Eikö se oo pelkkää matematiikkaa voiko lapsen kanssa jäädä kotiin äippäloman jälkeen?
Korjatkaa jos olen väärässä. Eikö pitäisi olla täysin laskettavissa, paljonko rahaa menee ja paljonko pitäisi olla säästössä, jos haluaa jäädä lapsen kanssa kotiin virallisen äitiysloman jälkeen? Ei kai se nyt helvetti voi yllätyksenä tulla, että hups, nyt tuleekin vain kotihoidon tuki ja kas, se onkin noin pieni! Eikö jo lapsenteon suunnittelun vaiheessa tämäkin asia ole selkeästi laskettavissa? Jos tulee yllättäen raskaaksi, niin aloittaa säästämisen ja talouden suunnittelun heti raskauden alettua?
Olen sitä mieltä, että suurimmassa osassa perheitä tämä asia on järjellä ja logiikalla ratkaistavissa. Ei tarvitse sitten vuosikausia itkeä av-lla että tuliko tehtyä väärä valinta, mutta kun olikin yhtäkkiä niin vähän rahaa, ettei vaihtoehtoja ollut. Aina on vaihtoehto!
Ihmettelen, että suomalaisen peruskoulun seurauksenakin tulee näin uusavuttomia aikuisia, ja tekevät vielä lapsia.. ! Puuh.
Kommentit (47)
Mulla ei ole koskaan elämässäni ollut minkäänlaisia ongelmia saada rahoja riittämään - kaikki lähtee hyvästä suunnittelusta. Silloin kun halutaan elää arvojen mukaista elämää, on opittava tinkimään asioista. Jos se manikyyri on pakko saada tai kolmio kaksion sijaan, niin kyllä silloin varmaan onkin pakko mennä töihin ja tunkea vauva hoitoon.
Vierailija:
pysähtyisi miettimään asiaa omalta tai jonkun läheisen kohdalta.Entinen naapurini laittoi pienen vauvansa hoitoon huokaillen, että ei heillä ole millään varaa jäädä kotihoidontuelle. Vauva laitettiin 10kk iässä päiväkotiin ja samantien alkoi järjetön korvatulehduskierre johon paloi siihenkin hirveät määrät rahaa, jatkuvia sairaspoissaoloja töistä, jne. Kun kysyin naapurilta, että paljonko rahaa heille nyt jää sitten käteen työhönmenon jälkeen, niin bensa/tarha/työpaikkaruokailukuluineen (+ne sairaskulut) naisen tilipussin kokonaissaldo jäi miinuksen puolelle. Hän sanoi nolona, etteivät he koskaan olleet miehen kanssa edes laskeneet paljonko rahaa kumpaankin elämäntapaan olisi mennyt. Sanoi, että siinä olisi ollut liikaa hommaa.
Liikaa hommaa? Yksi ilta, laskukone ja internet-yhteys.. no, kukin tyylillään.
ap
Eli jos lapsella on sairauskuluvakuutus, se korvaa suurimman osan hoitokuluista = lääkkeet, lääkärinpalkkiot, putkien laiton yms. Vain omavastuu menee omasta pussista, meillä siis 56¿/vuosi. Eli tuo olisi ollut vältettävissä vakuutuksella. Suunnittelua siis sekin.
Vierailija:
Eli jos lapsella on sairauskuluvakuutus, se korvaa suurimman osan hoitokuluista = lääkkeet, lääkärinpalkkiot, putkien laiton yms. Vain omavastuu menee omasta pussista, meillä siis 56¿/vuosi. Eli tuo olisi ollut vältettävissä vakuutuksella. Suunnittelua siis sekin.
sitten ehkä - todellakin EHKÄ - saatatte kuulua siihen vähemmistöön, jolla ei ole varaa olla kotona. Tosin, jos toinen osapuoli on töissä ja tienaa edes reilun tonnin nettona, epäilen.
Vierailija:
sitten ehkä - todellakin EHKÄ - saatatte kuulua siihen vähemmistöön, jolla ei ole varaa olla kotona. Tosin, jos toinen osapuoli on töissä ja tienaa edes reilun tonnin nettona, epäilen.
että olisiko hänen kuvailemansa tilanne voitu välttää ottamalla vauvavakuutus? Mikä vamma voi estää korvatulehduksista aiheutuvien kustannusten korvaamisen? Uskon, että nyt kalahti pahemman kerran 21 nilkkaan.. tyyppiesimerkki siitä, mihin huonolla suunnittelulla voidaan päätyä.
