Häät Espanjassa (Andalucia), mitä päälle?
Onko teistä kukaan ollut espanjalaisissa häissä? Meillä on tiedossa yhden sukulaisen häät toukokuussa, eikä ole aavistustakaan mitä laittaisin päälle... itse en edes tunne hääparia, joten en nyt ihan hirveästi haluaisi panostaa asuun, mutta sen haluaisin tietää onko siellä tapana pukeutua todella juhlavasti? ettei sitten ihan alipukeutuneenakaan mene.
Kommentit (3)
painottaisin sitä että pitää pukeutua.
Itse olin espanjalais-englantilais parin häissä muutama vuosi sitten ja päälläni oli kullanvärinen silkki hame ja musta korsetti jossa meni kullan ja punaisen värisiä kuvioita, sekä musta huivi. luonnollisesti mustat korkea korkoiset sandaalit ja musta iltalaukku.
meikkit ja kampauksen tein itse.
Mielestäni olin pukeutunut turhankin juhlallisesti, castillo bill bilissä sain sitten tarkasteltua muita vieraita.
enemmänkin olisin saanut panostaa pukeutumiseen.
suomen ja espanjan hää vaatetuksessa on todellakin iso ero.
suomessa naisilla on ne (anteeksi vain) kauheat kukka mekot mitä ehkä on kiva pitää juhannuksena mutta eivät ne kyllä häihin sovi.
espanjalaiset ovat todela kauniita ja vaatteet ovat todella upeita.
itse pukuni ostin malagan carrefourin yhteydessä olevasta liikkeestä.
maksoin siitä 90¿ ja pukua olen käyttänyt nyt jo kaksissa muissakin häissä. sekä molempia osia erikseen muissa eri tilaisuuksissa.
paljoa ei siis tarvi satsata hinnallisesti pukuun mutta kannatta kyllä ottaa irti siitä että kerrankin saa laittaa ja huoletta nauttia kauniista vaatteista ja juhlista!
a jotenkin juhlapukeutumismuoti on muuttunut juhlavammaksi. Jos esim katsoo ylioppilaita, on nykyään tavallista, että tytöillä on iltapukutyyppinen asu - omana ainanani melkein 20v sitten tyyli oli kyllä ihan eri.
Itse olin pari vuotta sitten suomalais-espanjalaisissa häissä ja suurin ero oli kyllä lasten pukeutuminen. Espanjalaisilla lapsilla oli juhlavammat vaatteet. Vielä 10-12 v tytöillä oli suomalaisittain " pienten tyttöjen" juhlamekot ja pojilla polvihousua ja kunnon juhlakenkää.
Tässäpä minun mielipiteitäni...perustuen muutamiin hääkokemuksiin täällä.
Pukeutumiseen tulee/kannattaa aina panostaa olipa kyseessä läheisempi tai kaukaisempi hääpari. En tarkoita sitä että kaikkein kalleinta pukua tarvitsisi hankkia, enemmänkin kokonaisuus ratkaisee. Riippuen hääjuhlan ajankohdasta naiset pukeutuvat pitkään iltapukuun tai päiväjuhlissa lyhyempään pukuun. Vuodenajalla on tietenkin merkitystä, kesällä nuoret naiset käyttävät yleensä yläosastaan todella avointa pukua ja ottavat mukaan sifongin tai vastaavan hartia" huivin" . Kirkossa on kohteliasta peittää avonainen yläosa...
Pukuun hyvin sopivat asusteet eli kengät ja laukku sekä korut tulee myös olla juhlavia. Turistisandaaleissa tai kaupunkikengissä ei tulla häihin vaan kengissä on korkoa ja koristeita. Kukaan ei sano (en itsekään) ettäkö juhlakengät olisi mukavat jalassa vaan monet naiset, mukaanlukien morsian ottavat yleensä juhlapaikalle toiset, mukavammat kengät mukaan....iltahäät kun yleensä jatkuvat seuraavan aamun aamupalaan asti. Kynsihuolto voi olla myös paikallaan jos ostaa varpaat paljastavat juhlakengät.
Päiväjuhliin en ehkä laittaisi mustaa mekkoa, pitkässä iltapuvussa musta väri on ehkä enemmän kohdallaan. Mitä olen nähnyt niin lyhyet kuin pitkätkin puvut ovat värikkäitä ja kengät ja laukku sointuvat pukuun. Valkoinen puku, muun kuin morsiamen päällä ei tietenkään ole sopivaa...Iltajuhlissa saa olla glamouria, kimalletta ja hehkua ;)
Jokainen tietenkin valitsee ikäänsä ja kehoonsa nähden sopivimman asustuksen, joten oikeaa asuratkaisua ei voi tietenkään näin yleisesti ottaen antaa. Uskoisin, että suomalainen ei voi/osaa ylipukeuta espanjalaisiin häihin. Unohtakaamme siis Lindexin kukkamekot (ja yleensäkin kaikki kukkahirvitykset) ja pitsiliivit!!!
Monet juhla-asut näyttävät kantajallaan kauniimmilta kun iho on hieman ruskettunut. Auringonotto (tai solarium) ovat yleensä suomalaiselle iholle paikallaan :) Kesällä ei kannata ahtaa itseään nailoneihin.
Kaikki espanjattaret jotka tunnen eivät vaivaudu juhlia varten hiuksiaan kähräämään vaan varaavat reippaasti ajan kampaajalle ;)
Hauskoja juhlia!