Onko perhepäivähoitajia paikalla?
Olen kiinnostunut, koska olisi mukavaa olla vielä kotona muutaman vuoden ainakin kuopuksen kanssa. Mutta kertokaa miten käytännössä esim. leikit sujuvat, jos meillä ei ole käytössä varsinaista leikkihuonetta lapsille? Isommilla lapsilla on omat huoneet, mutta ei sinne ole asiaa leikkimään eli käytännössä leikit pitäisi leikkiä olohuoneessa. Kärsiikö " kodin tuntu" tässä työssä? Siis kun oma koti on työpaikka. Miten omat lapsenne ovat suhtautuneet siihen, että äiti tekee töitä kotona ja hoitaa vieraita lapsia? Meillä kuopus nyt 2v.
Kommentit (28)
Tosin jos löytyy lapsi/lapset joiden hoitopäiävt eivät ole kovin pitkät voisin harkita uudelleen.
entinen pph. Jonka työpäivät venytivät yli 10 tuntisiksi
Hoitolapset ovat olohuoneessa ja suuressa keittiössä. Ainakin meillä homma toimii.
Sitä joutuu kuitenkin siivoamaan, hauduttamaan ruokia jne. myös silloin kun hoitolapset ovat lähteneet/eivät ole vielä tulleet. Halvimmat ruuat vievät erittäin paljon aikaa ja työaikana ei lapsista oikein sovi silmiään irrottaa.
Vanhemmat odottavat kamalasti yhdeltä ihmiseltä, pitäisi olla vaikka sun mitä hienouksia ja juosta kaikenlaisissa paikoissa, vaikka hoitolapsista kaikki muut ois alle 1,5v. Ei ikinä enää. Lapsissa ei ole mitään vikaa, mutta oma koti kuluu, korvaus on minimaalinen, työtä tekee vuorokauden ympäri ja arvostusta ei saa mistään.
lehti-ilmoittelulla vai yhteys kaupungille?
teillä oli huoneet jaettu lapsille? Meillä isommat lapset ovat jo 10v. ja 13v. joten heillä on oltava omat huoneet ja oma rauha (tyttö ja poika). Kuopus nukkuu meidän makkarissa ja hänen lelunsakin ovat siellä. Huone on aika pieni, joten käytännössä leikkii olohuoneessa. Ja kuluuko koti kuinka paljon tässä työssä? Eräs ystävä oli vähän aikaa kanssa pph ja kyllästyi kun omassa kodissa ramppasi jatkuvasti vierasta porukkaa tutustumassa. Vanhempia saattoi siis olla usempana päivänä seuraamassa lapsen hoidon aloitusta.... Onko minulla pph:na jokin oikeus kieltäytyä noista pitkistä tutustumisista? Ystävä kertoi myös että koti ei ole enää koti sen jälkeen ja kyllästyi mm. jatkuvaan siivoamiseen. En tiedä, paljon olen negatiivista kuullut, mutta olisihan siinä työssä niitä positiivisiakin asioita, vai mitä?
4 hoitolapsella palkka on 1200-1500 euroa bruttona kunnasta riippuen. Jos kotona vaikka oma 3v lapsi, niin palkkaa saakin sitten pari satasta vähemmän.
Koti kuluu ja vahinkoja sattuu. Hoitolapsia saattaa edelleen olla hoidossa, kun omat lapset/mies tulevat kotiin ja se on sitten sumplimista taas. EN SUOSITTELE! Se ei ole sen vaivan arvoista, ennen kuin palkkausta nostetaan ja saadaan jotain järkeviä työehtoja alalle.
Lapseni ovat 10v-17v, jokaisella on omahuone. Meillä vanhemmilla myös huone johon mahtuu sänky. Mielestäsikö minun pitäisi päästää hoitolapset lasteni huoneisiin?
olet täysin palkatta! Päiväkotiin on lähdettävä monesti vartin varoitusajalla töihin aamulla, jos haluaa palkan siltä päivältä. Ja omat muksut mukaan.
Aliarvostettua, alipalkattua ja äärimmäisen raskasta työtä se on. Edut täysin olemattomat.
Ainoa plussa on, että omia sai pitää kotona pitempään.
T: Entinen pph
Itse olen tehnyt vasta vuoden ja joka päivä päätän, että nyt lopetan. Oma lapseni ei alkuunkaan " tykkää" hoitolapsista. Meillä käydään joka päivä vääntöä siitä asiasta. Ikää pojalla 3v. eli oli 2v. kun aloitin työt. Poika on siis erittäin mustasukkainen! Isompi lapseni on koululainen ja häntä hoitolapset eivät haittaa...
Ja oma koti ei ole enää oman kodin tuntuinen. On hoitolasten varavaatetta, leluja ympäriinsä, oman lapsen lelut rikotaan, roiskeita siellä ja täällä.... Ja aamuisin ovikello kilahtaa eka kerran jo klo 6.30 ja siitä eteenpäin vielä 2 kertaa. Yritä siinä välissä sitten vielä vääntää aamupalaa ja valmistella lounasta kun jotkut vanhemmat haluavat vielä kerrata aamulla oman lapsen hoitoon liittyviä ja liittymättömiä asioita...Tuntuu että saa revetä moneen eri suuntaan. Kiire on ainainen.
