Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisinko hullu jos kieltäytyisin synnytyksessä kaikista kivunlievityksistä?

Vierailija
25.02.2008 |

Olen vaan miettinyt, että miten ennen naiset synnytti ilman lievityksiä, mutta nykyään ollaan niin mukavuuden haluisia.. ja nykyäänkin on vielä niitä, jotka synnyttää pelkän ilokaasun voimalla.

En ole ensisynnyttäjä enkä osaa sanoa olisinko kestänyt niitä kipuja ilman puudutuksia. Mutta nyt olen päättänyt, etten ainakaan epiduraalia ota, mieluummin sitten pudendaali tai kohdunkaulanpuudutus, jos en kestä kipuja.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja synnytysten jälkeen olen ollut aina heti " elämäni kunnossa" , olo on ollut mahtava, ei mitään väsymystä tms. vaikka tokaa pakersin 20 tuntia. KAit siinä on elimistön omat hormoonti silloin paremmin toiminnassa kun niitä ei ole lääkkeillä sotkettu.

Kolme neljästä synnytyksestä on mennyt epiduraalin voimin. Yhdessä epiduraali ehti mennä pois ennen kuin ponnistin. Kahdessa synnytyksessä epiduraali oli voimassa vielä ponnistusvaiheessa. Kaikki synnytykseni ovat kestäneet 2h-4h. Lyhyimmät synnytkseni olivat juuri nuo, missä oli epiduraali myös ponnistusvaiheessa. Heti kun jälkeiset oli pesty pois, olen noussut istumaan. Minulle on tuotu heti välipala ja olen soittanut kotiin. Vuodeosastolle olen kävellyt itse ja työntänyt samalla vauvaa kärryissä. Vuodeosastolla olen ollut kaksi päivää ja sitten lähdin kotiin - paitsi ensimmäisen aikaan, jolloin olin neljä päivää. Se neljä päivää tuntuikin hurjan pitkältä ajalta.

Vierailija
42/46 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen synnyttänyt 3 kertaa luomusti ja omasta tahdostani. Eka synnytys kesti 10 t, toka 5 t ja kolmas 3 t. Ammeessa oleminen ja suihku auttoivat tosi paljon, samoin vyöhyketerapia, laulaminen ja lantion heijaaminen. Hieronta ei mulle sopinut ollenkaan, halusin olla ihan rauhassa itsekseni ja muiden piti olla ihan hiljaa. Keskityin täysillä, kokemus oli jotenkin taianomainen. Sain synnytyksistä valtavasti voimaa ja itseluottamusta. Ekalla kerralla tuli pieni repeämä, muulloin ei mitään, parin päivän päästä ei olisi uskonut, että synnytys oli niin lähellä.

Tein vakaan suunnitelman kaikinpuolisesta luomusynnytyksestä ja kuljin sitä kohti koko raskausajan. Vaaran uhatessa olisin ollut valmis myös lääketieteellisiin toimenpiteisiin. Myös puudutukseen, jos esim. avautumisvaihe olisi kestänyt vuorokauden, eikä edistymistä olisi kuitenkaan tapahtunut. Aina kannattaa jättää portti hiukkasen raolleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kipu ole se joka supistuksissa edistää avautumista, vaan avaavat supistukset nyt vaan sattuvat olemaan kivuliaita. Kivulla sinänsä ei ole tarkoitusta.

Ei ole lainkaan harvinaista että epiduraalin jälkeen kohdun suu avautuu muutamassa kymmenessä minuutissa auki kun ensin on junnattu tunteja pikkusenteillä.

Vierailija:

Sitäpaitsi kivunlievitys hidastaa synnytystä, koska kipuisat supparithan ne juuri on, jotka vauhdittavat synnytystä. Oma valintani siis on mahdollisesti lyhyempi mutta kivuliaampi kuin pidempi mutta kivuttomampi synnytys.

Vierailija
44/46 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen vaan miettinyt, että miten ennen naiset synnytti ilman lievityksiä, mutta nykyään ollaan niin mukavuuden haluisia...

Minä kuulun näihiin " mukavuuden haluuisiin" ihmisiin.

Jos minulla jostain sattuu ja lääkäri sanoo, että " ota tätä, tämä helpottaa" niin tottakai minä otan.

Aika paljon on kehitystä tapahtunut siitä miten ennen tehtiin.

Oli kyse sitten lääketieteestä tai mistä muusta tahansa.

Vierailija
45/46 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat ihan yhtä hyviä synnyttäjiä riippumatta siitä synnyttääkö luomuna, haluaako/tarvitseeko kivunlievitystä, vai syntyykö vauva sektiolla. Minä olen synnyttänyt 6 kertaa, enkä ole tarvinut mitään kivunlievitystä...

Vierailija
46/46 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimmällä kerralla joku puudutus olisi tullut tarpeeseen, mutta vanhasta tottumuksesta en muistanut sellaista edes pyytää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän