Laittaisitteko lapsen hoitoon tässä tapauksessa vaikka itse vauvan (10kk) kanssa kotona?
Neuvolassa ei sanota juuta eikä jaata, meillä 3 vee joka ei puhu oikeastaan mitään, ei leiki muiden kanssa ulkona, (ei edes jos minä olen mukana) roikkuu vaan kiinni lahkeessa eikä poistu pihasta.
Tarkoitus olisi syksyllä aloittaa työpaikan etsintä ja nyt mietinkin että olisiko hyvä totuttaa lapsi hoitoon kun on niin kiinni minussa ja saisi varmaan apua tuohon puheeseenkin..
Meillä päin ei ole mitään kerhoja tms..
Kommentit (87)
Onko sinulla luetun ymmärtämis vaikeuksia vai haluatko ärsyttää?
En jaksa vastata sinulle enää!
Muutaman vastauksen luin, ja juuri tuollaista sontaa täällä sataa niskaan. Meillä on ollut samanlainen poika. Suosittelen lukemaan Jari Sinkkosen tekstejä aran pojan kasvattamisesta. Älä liikaa kannusta rohkeaksi, ettei tule huono itsetunto. Rohkeus tulee tartuttamalla. Lapsi tarvitsisi iloa ja naurua elämään. Suosittelen viemään esim. seurakunnan kerhoon tai jumppakerhoon. Olet aluksi itse länsä ja juokset ja puuhaat mukana, jos muu ei auta. tämän jälkeen lupaat pysyä käytävällä turvana. Itsekin olin vauvan kanssa käytävillä lorvimassa esikoisen kerhon ajan. Jossain vaiheessa pitää vain tuupata eteenpäin. Päiväkotiin ei muuten ihan noin vain mennä kesken talven.
Puheen suhteen sanoisin, että meillä on sama tilanne ollut ja on itseasiassa vieläkin. Näin jälkiviisaana suosittelen, että pidä meteliä puheterapeutille ja/tai neuvolalääkärille. Normaalisti lapsi oppii puhumaan matkimalla aikuisen puhetta, mutta jos näin ei tapahdu, on turha syytellä itseään. Puheterapiaa tarvitaan nimenomaan silloin kun puhe ei lähde näillä tavallisilla keinoilla, kirjojen lukemisella ja sanojen jankuttamisella. Lapsella voi olla esim. rakenteellista ongelmaa, kuulo-ongelma, ääntämisen motorinen ongelma, jne. Kyse ei siis välrttämättä ole pysyvästä sairaudesta eikä todellakaan harjoituksen puutteesta (kuten täällä syytellään), mutta jotain on kyllä vialla. Pojilla tämä on 10 kertaa yleisempää kuin tytöillä.
Tällä palstalla ei osata mitää muuta kuin arvostella ja haukkua ja kertoa kuinka itse olisi tehnyt paaaaljooon paremmin kaikki asiat. Mitään neuvoja ei sen sijaan anneta kun ei itsekkään niitä tiedetä mutta sitä ei myönnetä!
Ap pyytää apua ongelmaan, jota ei ole itse saanut ratkaistua, eikä neuvolastakaan ole saanut apua!
En osaa neuvoa olisiko päivähoidosta lapselle apua, mutta varmaan jonkinlainen pehmeä lasku päivähoitoon olisi paikallaan, jos syksyllä se kuitenkin viimeistään alkaa.
Onko kunnassanne perheneuvolaa, saisikohan sieltä apua?
Tsemppiä!
Sinuna hakisin puolipäivistä päivähoitopaikkaa jo nyt. Kun et ole työssä tai opiskelemassa joudut luultavasti odottamaan sitä paikkaa kumminkin sen 4 kuukautta.
Kaikista tärkeintä on että olet jämäkkänä siellä lääkärillä seuraavalla kerralla, sinun lapsesi tarvitsee apua puhumattomuuteen, kunnan sästöt eivät saa olla esteenä sen saamiseen.
Voimia.
Meillä tosiaan piakkoin aika lasten lääkärille ja olen nyt oppinut että näitä pitää näköjään painostamalla painostaa että jotain tapahtuu!
-ap
Lapselle olisi pitänyt hankkia lähete jo vuosi sitten eli sen kanssa pitää nyt kiirehtiä, sitten lapselle pitää hankkia leikkiseuraa ja paikkoja missä leikkiä turvallisesti hyvässä lapsiseurassa. Iso päiväkotiryhmä kylmiltään ei ole sellainen. Pakottaa ei pidä, vaan antaa lapsen edetä omaan tahtiinsa.
Oma lapseni on ihan samanlainen lapsi, kuten nyt olen jo miljoona kertaa sanonut... Käynyt vuoden puheterapiassa, nyt on myös jatkotutkimuksissa. Käy kerhossa kolmesti viikossa, siskon kanssa muskarissa kerran viikossa, muuten tapaa treffeillä tuttuja lapsia.
Ei todellakaan, todellakaan olisi hyötynyt päiväkodista. Kehitys olisi takuulla mennyt takapakkia.