Työpäivät venyvät helposti yli 10 tunnin pituiseksi. Illalla olet ihan raato ja pitäisi raahautua vielä kauppaan jo seuraavan päivän ruokaa hakemaan ja illalla ehkä valmistellakin sitä. Kämppä on siivottava vielä illallakin ja imuri surisee useamman kerran päivässä näin kura-aikana.
Kuten rivien välistä voitte lukea olen erittäin kyllästynyt työhöni ja aikeena onkin palata kesän jälkeen takaisin omaan työpaikkaani - aikuisten maailmaan...
t. kohta entinen pph
Mutta ei tätä voi kauaa tehdä. Enkä voi suositella kenellekään. Harvassa ammatissa on näin kovaa työtä.
Ilmaista ja helppoa rahantekoa vai? Lokoisaa kotona oleskelua?
Vierailija:
Mutta ei tätä voi kauaa tehdä. Enkä voi suositella kenellekään. Harvassa ammatissa on näin kovaa työtä.
Vierailija:
teillä oli huoneet jaettu lapsille? Meillä isommat lapset ovat jo 10v. ja 13v. joten heillä on oltava omat huoneet ja oma rauha (tyttö ja poika). Kuopus nukkuu meidän makkarissa ja hänen lelunsakin ovat siellä. Huone on aika pieni, joten käytännössä leikkii olohuoneessa. Ja kuluuko koti kuinka paljon tässä työssä? Eräs ystävä oli vähän aikaa kanssa pph ja kyllästyi kun omassa kodissa ramppasi jatkuvasti vierasta porukkaa tutustumassa. Vanhempia saattoi siis olla usempana päivänä seuraamassa lapsen hoidon aloitusta.... Onko minulla pph:na jokin oikeus kieltäytyä noista pitkistä tutustumisista? Ystävä kertoi myös että koti ei ole enää koti sen jälkeen ja kyllästyi mm. jatkuvaan siivoamiseen. En tiedä, paljon olen negatiivista kuullut, mutta olisihan siinä työssä niitä positiivisiakin asioita, vai mitä?
Tietysti sinun täytyy päästää hoitolasten vanhemmat tutustumaan hoitopaikkaan. Samoin hoitolapsilla on oltava leikkitilaa ja nukkumapaikatkin on järjestettevä. Jos alat perhepäivähoitajaksi ei vanhemmilla lapsillasi ole niin paljon omaa rauhaa kuin ennen, koska teillä pyörii pari vierasta pikkulasta.
Se että haluaa hoitaa oman lapsensa kotona on yksi huonoimmista syistä ryhtyä perhepäivähoitajaksi. Muitakin syitä kannattaa olla, jotta hommaa jaksaa.
Ykstyiseksi voi ryhtyä kuka vaan. Ilman koulutusta. Perhepäivähoidonohjaaja käy tarkastamassa kodin noin kerran vuodessa. Kunnallinen pph on koulutettu.
se on vähän eri asia sitten kun omat lapset ovat lentäneet pesästä. Meillä nuorilla hoitajilla kun on vielä työpäivän jälkeen nämä omat lapset harrastuksineen.... Vanhemmat hoitajat saavat työpäivän jälkeen vaikka istua koko loppuillan telkkaria katsellen...
Alle 8 euron tuntipalkalla on hoidettava monta lasta. Itse väkätätte, että RAY-pelinhoitajat saavat vain 8,9 ¿ / h. Se on liki 1,5 euroa enemmän tunnilta kuin mitä pph saa maksimissaan. Mikä on pelinhoitajan vastuu ja mikä pph:n vastuu?
Mutta niin, paskaa ne vain ansaitsevat, vitun kouluttamattomat luuserit ja laiskat elätit.
Ihan ensiksi pakko sanoa et ihan kuka vaan ei voi alottaa pph:na!!! Pitää käydä pphohjaajan juttusilla ja aika hyvin saat perustella, miksi sinusta olisi pph:ksi ja lisäksi hän käy myös kotonasi, jolloin miehesi tulee olla myös kotona. Ihan joka miehestä ei olekaan sietämään meteliä ym. jos kotona. Lisäksi on suoritettava pph ammattitutkinto oppisopimuskoulutuksena eli työn ohella.
Palkka todellakin on huono, mutta työ todella antoisaa. Itellä kaksi omaa lasta joten hoitolapsia saa olla tällähetkellä vain kaksi.
Koti ei minusta kulu yhtään sen enempää kuin olisi vain omat kotona eikä hoitolasten vaatteita tms loju todellakaan loju pitkin kämppää vaan niillä on omat paikat.
Meillä on erikseen leikki-ja unihuone. Saa toki muuallakin leikkiä (paitsi meidän makkari) mutta lelut kerätään ennen ruokailua tai ulkoilua.
Päivän ruuan teen työaikana ja koti järjestetään ennen iltapäiväulkoilua. Sen sitten kokeilemalla oppii mikä sopii sinulle ja ryhmällesi.
Ja ihan samaa varhaiskasvatussuunnitelmaa pph:t noudattaa kun päiväkodinväkikin!
Ja vielä, omat lapset eivät ikinä ole olleet mustasukkaisia minusta tai leluistaan, hoitolapset ovat heille kuin sisaruksia.
Mä siis SUOSITTELEN =)
Oletko todellakin antanut lapillesi omat makuuhuoneet ja sitten kiellät leikkimästä niissä?