Vierailija:
että olisiko hänen kuvailemansa tilanne voitu välttää ottamalla vauvavakuutus? Mikä vamma voi estää korvatulehduksista aiheutuvien kustannusten korvaamisen? Uskon, että nyt kalahti pahemman kerran 21 nilkkaan.. tyyppiesimerkki siitä, mihin huonolla suunnittelulla voidaan päätyä.
Joskus suunnitelmatkin voivat heittää ns. häränpyllyä;)
Ei sinun tarvitse kertoa, anna olla.
ja toinen saa pari sataa kotihoidontukea. Tähän lapsilisä, niin perheen tulot ovat n. 1800¿. Seuraavaksi voi selvittää, onko mahdollisuus yleiseen asumistukeen. Oli tai ei, nuo ovat nettotuloja ja kyllä niillä pitäisi pärjätä. Jos asumiseen menee kuussa 800¿, niin jäisi vielä tonni muuhun eloon. Suunnittelua, suunnittelua ;0)
Vierailija:
Ei sinun tarvitse kertoa, anna olla.
Vierailija:
ja toinen saa pari sataa kotihoidontukea. Tähän lapsilisä, niin perheen tulot ovat n. 1800¿. Seuraavaksi voi selvittää, onko mahdollisuus yleiseen asumistukeen. Oli tai ei, nuo ovat nettotuloja ja kyllä niillä pitäisi pärjätä. Jos asumiseen menee kuussa 800¿, niin jäisi vielä tonni muuhun eloon. Suunnittelua, suunnittelua ;0)
Siksi en suostu koskaan_ikinä kuuntelemaan keneltäkään, että minun on pakko mennä töihin kun muita vaihtoehtoja ei ole. Sen sijaan paljon luonnollisempaa on saada oikea rehellinen vastaus, että menin töihin koska halusin.
Aika monet suomalaisista tienaavat tuon. Av:n keskiarvohan on reippaasti yli kahden tonnin. Jos tulot ovat paljon pienemmät, on tietysti tiukempaa. Ja joskus on pakko mennä töihin. Mutta useimmiten hyvällä suunnittelulla ja taloudenpidolla on mahdollista olla kotona muutaman kuukauden ajan. On ihan eri laittaa hoitoon 9kk ikäinen kuin 1,5 vuotias.
Minä sain yllätysvauvan kun kun minun ja mieheni opinnot olivat vielä kesken. Mies teki sen verran keikkahommia ravintolassa, että katto pysyi pään päällä ja minä lähdin heti osa-aikatöihin ja takaisin kouluun kun vain äitiysloma loppui, jotta ruokaa riittäisi ja voisimme joskus hankkia vaatteitakin. Lapsi tosin oli päiväkodissa vain parina päivänä viikossa kun saimme asiat järjestettyä siihen malliin ja siitä olin kovasti iloissani.
Valitettavasti minusta ei ollut hankkimaan aborttia vaikka lapsi syntyikin aika köyhiin oloihin eikä meillä ollut mahdollisuutta kolmen vuoden kotihoitoon. Nykyisin 8-vuotias tyttäremme tuskin sillä piinaa päätään oliko päiväkoti hänelle oikea ratkaisu vaiko ei. Mitään vikaa ei tunnu tytössä olevan.
mutta ahdistaa nämä ihmiset, jotka uskovat oman toimintamallinsa olevan niin oikea, että se toimii aina ja kaikkialla, joka ikisesssä elämäntilanteessa. Täytyy olla todella pullossa kasvanut, jos maailma on vielä noin musta-valkoinen
että toiset saa asumistukea yms ylimääräistä ja sitten ne hehkutti voi olin kotona 7 vuotta hoitamassa lapsia. Meillä kun minä olen se jonka tilipussi on meidät elättänyt. Sitten palasin töihin ja maksan veroja jotta toiset taas saa olla kotona.
Olisin toki voinut myydä asuunon ja muuttaa vuokralle, kyllä olihan minulla vaihtoehtoja. Mutta kuinka todellisia vaihtoehtoja.
Siihen asti pitää asua vuokralla että voi olla lasten kouluikään asti kotona.
Ei hitto mitä soopaa taas täällä.
Vierailija:
ENSIN opiskelut, työpaikka, kunnollinen mies, naimisiin ja lapsentekoon. Helppoa.