Siinä se. Äidille oikeasti nyt vähän järkeä ja selkärankaa, kiitos!
ap:lle. Tosi säälittävää, että kun itsellä on paha olla, pitää saada muidenkin olo mahdollisimman pahaksi.
Toistan kun kysymystä jankataan ja jankataan ja jankataan.
Vierailija:
Lykkää lapsen päiväkotiin, koska ei osaa tehdä mitään.
Tämä turhautunut mamma on selvästi itse aivan täydellinen ja hallitsee kaiken, kun kommenttien taso on tätä luokkaa...
Silloin en tiennyt vaan luotin neuvolan ja ystävien kokemukseen!! NIIN KUIN AIEMMIN JO SANOIN!!
Lapsella olisi puistoissa leikkiseuraa vaikka millä mitalla jos leikkisi NIIN KUIN AIEMMIN JO SANOIN!!
Käymme myös muissa lapsitapahtumissa mutta lapsi ei mene muiden kanssa laikkieihin NIIN KUIN AIEMMIN JO SANOIN!!!
KOITA SINÄ LUKEA EDES MINUN KIRJOITTAMAT TEKSTINI JOS SUN ON PAKKO VASTATA!!
Vierailija:
Lapselle olisi pitänyt hankkia lähete jo vuosi sitten eli sen kanssa pitää nyt kiirehtiä, sitten lapselle pitää hankkia leikkiseuraa ja paikkoja missä leikkiä turvallisesti hyvässä lapsiseurassa. Iso päiväkotiryhmä kylmiltään ei ole sellainen. Pakottaa ei pidä, vaan antaa lapsen edetä omaan tahtiinsa.Oma lapseni on ihan samanlainen lapsi, kuten nyt olen jo miljoona kertaa sanonut... Käynyt vuoden puheterapiassa, nyt on myös jatkotutkimuksissa. Käy kerhossa kolmesti viikossa, siskon kanssa muskarissa kerran viikossa, muuten tapaa treffeillä tuttuja lapsia.
Ei todellakaan, todellakaan olisi hyötynyt päiväkodista. Kehitys olisi takuulla mennyt takapakkia.
Kun kerran kysytään, että mitä tekee, niin vastaan, että ei mitään. Totuuden mukaisesti.
Mitä hän on siis sinusta tehnyt?
Lapsella ei ole seuraa, ei kerhoa, ei harrastusta, ei puheterapialähetettä vuoteen... Ainoa mitä on saanut aikaiseksi on päiväkotipaikan harkinta. Eli lykkää sinne, kun ei muuta osaa.
Vierailija:
Lapselle olisi pitänyt hankkia lähete jo vuosi sitten eli sen kanssa pitää nyt kiirehtiä, sitten lapselle pitää hankkia leikkiseuraa ja paikkoja missä leikkiä turvallisesti hyvässä lapsiseurassa. Iso päiväkotiryhmä kylmiltään ei ole sellainen. Pakottaa ei pidä, vaan antaa lapsen edetä omaan tahtiinsa.Oma lapseni on ihan samanlainen lapsi, kuten nyt olen jo miljoona kertaa sanonut... Käynyt vuoden puheterapiassa, nyt on myös jatkotutkimuksissa. Käy kerhossa kolmesti viikossa, siskon kanssa muskarissa kerran viikossa, muuten tapaa treffeillä tuttuja lapsia.
kun et osaa joko lukea tai ymmärtää lukemaasi!!!
ap
Ole hyvä ja lue ap:n vastaukset, erityisesti nro 62.
t.61
mitä jos oikeasti lukisit ne kommentit ja menisit vähän itseesi.
että 3-vuotias ei opi muiden kanssa leikkimistä ihan yhtäkkiä. Anna vain lapsen rauhassa katsella toisia vaikka sylissäsi. Sitten omalla esimerkilläsi pysyt huolestumatta, ja juttelet rennosti muiden äitien ja lasten kanssa. Kyllä se rohkeus vähitellen kehittyy. Toisaalta, joskus arkuus ja puheen viivästyminen voivat liittyä toisiinsa. Jos lapsella on vakuutus, kysele korvaako se esimerkiksi foniatrilla käyntiä, jos neuvolassa ei asiat etene.
Koita vaan jättää omaan arvoonsa tuo yksi provoilija. Hän tuskin on yhtään niin täydellinen, kuin antaa ymmärtää ja siksi hänellä on tarve lytätä muita.
Ei kai sosiaalisesti arka sillä opi leikkimään, että sen kanssa ravaa puistossa ja jättää lapsen sitten siihen. Auta lasta leikkimään, tutustu pariin lapseen paremmin, kehitä siellä leikkejä vähitellen ja jättäydy sitten taka-alalle. Tai jos ei muuta, anna lapsen leikkiä siinä muiden rinnalla turvallisesti ensin omiaan ja katsele sopivia tilanteita, joissa saat muita mukaan. Kutsua sieltä lapsia kotiin leikkimään, yksi, kaksi kerrallaan ja luo sitä verkostoa.
Haloo... Onko teillä yleensä lapsia ollenkaan vai miksi te tällä palstalla olette??
Ei susta ole tuohon työhön!