasti lapsesi pääsevät jonnekin sosiaalistumaan, etteivät joudu viettämään elämäänsä vain sinun kanssasi kotosalla. Mistäpä tiedät, ettet joskus joudu itse tai lapsesi joudu turvautumaan keinohedelmöitykseen tai sektioon? Katsos kun ihan kaikkea elämässä ei itse voi päättää. Kuulostat niin katkeralta, kuin oma alapääsi olisi vähintään silpoutunut, vai oliko se sittenkin yläpää siinä viimeisimmässä lobotomiassa?
Alatiesynnytyksellä on oma merkityksensä lapsen mm. motoriseen kehitykseen. Sektiolla en synnyttäisi muuten kuin jos olisi pakko.
( ja niin olen yhden synnyttänytkin )
sektion pelon tai mukavuuden syistä valitsevat ovat marginaalinen prosentti huolimatta siitä, että sen saisi valita itse. Luonnollisesti äiti täytyisi vakuuttaa riskeistä. Moni äiti haluaa synnyttää kaikesta huolimatta sillä luonnollisimmalla tavalla. Sektion haluaa vain pieni osa äideistä.
Alapäästä syntyneillä on paljon ahtaanpaikankammoa :D
Sääli lapsen kannalta, sillä toisten ratkaisuja arvosteleva äiti ei ole itse vielä kypsynyt äitiyteensä. Valitettavasti tällainen äiti jossain vaiheessa alkaa arvostella myös lastaan, purkaan häneen niitä pettymyksiä, joita on elämässään kokenut eikä äitiys sitten ollutkaan se autuaaksi tekevä asia.
Vierailija: